Skocz do zawartości

Prząśniczka J1-M EP 2.0m - temat zakończony


Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki za zwrócenie uwagi, już poprawiłem.

 

 

Wczoraj miałem pracowity dzień. Niepokoiło mnie zbyt słabe moim zdaniem, połączenie głowicy mocującej skrzydła z dołem kadłuba. Mocowanie to zrealizowane jest przed oklejeniem balsą za pomocą konstrukcji jak na zdjęciu.

post-5634-0-51037300-1369676606_thumb.jpg

 

 

 

Miejsca przenoszące obciążenia (zaznaczone na czarno) poza węzłem silnika są dość słabe i nie posiadają odporności skrętnej (obrót skrzydeł w płaszczyźnie poziomej względem kadłuba). Takie obciążenie powstaje, gdy model zaczepi przypadkowo jednym skrzydłem o ziemię. Oczywiście odporność konstrukcji wzrośnie po oklejeniu boków balsą, ale to nie balsa (pokrycie) ma przenosić obciążenia a konstrukcja modelu. Ponieważ mój model w założeniu ma mieć możliwość wykonywania akrobacji (czego nie przewiduje konstrukcja KIT-u) postanowiłem wzmocnić ten węzeł tak, aby sprostał moim oczekiwaniom jako mechanika. Takie skrzywienie zawodowe :). Postanowiłem zastosować skrzynkę kotwiącą w dolnej części kadłuba, z której wyprowadziłem dwie solidne rurki aluminiowe (to belka ogonowa od TRex 500 pochodząca z wymiany w modelu), które osadziłem w głowicy mocującej skrzydło blisko bagnetu głównego jak na zdjęciach:

Skrzynka kotwiąca

post-5634-0-56290100-1369676703_thumb.jpg

Mocowanie skrzynki w dole kadłuba

post-5634-0-83795900-1369676648_thumb.jpg

Mocowanie prętów w głowicy ze skrzydłami

post-5634-0-99466800-1369676745_thumb.jpg

Widok z boku

post-5634-0-49412700-1369676766_thumb.jpg

Widok całości wzmocnienia

post-5634-0-37670000-1369676792_thumb.jpg

 

 

W ten sposób uzyskałem bardzo mocne połączenie kadłuba ze skrzydłami o dużej wytrzymałości skrętnej i sztywności. Waga zestawu wzmacniającego wyniosła 45 g - do przeżycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Z mocowaniem silnika to masz rację. Kiepsko to zostało zaprojektowane, można było to zrobić inaczej przesuwając wręgę belki ogonowej trochę do przodu a samo łoże posadzić na ściankach o podstawie trójkąta wykorzystując jako jedną ze ścianek ostatnią wysoką wręgę. Nie będę tego rysował bo zapewne wiesz o co mi chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak masz rację. Ten zestaw w ogóle jest delikatny, czego się nie tknę to muszę wzmacniać. Nawet śruby mocowania podwozia zamieniłem z niepoważnych M3 na M4.

 

post-5634-0-65391100-1369677573_thumb.jpg

 

Statecznik pionowy, mocowanie statecznika poziomego, zastrzały a skrzydła to osobna melodia. Co do wycięcia laserem nie mam zastrzeżeń w 99% wszystko pasuje. Ale przenoszenie obciążeń nie zawsze przemyślane. Ale myślę że w sumie model wyjdzie ładny, tylko więcej dodatkowej pracy mnie czeka.

 

 

post-5634-0-47838200-1369678678_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powstała kabina. Podstawa kabiny musi być stabilnie i płasko zamocowana na desce montażowej, reszta to recepturki, klamerki a nawet krokodylki elektroniczne. Poszło łatwiej niż się spodziewałem.

 

post-5634-0-06060100-1369731983_thumb.jpg

 

post-5634-0-02543200-1369732004_thumb.jpg

 

post-5634-0-75479800-1369732022_thumb.jpg

 

Całość zaczyna się prezentować coraz ładniej.

 

post-5634-0-85671000-1369732162_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Kolegom za każą reakcję. Jak już pisałem poprzednio, każda Wasza uwaga mobilizuje mnie b.pozytywnie do dalszego działania. Model zapowiada się dobrze, ma bardzo dużo miejsca w środku i nie powinno być problemu z wyważeniem.

 

Model z przodu ma przygotowaną sporą półeczkę idealną na zamontowanie kamery. Na zdjęciu kamera internetowa bo taka pod ręką miałem dla ilustracji. Więc jak ktoś myśli o zdjęciach i filmach z powietrza, to model stworzony do tego celu.

post-5634-0-02814900-1369765213_thumb.jpg

 

Dzisiaj dzień zszedł na wykończeniach głowicy

post-5634-0-46696700-1369765488_thumb.jpg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ster Kierunku:

 

Montaż steru kierunku zaczynam od jego wzmocnienia. SK zbudowany jest ze sklejki lipowej (szkielet) i okładzin balsowych jak na zdjęciu:

 

post-5634-0-48323500-1369808412_thumb.jpg

 

Część A (poniżej czarnej linii) jest mocowana na sztywno do kadłuba i dodatkowo wzmocniona pokryciem balsowym w kształcie trójkąta. Wierzchołek tego trójkąta kończy się na czarnej linii. i tam również kończą się okładziny balsowe. Część B to pracująca część SK. Słoje szkieletu są poziome. Ewentualne wyłamanie SK nastąpi więc najprawdopodobniej wzdłuż czarnej linii. Kiedy to się może zdarzyć ? Najczęściej przy kapotażu modelu i jego podparciu na SK. Kapotaż czasami zdarza się modelowi (np przy awaryjnym lądowaniu poza pasem lotniska) i delikatny SK wtedy najczęściej się uszkadza. Poza tym konstrukcja SK w wykonaniu tego KIT-u jest niesztywna. Postanowiłem poprawić ten stan rzeczy i zastosować wzmocnienia. Powstają więc wzmocnienia jak na fotografii niżej.

 

post-5634-0-55483000-1369809189_thumb.jpg

 

Dzięki temu ster nabierze odporności na ewentualność kapotażu, usztywni się i znacznie poprawi się jego mocowanie do modelu (przedłużone listwy węglowe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ster kierunku (jego część stała) jest gotowa. Na spodzie płaskowniki węglowe (biegną po obu stronach SK) mocowane są do listwy sosnowej biegnącej po osi kadłuba i wręgi. Całość pewnie zamocowana i sztywna.

post-5634-0-40557800-1369858389_thumb.jpg

 

Przymierzyłem zawiasy, chyba trochę nie od tej pary :). Dobrze że zostało mi kilka zawiasów po Wicherku.

post-5634-0-72680800-1369858507_thumb.jpg

 

Model wygląda obecnie tak:

 

post-5634-0-65028800-1369858567_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również bym optował za kamerką w kabinie, za szybką. Można by zrobić tablicę przyrządów.

Może pokusisz się o coś takiego

 

Bardzo dobry pomysł. Ja myślałem żeby szkła kabiny lekko przyciemnić, co by bebechów elektronicznych za bardzo nie było widać. Takie ustawienie kamery tworzy bardzo realistyczne ujęcia. Miejsca w modelu jest dużo a kabina mocno przeszklona to może dwa miejsca na kamerę do wyboru - przemyślę to i dzięki za radę.

 

Ster kierunku już gotowy, zastosowałem zawiasy kołkowe idealne w tym miejscu. Zwraca uwagę duża powierzchnia aktywna steru- cuś mi to przypomina ster mojego Wicherka :)

post-5634-0-24137800-1369899245_thumb.jpg

 

A to widok mocowania SK od dołu modelu.

post-5634-0-01111000-1369899287_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kółko ogonowe w zestawie KIT przewidziano jako niekierowane, wklejane na stałe w część dolną statecznika. Udało mi się wykorzystując oryginalne części KIT zrobić kółko ogonowe sterowane.

 

Mocowanie kółka - części

post-5634-0-60523900-1369947027_thumb.jpg

Tak działa napęd:

post-5634-0-11366600-1369947044_thumb.jpg

Po zamontowaniu w modelu:

post-5634-0-26652800-1369947062_thumb.jpg

 

Napęd SK i kółka ogonowego z jednego wspólnego serwa - tak planuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd steru kierunku w przesłanym KIT odbywa się przy pomocy cięgła Bowdena wyprowadzonego poza kadłub ku górze (jest bardzo widoczny) i mocowanego do steru kierunku w sposób tradycyjny. Takie rozwiązanie szpeci model (jest nie makietowe) więc postanowiłem schować napęd SK do kadłuba wykorzystując elementy KIT-u.

Widok napędów kółka ogonowego i SK oraz płetwa ruchoma SK z wklejonym napędem.

post-5634-0-75640800-1370029253_thumb.jpg

Zmontowany próbnie zespół SK i kółka ogonowego. Pochylenie osi obrotu płetwy SK i osi kółka ogonowego i to jeszcze wzajemnie przeciwnych kierunkach komplikuje znakomicie napędy (trudno je spiąć razem jednym cięgłem - dlatego są dwa). Końcówki orczyków przy obrocie zakreślają krzywe sferyczne. Końce cięgieł musiałem wyposażyć w końcówki kulowe.

post-5634-0-51150000-1370029379_thumb.jpg

Zespół włożony do modelu.

post-5634-0-20967000-1370029456_thumb.jpg

Podłączenie do serwa

post-5634-0-22542500-1370029781_thumb.jpg

Prząśniczka pomachała pierwszy raz ogonem. Wychylenie steru i kółka ogonowego działa :) .

post-5634-0-25950900-1370029871_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę ciekawostek:

 

Prawdziwa miłość do lotnictwa

post-5634-0-04863000-1370110054.jpg

Prząśniczka w wersji J-2 Polonez:

post-5634-0-31544800-1370110192_thumb.jpg

A to reklamowany jako najbezpieczniejszy przyszłościowy samolot świata i nowość ICONA5 - czy to nie taki przypadkiem "oblaminowany" i obrobiony komputerowo J-1+ J-2 Polonez ?.

post-5634-0-90728000-1370110474.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ster Wysokości SW.

 

Ster wysokości wykonany jest również jako płytowy. Pokrycie to balsa 2mm, obramowanie z lister balsowych a w środku wypełnienie płytą piankową. Całość montuje się szybko, otrzymujemy mocną i sztywną konstrukcję o niewielkiej wadze.

 

post-5634-0-58163400-1370162468_thumb.jpg

 

SW - pierwsza przymiarka

post-5634-0-90847600-1370162815_thumb.jpg

 

No ale żeby nie było za słodko. Mocowanie steru SW ma według mnie dwa małe mankamenty. Pierwszy to brak wzmocnienia pod łby śrub M4 (na dostarczonych fotografiach i w zestawie nic takiego nie zauważyłem). Łby te będą wciskały się w miękką balsę poszycia steru przy jego mocowaniu. Drugi mankament to mała sztywność zamocowania steru w kierunku jak na zdjęciu poniżej:

post-5634-0-88488400-1370167836_thumb.jpg

Ale są to sprawy do łatwego poprawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.