Skocz do zawartości

Profil do 3D- Jaki najlepszy??


Gość mirekf3a

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanownych kolegów,

 

Czy zna któryś z Was dobry profil do modelu 3D? Moge rownie dobrze zastosowac laminarny od F3A, bo ponoc sie calkiem fajnie sprawuja w tego typu modelach, ale jednak do konca przekonany nie jestem. Zwlaszcza przeraza mnie grubosc profilu z F3A, bo to dosc cienkie profile, a chciałbym tego mojego akrobata do 3D troche spowolnic, wiec lepszy grubszy. Moze ktorys z Was ma jakies rysunki?

 

Pozdrawiam

Mirek Sałam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Mam pytanie, jaki jest sens stosowania profilu laminarnego w modelu 3D? :roll:

Żeby zmniejszyć opór przy dużych prędkościach.

 

Bardzo dużo osób myli modele fun fly z modelami 3D. W 3D nie chodzi o duży opór a odwrotnie.Jak popatrzymy na najlepsze modele do 3D to profile są ok 15-12% a nawet mniej np nowy Thunder 3D krilla

 

http://www.krill-model.com/eu/en/index.php?id=gallerydetail&model=146

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co napisałes Radku jest racja w wielkiej mierze:) Lecz do tego tez dochodzą loty na małych prędkosciachoraz duzych katach natarcia:) Własnie tutaj tkwi sedno mojego problemu:) Jak połączyć obie te dwie rzeczy? Coz ciekawego zrobić, aby model latał dobrze przy sporych predkosciach, ale rowniez kleił się powietrza w manewrach nazwijmy to ''statycznych''?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z depronami jest troszke inaczej... Kiedys widzialm charakterystyke płaskiej płytki i jest ona zupełnie inna anizeli normalnego profilu. Na tym wykresie struga trzyma sie płytki przy duzo wiekszym kącie natarcia niz skrzydło z profilem.

 

Dobra, zastosuje profil z F3A, tylko kilka procent pogrubiony i moze bedzie lala:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co napisałes Radku jest racja w wielkiej mierze:) Lecz do tego tez dochodzą loty na małych prędkosciachoraz duzych katach natarcia:) Własnie tutaj tkwi sedno mojego problemu:) Jak połączyć obie te dwie rzeczy? Coz ciekawego zrobić, aby model latał dobrze przy sporych predkosciach, ale rowniez kleił się powietrza w manewrach nazwijmy to ''statycznych''?

Zwichrzenie aerodynamiczne :D zwiększenie grubości płata na końcówce.Skrzydło ma wtedy jednakową grubości na całej długosci przy zmiennej cięciwie tak jak jest to w Funtanie 140.Coś takiego jest też często w prawdziwych szybowcach żeby nie odrywały strug przy małych predkosciach.

 

Wycinek z artykułu

 

Jak popatrzymy na wykres biegunowych przykładowego profilu na poniższym rysunku i porównamy współczynniki siły nośnej Cz dla Re = powiedzmy 400 000 przy kadłubie dla Re = 60 000 na końcówce, to widzimy że przy końcówce płata i tym samym kącie natarcia siła nośna nieproporcjonalnie maleje.To jest jednak nie wszystko - właśnie tam, podczas powolnego lotu następuje najpierw oderwanie strug. Prowokowane jest to często właśnie w zakręcie albo różnicą prędkości końcówek płatów, albo może i częściej wychyleniem lotki i model wali się na skrzydło, co przy braku odpowiedniego zapasu wysokości kończy się smutno dla modelu ale widowiskowo dla oka. Ten problem mamy przy każdym możliwym profilu, i jest on tym większy, czym większa jest różnica cięciw płata. Poprzez zwiększenie grubości profilu (lub jego ugięcia) możemy spowodować wzrost siły nośnej Cz max, do odpowiedniej wartości. Jak zwykle, coś za coś i takim postępowaniem powodujemy wzrost oporu profilowego :P niestety.

 

Myślę, że nawet jak zastosujesz profil policzony np na 12% na całej długości czyli skrzydło na końcu będzie cieńsze, a model wyjdzie lekko to tak jak Paweł mówi będzie ok.Większości modeli jakie miałem i zbudowałem latała własnie lepiej lub gorzej w zależności od wagi, a nie profilu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem, zelazna zasada WAGI:) Radku, pamietaj, ze ma to byc model do 3D, wiec o zwirzcheniu aerodynamicznym nie mamy w ogole podstaw do rozmowy:) Zmienna grubosc profilu jest załozona:) Nie tylko Silvestri to stosuje. Jakby sie przyjrzec innym modelom, tez to widac. Np. dobrzy przykład Oxalysa 'pasjansa'. Model do F3A, a jednak przyjrzyjcie sie skrzydlom:) Profil procentowo jest o niebo grubszy na koncowce niz przy kadłubie:) Fajna rzecz wprowadzil Krill w swoim Thunderze. to chyba pierwszy model tych rozmiarow ze zmienna cieciwa na koncowce plata. W depronkach to sie sprawdza, wiec zapewne tu bedzie mialo jeszcze lepsze wyniki:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma idealnego profilu do wszystkiego tak jak nie ma, auta o właściwościach terenówki i wyścigówki...

 

Z tego wszystkiego ostatecznie najkorzystniej jest mieć extremalnie niską wagę, załatwia to wiekszośc problemów przy wolnym modelu i extremalnych kątach natarcia jak i w sytuacjach zagrożenia.

Najlepiej samemu się zastanowić czego oczekujemy i jak będziemy latać, wtedy łatwiej podjąć decyzję co dalej.

 

Chcesz latać nazwijmy to akrobacyjnie bardziej naturalnie precyzyjnie to profil laminarny, to się wiąże oczywiście zupełnie z innymi ustawieniami całego modelu niż do ostrego 3D.

 

Chcesz latać hardcorowo nisko nad ziemia, efektownie i ryzykownie grubszy profil z łagodnym natarciem, niska waga, duże stery to klucz do sukcesu.

 

Jednego modelu nie ustawisz do dwóch rodzajów tak skrajnego latania, co najwyżej po połowie z każdego i tutaj dochodzimy do czegoś bardziej uniwersalnego.

Decyzję musisz podjąc sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My sie chyba nie zrozumieliśmy Panowie... Zadałem proste pytanie: "Jaki jest najlepszy profil?", a odpowiedzi uzyskalem w wiekszosci na temat wagi modelu:) To, ze waga w modelu akrobacyjnym, a zwlascza 3D jest bardzo wazna, odkrylismy dawno temu i to nic nowego. Jednak zakladam, ze wiele ludzi budujacych od podstaw swoje tego typu modele ma taka rozterke jak ja, a tymczasem nikt nie potrafi mi udzielic chociaz ukierunkowanej odpowiedzi:) Dlaczego?

 

Co do ustawien modelu Darku mi nie musisz tego tlumaczyc:) Znamy sie i zapewne pamietasz jakim lataniem sie zajmuje ;)

 

EDIT

Chcesz latać hardcorowo nisko nad ziemia, efektownie i ryzykownie grubszy profil z łagodnym natarciem, niska waga, duże stery to klucz do sukcesu.

Oto filmik:

 

A oto zdjeci:

Dołączona grafika

 

Darku, coooooś kręęęęęęcisz:)

 

Tym samym zamknijmy ten temat, bo nie ma on sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja wam powiem że "krilowskie" profile mi nie leżą - mimo że tak obecnie popularne - mają jedną wadę - są szybkie. Latałem bardzo dobrą 3m extrą z model-power (lub 3W- jak kto woli) tam można było wręcz wyczuć że model "lepi" się powietrza. Teraz latam 3m kataną z krilla i ten model to "żyleta" w porównaniu do wspomnianej extry. Gruby profil z extry gwarantował naprawdę spokój i czas na reakcje podczas wolnych akrobacji a w katanie trzeba bardzo mocno operować gazem i sterami aby kompensować wszelkie błędy podczas wolnego latania. Znajomi czescy zawodnicy F3M pytani o profile w modelach krilla odpowiedzieli mi że gwarantują ostrą, precyzyjną i szybką akrobacje ale do wolnego 3D trzeba się przyzwyczaić..... Ja jednak jestem zwolennikiem grubego profilu. Nie określę jaki jest zastosowany w podanej extrze - ale podam wam link do wątku na niemieckim forum poswięconym własnie tym czeskim extrom z model power - jes tam dużo zdjęc i filmów z budowy, lotów i opinie uzytkowników - moze wam to troche ułatwi sprawę. model-power pozdrawiam KJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chrisj23 modele Krilla nie są do pląsania po niebie to najbardziej hardkorowe zabawki tak jak C-ARF tym się ciągle napiernicza 3D, bo do tego one są.

. Nie chodzi tutaj o same harriery i zawisy, bo ciężkim modelem nie jest łatwo to prawda, ale Ci którzy nimi latają przymykają na to oko, bo sobie z tym radzą. Te model przy dużej szybkosci lata genialnie dlatego ma tylu zwolenników

Masz racje, że istneją modele które latają wolniej i ogólnie lepiej chodzą za rączką przy małych szybkościach, tylko, że w Krillu nie chodzi o to. Firma robi modele do ostrego latania 3D freestyle i niestety żeby były mocne muszą swoje ważyć, więc stąd problemu przy małych szybkosciach jest coś za coś.Jeżeli dobrze pamiętam to do programów F3M są produkowane osobno modele i podaje się to przy zamówieniu jaką wersje mają zrobić.

 

 

Profil jaki stosuje Krill w wiekszosci modeli, to Naca 64-012A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirek spokojnie nie denerwuj się ! my tu rozmawiamy na luzie! konkretnej odpowiedzi nie dostałeś gdyż się nie sprecyzowałeś co do stylu latania a po prostu 3D to zbyt ogólnikowo.

 

Odpowiadając na twoje zarzuty co ma waga do profilu to odpowiadam.

Dasz cienki profil laminarny czyli i pewnie mniejsza nośność przy okazji szybszy to przy wolnym locie/gwałtownych zwrotach/dużych kątach natarcia zerwie szybciej strugę czy też przepadnie chyba, że obniżysz wagę dajmy o 20% punkt krytyczny odsuniesz dośc znacząco i dochodzisz do czegoś podobnego (nie identycznie) co w profilu nie laminarnych grubszym/wolniejszym mniej precyzyjnym przy wyższej masie modelu. Nadal twierdzisz, że istnieje "idealny" profil ? jeśli tak, podaj to będzie rewolucja w modelarstwie i przy okazcji zarobię na tym niezłą kasę ;-)))

Do jednego stylu latania kolega Radek podał ci nazwę profilu, jest naprawdę dobry. Jeżeli szukasz czegoś wolniejszego, mniej precyzyjnego do latania bezpieczniejszego nisko nad ziemią to zaraz coś wymyślimy :-)

Jeżeli chcesz jedno i drugie zastosuj powyższy profil i obniż extremalnie wage (jeśli się da) będziesz miał namiastkę jednego i drugiego.

 

A oto zdjęcie:

Widziałem kiedyś film z latająca deską, hempel wywijał takie cuda, że najlepszym modelem bym tego nie zrobił, trzeba jeszcze umieć dobrze latać na wysokim poziomie. Mi do takiego dużo brakuje jestem po prostu zbyt cienki... dlatego trzeba się wspomagać łatwiekszymi do lotu modelami, niższą wagą...

A jak już o niskiej wadze mowa to, jak model extremalnie lekki czyli pewnie zelektryfikowany lżejszy od benzynki/żarówki to przy każdym profilu latać będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

70% umiejętności 20% umiejętność ustawienia modelu pod siebie i 10 % sam model no i mamy sukces :D lub kreta ;D

 

Tak serio to widziałem jak różnymi dziadostwami ludzie czynią cuda wystarczy wybrać sie na większą imprezę modelarską gdzie jest światowa elita i bardzo szybko można zrozumieć o co chodzi Ci kolesie po prostu nic nie robią tylko latają.Na własne oczy widziałem jak gość modelem 100cc robił ponad 10 lotów, a przerwy trwały 2min tylko na tankowanie latał jak z automatu.Obudzisz takiego w środku nocy wciśniesz mu radio i na pół przytomny zrobi swój program pod warunkiem, że mu się model oświetli :D Więc nie ma co się napalać na filmiki i profile tylko dużo latać.

 

PS to jest jak z dziurawym balonem jak ciągle dmuchasz to jest jak przestajesz to flaczeje tak jak palce modelarza :lol2:

 

 

 

 

 

 

 

 

Naca 64-012A :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darku, ja sie nie denerwuje. Przyznałem racje w kwestii wagi, bo to jest jedna z kluczowych kwestii decydujacych o wlasnosciach modeli. Tak samo ustawienia, trening i szczypta talentu. Kazdy z nas ma racje, taka jest prawda:) A ja zrobie cwancyk:P^^ Zastosuje profil ktory polecił mi Radek, lecz deczko go pogrubie. I tym samym dojdziemy do swego rodzaju ugody i konsensusu. Patent na lekki model własnie 'patentuje' w odchłaniach mojej modelarni i poki co sprawdza sie^^ Jezeli efekt koncowy bedzie wysmienity, to wtedy pokaze co i jak. jesli nie, to tez pewnie pokaze:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.