Skocz do zawartości

Warczy silnik, pomoc w diagnozie


dimmus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mały problem w moim nowym sprzęcie. Jak szybko dodam gazu do maksimum, słychać warczenie na wysokich obrotach, jak dodaję gaz powoli, wtedy silnik kręci się normalnie i do maksymalnych obrotów. Silnik to pulso 4120/20, regulator Castle Talon 90. Silnik dostalem uszkodzony, były zerwane ustawienia, silnik jest przewinięty. Teraz założyłem nowe łożyska Ezo, są wklejone na klej do gwintów, bo myślałem że może to któreś z łożysk warczy. Śmigło jest wyważone, nie czuć wibracji napedu, czyli zakładam że całość jest dobrze wyważona. Regulator odkupiłem od kolegi, wcześniej kręcił Axi 4120/20 i działał normalnie. Czy ktoś miał podobny problem i sobie poradził? Co może być przyczyną? Poniżej filmik z objawem.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez śmigła świszczy przy wyższych obrotach, mniej-wiecej w zakresie w którym zaczyna warczeć. Wydaje mi się że regulator gubi synchronizację, ale nie bardzo wiem czy tak się to objawia. Z timimgiem na razie nie poeksperymentuje, bo nie mam karty, ani linka do programowania, ale chyba kupię.

 

Luz zaworowy sprawdziłem i jest ustawiony w/g danych producenta, gniazda i zawowy nie są wypalone, nie ma pęknięć :/.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały problem w tym, że nie za bardzo mam skąd regulator pod 6s pożyczyć. Regulator do końca był sprawny, dopiero u mnie na innym silniku takie cos się dzieje. Pierwszy raz wystąpiło przy pierwszym locie, wczesniej nie sprawdzałem napędu na pełnym gazie. Silnik od momentu przewinienia leży nieużywany, tak że nie bardzo miało by się jak uzwojenie oberwać.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik od momentu przewinienia leży nieużywany, tak że nie bardzo miało by się jak uzwojenie oberwać.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Biłeś go paskiem, bo coś narozrabiał ? To trza było w pupę celować, nie w uzwojenie...

Jak zawory OK, zapłon działa, wtryski podają kiedy trzeba i kompresja jest, to jak nic ten silnik ma korbowody zrobione ze zbyt miękkiej gumy i tłoki łupią o głowicę  :lol:

 

A tak poważniej, to znam te zarazy... Takiego 4120 też. Wszystkie silniki Pulso, jakie miałem/mam i mierzyłem na hamowni mają zbyt duży strumień wzbudzenia w stosunku do możliwości rdzenia stojana i ten się nasyca, co deformuje kształt przebiegu generowanego. On powinien być przynajmniej zbliżony do sinusoidalnego, bo inaczej ESC głupieje widząc taki ścięty od góry przebieg i albo przełącza w niewłaściwym momencie, albo zrywa pracę na kilka cykli (no, zapłony wypadają po prostu  ;) ). Czasem pomaga opóżnienie zapłonu (ten Talon z drąga nie słucha ?), ale nie wszystkie ESC poradzą sobie z rozkminką dziwaka.

Bardzo podobne objawy daje duża różnica SEM cząstkowych uzwojenia multifilarnego (znaczy nawijanego wieloma drutami równoległymi, tak ma większość modelarskich silników), gdy są szczególnie nierówno ułożone. Wtedy SEM (siła elektromotoryczna, dawne dobre pojęcie zaniechane w nowoczesności HGW dlaczego) w poszczególnych drutach nie jest jednakowa i płyną prądy wyrównawcze, co może także deformować przebieg akurat obserwowany przez ESC.

 

Nie widzę innego logicznego wyjścia niż to, co podali Ci Koledzy - albo spróbuj na ESC z innym softem, albo manewruj timingiem w przód. ESC głupieje najłatwiej w trybie AUTO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przewód uzwojenia sklada się 6 drutów, wiec Twoja teoria wydaje się bardzo pasować do tego co się dzieje z silnikiem. Dziękuję za obszerne wyjaśnienie. Chyba zamówię programator do regulatora i spróbuje timingiem pomanewrować. Z drąga też da się programować, ale nie mam ściągawki i poza tym gubię się z tym machaniem drągiem jak pipczy ;).

Jak timingi nie pomogą to kupię nowego Axi i bedzie po problemie.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Z drąga też da się programować, ale nie mam ściągawki i poza tym gubię się z tym machaniem drągiem jak pipczy ;).

 

Daj spokój, ściągawka jest na sieci (hasło : ESC Castle Talon 90 manual  albo [...] programming process). To się wydaje trudne, a jest proste naprawdę: rozpisz sobie kroki na kartce w kolejnych wierszach, pójdzie łatwo. To tylko 5...6 ruchów drągiem i już. To się niekiedy z pamięci na polu robi, co jest wielce komfortową umiejętnością.

Nie poddawaj się zbyt łatwo, kwardym trza być nie mniętkim  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio chyba 3 dni spędziłem na szukaniu "talon stick programing" i nie znalazłem. W manualu HorizonHobby pisze że do programowania "buy castle link", albo "avaible in castle link". Wiec chyba przy tym regulatorze to taki "must have" jak się chce coś pozmieniać. Tylko waham się czy wydac 150 zeta na programator, czy od razu kupic nowego Axi 4120/20.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam mały dylemat. Może ktoś będzie znał odpowiedź, bo nie bardzo potrafię znaleźć ją w intenetach. Kupiłem programator do regulatora i chciałbym ustawić timing odpowiednio do swojego silnika. Znalazłem rekomendowany do Axi 4120/20 i powinien być 20-25deg. Ja co prawda mam Pulso 4120/20, ale to podobno dość dobry klon. Wcześniej timing był ustawiony na 5, ale nie jest napisane co to oznacza. Przy pozycji "custom" max wartość to 20. Czy ktoś wie co te cyferki oznaczają? Ewentualnie może jest to też kwestia PWM rate., jak ewentualnie ten parametr powinien być ustawiony?

post-18238-0-26852600-1555443017_thumb.gif

Jutro jak czas i pogoda pozwoli, to przetestuję poszczególne ustawienia.

 

EDIT:

Znalazłem ustawienia do AXI 4120 i PWM powinno być ustawione na 8kHz (było 12kHz). Tak też ustawiłem, zostaje tylko przetestować czy pomogło i ewentualnie timingiem się pobawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znalazł się winowajca. Kupilem nowy silnik i okazało się że jest tak samo. Zmieniłem śmigło i jest cacy. Tamto chinskie ma chyba jakis dziwny profil że się tak zachowuje.

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

to raczej nie profil  śmigła -tylko to co pisał  AMC -nasycanie się rdzenia silnika.

 

. przy dużym obciążeniu prądowym,  wyższe napięcie zasilania, duże śmigło lub duży skok silnik może nie dawać rady "ukręcić" -brakuje momentu -prąd rośnie i rdzeń się nasyca...

 

... jeśli śmigło jest dość masywne -ma sporą bezwładność po powolnym rozpędzeniu jeszcze się wyrabia -przy gwałtownym dodaniu draga silnik poza normalnym kręceniem  śmigłem musi pokonać jeszcze jego bezwładność przy rozpędzaniu...  większy prąd ... i rdzeń się nasyca, regulator nieprawidłowo czyta położenie wirnika -rwie synchronizacje -napęd na ułamek sekundy gaśnie obroty spadają prąd też -regulator łapie synchro i ładuje duży prąd w uzwojenia żeby nadgonić -i znowu rwie synchro...      -tak jakby zasilał uzwojenia szarpnieciami -silni "przerywa"

 

 mam tak we wszystkich swoich silnikach samoróbkach  nawijanych na ekstremalnie dużą moc w stosunku do wielkości...   przy starcie gdy pakiet świeży i model w reku muszę dodawać gazu pomału i nie do końca bo napędy przerywają... rozpędzone pomału śmigło osiąga obroty  -a w locie model ma prędkość postępową i mniejszy pobór prądu więc już mogę operować drągiem swobodnie... problem znika przy założeniu mniejszego śmigła -ale wtedy i zabawy mniej...

 

 

mocne relatywnie małe silniki z założonymi dużymi lub po prostu masywnymi śmigłami często robią takie problemy -gwałtowne "danie draga" powoduje chwilowe przeciążenie silnika i pobór prądu nasycający rdzeń...

 

 

-i  jeszcze -ustawienie timingu na auto zazwyczaj potęguje problem. Timing ustawiony na konkretny kąt (zazwyczaj  troszkę mniejszy niż zalecany dla danego silnika) często usuwa problem. 

 

   i są kombinacje, ze konkretny typ regulatora nie chce pracować prawidłowo z konkretnym typem silnikiem   -sprawny regulator , sprawny silnik   -a nie chcą razem działać.  np cala seria regli jeti eco źle współpracuje z większością silników typu "dzwonek" i typu przeróbki CD,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być i tak jak piszesz, ale... :).

Warczenie występowało też w locie przy powolnym rozpędzaniu modelu. Sprawdziłem na wszystkich kombinacjach ustawień regulatora na obydwu silnikach. Na drugim śmigle xoar oba silniki działają ok. Dla tego zakładam że to wina śmigła.

 

A z programowaniem drążkiem, to kilka razy z powodzeniem programowałem regulatory, ale do Talona nie ma dostepnej sciagawki, a na steonie producenta jest napisane że do programowania jest potrzebna karta, link albo BTconnect (czy jakoś tak).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.