Skocz do zawartości

Model wodnosamolotu Dornier Do-X1


Rekomendowane odpowiedzi

Jak będziesz to wykańczał? Capon, szpachla i malowanie? Czy folia?

Kadłub modelu jest pokryty balsą 1,5 mm malowaną Hartzlackiem (kratownica też), płaty i stateczniki są gruntowane caponem (gdyż model ciągle walczy z anoreksją i ma nadzieję przegrać.... :D ). Płaty i stateczniki będą pokryte folią, zaś kadłub i pływaki będą oklejone (już, już....) tkaniną 20G/m2 z wykorzystaniem Eze-Cote...a następnie malowane.

Zobaczymy co z tego wyjdzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastrzały pływaków nie są jeszcze zamontowane na stałe i będą na czas oklejania zdjęte.

Tymczasem kolejne prace: oszlifowany i gotowy do oklejenia centropłat, luk techniczny z elektryką (gabinet PLC :D ) oraz przygotowanie do szklenia kokpitu załogi:

post-6507-0-05125600-1399410295_thumb.jpg

post-6507-0-12343300-1399410312_thumb.jpg

post-6507-0-04582200-1399410323_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj rozpocząłem prace z EZE-KOTE, preparatem służącym do przyklejenia tkaniny szklanej do pokrycia balsowego.

Hmm...pierwsze doświadczenia:

1. Preparat na bazie wody niezwykle zmiękcza i wichruje deskę balsową nawet przyklejoną do wręg, żeber etc. (o czym pisał Henryk).

2. Nawet po pokryciu cellonem zaobserwowałem zapadanie się deski 1,5mm. Wprowadziłem modyfikację oklejania: deski balsy pokryte najpierw caponem i cellonem a następnie BEZ GRUNTOWANIA EZE-KOTE (co zaleca producent) przyklejenie tkaniny szklanej poprzez nanoszenie pędzlem grubej warstwy preparatu na przycięty kawałek tkaniny. Zaznaczam, że oklejałem tkaniną 48G/m2.

3. Jakość klejenia jest dobra, tkanina przylega równo i skutecznie, na krawędziach dobrze się układa.

Zobaczymy jak będzie z malowaniem...

post-6507-0-77919900-1399574524_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla kolegi sta_m , może się przyda przy wykończeniu modelu .

A jak i komuś się jeszcze przyda to będzie mi jeszcze milej .

 

Dornier Do-X Flugbot. 50 Jahre (Karl Grieder).pdf

 

Dornier DO-X. Das erste Großraum-Flugschiff der Welt (Waffen Arsenal Sonderheft. H.Nowarra).pdf

 

Życzę miłej lektury .  Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

No i to jest wielki dylemat czy to latająca łódź czy pływający samolot ;)  Boję się że ta balsa 1,5mm to troszkę mało nawet z tkanina szklaną na wierzchu przy prędkości lądowania typu 60km/h woda jest jak beton okleił bym dół  co najmniej tkaniną 110g/dm2 20 gram to firanka nie wiele waży ale i niezbyt wiele wytrzyma ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i to jest wielki dylemat czy to latająca łódź czy pływający samolot ;)  Boję się że ta balsa 1,5mm to troszkę mało nawet z tkanina szklaną na wierzchu przy prędkości lądowania typu 60km/h woda jest jak beton okleił bym dół  co najmniej tkaniną 110g/dm2 20 gram to firanka nie wiele waży ale i niezbyt wiele wytrzyma ...

Racja. Z tym, że finalnie użyłem tkaniny 48 G/m2 zaś dno i burty kadłuba pokryte są balsą twardą 1,5mm OBUSTRONNIE pomalowaną Hartzlackiem co naprawdę wzmocniło i usztywniło poszycie (kosztem przyrostu ciężaru rzecz jasna). Poza tym duża ilość lekkich wręg kadłuba usztywnia całość konstrukcji ale tak naprawdę wszystko okaże się w czasie prób lądowania a w znacznej mierze będzie to zależało od minimalnej bezpiecznej prędkości lotu.

Dla kolegi sta_m , może się przyda przy wykończeniu modelu .

A jak i komuś się jeszcze przyda to będzie mi jeszcze milej .

 

attachicon.gifDornier Do-X Flugbot. 50 Jahre (Karl Grieder).pdf

 

attachicon.gifDornier DO-X. Das erste Großraum-Flugschiff der Welt (Waffen Arsenal Sonderheft. H.Nowarra).pdf

 

Życzę miłej lektury .  Joker

Wielkie Dzięki. Przyda się na pewno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okleiłem tkaniną 48G/m2 dno kadłuba i wszystkie pozostałe podzespoły. Niestety preparat Eze-Kote nie ma takich właściwości jak żywica epoksydowa. Tkanina nasączona tym środkiem nie poddaje się szlifowaniu więc powierzchnia balsowa przed oklejeniem musi być wyprowadzona na lustro za pomocą szpachli białej (polecam zwilżyć łopatkę balsową w wodzie przed nałożeniem z pojemnika-wówczas szpachla doskonale wnika w pory i zagłębienia i daje się formować). Krawędź kadłub-dno okleiłem paskiem tkaniny na żywicę epoksydową uzyskując dobre wzmocnienie, po oszlifowaniu burty kadłuba i górę okleję tkaniną na Eze-Kote. Statecznik poziomy jest kompletny poza popychaczami i dźwigniami steru wysokości, końcówki płata - oklejone. Zabrałem się za kompletowanie napędów. Wbrew pozorom praca to żmudna i długa: dokładne pasowanie detali, kontrola luzów i smarowanie przekładni oraz montaż śmigieł.

"Gabinet PLC" czeka już na szyny prądowe i crossowanie przewodów...

Oryginał Do-X jak wiadomo posiadał piekne śmigła czterołopatowe. Ja zaś, z uwagi na posiadanie jednego zdjęcia z lotów prototypu używającego śmigieł dwułopatowych, na początek zastosuję też śmigła dwułopatowe...

post-6507-0-04206500-1400270983_thumb.jpg

post-6507-0-13191000-1400270997_thumb.jpg

post-6507-0-04846500-1400271008_thumb.jpg

post-6507-0-87930800-1400271024_thumb.jpg

post-6507-0-49251000-1400271040_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny etap prac. Z Tartaku przyszły elementy okienne wraz z szybkami, teraz muszę to wszystko skleić i wyszlifować. Zespół napędowy jest już ostatecznie zmontowany (bez podłączenia sieci elektrycznej i ostatecznego posadowienia w centropłacie). Końcówki centropłata są wyposażone w rurki zwinięte z forniru topolowego, wchodzą one w ciasno pasowane otwory końcówek płata przez które idą przewody serw lotek. Mato na celu zminimalizowanie ilości wody, która może się dostać do luku serwa lotki. 

Zespół silnikowy jest gotowy do odpalenia (12 silników dwunastocylindowych czyli 144 cylindry ale będzie dymu :D ). Mimo wszystko nie tak jak u kolegi z Niemiec ale ja  nie mam tyle czasu na niemieckie samoloty, wolę i preferuję ponad wszystko polską technikę lotniczą (w każdej postaci).

 

post-6507-0-98813600-1400954818_thumb.jpg

post-6507-0-48668500-1400954828_thumb.jpg

post-6507-0-51477400-1400954837_thumb.jpg

post-6507-0-21189900-1400954862_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.