Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Liczę zatem że Kolega Andrzej znajdzie czas i odkopie to i owo i pokaże jakie "patenty" co poniektórzy stosowali. Ja osobiście w dawnych czasach pomagałem zrealizować różnego rodzaju udoskonalenia. Z różnym skutkiem. :)

 Uwaga do wszystkich zaangażowanych na tym wątku. Nie ma pojęcia dla mnie odejścia od tematu: "Replika polskiego silniczka SiM 2b-ambitny projekt". Przynajmniej ja tutaj takiego czegoś nie dopatrzyłem. Każdy odpowiadający czy rozwijający temat coś rzeczowego wnosi do dyskusji. 

 

kokila czyli rzecz dla niektórych najważniejsza jest na mojej frazarce i się robi.

post-16795-0-41703800-1570729757_thumb.jpg

 

 

post-16795-0-30933000-1570729765_thumb.jpg

Rysuję regiony do konkretnej obróbki i dobieram takie wielkości do obróbki aby to rozsądną ilość godzin samo szło. W tym przypadku frez fi3 posuw 200 mm/min idzie to 5 godzin z krokiem w dół co 0,03 mm.

 

 

post-16795-0-55648500-1570729781_thumb.jpg

post-16795-0-15974300-1570729788_thumb.jpg

pomazane czarnym dobrym flamastrem co by zobaczyć w następnej operacji mniejszym frezem jak się skrawa materiał.

 

post-16795-0-21962600-1570730516_thumb.jpg

Dekiel Macho pod SprudCam12 w operacji Scallup robi na gotowo i ja nie mam co nawet dotykać poprawiać czy polerować dlatego mogę i tym się zająć:

 

Kolega Jacek zapytał:

post-16795-0-15989000-1570729805_thumb.jpg

post-16795-0-96119900-1570729863_thumb.jpg

post-16795-0-51982200-1570729819_thumb.jpg

na pewno da się zespawać co by osobno w gablocie sobie leżał :)

post-16795-0-19641700-1570729834_thumb.jpg

post-16795-0-64320200-1570729840_thumb.jpg

korekta gwintu z calowego na metryczny wydaje mi się właściwa.

Moja propozycja to materiał 38HMJ. Obróbka cieplna, obróbka mechaniczna na gotowo, azotowanie. Czyli dokładnie to samo co w SiM 2b jeśli chodzi o wał korbowy.

post-16795-0-92379600-1570729848_thumb.jpg

post-16795-0-61295600-1570729856_thumb.jpg

post-16795-0-66434700-1570729870_thumb.jpg

 I pytanie na końcu: Ktoś ma w podobnym stanie wał od silnika pokazanego na fotografiach?

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokażę, ale za bardzo cudów nie ma się co spodziewać. Raczej "radosnej twórczości".

Przygotowałem sobie nawet coś do sfotografowania, ale to później.

Właśnie pakujemy się na przedostanie zawody w tym sezonie i jutro skoro świt jadziem na Słowację do miejscowości Kuty.

Porządne zawody nam się szykują.

Może zrobię trochę zdjęć, to też pokażę jak wyczynowe wodne modele wyglądają.

A.C.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 I pytanie na końcu: Ktoś ma w podobnym stanie wał od silnika pokazanego na fotografiach?

Mam podobny cały silnik (Gemini 300), który jest skłonny zmienić właściciela, bo u mnie to on raczej żadnej kariery nie zrobi i będzie robił tylko za ukrytą martwą naturę. Wał w nim jest najpewniej nadal w jednym kawałku. ;)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy w czymś pomoże, ale obejrzeć chyba warto.. (pod linkami)

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fimage%2F2015%2F07%2F2015-07-21_00-30-59.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fengine-tech%2Fmachine-work-assembly%2Fvideo-intricate-home-built-scale-v8-engine-is-simply-marvelous%2F&docid=XIQP3N5ENHW4aM&tbnid=AVlH_fwyy7xwKM%3A&vet=1&w=800&h=533&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&ved=2ahUKEwjDzZfPgpTlAhVBLVAKHeYnCPoQxiAoAHoECAEQFA&iact=c&ictx=1.

(np http://modelenginenews.org/gallery/p2.html )

 

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Felf%2Ferics_elfs%2Felf6_bent.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Fgallery%2Fp2.html&docid=L7QuffCFCfL5vM&tbnid=_rRAXffqIJ1onM%3A&vet=10ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA..i&w=1024&h=768&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&q=crankshaft%20microengine%20home%20making&ved=0ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA&iact=mrc&uact=8

(np https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/turning-a-one-piece-crankshaft.6743/

      https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/1-4-scale-v8-first-project.13548/  )

 

http://flashbackfab.com/excelsior-project-paul-brodie/excelsior-mock-up/

 

 

https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/reaming-12l14-steel.31607/

https://cloud-demo.techsoft3d.com/

http://www.fornbill.is/myndasidur/miniature.html

 

i ciekawostka...

https://forums.watchuseek.com/f2/smallest-petrol-engine-watch-could-happen-496281-2.html

https://www.freedomsphoenix.com/Article/130283-2013-03-13-smallest-petrol-engine.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy w czymś pomoże, ale obejrzeć chyba warto.. (pod linkami)

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fimage%2F2015%2F07%2F2015-07-21_00-30-59.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fengine-tech%2Fmachine-work-assembly%2Fvideo-intricate-home-built-scale-v8-engine-is-simply-marvelous%2F&docid=XIQP3N5ENHW4aM&tbnid=AVlH_fwyy7xwKM%3A&vet=1&w=800&h=533&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&ved=2ahUKEwjDzZfPgpTlAhVBLVAKHeYnCPoQxiAoAHoECAEQFA&iact=c&ictx=1.

(np http://modelenginenews.org/gallery/p2.html )

 

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Felf%2Ferics_elfs%2Felf6_bent.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Fgallery%2Fp2.html&docid=L7QuffCFCfL5vM&tbnid=_rRAXffqIJ1onM%3A&vet=10ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA..i&w=1024&h=768&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&q=crankshaft%20microengine%20home%20making&ved=0ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA&iact=mrc&uact=8

(np https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/turning-a-one-piece-crankshaft.6743/

      https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/1-4-scale-v8-first-project.13548/  )

 

http://flashbackfab.com/excelsior-project-paul-brodie/excelsior-mock-up/

 

 

https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/reaming-12l14-steel.31607/

https://cloud-demo.techsoft3d.com/

http://www.fornbill.is/myndasidur/miniature.html

nie bardzo wyobrazam sobie regeneracje wału korbowego trzasniętego w tym  miejscu.... no chyba że ma to  być silnik " statyczny "

regenerowałem i zmieniałem charakterystyki wałkow rozrządu ale o wale korbowym nie słyszalem :(

 

a linki w rzeczy samej do ciekawych stron prowadzą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie bardzo wyobrazam sobie regeneracje wału korbowego trzasniętego w tym  miejscu.... no chyba że ma to  być silnik " statyczny "

regenerowałem i zmieniałem charakterystyki wałkow rozrządu ale o wale korbowym nie słyszalem :(

 

a linki w rzeczy samej do ciekawych stron prowadzą :)

 

linki intrygujące. Warto samemu się zalogować. Każdemu polecam a i sam postaram się zwiększyć ilość zamieszanych fotografii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zaśmiecać tematu, ale potraktujcie to proszę  jako mały przerywnik w ciężkiej pracy...  mlotek-wykuwajacy-podkowe.gif

https://www.youtube.com/watch?v=ITUZeNcxy3k

https://www.youtube.com/watch?v=7UGEJdkOFco

https://www.youtube.com/watch?v=_FKSLWnep1A

 

i jeszcze ciekawa wizualizacja

https://www.youtube.com/watch?v=L_E4JRy5YZQ

moment żyroskopowy od takiego silnika musiał nieźle dawać w kość pilotom... 4971815.gif?pilot_flying_plane_loop_d_lo

 

giphy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla mnie zamieszczanie na tym wątku linków związanych z małymi silnikami spalinowymi jest jak najbardziej na miejscu.

 Podobnie jak i ta informacja:

na OLX pojawiło się ogłoszenie. Coś więcej ktoś jest wstanie powiedzieć? na temat silnika wystawionego na OLX w cenie 1500 zł.

post-16795-0-43897200-1570954472_thumb.jpg

post-16795-0-45520400-1570954479_thumb.jpg

post-16795-0-10597900-1570954484_thumb.jpg

post-16795-0-60165300-1570954496_thumb.jpg

post-16795-0-15502300-1570954589_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było o gaźnikach i radosnej twórczości.

Kiedyś dawno temu budując te nasze stateczki mieliśmy do dyspozycji tylko i wyłącznie silniki WEBRA.

Zawdzięczaliśmy je tej niesławnej komunie pod rządami Gierka.

Były momenty, ze jak człek wszedł do CSH to miał namiastkę zachodu. I silniczki były, i radyjka i różne fajne zabawki.

Tylko te ceny...

I wszystko było dobrze do czasu, kiedy nie pojechaliśmy wreszcie na poważniejsze zawody Międzynarodowe.I nam pokazali jak te nasze łódki mogą pływać tak na prawdę.

A, że do pewnego momentu nie mieliśmy dostępu do topowych silników w tamtych czasach, więc zaczęliśmy "rasować" te nasze  Weberki.

Pomysły mieliśmy "kosmiczne" wtedy :)

Na zdjęciach widać co poniektóre "patenty"

Różnie się kombinowało.Najczęściej jednak, motorki tych kombinacji nie wytrzymywały i się rozlatywały.

Najsłabszym ogniwem były korbowody, które w Webrach były słabiutkie.

Sam próbowałem z korbowodami stalowymi, ale to jakoś nie za działało...

A później nastały OPSy, ROSSI, PICCO i CMB i po jakimś czasie przestaliśmy odstawać od tych "z zachodu" :)

Teraz już w ogóle nie ma różnic. :)

Ale jak sobie przypomnę te piękne pionierskie czasy, łza się w oku kręci. :)

Było o pompach paliwowych...

Na zdjęciach widać pompkę "samoróbkę" (dla porównania obok pompa oryginalna).

Jest też dodatkowe chłodzenie karteru przy gaźniku. Takie "sztuczki"się robiło...

Zdjęcia pokazuję jako ciekawostkę.

A.C.

post-197-0-43731200-1571084245_thumb.jpg

post-197-0-23696600-1571084259_thumb.jpg

post-197-0-85905300-1571084316_thumb.jpg

post-197-0-65902200-1571084334_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obiecałem sobie że już nie zdejmę kokili na karter i gaźnik z frezarki... I jak zwykle wyszło jak wyszło...

post-16795-0-31508300-1571131164_thumb.jpg

mając ponownie do dyspozycji lewą i prawą część kokili zalewam: 220 gram żywicy epidian 53 plus biały pigment do żywic plus 22 gramy Z-1.

post-16795-0-51148300-1571131173_thumb.jpg

post-16795-0-65210800-1571131179_thumb.jpg

post-16795-0-28330500-1571131187_thumb.jpg

konsolki wymagają raczej od razu zrobienia dodatkowej zbieżności (odlewniczej) bo samo wyciągnięcie odlewu żywicznego stanowi mały problem jak nie ma wypychaczy.

post-16795-0-16776400-1571131195_thumb.jpg

post-16795-0-47423400-1571133137_thumb.jpg

a dostałem pilne zamówienie na kolejne koło zębate do sito drukarki gdzie malowany jest detal tej samej średnicy co wykonane przeze mnie koło(średnica podziałowa)

post-16795-0-88937900-1571133149_thumb.jpg

 a koło jest dokładnie o tym samym module co koła zębate w OUS-1 ( Moduł 1)

post-16795-0-49021000-1571133909_thumb.jpg

posuw 120 mm/min obroty 24000 obr/min. przybieranie po rampie 0.04 na okrążenie frez prosto z Chin wia wish.com 0,8 mm

post-16795-0-98455700-1571134296_thumb.jpg

na początku nawet 4,9 mm miało koło zębate grubości wycinane w duralu Pa6. teraz tnę na 2,6 mm w głąb materiału resztę z drugiej strony obrabiam na tokarce co by się zęby pokazały.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w domu mam orginalne Pawła silniki SiM 2b i dopiero teraz mogę zrobić porównanie. 

post-16795-0-73503700-1571166325_thumb.jpg

od strony gaźnika to zostało tylko frezem palcowym o średnicy 1,2 mm wykończyć samo gniazdo mocowania gaźnika bo frez chyba palcowy chyba 2,5 tylko tyle co widać na fotografiach był w stanie zrobić. W odlewie żywicznym widać bąbel powietrza właśnie w mocowaniu gaźnika ale to normalne jak się wlewa rozrobioną żywicę bez odpowietrzania. W dodatku w poniedziałek gdy temperatura i żywicy i formy miała około 18 stopni.

 

post-16795-0-89317500-1571166340_thumb.jpg

 a od strony wału korbowego pracował tylko w zgrubnej obróbce frez palcowy o średnicy 6 i później 4 milimetrów.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proza życia czyli stanie przy tokarce OUS-1 i mozolne czyszczenie po niechcianym gradzie powstałym podczas obróbki.

post-16795-0-30007300-1571234266_thumb.jpg

zakupiłem nowy uchwyt ER32 na stożku Morse'a 2 z gwintem ściągającym M10. Przy okazji widać poprzedni przyrząd do mocowania tarczy oporowej śmigła podczas grawerowania plus zakupiony kolejny oryginalny imak na OLX z nożem lewym z płytką H10.

post-16795-0-16576400-1571236775_thumb.jpg 

samo usuwanie gradu w obszarze 1 jest realizowane na obrotach po przykręceniu specjalną śrubą. Tą samą co używałem przy grawerowaniu. Obszar numer dwa wymaga odkręcenia tejże śruby ale że jest mocowana tarcza z wałem na stożku to dalej można już bez śruby działać. Demontaż wymaga wkręceniu śruby i uderzeniu w samą śrubę wkręconą do końca.  

 

obrabiam teraz kokilę stronę mniej skończoną bo jest tam jeszcze prawie pół milimetra naddatku na stronę a i same powierzchnie były skończone frezem palcowym 6 mm. Teraz jest frez średnicy 4 mm i na falowniku radykalnie zmniejszone obroty z 400 Hz na około 40 Hz. I sobie idzie. 

post-16795-0-02084900-1571237041_thumb.jpg

post-16795-0-94315500-1571237206_thumb.jpg

Tak to wygląda na dzień dzisiejszy.

post-16795-0-68748800-1571237248_thumb.jpg

oryginalny karter jak widać wymaga interwencji spawacza...  

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiąc fotografie istniejącego gradu udało mi się wyłapać czy pokazać wewnętrzną powierzchnię stożkową o pochyleniu 2,5 stopnia na stronę toczoną cyfrowo. 

 widać równy posuw a konsekfencja tego jest taka że każda tarcza oporowa założona na również cyfrowo zatoczony wał korbowy i dociśnięcia gwintem M6 wymaga później bardzo mocnego ściągacza aby zdjąć tarczę i nałożyć następną. Fajnie to pasuje i jest całkowicie jak widzę zamienne.

post-16795-0-94842300-1571250476_thumb.jpg

to jeszcze stary rysunek techniczny pokazujący nieaktualne rysunki 3D gdzie planowałem wygniatać tarczę w miejscu styku tarczy ze śmigłem.

post-16795-0-70864600-1571250518_thumb.jpg

 na wiele podejść tylko ta jedna fotografia czysto pokazała pozostawione ślady po toczeniu.

Są tarcze oporowe śmigła, są z epoki śruby M6 pod śrubokręt płaski 1,6 x 10 także imbusowe. Brakuje specjalnej podkładki między śrubą dociskającą śmigło a samym śmigłem. Pewnie nie znajdę na rynku stosownej... o zewnętrznej średnicy 19, wewnętrznej średnicy 6.1 i grubości 3 mm z Pa6 czy Pa9 z fazą z jednej strony !!! Tokarka CNC zatem ma co robić.  :D

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.