Skocz do zawartości

Instalacja paliwowa dla modelu z silnikiem turboodrzutowym


paulusr
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przygotowuje się do budowy swojego pierwszego jeta i mam do bardziej doświadczonych kolegów pytanie związane z instalacją paliwową. Myślę , że temat nie był poruszany na forum a kilka rzeczy należy uwzględnić w porównaniu do instalacji nitro czy benzynowej.

 

1. Instalacja składa się ze zbiornika o dużej pojemności - dla turbinek o ciągu ~ 3 kg to 750 ml , 4.5 kg 1000-1200 ml  - i tak przy max. ciągu ta druga spożywa 170 ml/min.Zatem zbiornik wystarcza na około 10 min. lotu zakładając, że nie latamy na pełnym ciągu. Przeciętny lot to 6-7 minut. Jak go odpowietrzać - normalnie?

2. Dalej zbiornik UAT/hopper tank - czyli specjalny mniejszy zbiornik który pozwala pobierać paliwo bez pęcherzyków powietrza - powietrze w paliwie jest groźne dla pompy/zaworów/turbiny - proszę kolegów o info dlaczego - poza oczywistościami typu zatrzymanie silnika

3. Filtr - czy jest potrzebny w tym miejscu? Jeśli tak, to po co?

4. Zawór - po co ten zawór? Jaki? - Zakręcamy go w trakcie tankowania? Czy elektrozawory nie stanowią wystarczającego zabezpieczenia przed zalaniem silnika podczas tankowania?

5. Pompa paliwa - urządzenie bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia takie jak kawałki przewodu Tygoon (Wren w swojej instrukcji pisze że to 90 % uszkodzeń pompy)

6. Zespół zaworów - w zależności od sposobu rozruchu zawór steruje dopływem gazu/nafty do systemu startowego i nafty do głównego systemu paliwowego

7. Filtr "!" zabudowany w linii paliwowej - po co on? Jak się go sprawdza.

 

Spotkałem się z instalacją bez UAT - szczególnie przy mniejszych turbinach koledzy z Niemiec stosują bukłaki (pojemniki na wodę wykonane z PET- elastyczne). Zatankowany bez powietrza zmniejsza w trakcie lotu swoją pojemność. Jak takie ustrojstwo zatankować bez powietrza. Rozumiem, że na wlocie jest zawór zwrotny ale drugi chyba musi być na końcu przewodu do tankowania bo inaczej pójdzie powietrze. Jeśli tak to trzeba sobie zrobić stację do tankowania tak żeby przewody cały czas były zalane paliwem. Polecacie jakieś szybkozłącza z zaworkiem (poza tymi modelarskimi które są zawodne)?

 

http://richter-tankverschluss.de/epages/9218a2a9-62b3-487a-b863-1b9583568956.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/9218a2a9-62b3-487a-b863-1b9583568956/Categories/Category2

 

W jakim celu stosuje się zbiorniki z kevlaru. Przy większym crashu i tak się rozszczelni a PET lżejszy, tańszy...a może powinien się rozszczelnić.

 

Jakiej średnicy przewody stosujemy - rozumiem że zależy to od wielkości turbiny (ilości paliwa). Jaki materiał przewodów (PU, Tygoon,PE). Czy możemy zastapić złączki Festo naszymi kieleckimi Prema. Jakieś doświadczenia?

 

Proszę doświadczonych kolegów o informacje/opinie. Ponadto chciałbym aby ten wątek był czysto techniczny i związany z tematem modelarskich silników turboodrzutowych.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Może to śmiesznie zabrzmi ale osobiście nie latam odrzutowcami ale bardzo wiele razy oglądałem je u nas na lotnisku u mojego kumpla który ma 4 szt. od małych do do dużych np. ten :https://www.youtube.com/watch?v=_XoRWdrxwOE&feature=youtu.be i cały czas pomagam przy rozruchu i tankowaniu i oglądałem instalacje paliwowe i szczegóły tych silników,powiem tak: Kolega nie udziela się na forach także piszę to co wiem  :) W każdym modelu nawet z najmniejszą turbiną jest ten hopper tank, zbiorniki z butetek pet z odpowietrzeniem na zewnątrz i oddzielnym przewodem do tankowania, W największym MiG-u są dwie owinięte kilkoma zwojami węgla bo miały tendencje do zapadania się pomimo odpowietrzenia (szczególnie ta z której silnik pobierał paliwo przez ten "hooper tank", zawór zakręca do tankowania zawsze po to aby nie wpompować przypadkowo paliwa do turbiny podczas napełniania zbiornika i żeby nie dostało się paliwo z tego hoopera bo on się nie opróżnia kiedy roztankowuje zbiorniki. Tygoon jest tylko w instalacji "zbiornikowej" do filtra a z a nim już inny przewód którego nazwy nie powiem bo nie wiem ale przezroczysty miękki , taki jaki daje producent silnika z szybko złączkami Festo. Zawór tankowania to dobrze dopasowana wytoczona zatyczka do tygoonu ,najprościej jak można. Kolega nie stosuje "miękkich" zbiorników także się nie wypowiem. Średnice tygoonu to standart 3,2 mm w środku a tych przewodów do turbiny bardzo podobnie a co do stacji tankowania to normalna pompa elektryczna z włącznikiem. "Siknie" paliwem przez korek kanistra, napełni rurkę tankowania, podłącza i tankuje . Ta ilość powietrza która się dostanie podczas długiego tankowania zbiornika swobodnie się ulotni przez odpowietrzenie. W tym układzie "hooper tank" jest odpowiedzialny za zasilanie bez bąbli powietrza i tylko on jest wykonany z kompozytu.  Zapomniałem napisać że oczywiście kiedy są dwa zbiorniki z PET to tankowanie jest przez pierwszy zbiornik a odpowietrzenie przez drugi. Tankując napełnia się pierwszy zbiornik do pełna i dopiero wtedy przelewa do drugiego i tak samo się opróżniają .Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile instalacja z UAT jest dla mnie jasna to właśnie te miekkie zbiorniki bez UAT mnie interesują - z różnych względów. Też stosuję zatyczki zamiast zaworów - i chyba wiele osób tak tankuje swoje modele. Fajny ten Mig.

Czyli zawór między UAT a zbiornikiem głównym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile instalacja z UAT jest dla mnie jasna to właśnie te miekkie zbiorniki bez UAT mnie interesują - z różnych względów. Też stosuję zatyczki zamiast zaworów - i chyba wiele osób tak tankuje swoje modele. Fajny ten Mig.

Czyli zawór między UAT a zbiornikiem głównym.

Zawór montowany jest pomiędzy ostatnim zbiornikiem paliwa (da się latać modelem bez UAT) a turbiną.

Już raz podawałem ten link. Sporo informacji o instalacjach paliwowych w jetach:

http://www.ultimate-jets.net/blogs/fuel-system-for-jets-considerations 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, strona faktycznie zawiera większość odpowiedzi. Nawet pośrednio o miękkich zbiornikach.

Spotkał się ktoś z resetem ECU przez statykę?

 

 

Zawór montowany jest pomiędzy ostatnim zbiornikiem

 

Właśnie tak jest zamontowane na moim stanowisku testowym. Tankowanie przez UAT.

 

Kto lata na dieslu? Jakieś doświadczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W jakim celu stosuje się zbiorniki z kevlaru.Przy większym crashu i tak się rozszczelni a PET lżejszy i tańszy...a może powinien się rozszczelnić.

Tez się nad tym zastanawiam. Będąc kiedyś u Roberta (Karlheinz) widziałem taki kevlarowy zbiornik po krecie. Mimo wykruszenia żywicy struktura tkaniny nie była rozerwana ,a wewnątrz znajdowały się resztki paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, strona faktycznie zawiera większość odpowiedzi. Nawet pośrednio o miękkich zbiornikach.

Spotkał się ktoś z resetem ECU przez statykę?

 

 

Właśnie tak jest zamontowane na moim stanowisku testowym. Tankowanie przez UAT.

 

Kto lata na dieslu? Jakieś doświadczenia?

Witam!

 

       Od kilku lat   z powodzeniem   stosuję   jako paliwo do turbiny   Schell  disel Vpower nitro +. Nie zauważyłem  spadku mocy ani żadnych innych niepokojących objawów .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo wiadomości o zbiornikach i instalacji paliwowej, ale po rosyjsku:

https://www.youtube.com/watch?v=JXM2kQSAE1A&index=6&list=PLYU7JE5zu94_O1-fe7XFdIV7p_4HzlhZj

 

Doświadczenia ze zbiornikiem UAT i filcową końcówką przeprowadzone przez Alfreda Frank (producenta turbin (1 min 40 sec można opuścić):

https://www.youtube.com/watch?v=riRMJhZy2pI

 

Wpływ zwężenia przekroju przewodu paliwowego na pracę pompy:

https://www.youtube.com/watch?v=A_h6u_mszFQ

 

Test braku (zatkania) odpowietrzenia zbiornika:

https://www.youtube.com/watch?v=EVFHhRDf2JY&index=6&list=PLEK1iSwqgESqcMXZxEo4SQ6FXNfd11EKH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam!

 

Od kilku lat z powodzeniem stosuję jako paliwo do turbiny Schell disel Vpower nitro +. Nie zauważyłem spadku mocy ani żadnych innych niepokojących objawów .

O to bardzo ciekawy temat .

Przymierzam się do odpalenia pierwszej turbiny i chętnie bym zaciągnął opini bardziej doświadczonych odnośnie paliw.

Moja to jetcat p70 kerostart (run time 2h30min)- model prawdopodobnie super falcon 120 (lub podobne np. Navy cat jet ).

Żeby nie zakładać nowego tematu pozwolę sobie zadać kilka pytać

1. jak to jest z tym dieslem są różne opinie na ten temat , jak na razie to tylko kingtech w 100% rekomenduje ten rodzaj paliwa .

2. Czy mieszanka oleju używając diesla jest taka sama 5% - czy tu używamy turbo oil czy dobrego syntetyka do silnikow 2T (informacja z rcgroups )

3. K1 kerosene to parafina, czy taka przemysłowa się nadaje np.

 

www.diy.com/departments/bq-paraffin-4l/257116_BQ.prd

270a8f171d07507b0340a7e861a2b13d.jpg

4. Jest jakaś zasada przechowywania i konserwacji np jeżeli turbina jest nie używana długi czas (1-2 lata ) .

5. Serwis , co po tych 20 h jeżeli wszystko jest ok ( chodzi tu głównie o łożyska - rozumiem ze da się to wyczuć ręcznie ) - serwisować czy latać dalej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.