Skocz do zawartości

Katana 1200 mm


Rekomendowane odpowiedzi

się okaże :D

ps. nikt nie zauważył kesonów - a właściwie ich kształtu ??? podpatrzyłem na modelu Gilesa który był robiony lightowo, kesony się zwężają ale ,,ponoć'' spełniają taką sama funkcją jakby miały stałą szer na całym płacie.

EDIT:

Takie jeszcze ze skrzydełkami:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 71
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Gość slawekmod

Doprawdy Piotrek nie wiem jak to mierzyłeś bo Katana 1400 którą robiłem (relacja na forum) ma 140mm szerokości ryja (czyli kadłuba w najszerszym miejscu). Co do profilu - wygląda mi to na Naca 0008-0010 , przerabiałem ten profil w katance 112cm- porażka. Inna sprawa : zauważyłem że robisz pojedyncze długie ażurowania w żebrach za dźwigarem. Jeżeli są to żebra na końcach skrzydeł to jestem w stanie to zrozumieć ale przy kadłubie jest to masakryczne osłabienie żebra. Dzieląc ten ażur na dwa poprzez dodanie poprzeczki o szerokości około 6-8mm podnosisz znacznie sztywność samego żeberka o ugięciu nie wspominając a waga wzrośnie o tyle że zwykłą wagą elektroniczną nie dasz rady tego zmierzyć. Należy dążyć do jak najmniejszego ciężaru konstrukcji ale nie za wszelką cenę. Wszystkie ażury rób w taki sposób aby nie osłabić konstrukcji. Przemyśl konstrukcję pod względem działających na nią sił (oczywiście w granicach rozsądku)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego powodu co już wcześniej pisałęm, z resztą Sławek też o ty wspominał, żeby robiąc ażury nie osłabić tym konstrukcji, a że kadłub będzie Tylko z balsy 3mm i 2mm ( dośc delikatne) to nie chciałem juz ażurowac przy skrzydle, gdyz wydaje mi się że tam działają dość spore siły ( jesli sie mylę to poprawcie) od łącznika skrzydeł, od domku firewalla, podwozie itp, przez te czynniki kadłub w tym miejscu mógłby być ażurując bardziej podatny na złamanie bądź inna anomalie :rotfl: a co do wagi to z powodu braku ażurki w tym miescu tak dużo jej nie dojdzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek z balsy będzie raczej za delikatny. Poprzeczki po przekątnych nie sprawdzą sie z balsy chyba że jako osobne elementy o słojach ułożonych wzdłuż. Jeżeli góra i dół jest z balsy to obawiam sie że połamiesz te elementy przy wyciąganiu z formatki. Z tych powodów wolę balsosklejkę. Wystarczy ją mocniej podażurować żeby uzyskać podobną wagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spójrz na boczek od mojego modelu, zapewne nie jest idealny ale doskonale spełnia swoje przeznaczenie. Obrys profilu w boczku jest zrobiony po to żeby w jego środku zrobić otwory technologiczne na kable itp. Można go zresztą wyciąć. W swoich modelach zawszę robię tak aby domek silnika łączył się z rurą skrzydeł i boczkami właśnie przez rurę łącznika. Może przesadnie dbam o sztywność konstrukcji ale wolę zrobić "klatkę bezpieczeństwa " chociażby na odbiornik i pakiet. Padły stwierdzenia że poprzeczki o szerokości 3mm w kadłubie funtany ze skośnymi słojami to zbędny balast. Otóż nie jest to prawdą . Pomimo że nie są wytrzymałe to jednak po ich usunięciu czuć różnicę w sztywności kadłuba. Pozatym jak ma być super sztywny to można je podkleić rowingiem węglowym od wewnątrz ale nie widzę takiej potrzeby. Sklejka 4mm jest za gruba w takim modelu jak elektryk 1200mm. Swojego Edge 540 1100mm zrobiłem w większości ze sklejki a to dlatego że jest to materiał tani i bardzo wydajny. wystarczy pomysleć jak zrobić ażury i zamiast pancernika wychodzi lekki model. Często słyszę: " mogłeś zrobić tak jak a PA " czy też innej znanej firmie. Oczywiście że można jest tylko jedno ale. Mieszkamy w Polsce a to oznacza że każdy liczy się z groszem , mogę zrobić model high tech ale nikt nie zastanowił się jakie to są koszty. Pamiętać należy że modeli PA nie projektują bogowie tylko zwykli ludzie ale za to dysponują funduszami na wdrożenie produkcji.

Poniżej screen boczku funtany z balsosklejki.

 

Dołączona grafika

 

 

Domek Edge 540 1100mm

Dołączona grafika

 

Poniżej edge 540 (statecznik jeszcze nie był gotowy )

 

Dołączona grafika

 

Screeny zamieszczam celem pokazania mojego sposobu rozwiązania konstrukcji (niekoniecznie najlepszego)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego powodu co już wcześniej pisałęm, z resztą Sławek też o ty wspominał, żeby robiąc ażury nie osłabić tym konstrukcji, a że kadłub będzie Tylko z balsy 3mm i 2mm ( dośc delikatne) to nie chciałem juz ażurowac przy skrzydle, gdyz wydaje mi się że tam działają dość spore siły ( jesli sie mylę to poprawcie) od łącznika skrzydeł, od domku firewalla, podwozie itp, przez te czynniki kadłub w tym miejscu mógłby być ażurując bardziej podatny na złamanie bądź inna anomalie :rotfl: a co do wagi to z powodu braku ażurki w tym miescu tak dużo jej nie dojdzie :)

Piotrze, według mnie troszkę błądzisz. Krótko mówiąc jak dasz solidny domek(z balsosklejki 3mm) to spokojnie da radę. Wiem to, bo budując model pod silnik 50cm też zależało mi na wadze i boczki zrobiłem delikatne, ale domek łączący rurę, podwozie i wręgę silnikową z solidnej sklejki. Efekt? Przy nawet bardzo twardych lądowaniach(2 razy rozleciało się podwozie) i właśnie te elementy utrzymały całą konstrukcję. Może na tym etapie warto pomyśleć o kadłubie z listew balsowych? Przykładowo 2 podłużnice balsowe 3mm grubości i z 10mm szerokości i w środku poprzeczki balsowe o kształcie/\/\/\? Tam gdzie mocowane będzie serwo/rura można dać wypełnienie. Większa oszczędność materiału i większa sztywność(prawdopodobnie niższa waga) więc czemu nie? Moim zdaniem warto spróbować. A co do tego profilu jakby obrysowanego w boczku kadłuba to powiem szczerze, że to zbędna rzecz według mnie. Zwróć uwagę, że czołówka firm modelarskich budujących elektryczki tej wielkości poszła właśnie w kierunku mojej propozycji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.