Skocz do zawartości

Kąt natarcia versus Bernoulli - posty przeniesione


Patryk Sokol
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień wynikającą z prawa Bernoulliego! 

 

Różnica ciśnień wynikająca z różnic drogi jest mało istotnym składnikiem siły nośnej. 

 

Druga sprawa - w przypadku KFM turbulencja nie tworzy siły nośnej, jednie zapobiega seperacji opływu i powoduje,że profil ma bardzo łagodną charakterystykę przeciągnięcia (kosztem znacznie zwiększonego oporu).

 

Ogólnie przy tych wynalazkach ciężko wnioskować o tym co konkretna zmiana spowoduje- taka turbulencja jest bardzo trudna w symulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zanim odpowiesz w sposób uszczypliwy zapoznaj się porządnie z teorią:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong1.html

tu inny częsty błąd:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong2.html

 

A tu jak to działa:

https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/right2.html

 

 

Zdaję sobie sprawę, że prawo Bernoulliego wrosło w masową świadomość, równie mocno, jak lemingi rzucające się ze skał (bah, jeden podręcznik akademicki z fizyki, którego nazwy z litości nie pomnę, przedstawia tę teorię jako prawidłową), ale to nie znaczy, że jest ono prawidłowym wyjaśnieniem fenomenu powstawania siły nośnej.

Rzeczywistość jest o dziwo prostsza, w końcu zmianę pędu rozpatruję się już w gimnazjum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem i oglądalem wykład uniwersytecki (w zeszłym roku), gdzie gość przeprowadził dowód na błędnośc stosowania prawa Bernouillego do wyjaśniania powstawania siły nośnej (pisałem o tym gdzieś na forum).

Sprowadzało się to do stwierdzenia, prawo to stosuje się do przepływu powietrza (cieczy) po torze prostym. Tymczasem, opływ profilu ma kształt krzywej. Działa tu tzw. efekt C(K?)oanda, który możemy zaobserwować, zbliżając palec do strugi wody lejącej się z kranu. Palec zakrzywi strugę.

Podważono również dość popularne stwierdzenie, że cząstki powietrza, rozdzielone na krawędzi natarcia, MUSZĄ się spotkać na krawędzi spływu.

 

Jak znajdę chwilkę, to podlinkuję wspomniany wykład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi chodzi o to, że wciąż masz stwierdzenie sugerujące, że mniejsze ciśnienie ma coś dać.


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tej stronie co Patryk podał jest wersja dla dzieci, gdzie jest wyjaśnione to na zasadzie różnicy ciśnień.

Nie zamierzam się doktoryzować z siły nośnej, ale:

Wg NASA: "Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

Dalej padają słowa przyśpieszenie, prędkość, a w wersji dla dzieci, o różnicy prędkości przepływającego powietrza nad i pod skrzydłem oraz różnica ciśnień.

Jak to sobie ułożycie w głowie to Wasza sprawa.

Zalecam czytanie ze zrozumieniem to co napisała NASA, bo wszystkie znane mi teorie sprawdzają się w opisywaniu "dlaczego samolot lata" plus minus  a dalsze rozbijanie tego na atomy jest jak dyskusja co było pierwsze jajko czy kura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.