Skocz do zawartości

Extra 300 KS - 2,7 m - relacja z budowy


Rekomendowane odpowiedzi

Hej

 

Projekt MX2 żyje już swoim życiem, więc czas na następny.

Tym razem narysowałem model jaki zawsze chodził mi po głowie. Czyli rozpiętość 2,7 m - Extra 300, oczywiście 3D.

Model pod silnik od 80 do 150 ccm pojemności.

 

Prototyp, który zrobiłem zeszłej zimy lata już sobie i wygląda tak:

 

post-2220-0-09704600-1537614892_thumb.jpg

 

Kilka osób zakomunikowało, że chce sobie taki model zbudować. I aby uniknąć ciągłego wiszenia na telefonie i ułatwić budowę zakładam tę relację.

 

No to zaczynamy.

Do budowy modelu potrzebny będzie przede wszystkim PROSTY stół. Ja używam kamiennej płyty. Dobrze też aby się zaopatrzyć w laserową poziomicę,  naprawdę warto.

Do sklejania używam żywicę oraz Soudal 66A. No i czasami tzw cyjaka. Soudalem polecam kleić w gumowych rękawicach bo jest "wredny".

 

Pierwsze czynności jakie wykonuję to wycinanie wszystkich elementów z formatek. Każdą część szlifuję delikatnie ścierakiem i je segreguję na odpowiednie elementy samolotu. Skrzydła, kadłub, stery itd. To znacznie ułatwia pracę.

Wygląda to mniej więcej tak:

 

post-2220-0-28146600-1537615320_thumb.jpg

 

Przygotowuję elementy do sklejenia na żywicę. Trochę tego jest i można to zrobić na początku wszystko aby nie marnować żywicy.

Coś takiego:

 

post-2220-0-11990400-1537615994_thumb.jpg

 

post-2220-0-12605100-1537616018_thumb.jpg

 

post-2220-0-12293700-1537616040_thumb.jpg

 

post-2220-0-92624300-1537616079_thumb.jpg

 

post-2220-0-96560300-1537616100_thumb.jpg

 

post-2220-0-25737000-1537616163_thumb.jpg

 

post-2220-0-02920300-1537616195_thumb.jpg

 

post-2220-0-53779000-1537617310_thumb.jpg

 

post-2220-0-55503800-1537617328_thumb.jpg

 

TUTAJ TRZEBA UWAŻAĆ. NIE POMYLIĆ STRON !!!

Doklejone elementy do tych eLek są od środka w modelu.

 

post-2220-0-82603900-1537616228_thumb.jpg

 

Na koniec wygląda to tak:

 

post-2220-0-73290400-1537616323_thumb.jpg

 

post-2220-0-46231900-1537616341_thumb.jpg

 

 

To wszystko powinno zająć jedno lub dwa popołudnia. Kto już ma formatki to życzę powodzenia.

 

Następny wpis wkrótce :)

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Na początek informacja. Kilka osób pytało czy można taki zestaw dostać.

Więc informuję chętnych, żeby zgłaszali się to Graffi_25. Marcin odpowie na wszystkie pytania.

Elementy drewniane wycina Marcin. Podwozie robi Rafał z firmy AluNester a kabinka i maska od Mistrza laminatów - Zbyszka.

 

No dobra, jedziemy dalej.

Przygotowanie boków kadłuba:

 

post-2220-0-84926300-1537731257_thumb.jpg

 

post-2220-0-83559300-1537731284_thumb.jpg

 

post-2220-0-26360700-1537731310_thumb.jpg

 

post-2220-0-15658400-1537731336_thumb.jpg

 

post-2220-0-23343300-1537731365_thumb.jpg

 

post-2220-0-78118900-1537731393_thumb.jpg

 

Dobry moment na wklejenie nakrętek kłowych do podwozia. Potem byłoby trudniej.

 

post-2220-0-87800500-1537731514_thumb.jpg

 

I dół kadłuba.

 

post-2220-0-66304300-1537731533_thumb.jpg

 

Może trochę za dużo tych zdjęć ale sądzę, że dla budowniczych będzie to jakieś ułatwienie.

 

Hej

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, jedziemy dalej.

 

W bokach kadłuba można już przykleić nakrętki kłowe M3 do mocowania stateczników.

Jak już jest kupione podwozie ogonowe to można wywiercić otwory i również w te otwory wkleić nakrętki. Można też później ale będzie trudniej.

 

W wolnych chwilach trzeba też przygotować listewki do kadłuba - długości podane już z małym zapasem.

Coś takiego:

- 2 listwy z dość twardej balsy ( jak są braki to może być i miękka, później opiszę co z tym zrobić) 1840x6x6

- 2 listwy balsa 1720x5x5

- 2 listwy balsa 490x5x5

- 2 listwy sosna 140x5x3

- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x3. Listwa węglowa przyklejona 120 mm od końca listwy sosnowej jak poniżej na obrazku

- 2 listwy składanka balsa 960x5x5 sklejona z listwą sosnową 940x5x3. Listwa sosnowa 20 mm od końca listwy balsowej.

 

post-2220-0-55948900-1537905821_thumb.jpg

 

post-2220-0-65753900-1537905841_thumb.jpg

 

Sklejone boki kadłuba sprawdzamy czy są proste, oczyszczamy z pozostałości kleju i możemy na sucho próbować składać kadłub.

 

post-2220-0-93818100-1537906130_thumb.jpg

 

Po dopasowaniu wszystkiego, jeszcze bez listewek powinno się wszystko trzymać kupy. No może z użyciem kilku ścisków :)

 

post-2220-0-58639600-1537906364_thumb.jpg

 

post-2220-0-24069500-1537906386_thumb.jpg

 

Rozebrać wszystko i zapamiętać jak to było.

 

No i można sklejać. Cała przednia część kadłuba na żywicę.

 

post-2220-0-17791100-1537907298_thumb.jpg

 

post-2220-0-40077800-1537907345_thumb.jpg

 

post-2220-0-21202300-1537907376_thumb.jpg

 

post-2220-0-42054600-1537907445_thumb.jpg

 

post-2220-0-35815200-1537907466_thumb.jpg

 

post-2220-0-79437200-1537907562_thumb.jpg

 

post-2220-0-25749600-1537907589_thumb.jpg

 

post-2220-0-18939000-1537907941_thumb.jpg

 

post-2220-0-63947400-1537907970_thumb.jpg

 

post-2220-0-05288000-1537908026_thumb.jpg

 

No dobra, teraz BEZ KLEJU przykładamy boki kadłuba i wszystkie pozostałe elementy kadłuba wcześniej składanego na sucho. Koniecznie na idealnie płaskim stole. To uniemożliwi skręcenie, zwichrowanie czy inne niedociągnięcia sklejonego przodu kadłuba.

 

CDN...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, jedziemy

- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x3. Listwa węglowa przyklejona 120 mm od końca listwy sosnowej jak poniżej na obrazku

attachicon.gifKadłub_037.jpg

 

wkradł się błąd w opis z 930x6x 3       czy będziesz doklejać więcej węgla do tej listwy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD..

 

Teraz wklejamy wewnętrzny tunel na rury wydechowe. Nie powinno być z tym problemu.

Coś takiego:

 

post-2220-0-45635500-1538333560_thumb.jpg

 

post-2220-0-67117700-1538333590_thumb.jpg

 

Po sklejeniu tunelu przyklejamy dolną część kadłuba:

 

post-2220-0-83845900-1538333763_thumb.jpg

 

Potem wklejamy wcześniej przygotowane listewki, boki kadłuba i część ogonową.

Niestety bez zdjęć bo paluchy w kleju a futerał telefonu i tak już ze śladami kleju po wcześniejszych zdjęciach.

 

Po zaschnięciu kleju wklejamy rozpórki z listew balsowych 10x10:

 

post-2220-0-16037700-1538334350_thumb.jpg

 

post-2220-0-50516000-1538334383_thumb.jpg

 

Jutro ciąg dalszy bo teraz zaczyna się mecz. Mam nadzieję, że Brazylia nie da nam rady.

 

Hej

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD..

 

Nie wiem czy tu ktoś zagląda, ale skoro zacząłem to kontynuuję.

 

W poprzednim wpisie zapomniałem wspomnieć, że w części ogonowej są dwa otwory o średnicy 10 mm. Jeżeli kadłub jest składany na wypoziomowanej desce to w te otwory należy włożyć rurkę (z jakiejś Mrówki czy innej Kastoramy za kilka zł) i przy pomocy poziomicy laserowej ustawić idealnie pion. Ta rurka jeszcze potem się przyda.

 

No dobra, kadłub sklejony. Na razie nic nie szlifujemy, mimo że korci :)

 

Takie proste rzeczy acz konieczne.

Przygotować i wkleić takie prostokąty z odpadów sklejki. Gdzieś mi uciekło zdjęcie jak przykleić. To wklejamy pod otworem na wpusty do mocowania kabinki. Wkleić pod przednimi i środkowymi otworami na wpusty. Po wyschnięciu ten otwór poniżej na zdjęciu 4 mm przewiercamy w przyklejonej części.

post-2220-0-75135800-1538425042_thumb.jpg

 

Potem to z balsy 2 mm:

 

post-2220-0-36510600-1538425311_thumb.jpg

 

W międzyczasie przygotowujemy kieszenie na rury skrzydła i stateczników.

I tu UWAGA. Jeżeli ktoś zechce zamówić wycinanki to niech poda jakiej średnicy rury chce zastosować.

W tym projekcie średnica rury skrzydeł to 38 mm i stateczników 16 mm.

 

Na tym forum było kilka ciekawych tematów jak zrobić takie kieszenie. Ja mam fajnie, bo jadąc do pracy zostawiam rury u kolegi a na drugi dzień odbieram gotowe :)

 

Wklejam kieszenie. Uprzednio ustawiam wszystkie za pomocą poziomicy laserowej.

Wszystkie, czyli rura skrzydeł, rura 10 mm przez otwory na stabilizatory skrzydeł, rura stateczników i rura 10 mm stabilizatorów statecznika. Wszystkie idealnie w poziomie. No i rura wcześniej używana w stateczniku pionowym. To ważne czynności i warto tu poświęcić dużo czasu.

 

Jak już wszystko wyschnie to zaczynam stelaż kabinki. Ale tylko przednią część. Potrzebne będzie do dopasowania maski. Ale o tym później.

 

post-2220-0-49390800-1538426662_thumb.jpg

 

 

CDN...

 

Hej

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.