Skocz do zawartości

CMB 65 i 90


MASK
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Po pierwsze pudełka od tych motorków:

CMB  w takie opakowania wkładało silniki na początku lat osiemdziesiątych do końca wieku. Później były czarne pudełka

Po drugie : Wg mojej oceny te silniki pochodzą z tych samych lat. Choć te pudełka na zdjęciu wyglądają mi na jakieś takie "badziewne". nasze europejskie  opakowania jakieś takie bardziej solidne były i są, Być może wynikało to z kosztów transportu?

 

Te motorki były produkowane na rynek amerykański o czym świadczą gaźniki i sposób ich mocowania.

W USA dominującą kategorią jest klasa HYDRO i OFFSHORE. Czyli szybko i krótko.

 

Na rynek europejski od bardzo, bardzo dawna firma CMB stosuje gaźniki przykręcane czołowo do tylnego denka za pomocą śrubek M3. Uszczelnieniem jest o-ring silikonowy. Takie rozwiązanie jest stosowane dlatego, że w kategoriach FSR V potrzebne są mocniejsze połączenia z uwagi na to, że silniki w Europie muszą pracować o wiele dłużej (z racji sposobu i czasu rozgrywania wyścigów) i w gorszych warunkach o czym firma CMB wie doskonale.

W swoim czasie ten motorek z prawej był bardzo popularny w Europie i stosowany do klasy Hydro. Ten drugi z lewej  jest rzadki u nas, ale popularny w swoim czasie w USA gdyż w tamtych czasach był jednym z " topowych" silników do napędu łódek w Ameryce.

W naszych czasach silniki CMB również są produkowane na rynek amerykański w bardzo dużych ilościach, choć teraz są bardzo zmodyfikowane z kierunkiem na jakość i podniesienie wytrzymałości i mocy.

 

Czyli ten z lewej to wg mnie rzadki egzemplarz, a ten z prawej  choć nowy, to jednak bardziej popularny i wg mojej oceny ma mniejszą wartość kolekcjonerską.

 

Kiedyś być może pokuszę się jako użytkownik silników CMB o opis silników tej firmy.

Może nie wszyscy wiedzą, ale był taki czas, kiedy firma CMB produkowała także silniki lotnicze, które wtedy kiedy były produkowane, były jednymi z najlepszych produkowanych silników. Nie była to produkcja masowa, ale w całej masie był to kierunek poboczny z uwagi na to, że  założyciel firmy nieżyjący już Pan Camillo Braghieri jak i Jego syn Mauro preferują jasną stronę modelarstwa czyli wyczynowe wyścigi na wodzie kat FSR V H O i na produkcji silników do tych klas się skupiali i skupia ( Mauro Braghieri).

Mam w swojej kolekcji trochę silników CMB w tym ten z prawej  lecz w wersji europejskiej do kat. V

Te na zdjęciu są w wersji HYDRO.

Może temat się rozwinie...

A.C.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tylko drobny wpis :)  jakbym się rozkręcił to bym wszystkich zanudził ;)

Zapomniałem dodać ,że  na pudełkach jest już aktualne logo firmy , na wcześniejszych wyrobach opakowania miały logo okrągłe takie jak na srebrnej plombie. Stąd, jeżeli mamy opakowanie,  to tez można określić z jakiego okresu pochodzi dany motorek.

I chcę się pochwalić, że chyba jako jedyny w Polsce jestem w posiadania pierwszego silnika jaki CMB wyprodukowało. Zdjęcie załączę.

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

90  jako pierwsze trafiły w nasze ręce bo w tym czasie silniki miały takie mocowanie gaźnika sam go posiadałem z 1 przydziału. 65 nie istniał u nas ze względu na brak klasy na takiej pojemności. O ile się nie mylę to jest 11ccm u nas zaczynaliśmy od 10 a później od 15 i silniki te nie były przydatne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

No i to jest jeden z tych rzadkich motorów lotniczych CMB. Pojemność jeżeli chodzi o silniki lotnicze nie największa.

Były produkowane silniki lotnicze o mniejszych pojemnościach 3,5 cm , 6,5 cm, 8 cm pokazane tu 10cm oraz 11 cm.

To pojemności o których wiem.

Gaźnik w tym silniku ze zdjęcia montowany był w wodnych silnikach CMB 3,5 cm z tego okresu.

 

Do niedawna CMB produkowało silniki do napędu  autek spalinowych, ale teraz w katalogu ich nie ma więc najwyraźniej firma skupiła się na produkcji silników wodnych.

 

Ten silnik na fotografii  wyprodukowano  pod koniec lat osiemdziesiątych ale wygląda na zaniedbany i nieciekawie bardzo. Taki motorek powinien mieć wygląd  bo w końcu to nie jest taki sobie motorek, tylko prawdziwe CMB :)

Poniżej fotografie silników CMB 90 od pierwszego (mam :)) do dzisiejszych czasów bez dwóch ostatnich.

A.C.

post-197-0-36559400-1540224137_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.