Skocz do zawartości

WZ lll czyli 1, 2, 3 skrzydla to mało


Michal4x4
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki!!!:)

Kurczę to b fajny pomysł, tym bardziej, że chyba nawet ja zrozumiałem (chyba). Tylko nie wiem czy ta teoria zakłada ze pomijamy calkiem rozmiary skrzydel dla uproszczenia? W fokkerze 3 platy główne mialy rozną rozpietość ale roznica nie byla wielka, u mnie 2 gorne mają oprócz wiekszej rozpiętosci jeszcze duzo większą szerokość (cord).

Ale spróbuję pokombinować bo to ciekawe, jeszcze raz dzięki!

M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dzięki!!! :)

Kurczę to b fajny pomysł, tym bardziej, że chyba nawet ja zrozumiałem (chyba). Tylko nie wiem czy ta teoria zakłada ze pomijamy calkiem rozmiary skrzydel dla uproszczenia? W fokkerze 3 platy główne mialy rozną rozpietość ale roznica nie byla wielka, u mnie 2 gorne mają oprócz wiekszej rozpiętosci jeszcze duzo większą szerokość (cord).

Ale spróbuję pokombinować bo to ciekawe, jeszcze raz dzięki!

M

Ta teoria jest słuszna dla skrzydeł o podobnej wielkości.

Dla skrzydeł o różnej wielkości pionową odległość MAC od dolnego skrzydła oblicza się ze wzoru:

Y = G * S1/(S1+S2)

 

Y - odległość MAC od płata dolnego;

S1 - powierzchnia płata górnego;

S2 - powierzchnia płata dolnego.

G - prześwit

 

Sprawdziłem moją teorię na trójpłatowcu Fokker Dr I i porównałem ze wzorem z książki

post-21299-0-72639700-1568658395_thumb.png

 

post-21299-0-22859400-1568658475_thumb.png

 

Fokker Dr I wg danych miał prześwit pomiędzy płatami G = 890 mm, Total G = 1780 mm

Położenie pionowe MAC wg wzoru y = 7/12 * Total G = 0,58 * 1780 = 1038 mm

 

Wg mojej metody dzielenia wielopłata na dwupłaty wyszło mi y = 1014 mm - jak dla faktu, że to dla rzeczywistego samolotu, to różnica niewielka.

 

post-21299-0-35020400-1568658761_thumb.png

 

 

Linia niebieska - położenie MAC dla trójpłata ze wzoru Munk'a y = 7/12 * Total G 

Linia czerwona - położenie MAC dla trójpłata wyznaczona moją metodą

 

Mając położenie MAC można wyznaczyć położenie SC, np. w 30% MAC, Maks 33%

 

Ale pamiętajcie, - te wzory uproszczone 

y = 4/7 * G - dla dwupłata, czy 

y = 7/12 * Total G dla trójpłata, 

są słuszne jedynie, gdy skrzydła mają porównywalną wielkość (np. dla Fokkera Dr I można uznać, że mają porównywalną wielkość, oprócz płata na podwoziu)

Edit2: są jeszcze inne warunki - ale nie chcę za mocno namieszać

Jednak dopiszę jeden jeszcze - jeśli skrzydła nie są prostokątne, to należy znaleźć MAC danego skrzydła i całą geometrię rysować dla MAC tego skrzydła.

 

EDIT

Gdybym liczył MAC(y) dla "dwupłata" skrzydło na podwoziu i skrzydło dolne na kadłubie, to na pewno z tego wzoru: Y = G * S1/(S1+S2)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 10 miesięcy temu...

Dobry wieczór,

Chwila minęła, ale w międzyczasie knułem trochę. Ciągle nie jest jeszcze dobrze ale lot już jest ustabilizowany:

 

Powiększyłem znacząco skłon silnika i baterię przykleiłem przylepcem velcro do wręgi silnikowej - na oko wydaje się że powinien być wyważony ok, ale i tak latałem na SW wytrymowanym na maxa. Nie wiem czy jeszcze kombinować z doważeniem przodu (czyli przesunięciem bat do przodu)?  Może jeszcze parę lotów zrobię i się okaże bo dziś latałem juz prawie o zmroku. Cdn

Pzdr.

M

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał- wg. mnie to SC jest OK. Jeśli musisz go cały czas ciągnąć wysokością, to raczej zmieniłbym kąt zaklinowania (Jarek by to lepiej opisał przy użyciu słowa "delalaż"). Czterokrotnie mniej roboty, jak da się to zrobić na stateczniku, bo skrzydła też wchodzą w grę, ale są cztery! Ale tak chciałeś ?. Poza tą drobną kosmetyką- jest super!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki!  U mnie wszystko poklejone jest na sicher, nawet statecznik to bym musiał odciąć i usterzenie nowe dać etc.  zatem na razie tak jak jest będę próbował; zastanawiam się nad zamontowaniem troszkę (chyba ca 8g) cięższego silniczka, to wtedy też mógłbym założyć śmigło SF, bo ten maluszek który teraz mam strasznie na tym śmigle się grzeje. Dam znaka jak się sprawy dalej potoczą. Pzdr.

M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Nie będę zanudzał Sz.Publiczności, już chyba ostatni filmik z lotów. Kombinuję ciągle z różnymi bateriami i ich położeniem, dziś lot z lekką bat umieszczoną pod maską silnika - ciągle ciężki na ogon ale kurczę podoba mi się jak wolno lata. 

Jeszcze tylko jedno o papierze koreańskim - model odbył już ponad 20 lotów i dopiero dziś zobaczyłem pierwszą "ranę", ale to pewnie trz wynik małej wagi modelu. Pzdr.

M

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, dzięki! Fajnie, że się podoba:)

A i jeszcze dzięki za poradę, bo muszę "odszczekać" co napisałem wcześniej - okazało się, że wprawdzie stat poz wklejony, ale zapomniałem że jego przednia część ma kształt litery u i te małe "uszka" nie są przyklejone do kadłuba więc je mogłem trochę podnieść szpileczkami żeby dekalaż trochę zmniejszyć. Kurczę warto było popatrzeć! Jeszcze raz dzięki za radę!:)

Pzdr,

M

20201010_100923.jpg

20201010_100957.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.