Skocz do zawartości

SZD-25 Lis skala 1: 5 model cało drewniany z Oldgliders.


Slawomir
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

SZD-25 Lis skala 1: 5 model cało drewniany z Oldgliders.

Witam. Model leży u mnie od grudnia i nabierał mocy ( musiałem inny skończyć), co nie znaczy ze nic się nie działo. Zakupiłem kit z zestawem bagnetów i rurek. Po przymiarkach posiadanych silników zainwestowałem w proponowany na forum silnik XPower XC3522/5 LS z dedykowaną piastą, co bolało cena dorównuje kitowi, ale jak można zobaczyć w necie prawie nie widać ze będzie motoszybowiec.

post-266-0-40623100-1441122151_thumb.jpg

post-266-0-51194200-1441122210.jpg

Zakupiłem tez odpowiednia ilość brakującej balsy, hamulce elektryczne, koveral, plecionkę wędkarską. Model będzie klejony distalem standard oraz kleje Rapid oraz Titebond Original Wood Glue. Kadłub będzie zalaminowany szkłem 48g/m.

Serwa kierunek i wysokość to Turnigy MG930 4,5kg ( bo takie mam w zapasie )

Lotki  HS82MG albo Corona CS-239HV Analog Slim Wing Servo (Metal Gear) 4.6kg / .13sec / 22g (na razie nie mam żadnego )

Liczę na rady i pomoc w ukończeniu modelu. Szczególnie w zrobieniu skrzydeł oraz identyfikacji elementów co do czego.  

Heling do kadłuba wykonany z płyty zakupionej w markecie ( tną na wymiar niewielkie koszta) obciążony podstawą z płyty meblowej + stopki z filcu . Stoi mocno i stabilnie dobrze się montuje kadłub. Tu widać wielkość w porównaniu do wkrętarki.

post-266-0-91599400-1441122024.jpg

Wszystkie elementy wymagają obróbki w celu pozbycia się włosków po frezowaniu.

post-266-0-04713200-1441122077.jpg

Frezowanie zapewnia idealnie prostopadłe cięcie oraz brak przysmalenia od lasera ( mógłby być ostrzejszy frez ). Jak na razie wszystkie elementy pasują do siebie bardzo dobrze.Pomysł z stabilizacją aluminiowymi rurkami bardzo dobry, wszystko wychodzi proste.

Konstrukcja kadłuba kleję distalem standard.

post-266-0-02707100-1441122201.jpg

Aktualnie szlifuje i kleje elementy kierunku część nieruchoma na kadłubie.

post-266-0-82690900-1441122245.jpg

Wykonałem tez przystawkę do frezowania listew na dźwigary. Listwy musza mieć około 150cm.

Skleję z dwóch na zakos 1: 12 oraz owinę nicią kewlarową ( plecionka wędkarska)  w teście tak to wygląda. Frezowany pod kątem profil aluminiowy z rowkiem, w który dopasowana jest listwa dźwigara + dremel z frezem.

post-266-0-44386200-1441122218.jpg

post-266-0-23417200-1441122225.jpg

post-266-0-63437000-1441122237.jpg

Pozdrawiam Sławomir

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Witam.

Do kleiłem elementy kierunku do kadłuba, tutaj ustabilizowane do związania kleju.

post-266-0-07140100-1441565207_thumb.jpg

Listewki ze sklejki wymagające skręcenia namoczyłem punktowa płynem do okien z amoniakiem.

Zamocowane do wyschnięcia potem doklejone distalem.

post-266-0-85486300-1441565224.jpg

Żebra kadłubowe się kleją

post-266-0-03279000-1441565233.jpg

Taką regulowaną wycinarka na ciąłem listew na podłużnice ( ostrze skalpela ).

post-266-0-12281200-1441565522.jpg

Wklejam podłużnice co trochę potrwa. W niektórych miejscach przeszkadza mi mocowania kadłuba do stelaża montażowego.

Trzeba będzie pod frezować dremelem.

post-266-0-83512900-1441565242.jpg

Pozdrawiam Sławomir

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam.

Dokleiłem podłużnice. Zostały tylko dwie ale je dopiero na końcu na razie nie mam dostępu do nich.

Jak widać niektóre musiałem giąć na mokro za pomocą płynu do okien.

post-266-0-58312000-1442596958.jpg

A tu opaski przy tej wielkości okazały się przydatnie.

post-266-0-15211200-1442596969.jpg

Zacząłem szlifować podłużnice przed pokryciem kadłuba aby się zlicowały z bryłą kadłuba.

post-266-0-52007400-1442596975.jpg

Wikend ! -  dokończe szlifowanie, wpasuje mocowanie silnika.

Pozdrawiam Sławomir

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.
Szlifowanie w trakcie.
Mocowanie silnika wpasowane.

post-266-0-50776000-1443114653_thumb.jpg

Przymiarka gdzie serwa. Wymiary na półke serw zdjętę. Zaraz wytnę.

post-266-0-84725700-1443114681_thumb.jpg

Bowdeny tak pójdą. Zrobiłem test oporu jaki stawiają przy takim przebiegu.
Opór pomijalny

post-266-0-01692500-1443114707.jpg

Teraz półka, natarcie przyskrzydłowe ( czekam tylko na potwierdzenie profilu )
Pozdrawiam Sławomir

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam.
Powoli się okleja.
Bowdeny przywiązałem i przykleiłem do każdego żebra. Niema możliwości że się odklei.

post-266-0-92922400-1449938741.jpg

Kadłub okleiłem większymi formatkami.

post-266-0-58433600-1449938840_thumb.jpg

Dobry dostęp więc wycinam otwory pod zawiasy.

post-266-0-32251100-1449938847.jpg

Plecki i ogon oklejam słomką szerokość 8mm. Boki fazowane strugiem pod kątem aby lepiej dolegały do siebie.

Widać wklejone rurki bagnetów.

post-266-0-38091000-1449938854.jpg

Oklejanie statecznika

post-266-0-33728900-1449938860_thumb.jpg

Taki stolik montażowy okazał się bardzo dobry. Kładziemy na boku ( ale tak aby kadłub nie leżał na stole, podłożyłem słupki )

i mamy dostęp do dołu.

post-266-0-85834300-1449938869.jpg

Kleimy dalej.

post-266-0-62585600-1449938874.jpg

Kolejne wcielenie stolika

post-266-0-23545200-1449938884.jpg

A to żebro do wycinania otworów w laminatowym kadłubie okazało się idealne do doszlifowywania żeber przy kadłubowych.

post-266-0-05887100-1449938894.jpg

Teraz doszlifować spód i dokleić resztę.

Pozdrawiam Sławomir

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam po dłuższej przerwie.
Skleiłem listwy na zakładkę, dociśnięte do metrowego liniału, aby były na pewno proste. Listwy mają to do siebie, że się rozjeżdżają. Więc zostały zakołkowane.

post-266-0-82521900-1472744164.jpg

Wykonałem stateczniki. Szczeliny pod zawiasy wykonane.

post-266-0-20575000-1472744176.jpg

Statecznik wysokości wydawał mi się bardzo słaby na spływie (okładziny z balsy 1mm), więc wzmocniłem - przy laminowałem paskiem tkaniny 80g

post-266-0-02463500-1472744195.jpg

Kadłub zacząłem oblamowywać od płozy, co jest z uwagi na kształt problematyczne. Reszta mam nadzieję, że pójdzie łatwiej.

post-266-0-06384900-1472744201.jpg

Budowę skrzydła zacząłem od budowy stolika z płyty meblowej aby mieć równy i prosty stolik. Podklejony filcem aby nie rysować stołu.
(na zdjęciu jeszcze filcu nie ma)

post-266-0-43599100-1472744569.jpg

post-266-0-29351700-1472744578.jpg

Kliny do wykonania skręcenia skrzydła wyszlifowałem z przygotowanych foremkach. Bezproblemowe wykonanie kąta klina.

Listwy dźwigara na identycznych tylko inny kąt .

post-266-0-94805600-1472744586.jpgpost-266-0-24092900-1472744599.jpg

Zamocowałem listwę dźwigara na podkładce listwy spływu + kliny zgodnie z dokumentacją.
Posegregowałem zebra. Teraz je czyszczę z włosków po frezie

post-266-0-75455500-1472744770.jpgpost-266-0-15893600-1472744776.jpg

Doszedłem do etapu montażu hamulca. Zakupiłem najmniejszy elektryczny ale jak widać jest o 2cm za długi w stosunku do planu.
Z silniczkiem mieści się na styk.

post-266-0-57058500-1472744208.jpg
Proszę o sugestie jak je zamocować ? Nigdy nie montowałem hamulców. Chyba jakoś je przykrecę icon_e_wink.gif Szufladę dookoła i wysuwany hamulec skleję z balsy 2X1mm z przekładką ze szkła
Skrzydło będzie oklejanie balsą 2mm zgodnie z planem montażowym.

post-266-0-82666600-1472744273.jpg

Jak widać tylko jedno żebro wymaga modyfikacji. Zastosowanie dedykowanych hamulców na pewno ułatwiło by montaż ale para elektrycznych była tańsza niż mechaniczne a do tego trzeba jeszcze doliczyć serwa

post-266-0-58718300-1472744279.jpg

Odpowiadam tez na pytania które dostaje na PM.

Części pasują bez problemu. Czasami trzeba pod szlifować na kantach - specyfika wycinania frezem ale ścianki nie przypalone  proste.

 

Pozdrawiam Sławomir

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.