Skocz do zawartości

Wicherek 15 - moje podejście


TheKuba1414
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ceną i gdakiem :) . Także zapotrzebowaniem na obsługogodziny i sprawnością - czterosuw ma nieco wyższą, troszkę mniej kosztownego paliwka wypija. Ale generuje też zazwyczaj nieco większe wibracje. Z trwałością bywa różnie... Nie jestem pewny, czy do Wicherka znalazłbyś taki mały czterosuwik. Powiadają także, że dwusuw bardziej pluje olejem, ale IMO niekoniecznie - obydwa chlapią okropnie. Jestem zwolennikiem napędów elektrycznych, ale przeciwnikiem fanatycznego ekstremizmu. Spalinki mają inną duszę, tam się więcej dzieje rzeczy spektakularnie zauważalnych, a zwłaszcza słyszalnych. Nie można nie zauważać ich własnego uroku. Lot modelu jest spektaklem wizualnym, audio jest nie do pominięcia. Wprawdzie elektryczna prawie cisza też ma swój urok, ale jeżeli ktoś z miną przymulonego malkontenta patrzy obojętnie na rozruch i start turbinowego śmigłowca, to znaczy, że właśnie umarł (może z wrażenia...).

Tak więc buduj, Kuba, zyskasz cenną rzecz : własne doświadczenie. Nie licząc mnóstwa frajdy, nawet za cenę paliwka i upaprania rąk (ciuchów czasem też). UWAŻAJ NA PALCE , PRZY ROZRUCHU zwłaszcza i póżniej też. Powodzenia, będę kibicował  ;) .

Dzięki!  :)

 

Póki co jednak proszę kogoś o sprawdzenie rzeczy kilka postów wyżej i dalszą pomoc w wyborze silnika.  ;)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Silniczek do mnie dotarł, konkretnie ASP 12A (tak, tak, wiem, wiele osób powie że za duży ale trudno   :)), z tego co wiem potrzebuje: świecy, zbiornika, przewodów paliwowych, grzałkę do świecy, paliwa i łoża silnika. 

 

Więc znalazłem takie komponenty (dobre?):

 

świeca: 

 

taka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=48226

 

lub taka: http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p1683,swieca-zarowa-no-8-o-s-max

 

W instrukcji jest napisane że świeca średnio ciepła ma być.

 

Zbiornik 90ml

 

Grzałka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=44366 ale nie mają jej w magazynie więc będę szukać innej, tu chyba nie ma zbytnich różnic?

 

 

Paliwo, chyba najważniejsze, preferują 10% nitro, czyli?

 

 

Przewody - nie wiem, widziałem opinie że niektóre się nie nadają, proszę o poradę

 

Montowanie silnika - tu mam problem, z tyłu silnika są cztery śruby które przytwierdzają obudowę, po bokach są takie jakby wystające płaskie elementy z dwoma dziurami po każdej stronie, tak jak tu:

 

0_0_productGfx_f9ad9846328ab9cfb3ca37822

 

I teraz nie wiem po pierwsze jakiego mocowania szukać, a po drugie jak to ma w ogóle być przymocowane  :huh:

 

Bardzo proszę o sprawdzenie tego wszystkiego i jakieś rady bo ja sam to ten silnik zepsuje  :mellow:

Paliwo, chyba najważniejsze, preferują 10% nitro, czyli?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniczek do mnie dotarł, konkretnie ASP 12A (tak, tak, wiem, wiele osób powie że za duży ale trudno   :)), z tego co wiem potrzebuje: świecy, zbiornika, przewodów paliwowych, grzałkę do świecy, paliwa i łoża silnika. 

 

Więc znalazłem takie komponenty (dobre?):

 

świeca: 

 

taka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=48226

 

lub taka: http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p1683,swieca-zarowa-no-8-o-s-max

 

W instrukcji jest napisane że świeca średnio ciepła ma być.

 

Zbiornik 90ml

 

Grzałka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=44366 ale nie mają jej w magazynie więc będę szukać innej, tu chyba nie ma zbytnich różnic?

 

 

Paliwo, chyba najważniejsze, preferują 10% nitro, czyli?

 

 

Przewody - nie wiem, widziałem opinie że niektóre się nie nadają, proszę o poradę

 

Montowanie silnika - tu mam problem, z tyłu silnika są cztery śruby które przytwierdzają obudowę, po bokach są takie jakby wystające płaskie elementy z dwoma dziurami po każdej stronie, tak jak tu:

 

0_0_productGfx_f9ad9846328ab9cfb3ca37822

 

I teraz nie wiem po pierwsze jakiego mocowania szukać, a po drugie jak to ma w ogóle być przymocowane  :huh:

 

Bardzo proszę o sprawdzenie tego wszystkiego i jakieś rady bo ja sam to ten silnik zepsuje  :mellow:

Paliwo, chyba najważniejsze, preferują 10% nitro, czyli?

Słabo znam się na modelarskich spalinkach. Paliwko weż handlowe, można kupić gotowe (10% nitrometanu i nie mniej niż 18% oleju rycynowego lub syntetycznego, polecam z rycynowym z uwagi na pewne szczególne właściwości smarujące) , tylko niech Ktoś z licznej tu rzeszy doświadczonych w temacie powie, gdzie kupić najlepiej lub prawie najlepiej.

Nie myślałeś czasem, aby dla zmniejszenia wibracji zamocować ten silnik na silent-blokach, np. takich od dużych serw ? 

Poza tym ten silnik nie wydaje mi się jakoś szczególnie przesadzony, skoro zalecają w opisie śmigło 7x4.

A tłumik wydechu jakiś do niego posiadasz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumik w zestawie jest, co do łoża to trochę nad tym posiedziałem i uświadomiłem sobie że spalinki montuje się na czymś takim: http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/OSPRZET-DO-SILNIKOW-SPALINOWYCH/Loza/Loze-do-silnika-19-30-cu-in-25-40-ccm-MSP.html

 

Skoro 10% nitrometanu i nie mniej niż 18% oleju to znalazłem taki:

http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p3225,paliwo-rapicon-10-flight-4-0l-pelikan

 

Z olejem rycynowym nic nie znalazłem.

 

Mam nowe pytanie, odnośnie przewodów paliwowych. Dysze na silniku mają ok. 3mm w najwęższym miejscu i 4mm w najgrubszym, w takim razie lepsze będą przewody o średnicy wewnętrznej 3 czy 3,5mm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumik w zestawie jest, co do łoża to trochę nad tym posiedziałem i uświadomiłem sobie że spalinki montuje się na czymś takim: http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/OSPRZET-DO-SILNIKOW-SPALINOWYCH/Loza/Loze-do-silnika-19-30-cu-in-25-40-ccm-MSP.html

 

Skoro 10% nitrometanu i nie mniej niż 18% oleju to znalazłem taki:

http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p3225,paliwo-rapicon-10-flight-4-0l-pelikan

 

Z olejem rycynowym nic nie znalazłem.

 

Mam nowe pytanie, odnośnie przewodów paliwowych. Dysze na silniku mają ok. 3mm w najwęższym miejscu i 4mm w najgrubszym, w takim razie lepsze będą przewody o średnicy wewnętrznej 3 czy 3,5mm?

To łoże jest trochę mniejsze, sprawdż czy wymiary nie lepiej pasują : http://www.modele.sklep.pl/pl/Produkt/Loze-do-silnika-10-15-cu-in-15-25-ccm-MSP.html

Paliwko Pelikana chyba będzie ok., ale niech się wypowie Ktoś, kto używał tego właśnie.

Zapytaj w najblższej aptece, czy mają olej rycynowy i ile kosztuje  ;) .

To, co nazywasz dyszami, to chyba raczej króćce - krótkie rurki z obłym zgrubieniem na końcu do nasunięcia wężyka, czyli przewodu paliwowego. Elastyczny przewód paliwowy, zwykle z gumy silikonowej, powinien przylegać do króćca także w jego najcieńszym miejscu, tak więc raczej 3,0 mm, chyba, że jest to króciec wielorowkowy - ale w tym przypadku dla takiego też raczej 3,0 mm. Ma siedzieć pewnie, bez zauważalnych tendencji do samozsunięcia. Tam teoretycznie powinno być sucho, tzn. nie tłusto od oleju, co w praktyce jest trudne do spełnienia, więc dobrze byłoby, żeby "na tłusto" przewód też nie uciekł sobie z króćca. Może się okazać, że lepszy będzie 2,5 mm - oby nie miał mniej, niż króciec wewnątrz. Zbyt ciasno też niedobrze - może pęknąć i wtedy całkiem lipa. To mankamenty zakupów przez net - dawniej szło się z problemem do sklepu i tam można było przymierzać sobie co się da, a co nie bardzo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ze to juz po ptakach. Ale warto było wziąść pod uwagę bardzo dobry silniczek o rzeczywistej pojemności nieco mniejszej niż 2.5cm. Statyczny ciąg uzyskany przez mój egzemplarz wynosił 970g. Jest to bardzo mały silniczek jak na swoje osiągi. Całość razem z tłumikiem waży 150g. Silniczek to:

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ZAROWE/Zarowe-2-taktowe-ASP/ASP-SILNIK-AP-15A.html

Na 55ml masz gwarantowane ponad 10min spokojnego latania. Jak będziesz mocno gazować to czas lotu zmniejszy się do około 8min.

Silniczek bardzo łatwo się reguluje, zapala z ręki i nie gaśnie w powietrzu :) no i ma fajny tłumik który pozwala go elegancko ukryć pod maską modelu a spaliny wyprowadzić pod model. Ale... Dekiel tlumika trzeba uszczelnić np żywicą inaczej będzie się pocił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z paliwem spróbuj tu: http://arcticglow.com/index.php?

 

A może jednak oryginalne łoże? Tak jak w planie - ze sklejki  :-)

 

Dzięki za tą stronę, mają chyba odpowiednie paliwo i to nawet z olejem rycynowym bez dodatków syntetycznych  ;)

 

Faktycznie, w ogóle o tym nie pomyślałem, dzięki, tak zrobie! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli silnik jest nowy to na dotarcie polecam : http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=393_396_401&products_id=15487 , może nie 5L bo do dotarcia wystarczy litr, półtora. Ja używam do docierania tylko tego i mój ASP 32 na przykład ma się bardzo dobrze już trzeci rok. 

Natomiast do "codziennej" eksploatacji polecam : http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=393_396_401&products_id=15490 . Również używam i myślę że do takich jednostek jak ASP jest to wystarczająco dobre paliwo.

 

Temat łoża silnika zawiera się głównie w rozstawie belek. To powinno pasować : http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=11_115&products_id=16362 , Najwyżej lekuchno je podszlifujesz... A może zrobisz łoże jakie jest w planach? Ze sklejki ? 

 

Proszę nie demonizujmy tu też drgań spalinki, zwłaszcza tak mikrej, do mocowania której nie trzeba nawet śrubek bo wystarczą dobre wkręty... Po co jakieś silentblocki i inne cuda, a później zdziwko że wicherek waży trzy kilo... 

 

Zbiornik jaki ja zastosowałem do Wicherka 15 i ASP 12A to około 110 ml. Ty wstawisz jaki chcesz, ja wolę mieć zapasik paliwka na lądowanie i kołowanie  ;)

 

PS. 

Węzyk do paliwa na króćce 3mm stosuję jeden : http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=11_46_391&products_id=1120 . Nigdy nie pękł na króćcu, nigdy nie spadł...

Świece stosuję tylko te: http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=11_36_444&products_id=977 , moim zdaniem dużo lepsze do takich małych silniczków.

 

Zapomniałem napisać rano, ale materiały konstrukcyjne i wszystkie tego typu rzeczy już są zamówione. Nie mam jeszcze grzałki do świec, łoża, paliwa, serw i zasilania odbiornika.

 

Silnik nowy, nie dotarty jeszcze. Co do dwóch różnych paliw to nie wiem bo mój budżet modelarski na ten miesiąc i tak jest już bardzo napięty, paliwko takie drogie nie jest ale jakieś super tanie też nie  ^_^

 

Wracając do tematu, w instrukcji obsługi mojego silniczka polecają paliwo z 10% nitrometanu, a AMC napisał że co najmniej 18% oleju. Myślę że skorzystam z linku modelarza115 i kupię takie paliwo http://arcticglow.com/index.php?id_product=11&controller=product ,może być jeszcze taki pelikan: http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p3225,paliwo-rapicon-10-flight-4-0l-pelikan   - robię już zamówienie z modelarnii, więc odpadło by 35zł za wysyłkę z kolejnego sklepu...

 

Co do łoża, to mam jeszcze trochę czasu i się zastanowie  ;)

Świeca - w instrukcji jest napisane że od średnich do ciepłych, więc kupiłem średnio-ciepłą, myślę że nie będzie wielkiej różnicy.

 

Zamówiłem zbiorniczek 100ml.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.