Skocz do zawartości

Su-22 M4 z napędem EDF 70mm (nr 3407 z JW Powidz)


RAFALR30
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam
Zafascynowany osiągnięciami Roberta (Robertus z pfmrc.eu) związanymi z projektem, budową i udanymi lotami modelu Su-22 postanowiłem również zaprojektować, zbudować i oblatać model Su-22 M4 ale z napędem EDF 70mm.

Pozostawienie pustego kadłuba dla napędu EDF było dla mnie wyzwaniem w zakresie rozmieszczenia elementów mechanicznych i elektroniki stąd poniższe założenia ogólne.
 

Założenia ogólne:

 1. Model balsa-sklejka (nie wykluczam użycia styroduru na stateczniki poziome, pionowy i część skrzydeł)
     - wręgi kadłuba, skrzydeł, SW, SK - sklejka 2mm
     - wzdłużne usztywnienia kadłuba i skrzydeł  - listewka sosnowa 5x2mm

     - pokrycie balsa 1,5mm

2. Skrzydła bez mechanizmu składania - rozłożone na stałe

3. Bez ruchomego steru kierunku (SK)
4. Ster wysokości

    -  za pomocą lotek lub jak w samolocie tylne płyty statecznika poziomego

5. Podwozie - na stałe z ruchomy przednim podwoziem z możliwością ich demontażu dla startu z ręki i lądowaniu w trawie

Wstępnie wygląda to jak na planach poniżej.

 

post-10327-0-18562900-1411727595_thumb.jpg

 

post-10327-0-00837200-1411727600_thumb.jpg

 

Korzystałem z wielu publikacji, monografii i dokumentacji technicznej.

 

Planuję wykonać model w pierwszym malowaniu jak poniżej nr boczny 3407 z JW Powidz z liskiem z Powidza.

 

post-10327-0-75230700-1411727659_thumb.jpg

Temat dedykuję mojemu ojcu, który długie lata służby w JW Powidz spędził przy samolotach Ił-28, Su-7, Su-20 i Su-22.

 

LICZĘ NA POMOC MODELARZY MAJĄCYCH  DOŚWIADCZENIE W BUDOWIE MODELI BALSA-SKLEJKA I Z NAPĘDEM EDF.
Dla mnie to nowość  :) 


Wszelkie informacje na temat pierwszego malowania Su-22 M4 nr 3407 z godłem w postaci lisa mile widziane.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Rafale nie myślałeś aby między W7 i W8 wstawić dźwigar który by szedł przez centropłat i skrzydło? Albo SK3 1-6, jak dobrze czytam, pociągnąć skosem aż do kadłuba.

Skoro  i tak nie będzie się ruszać to myślę, ze wzmocniłoby to konstrukcję skrzydła jako całości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafale nie myślałeś aby między W7 i W8 wstawić dźwigar który by szedł przez centropłat i skrzydło? Albo SK3 1-6, jak dobrze czytam, pociągnąć skosem aż do kadłuba.

Skoro  i tak nie będzie się ruszać to myślę, ze wzmocniłoby to konstrukcję skrzydła jako całości.

 

Plany to ogólny zarys. Wzmocnienia na pewno będą chociażby ze względu na montaż podwozia - czas a przede wszystkim wstępna konstrukcja pokaże co, gdzie i jak.

Zanotowałem Twoją uwagę na moich planach. 

Jaki napęd przewidujesz? Pamiętaj, że to "grzmiąca rura" :D

 

I w tym momencie licząc na pomoc EDFowców  :D  wziąłem pod uwagę poniższe elementy z prośbą o ich zweryfikowanie i wytypowanie optymalnego zestawu dla modelu o wadze RTF 1-1,2 kg

EDF

http://www.hobbyking...5inch_70mm.html

lub

http://www.hobbyking...d_Fan_Unit.html

 

SILNIK

 

http://www.hobbyking...outrunner_.html

lub  

http://www.hobbyking...nner_450w_.html

lub  

http://www.hobbyking...v_for_70mm.html

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W8 mozna by przesunac troche do przodu to utworzyla by dzwigar z koncowka skrzydla, ile zostaje "miesa" pomiedzy zewnetrznym poszyciem a wnetrzem rury?

Słusznie Piotrze mam taką możliwość a przesunięcie wręgi W8 o 15mm do przodu spowoduje zwiększenie wysokości profilu wręgi skrzydła z 5mm na 8,5 mm przy wrędze kadłuba i odpowiednio na końcu skrzydła z 12,5mm na 13,7mm.

 

post-10327-0-92835400-1411976876_thumb.jpg

 

A mięsa jest od 5 do 15mm. Tak na szybko na kolanie z depronu powycinałem co nieco dla zobrazowania skali.

 

post-10327-0-65632500-1411976874.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym to bedziesz krył?

 

wlasnie.... z 5mm to po zdjeciu poszycia nic nie zostaje 

 

To co na zdjęciu to tak na szybko zrobione "dla zabawy" , dla zobrazowania skali.

Jak pisałem na początku, wszystko będzie zrobione z balsy+sklejka i pokrycie całości 1,5mm balsą.

 

post-10327-0-08024700-1411991081_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio mi się widzi to 1.2 kg RTF.

Jaki akumulator? Przemyśl CG. Krótka "maska" suki umożliwia takie sprytne umiejscowienie akumulatorka ale pamiętaj, że nie pozostanie dużo możliwości jego przesunięcia do przodu.

Zawsze możesz przesunąc EDF do przodu. Szczególnie w fazie projektu.

Zakładając technologię, wielkość i wyposażenie modelu musisz brać pod uwagę że będzie on ważył nie mniej niż 1500 gRTF z akku 45Wh (np. 4s 3000mAh). To absolutne minimum.

 

Rozumiem też że nie będzie dźwigarów przechodzących przez wlot. Byłoby to nieeleganckie i no i powoduje straty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plany to ogólny zarys. Wzmocnienia na pewno będą chociażby ze względu na montaż podwozia - czas a przede wszystkim wstępna konstrukcja pokaże co, gdzie i jak.

Zanotowałem Twoją uwagę na moich planach. 

 

I w tym momencie licząc na pomoc EDFowców  :D  wziąłem pod uwagę poniższe elementy z prośbą o ich zweryfikowanie i wytypowanie optymalnego zestawu dla modelu o wadze RTF 1-1,2 kg

EDF

http://www.hobbyking...5inch_70mm.html

lub

http://www.hobbyking...d_Fan_Unit.html

 

SILNIK

 

http://www.hobbyking...outrunner_.html

lub  

http://www.hobbyking...nner_450w_.html

lub  

http://www.hobbyking...v_for_70mm.html

 

 

Nie pomogę w wyborze,ale może podpowiem.Mam silniki z drugiego linku zasilane na 5S z  turbinami CS 70mm 12b.Na 4S dają 1300g przy 43A,na 5S 1700g przy 60A .Baterie(Zippy Compact 5000mAh/25C ) były naładowane do ok. 4V na celę.Wiem,że w opisie silników jest inaczej ale ja przy wyborze silników sugerowałem sie tym

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1601868

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio mi się widzi to 1.2 kg RTF.

Jaki akumulator? Przemyśl CG. Krótka "maska" suki umożliwia takie sprytne umiejscowienie akumulatorka ale pamiętaj, że nie pozostanie dużo możliwości jego przesunięcia do przodu.

Zawsze możesz przesunąc EDF do przodu. Szczególnie w fazie projektu.

Zakładając technologię, wielkość i wyposażenie modelu musisz brać pod uwagę że będzie on ważył nie mniej niż 1500 gRTF z akku 45Wh (np. 4s 3000mAh). To absolutne minimum.

 

Rozumiem też że nie będzie dźwigarów przechodzących przez wlot. Byłoby to nieeleganckie i no i powoduje straty.

 

Wagę 1.2 kg RTF założyłem po kalkulacji uwzględniającej ilość m2 balsy, sklejki i ich gęstości, wagę kleju oraz wagi sprzętu który zamierzam zamontować.

Biorę pod uwagę możliwość wzrostu tej wagi ze względu na dodatkowe wzmocnienia które będą konieczne do wykonania podczas budowy, farbę, kalkomanie np: pylony podskrzydłowe, oświetlenie. Dlatego przy doborze napędu EDF chciałbym zachować stosunek masy do ciągu min. 1:1 zakładając wagę 1,2 kg.

 

Dźwigary (jak widać na przekrojach wręg kadłuba) nie będą przechodzić przez kadłub - zostawiam maksymalnie wolny kanał dla przepływu powietrza przed i za turbiną EDF. Jedyne ograniczenie będzie na wlocie ze względu przewężenie kadłuba i stożek wlotowy oraz przewężenie na "dyszy" wylotowej.

 

 

Nie pomogę w wyborze,ale może podpowiem.Mam silniki z drugiego linku zasilane na 5S z  turbinami CS 70mm 12b.Na 4S dają 1300g przy 43A,na 5S 1700g przy 60A .Baterie(Zippy Compact 5000mAh/25C ) były naładowane do ok. 4V na celę.Wiem,że w opisie silników jest inaczej ale ja przy wyborze silników sugerowałem sie tym

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1601868

 

Ta lektura bardzo mi pomoże w doborze silnika. Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Oglądając i czytając na naszym forum zmagania kolegi Michała z budową modelu F-14 2xEDF zastanawiam się na ile w moim modelu Su-22 zwężenie kanału wlotowego  - na wlocie 61mm a po 5 cm już 70mm - wpłynie na osiągi modelu i wydajność EDFa.

Jak napisał Robert  cyt.: "Główny parametr przy EDF to jest pole powierzchni przez który przepływa powietrze. Po angielsku FSA. Czytałem na rcgroup, że najlepsze efekty są gdy wlot i wylot ma 90%-100% FSA. Czyli może być nieco mniejszy niż FSA."
 

Po obliczeniach mam FSA=32,25cm2. 
"Makietowa" średnica wlotu to 6,1 cm daje powierzchnię wlotu 29cm2 co  przy założeniu 90% FSA (90%z 32,25cm2)=29 cm2  :)
 . Teoretycznie idealnie ale dochodzi jeszcze stożek wlotowy który znacznie ograniczy ilość powietrza wlotowego.

Problem co nieco można rozwiązać wykonując wlot powietrza na pełne 70mm średnicy ale stracę makietowość modelu.

 

post-10327-0-61339100-1414495493_thumb.jpg

 

Ponownie zacytuję Roberta "Ciąg samolotu to jak moment obrotowy w samochodzie. Im więcej tym ma większe przyśpieszenie do setki. Prędkość strumienia to jak konie mechaniczne, im więcej tym auto ma wyższa prędkość maksymalną.

Akrobaty maja duży ciąg. mogą wisieć na śmigle robić dynamiczne ewolucje, ale ogólnie latają wolno.

EDF z reguły maja mały ciąg, np 1:2 do wagi, za to mogą się rozpędzić do znacznych prędkości, z tym, że zajmie im to dłużej."

 

Jak podejść do tego tematu?

 

EDIT: O kanał wylotowy się nie martwię bo pomimo zwężenia po stronie zewnętrznej kadłuba na wylocie  średnica wewnętrzna na wylocie =średnicy EDFa =70mm

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.