Skocz do zawartości

Regulatory ZTW - Brushless Controls


Pioterek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zamierzam opisać i przetestować egzemplarz nowego na naszym rynku 85 A programowalnego regulatora marki ZTW produkcji Chińskiej.

 

Regulatory te zwróciły moją uwagę w sklepie w Lublinie, wizualną starannością wykonania a po przestudiowaniu instrukcji również opisanymi możliwościami.

 

Na codzień z powodzeniem używam regulatorów marki Robbe ( http://pfmrc.eu/inde...za/page__st__20 #27) więc będzie to niejako mój wzorzec do porównania. Na pierwszy rzut oka regulatory ZTW wydają się bardzo atrakcyjne ponieważ za około 30-50% niższej ceny oferują dość podobne możliwości jak wspomniany wyżej wzorzec. Czy tak jest w rzeczywistości spróbuję się o tym przekonać.

 

Redulator ZTW 85A sbec 5A/6 Lipol wraz z programatorem nabyłem w sklepie "Majster Klepka" w Lublinie http://www.sklep-modelarski.eu/.

 

Cena regulatora wynosi ok. 220 zł a programatora 27 zł. Myślę, że jak na programowalny zaawansowany regulator 85A - cena jest atrakcyjna.

Regulator 65A stosowany przeze mnie najczęściej kosztuje już tylko 174 zł.

 

Regulator i programator otrzymujemy zapakowane w antystatycznej folii.

 

post-5634-0-20373800-1383324570_thumb.jpg

 

Wewnątrz opakowania obok urządzeń otrzymujemy instrukcje i karty gwarancyjne po angielsku.

 

post-5634-0-45979400-1383324679_thumb.jpg

 

Regulator i programator wyglądają na solidnie wykonane :

 

post-5634-0-61133300-1383324670_thumb.jpg

 

Strona internetowa producenta:

 

http://www.ztwoem.com/

 

post-5634-0-83312500-1383324535_thumb.jpg

 

Rodzina regulatorów ZTW dedykowanych samolotom i helikopterom:

 

post-5634-0-39893100-1383340019_thumb.jpg

 

Oferowanych jest 14 typów regulatorów w tym regulatorów o bardzo wysokich prądach, ponieważ firma dostarcza również regulatorów do napędu łodzi i samochodów.

Nas interesować będą zwykle regulatory do 65A oraz regulatory OPTO dla większych modeli wyposażonych w więcej niż 6 cel Lipol. Używanie większych prądów niż 50-60A jest niepraktyczne ze względu na straty głównie cieplne, które rosną z kwadratem płynącego prądu. Przy zapotrzebowaniu na większą moc należy więc zwiększać raczej napięcie pakietów i do tego służą regulatory OPTO umożliwiające zasilanie do 12 cel Lipol.

Mój regulator ma 85A (jest przewymiarowany) tylko dlatego że, zamierzam użyć go w motoszybowcu gdzie po zabudowaniu będzie miał raczej kiepskie chłodzenie.

 

Przykładowe ceny regulatorów:

 

B-ZTW 6A BEC 43 zł (najmniejszy)

B-ZTW 65A SBEC 5A 174 zł (standard)

B-ZTW 125A SBEC 5A 336 zł (największy obecnie dostępny w Polsce)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Regulatory ZTW serii B, przeznaczone są do zasilania silników bez szczotkowych stosowanych w modelach samolotów i helikopterów. Posiadają możliwość uaktywnienia trybu "GOVERNOR", który pozwala na utrzymywanie stałej prędkości obrotowej silnika przy zmiennym obciążeniu. Dzięki temu, regulatory te nadają do wykorzystania w modelach śmigłowców. Regulatory ZTW serii B, posiadają możliwość programowania parametrów pracy za pomocą nadajnika lub karty programowania.

 

Główne cechy regulatorów ZTW serii B:

 

- BEC z regulowanym napięciem (5.0V / 5.5V / 6.0V) oraz prądem ciągłym 5A (dla seriii SBEC)

- Zabezpieczenie termiczne: przy wzroście temperatury regulatora powyżej 110 deg C następuje zmniejszenie ograniczenie mocy wyjściowej w celu wychłodzenia regulatora.

- Funkcja fail-save , w sytuacji utraty sygnału R/C następuje ustawienie regulatora na 0.

 

Programowanie regulatora wygodnie jest przeprowadzić za pomocą karty programowania.

 

Programowalne parametry regulatora:

 

1.Tryb i skuteczność działania hamulca po zdjęciu gazu

2. Typ akumulatorów: NiCd/NiMh, LiPo, LiFe.

3. Wartość progu odcięcia napięcia dla zabezpieczenia pakietów

4.Dopasowanie się do typu silnika - Motor Timing.

5.Ustawienie napięcia zasilającego odbiornik - SBEC Voltage Output.

6.Tryb Governora dla modeli śmigłowców.

7.Kierunek obrotów silnika

8. Nastawa stopnia miękkiego startu silnika

9. Tryb odcięcia silnika po wyczerpaniu się pakietu

Przywracanie konfiguracji ustawień fabrycznych -przycisk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Programator regulatorów ZTW serii B:

 

Programator jest b.czytelnie opisany i prosty w obsłudze. Posiada 4 klawisze:

 

Menu - do poruszania się między pozycjami menu od 1 do 9

Value - do wyboru wartości w danej pozycji Menu

OK - do zatwierdzania i zaprogramowania danej pozycji - zatwierdza się każdą pozycje osobno

Reset - do przywracania nastaw fabrycznych

 

post-5634-0-60270400-1383398447_thumb.jpg

 

post-5634-0-46941600-1383398454_thumb.jpg

 

Programator można zasilić albo przez podłączenie pakietu roboczego lub osobnym zasilaniem zewnętrznym bez pakietu głównego jak na zdjęciach:

 

post-5634-0-81374100-1383398753_thumb.jpg

 

post-5634-0-75526100-1383398762_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Programujemy regulator B-ZTW do lotu modelem samolotu. Do zaprogramowania mamy 9 parametrów:

 

1. Brake Type – umożliwia ustawienie stopnia hamowania silnika po ustawienia gazu w pozycji „0”.

Możliwe do wyboru: Off wyłaczony- brak hamowania lub jeden z trzech stopni hamowania od soft (miękkie) mid (średnie) do hard (twarde). Funkcja przydatna w przypadku modeli z śmigłami składanymi w locie. Ja wybieram opcję Off (1) - hamulec wyłączony.

 

2. Battery Type – wybór pakietu zasilającego.

Mamy do wyboru pakiety NiCd/NiMh, Lipol i LiFe. Wybieram LiPol (2)

 

3. Cut of Voltage – wybór napięcia odcięcia napędu po wyczerpaniu pakietu.

Dla pakietów LiPol układ sam kalkuluje napięcie odcięcia więc nie wymagane jest ustawienie konkretnej wartości. W takim przypadku możemy wybrać No Protection (4). Jeżeli jednak chcemy zdefiniować konkretną wartość dla celi LiPol możemy przyjąć wartość od 2,8 V (bardzo forsowna dla pakietu) poprzez wartość 3,0V aż do wartości 3,2 V (oszczędzającej pakiet). Wybrałem 3,2V (3).

 

Dla pakietów NI-xx i LiFe stosujemy wartości procentowe napięcia w stosunku do w pełni naładowanego pakietu. Dla przykładu pakiet NIMh złożony z 6 cel po naładowaniu ma napięcie 1,44V x6=8,64 V. Stosując nastawę 65% otrzymamy napięcie odcięcia 8,64x65%=5,61 V czyli 0,935V na celę.

 

Dla pakietu LiFe złożonego z 4 cel (jak dla Wicherka 25M) napięcie po naładowaniu pakietu wyniesie 4x3,5V=14,0 V . Po zastosowaniu nastawy 65% otrzymamy napięcie odcięcia 14,0Vx0,65=9,1V czyli 2,28 V na celę.

 

4. Motor Timing dobór parametrów czasowych regulatora do typu silnika.

Mamy do dyspozycji „Auto” optymalny dobór parametrów pracy silnika oraz 5 zdefiniowanych nastaw:

 

Timing 2º,i 8º - ustawiany dla silników typu In-runner

Timing 15 º, 22 º - ustawiany dla silników out-runner o ilości pól większej niż 6

Timing 30 º - ustawiany dla silników o dużej ilości pól

 

Mój silnik ma 12 pól więc wybieram opcję 22 º (5)

 

5. SBEC Voltage Output - napięcie zasilania odbiornika.

Mamy do wyboru trzy napięcia 5,0V, 5,5V i 6,0 V.Wybrałem napięcie 6,0V (3)

 

6. Governor Mode – utrzymywanie stałej prędkości obrotowej

 

Dla modeli samolotu wybieramy RPM OFF (1). Dla modeli helikopterów możliwe jest ustawienie:

 

1st Soft Start - to 8 sekund od startu do pełnego rozkręcenia wirnika bez stabilizacji obrotów (2)

2nd Soft Start - to 18 sekund od startu do pełnego rozkręcenia wirnika bez stabilizacji obrotów (3)

1st Governor Mode – to 23 sekundy od startu do pełnego rozkręcenia silnika. Przy położeniu gazu nie niższym niż 80% prędkość obrotowa wirnika w górę jest stabilizowana. Stosowane dla silników LOV KV Motor (do 50 00 obr) (4)

2st Governor Mode – to 23 sekundy od startu do pełnego rozkręcenia silnika. Przy położeniu gazu nie niższym niż 80% prędkość obrotowa wirnika w górę jest stabilizowana. Stosowane dla silników HIGH KV Motor (100 000-200 000 obr) (5)

 

KV Motor jest liczona jako: [ilość pól silnika] x [KV wartość katalogowa] x [napięcie zasilania]

Dla przykładu silnik o 8 polach, KV 1040 i pakiecie 6S da liczbę 8x1040x25V=208 000 obrotów więc należy wybrać 2st Governor Mode

 

7.
Motor Rotacion
Forward/Rewerse - zmiana kierunku obrotów silnika.

 

8.
Start Up Strenght
– szybkość (dynamika) rozpędzania się silnika przy zwiększaniu gazu. Mamy do dyspozycji 9 stopni. Wybrałem pozycję (7)

 

9.
Low Voltage Cut Off Type
– sposób odłączania napędu po wyczerpani się pakietu. Mamy do dyspozycji stopniowe ograniczanie mocy Reduce Power dające możliwość szybkiego ale kontrolowanego lądowania lub Cut Off Power gwałtowne odcięcie mocy i lądowanie lotem szybowym. Wybrałem opcję (1).

 

 

Zbiorczo na wyświetlaczu programatora wyglądać będzie to tak:

[poz.menu] / [wartość nastawy]

1/1

2/2

3/3

4/5

5/3

6/1

7/1 - do ustalenia po zamontowaniu regulatora w modelu

8/7

9/1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istnieje możliwość programowania regulatora za pomocą nadajnika, bawiąc się w beep-anie, ale wątpliwe zalety tej metody pewnie Koledzy już nieraz poznali na własnych przykładach. Łatwo się tu pomylić i nie można sprawdzić co zostało wybrane. Karta programująca kosztuje niewiele a daje komfort i pewność programowania.

 

Tabela programowania regulatora z nadajnika:

 

post-5634-0-43228100-1383469844_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalibracja regulatora:

 

Włączamy nadajnik i ustawiamy drążek gazu na max.. Włączamy zasilanie regulatora i odbiornika (silnik wpięty) - usłyszymy w ciągu 2 sek dwa "beep" po czym drążek gazu w nadajniku ustawiamy na "0" i czekamy na "beep". Po tym sygnale regulator jest skalibrowany.

 

Włączenie po skalibrowaniu

 

Po skalibrowaniu regulatora, każde włączenie radia (nadajnik potem odbiornik) spowoduje wysłanie dźwięków w ilości równej ilości wykrytych cel (4 "beep" to 4 wykryte cele) po czym następny ton pojedynczy gdy hamulec jest włączony lub dwa tony gdy jest wyłączony. Regulator jest gotowy do pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za ocenę, będę kontynuował dalej opis z przyjemnością :)

 

Porównanie regulatorów ZTW z Robbe:

 

ZTW oferuje regulatory dedykowane tzn. osobno do samolotów i helikopterów, łodzi oraz samochodów. Robbe ma możliwość obsługiwania wszystkich typów modeli. Trzeba zdawać sobie jednak sprawę że modele wyczynowe wymagają specjalnej konstrukcji regulatora (np. chłodzenie) więc regulator Robbe dobrze obsłuży zwykłe makiety statków czy samochodów, natomiast do wyczynu trzeba będzie zakupić i tak osobny specjalizowany regulator. Więc taka specjalizacja ZTW jest do przeżycia.

 

Za plus ZTW można policzyć możliwość doboru napięcia zasilania odbiornika (5,0 do 6,0V). Robbe takiej możliwości nie ma.

 

Programowanie napięcia odcięcia zasilania w ZTW dla pakietów Nixx i LiFe jest dość pokraczne trzeba operować % i napięcie to jest programowane z jakimś przybliżeniem (trzeba sobie to przeliczyć). O wiele lepszym rozwiązaniem jest programowanie konkretnej wartości tego napięcia z rozdzielczością 0,1V jak to zrobiło Robbe. Ale jak dobrze rozumiem być może ZTW chodziło o ułatwienie tego procesu poprzez stworzenie wyboru konkretnej dostępnej wartości.

 

Robbe chwali się specjalnym filtrem Rx eliminującym wszelkie zakłócenia od falownika regulatora a docierających do odbiornika i instalacji modelu. Instrukcja ZTW nie nic nie wspomina o takim filtrze, ale mam nadzieję, że znak CE na wyrobie gwarantuje odpowiednie przebadanie i wykonanie wyrobu a więc i brak zakłóceń elektromagnetycznych.

 

Taktownie falownika w Robbe wynosi 32 KHz. Wartość ta dla ZTW jest nie podana, u innych producentów zazwyczaj są to wartości niższe - do 16 KHz. Im wyższe taktowanie tym wyższa sprawność falownika regulatora. Ale może ZTW będzie tu pozytywnym wyjątkiem ?

 

Pozostałe parametry obu regulatorów są porównywalne.

 

No i ta cena to prawie 50% wartości regulatora Robbe dla regulatora 65A.

 

Na cenę regulatora najbardziej wpływa koszt selekcji elementów mocy. Elementy te dla zwiększenia prądu regulatora łączone są równolegle. Elementy mocy po wyprodukowaniu różnią się nieznacznie między sobą, stąd szanujące się firmy selekcjonują je tak, aby w obrębie jednego regulatora wszystkie elementy mocy miały jednakową charakterystykę. Gwarantuje to uzyskanie prądu zgodnie z deklaracją producenta ale generuje spory dodatkowy koszt. Jeżeli firma selekcji nie prowadzi to regulator albo się przegrzewa przy niskim prądzie lub porostu się uszkadza. Mam nadzieję że ZTW reklamujące się jako najlepszy producent regulatorów w Chinach prowadzi proces selekcji elementów mocy prawidłowo. Okażą to próby.

 

To precyzyjny dobór tych elementów mocy decyduje o jakości regulatora:

 

post-5634-0-93111700-1383586929_thumb.jpg

 

Na zdjęciu regulator ZTW rozebrany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W RC Przeglądzie Modelarskim 10/2013 ukazał się artykuł sponsorowany dotyczący regulatorów ZTW. Jest w nim opisana seria regulatorów AL (niskobudżetowych do 40A i pakietów do 3S) oraz regulatory serii B o których piszę. Materiał jest raczej opisowy, nie szczegółowy, ale konkluzja końcowa jego jest dość jasna:

 

post-5634-0-20918500-1383586190_thumb.jpg

 

Fragment końcowy artykułu z podsumowaniem.

 

 

Być może w Polsce pojawiły się wreszcie zaawansowane regulatory z Chin godne zaufania i w niezłej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj wreszcie spróbowałem nowy regulator. Latałem przy 40 A prądzie dwa razy po 10 min. Regulator sprawdzałem często zmieniając gaz z miń. na max. i robiąc długie przeloty na max. gazie. Regulator sprawował się b.dobrze a jego temperatura na płaszczu wyniosła 28 C, przy temperaturze powietrza 8 C. Wygląda na to że jest to ciekawy sprzęt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Za plus ZTW można policzyć możliwość doboru napięcia zasilania odbiornika (5,0 do 6,0V). Robbe takiej możliwości nie ma.

 

 

Szkoda, że tylko do 6V. Wydaję mi się, że będzie zwiększać się nam liczba serw na HV (6-7,4V)

6V to dla nich minimum, więc tyle "wyciągnie się" z ich mocy i szybkości.

Drugi minus ujemny tych regli (nie licząc oczywiście OPTO HV) to możliwość podpięcia do 6S - choć zakładam, że 80% modelarzy lata do 6S - więc da się z tym żyć.

 

Plusy dodatnie to zdecydowanie polska gwarancja (a nie HK), rozsądne ceny i rozbudowane programowanie jak na tą półkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Nie chce wywoływać burzy bo w większości opis bardzo fajny.

Ale...

Dużo zapłacili Ci za taką reklamę?

Przecież to kolejny klon regulatora.

Jeszcze jakbyś przedstawił zdjęcie wnętrza regulatora z drugiej strony to już wszystko było by jasne.

Dobór elementów mocy?

Nie chce mi się w to wierzyć.

No i znak CE czyli China Eksport.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławek jeśli to było pytanie do mnie to nie kierowałem się żadną opinią na tym forum a dostępnością regla 40A w e-sklepie w którym będę zamawiał inne graty.

Regiel jest w zbliżonej cenie do Redoxa, którego chciałem kupić i nic poza tym, a wątek odnośnie ZTW znalazłem później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.