Skocz do zawartości

EM-10 Bielik


pietka
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Mam trochę bardziej podrasowany model vs. to co wrzuciłem na Thingiverse:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/73709-em10-bielik-z-drukarki-3d/

 

Niestety nadaje się raczej jako model poglądowy. Do budowy modelu z depronu - OK.

Ale bałbym się ściągać z tego formy.

 

Znajduje się na liście potencjalnych projektów w stylu "challange accepted" do druku 3D w skali 1:5 :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Nie. To jest plik typu CAD. W treści opisu gościu podaje także linka do pliku typu x_t - to tez jest typowy CAD. Taki plik trzeba wyeksportować do STL i dopiero to można drukować.

ALE te pliki to niestety tylko zewnętrzna powłoczka. Czyli puste w środku wydmuszki. Ciężko to będzie wydrukować - trzeba to najpierw pozamykać i zszyć.

 

Pytałeś o plik do projektu dużego EDF'a a nie do druku :)

Do dużego EDFa trzeba doprojektować dużo wewnętrznych bebechów a do tego pliki CAD idealnie się nadają. Chyba do Fusiona360 można wczytać i tam dorysować sobie dodatkowe elementy.

 

Porównałem ten model z moim modelem - i jest kilka różnic (tylne stateczniki są mega uproszczone, podwozie ma trochę inny rozstaw, i kilka innych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. To jest plik typu CAD. W treści opisu gościu podaje także linka do pliku typu x_t - to tez jest typowy CAD. Taki plik trzeba wyeksportować do STL i dopiero to można drukować.

ALE te pliki to niestety tylko zewnętrzna powłoczka. Czyli puste w środku wydmuszki. Ciężko to będzie wydrukować - trzeba to najpierw pozamykać i zszyć.

 

Pytałeś o plik do projektu dużego EDF'a a nie do druku :)

Do dużego EDFa trzeba doprojektować dużo wewnętrznych bebechów a do tego pliki CAD idealnie się nadają. Chyba do Fusiona360 można wczytać i tam dorysować sobie dodatkowe elementy.

 

Porównałem ten model z moim modelem - i jest kilka różnic (tylne stateczniki są mega uproszczone, podwozie ma trochę inny rozstaw, i kilka innych).

Przemo, odezwij się do mnie na PW bo nie mogę Ci wysłać żadnej wiadomości. Chyba masz zapchaną skrzynkę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planujesz model wykonać z podwoziem stałym/chowanym czy bez?

A może zamiast iść w koszty z turbiną 90mm( +ESC + LiPo)  warto zastosować turbinę 70mm o ciągu 2500-2700 kg?

http://www.fmsmodel.com/fms-70mm-platinum-series-12-blades-edf-with-3060-kv1900-motor-6s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planujesz model wykonać z podwoziem stałym/chowanym czy bez?

A może zamiast iść w koszty z turbiną 90mm( +ESC + LiPo)  warto zastosować turbinę 70mm o ciągu 2500-2700 kg?

http://www.fmsmodel.com/fms-70mm-platinum-series-12-blades-edf-with-3060-kv1900-motor-6s

 

Chowanym :)

Co do EDF to pomysł i rozmiar pochodzi od Piotra:)

 

Myslisz, ze wytrzyma ladowania?

 

Myślę, że tak.

Tutaj gościu zrobił pełną drukowankę na EDF 120mm:

 https://cults3d.com/en/3d-model/various/el-39-semi-scale-rc-jet-for-120-mm-edf

 

EL-39-59_large.jpg

 

 

IMG_20180622_200136162_HDR_large.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Jeśli Przemek będzie tak uprzejmy, żeby zaprojektować Bielika na edf 90 lub 70 mm to ja go wydrukuję. Mam nadzieję, ze będzie to bardzo dobry i pro rozwojowy projekt.

Jest to jedna z najpiękniejszych konstrukcji samolotów jakie powstały w Polsce i byłoby bardzo źle, gdyby zniknęła w odmętach historii. Nieprawdaż?

Osobiście potraktuję ten model jako podstawę do rozwoju tego projektu. Liczę na to, że docelowo urodzi się z tego wspaniały model. Wierzę w moc grupy ludzi pozytywnie zakręconych.

Może się rozbije kilka razy, może nie, ale będzie sporo doświadczeń i na pewno coś z tego wyniknie dobrego. Przemek jest doskonałym projektantem, ja przyzwoitym składaczem.... musi z tego być sukces.

 

No i opić trzeba na koniec... he he?!

Prosimy więc o podpowiedzi i wsparcie jeśli komuś coś wpadnie ciekawego do głowy. Każda wypowiedź zostanie przeczytana.... a czy się zastosuje to się zobaczy. Ale jest okazja do wymiany doświadczeń.

Ja już zamówiłem nową drukarkę, mam już sporo doświadczenia w wydrukach samolotów, ( tak sądzę, ale wciąż się uczę... drukowanie jest fajne ale aby uzyskać dobry efekt końcowy trzeba sporo wiedzy z różnych dziedzin).

zamierzałem wydrukować nowego Miga 15 (Jednego już zrobiłem dla znajomego.- lekki jak ... no, lekki, ok?) lub Sabre ale jeśli będzie Bielik to nasz ci on, Polski !!!!! I ma pierwszeństwo. O!!!

 

Przemku, myślę że jest trochę za duży. może pomyśleć o rozp. do 1 m?

Fajnie byłoby gdyby miejsce mocowania turbiny było na tyle uniwersalne, żeby można było zastosować zarówno 70 jak 90 mm edf. Z rysunków wynika, że wyfuk ma też za małą średnicę, pole powierzchni nie powinno byc mniejsze niż 70 % pola powierzchni czynnej wydechu turbinki.

Może rozwiązać to np. poprzez opcjonalne stożki wydechu o różnej średnicy wylotowej? Tak do 90ki jak i do 70ki.

Moim zdaniem:

Powinniśmy celować w masę do lotu w okolicach 3kg- stosując PetG chyba będziemy w stanie zbliżyć się do tej wielkości

Konieczne byłoby zapewne wzmocnienie zarówno kadłuba wzdłużnie jak i płata rurkami lub profilami węglowymi.

Również usztywnienie mocowania pionowych powierzchni sterowych np, elementami węglowymi wsuniętymi, czy wklejonymi w odpowiednia kieszeń czy rurkę z wydruku.

Do rozważenia, w których miejscach najlepiej by było je wrysować w projekcie.

 

- chyba dobrze byłoby gdyby wlot powietrza był wielkością dostosowany tylko do 90ki.

- komora akusów usytuowana w okolicy środka ciężkości lub nieco do tyłu, ze względu na masę przedniej części kadłuba i przedniego podwozia. Jedno zamknięcie, pokrywa kadłuba dla komory turbiny i komory aku, zaś same akusy usytuowane po bokach i nieco nad kanałem dolotowym.

Co o tym sądzicie?

Jeśli chodzi o dobór samej turbiny- proszę kolegów o propozycje. Proponuję napędy nie budżetowe ( czajna super extra promouszyn bonus 50% rabat niu jer kupon prajs end ju ar ałer waljuejbyl kastumer ) ale też nie rujnujące kieszeń skromnego modelarza, tak aby prawdopodobieństwo narodzin kilku bielików było w przyszłości większe. :-)

Aczkolwiek, zrobię też wersję budżetową, a co będzie (!) .... zobaczymy.

 

Na razie rzucam hasło: stwórzmy jakąś specyfikację przyszłego Bielika. ok?

Pozdrawiam

Piotr

Myslisz, ze wytrzyma ladowania?

Hej.Pozwolę sobie zabrać głos, jako założyciel wątku. Odpowiedź brzmi: Myślę, że tak. Zwłaszcza jeśli wydrukujemy go z PetG i z drobnymi patentami na klejenie części modelu. No i wzmocnienia mocowania elektrycznych mechanizmów podwozia plus same golenie amortyzowane powinny sprawę załatwić.

Z moich doświadczeń wynika, że drukowane z peta modele są o wiele bardzie wytrzymałe od tych z PLA i jeśli nie używa się chłodzenia warstw podczas druku to ich adhezja jest na tyle duża, że materiał staje się trudny do zniszczenia.

Oczywiście na kraksę nie ma siły ale twardsze lądowania powinien taki model wytrzymać.

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dam rade zaprojektować strukturę.

Przydałby się ktoś kto zaproponuje profile inne od tzw CRD i docelowe wyważenie - zakładając, że to cacko ma tzw "skrzydło pasmowe".

 

Nie podoba mi się obecna linia przedniej części kabiny - albo zostawimy tą w takiej wersji bardziej opływowej/stycznej do reszty kadłuba lub narysuję ją od nowa.

 

Patenty na konstrukcje mam jakieś swoje. Dużo trzeba będzie posiedzieć nad pocięciem kadłuba na mniejsze dla drukarki 30x30 max - może się uda 20x20. Myślałem nad zakupem tego EL39 i podpatrzę co tam siedzi w środku. Już trochę naoglądałem się podglądu plików na Cults3D i widać tam kilka fajnych przemyślanych rozwiązań.

 

Oczywiście projekt może być uniwersalny dla 90 i 70mm. Można też zaprojektować 1 dodatkowy segment na inny rozmiar turbiny. Stożek wylotowy też wydaje mi się przymały - narysuje się nowy - wymienny 8)

 

Na chwilę obecną narysowałem sobie sam jakiś EDF90 ale potrzebuję rysunków mechanizmów goleni.Skupię się na kadłubie bo skrzydła wyglądają w tym projekcie na banalnie proste oprócz kwestii profilu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dam rade zaprojektować strukturę.

Przydałby się ktoś kto zaproponuje profile inne od tzw CRD i docelowe wyważenie - zakładając, że to cacko ma tzw "skrzydło pasmowe".

 

Nie podoba mi się obecna linia przedniej części kabiny - albo zostawimy tą w takiej wersji bardziej opływowej/stycznej do reszty kadłuba lub narysuję ją od nowa.

 

Patenty na konstrukcje mam jakieś swoje. Dużo trzeba będzie posiedzieć nad pocięciem kadłuba na mniejsze dla drukarki 30x30 max - może się uda 20x20. Myślałem nad zakupem tego EL39 i podpatrzę co tam siedzi w środku. Już trochę naoglądałem się podglądu plików na Cults3D i widać tam kilka fajnych przemyślanych rozwiązań.

 

Oczywiście projekt może być uniwersalny dla 90 i 70mm. Można też zaprojektować 1 dodatkowy segment na inny rozmiar turbiny. Stożek wylotowy też wydaje mi się przymały - narysuje się nowy - wymienny 8)

 

Na chwilę obecną narysowałem sobie sam jakiś EDF90 ale potrzebuję rysunków mechanizmów goleni.Skupię się na kadłubie bo skrzydła wyglądają w tym projekcie na banalnie proste oprócz kwestii profilu.

Przemku

Jeśli chcesz coś to mam pliki Sabre i Mig 15, tam są różne rozwiązania. Może coś byś z tego podpatrzył? Co do podwozi- czy wystarczyłyby Ci zdjęcia lub linki do mechanizmów i goleni z kółkami?

Jest tego sporo u skośnookiej nacji.. na pewno coś można dobrać. Myślę, że rozsądnym byłoby pójście w elektryczne ze względu na małą masę i prostotę konstrukcji, no i do prób cena też będzie grała rolę.

Acha, jeśli chodzi o cięcie elementów to proponuję jednak rozmiar pola druku 235x235x235, a to ze względu, że większość drukarek tanich, które posiadają lub jak mniemam, będą posiadać modelarze to pewnie Creality Ender 3 lub pochodne i klony.

PJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlot powietrza moglby byc bardziej aerodynamiczny ale i tak pewnie bedzie latal.  Wielu uwaza, ze aerodynamika to mala przesada np Jeep. ;)  

 

Nie sugeruj sie tym widokiem. To jest tylko ciekawostka, dla tych którzy chcieliby zrobić Bielika w wersji nie drukowanej.

Drukowanki mają to do siebie, że odwzorowują geometrię bardzo precyzyjnie i właściwie nie ma ograniczeń co do stopnia skomplikowania kształtów i krzywizn. Oczywiście są inne ograniczenia - ale co do aerodynamiki to drukowanki są perfekcyjne. A właściwie tak perfekcyjne jak ich projektant :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.