Skocz do zawartości


Zdjęcie

F5J Aladin - dla zaczynających latac F5J...


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
143 odpowiedzi w tym temacie

#21 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 196 postów
  • Age: 62
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2019 - 17:16

Nadszedł czas na kadłub. Ale w zasadzie nie mam pomysłu jak to zrobić. Nigdy nie montowałem kadłuba dwuczęściowego. Może ktoś podpowie jak to zrobić poprawnie? Ponieważ kadłub to rurka w rurce więc po rozciągnięciu i zaklinowaniu długość całkowita wynosi 138cm. Do tego dojdzie ogon i silnik. Są dwie kabinki. W tej mniejszej wystaje kawałem rurki węglowej kadłuba. Czy należy to wyciąć tak aby był dostęp do wnętrza? Widać to na zdjęciach poniżej.  Po przemyśleniach wydaje mi się że napęd steru wysokości linką z bloczkiem to chyba nie najlepszy pomysł. Mam zamiar dać rurkę węglową 4x3mm bo pręt nie będzie wystarczająco sztywny i potraktować ją jako sztywny popychacz. Powinno zadziałać. Do tego muszę rozpiłować nieco otwór w tylnej części ogona tak aby rurka weszła. Do tej rurki wkleję snap kulowy. 

Czekam na opinie i ewentualne sugestie mile widziane.

 

IMG_20190508_175707_resized_20190508_055819769.jpg

 

IMG_20190508_175714_resized_20190508_055819279.jpg

 

IMG_20190508_175726_resized_20190508_055818557.jpg

 

IMG_20190508_182113_resized_20190508_062147392.jpg


  • 0

#22 Kristoferbp

Kristoferbp
  • Modelarz
  • 113 postów
  • Age: 51
  • SkądCzechowice Dz
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 maj 2019 - 19:44

Cześć

Wyciąg tą rurę/belkę z kadłuba i nasuń większą średnicą na końcową cylindryczną część kadłuba.

Tu masz wątki z zagranicznych stron o budowie modelu, wiele można podpatrzyć i poczytać o budowie tego modelu:

http://www.rc-networ...Reinhard)/page5

https://www.rcgroups...tition-e-Glider

 

Nie ma instrukcji producenta w zestawie?

 

Pozdrawiam

Krzysiek


  • 0

#23 wojtek-a

wojtek-a
  • Modelarz
  • 279 postów
  • Age: 48
  • SkądGent, Belgia
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2019 - 19:52

Ta belka ogonowa to chyba nie od tego modelu, czy odwrotnie wlozyles ;) ? Cos tu nie gra chyba :unsure: ?


  • 0

#24 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 196 postów
  • Age: 62
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 09 maj 2019 - 18:20

Krzysztof dziękuję za czujność i cenne uwagi. Faktycznie tą rurkę trzeba było wyciągnąć przodem, choć nie było to proste bo była zaklinowana w środku, ale tak przyszła w zestawie i tym się sugerowałem, że tak ma być. Po wyciągnięciu jej z kadłuba wszystko nagle zaczęło pasować. Co do instrukcji producenta to jest bardzo skromna i z niej niewiele wynika. Do tego samego wniosku że coś tu nie pasuje, doszliśmy z kolegą po półgodzinnej rozmowie telefonicznej i rozważaniu różnych opcji łącznie z drastycznymi krokami mechanicznymi. W każdym razie wspólnie daliśmy radę i teraz prace montażowe ruszą. Nigdy nie miałem wcześniej tak podzielonego kadłuba więc stąd te moje dylematy. A ponieważ jakoś tak nie chciałem zepsuć więc chwilę zeszło i okazało się że daliśmy radę.

 

Wojtku belka jest jak najbardziej z tego modelu lecz była źle włożona. Jak pisałem wcześniej mnie też coś tu nie pasowało. W każdym razie też dziękuję za uwagi. Później zrobię nowe zdjęcia jak to powinno wyglądać.

 

Już zaczynam się zastanawiać jaki silnik wstawić do modelu. Na pewno nie taki z górnej półki, ale bardziej budżetowy a wyboru nie ma wielkiego, bo średnica otworu 30mm jest niewielka i ciężko tam będzie coś wsadzić. Pewnie jakiś inrunner bez przekładni.

 

Nie wiedzieć dlaczego te kadłuby są takie ciasne i niepraktycznie. Przecież zrobienie trochę szerszego nie zwiększy aż tak strasznie masy.

 

 

Na razie pozdrawiam


  • 0

#25 Wiesiek1952

Wiesiek1952
  • Modelarz
  • 563 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Wiesiek

Napisano 09 maj 2019 - 18:22

Jakaś Mega może? Do 2.5 kg dają radę
  • 0

#26 dariuszj

dariuszj
  • Modelarz
  • 539 postów
  • Age: 50
  • SkądRzeszów
  • Imię:Darek

Napisano 10 maj 2019 - 08:52

Przecież zrobienie trochę szerszego nie zwiększy aż tak strasznie masy.

 

 

Nie tyle o masę chodzi co o opór. Zwłaszcza jak model leci "bokiem" (ześlizg, wyślizg) to ma to spore znaczenie.


  • 0

#27 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 6504 postów
  • Age: 50
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 10 maj 2019 - 09:15

złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? ja np. na zboczu i tak tego nie wyczuwam. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba :)


  • 0

#28 Wiesiek1952

Wiesiek1952
  • Modelarz
  • 563 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Wiesiek

Napisano 10 maj 2019 - 09:19

Dokładnie tak. To raczej jakaś kwestia mody albo zawodów „kto zrobi cieńszy”. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości
  • 0

#29 Artur Lis

Artur Lis
  • Modelarz
  • 117 postów
  • Age: 36
  • SkądRzeszów
  • Imię:Artur

Napisano 10 maj 2019 - 09:33

złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie? ja np. na zboczu i tak tego nie wyczuwam. Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba :)

 

 

Dokładnie tak. To raczej jakaś kwestia mody albo zawodów „kto zrobi cieńszy”. Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości

Dokładnie tak jest, wiele modeli producenci robią na zasadzie ekonomi , bo wtedy napędza sie rynek zbytu  silników .

 

Przychodzi kolej kupna silnika za 1kg zł albo za więcej pod odpowiednią wręgę silnika 

 

Ekonomia i nic tu więcej 


  • 0

#30 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 6504 postów
  • Age: 50
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 10 maj 2019 - 09:46

moda Panie, moda. Idzie cienkie. Nie ma jak wyposażenie montować bo ciasno :P


  • 0

#31 Wiesiek1952

Wiesiek1952
  • Modelarz
  • 563 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Wiesiek

Napisano 10 maj 2019 - 09:55

Na ostatnich zawodach pokazały się modele z wingletami. Ciekawe czy i tu zadziała naśladownictwo i moda.

Argument o cenie silnika jest jak najbardziej zasadny. Tanich silników fi 28 mm nie ma a to w niektórych modelach górna granica tego co wchodzi przez kabinie. Co z tego że gródz ma 30 mm jak kabinka po rozgięciu, na wcisk, pozwala na max 28 mm.
  • 0

#32 dariuszj

dariuszj
  • Modelarz
  • 539 postów
  • Age: 50
  • SkądRzeszów
  • Imię:Darek

Napisano 10 maj 2019 - 13:19

złudzenie. kto i jak to mierzył zę ma to znaczenie?

 

No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie.

Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany.

 

Zresztą model z grubszym kadłubem potrafi latać znacznie szybciej i znacznie lepiej w termice. To nie kwestia kadłuba  :)

 

Model z grubszym kadłubem potrafi latać lepiej w termice, ale to nie kwestia kadłuba. To w końcu to jest kwestia kadłuba czy nie? Dla mnie brak logiki w powyższym.


Aerodynamika kadłuba to pewnie mniej niż pół procenta całości

 

Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych.


  • 0

#33 Wiesiek1952

Wiesiek1952
  • Modelarz
  • 563 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Wiesiek

Napisano 10 maj 2019 - 14:04

Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli.

Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać.
  • 0

#34 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 196 postów
  • Age: 62
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 10 maj 2019 - 14:53

No właśnie przy okazji poruszony został problem silnika taniego i faktycznie chyba nie ma. Szukałem na HK i są owszem fajne silniki do szybowców

ale na otwór 38mm. np taki za około 30 euro

Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 1400kv

 

Ale nie wejdzie. Aby taki silnik wsadzić trzeba by obciąć około 4-5cm przód kadłuba. Oczywiście zaraz powstanie pytanie co z SC? Można by jeszcze poszukać jakiś silnik inrunner ale są to silniki o kv około 3000, więc albo małe śmigło albo silnik może trochę słabszy.

 

Alternatywą jest sinik np MEGA jak pisał Wiesław który kosztuje ponad 100 euro.

 

Ma ktoś jakiś inny pomysł na w miarę tani napęd?

 

Wojtek


  • 0

#35 dariuszj

dariuszj
  • Modelarz
  • 539 postów
  • Age: 50
  • SkądRzeszów
  • Imię:Darek

Napisano 10 maj 2019 - 15:14

Tego się nie da przenieść „przez analogię”. Prędkość szybowca to min 40 węzłów. Prędkość modelu to Max 40.... km/h. Reynoldsy różne dość zasadniczo. Chyba, że masz badania tunelowe modeli.

Duże znaczenie na kształt. Kształt kadłuba Diany i „ołówka” w modelu naprawdę trudno porównywać.

 

W większości badania tunelowe to badania modeli, bo tuneli o odpowiedniej wielkości nie ma lub jest bardzo mało. A wyniki badań da się w miarę dokładnie przeskalować.

 

Kształt oczywiście ma znaczenie. Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba.


  • 0

#36 Wiesiek1952

Wiesiek1952
  • Modelarz
  • 563 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Wiesiek

Napisano 10 maj 2019 - 15:23

SC daje się łatwo policzyć. Suma momentów / suma ciężarów to cały wzór na SC. Ten silnik z HK pewnie cięższy od Mega to pewnie i tak coś tam dziobu trza by „obeciąć”

Mega jest uważana za rozwiązanie „budżetowe” do F5J. Potem są już tylko droższe.

Drugie rozwiązanie to outrunner i kable na zewnątrz. Wygląda to średnio ale jest nawet wariacja klasy tylko z outrunnerami.

.... Ale przyjrzenie się jakimkolwiek badaniom da obraz tego jak bardzo się mylisz mówiąc o 0,5% jako oporze kadłuba.


Nigdzie nie napisałem, że kadłub to pół procenta. Pisałem, że zmiana „grubości” kadłuba o kilka mm to może pół procenta zmiany oporów.
  • 0

#37 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1577 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 10 maj 2019 - 15:44

A próbował już ktoś tych silników? http://www.nastik.pl...der-p-7846.html   lub  zwężanych AXI ? http://www.nastik.pl...ong-p-7682.html

 

 

[edit] chyba jednak tańszej alternatywy od MEGA ACn 16/30/3CE nie ma w konkurencji jakość/cena i wąski kadłub, czyli 100 EUR jak już wspomniano


  • 0

#38 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 6504 postów
  • Age: 50
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 10 maj 2019 - 15:49

No tak. W dużym szybownictwie też nikt nie liczy i nie mierzy. No, ale przecież wiadomo, że w modelarstwie jest wszystko odwrotnie niż w dużym szybownictwie.
Poza tym bez liczenia wiadomo, że opór jest wprost proporcjonalny do przekroju poprzecznego. Okrągły kadłub o 40% większej średnicy to dwukrotnie większy opór przez niego generowany.
 
Jesteś w dużym błędzie. Zerknij sobie choćby do książki "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowców" czy jakichkolwiek innych obliczeń aerodynamicznych modeli szybowców. A jak nie wierzysz obliczeniom to poszukaj pomiarów tunelowych.


Dawaj te pomiary tunelowe dla modeli. Po po raz kolejny model z grubasnym kadłubem latał szybciej niż te cianiasy ;)
  • 0

#39 Rafal B.

Rafal B.

    DLG konstruktor :)

  • Moderatorzy Forum
  • 568 postów
  • Age: 32
  • SkądBielsko-Biała
  • Imię:Rafał

Napisano 10 maj 2019 - 19:04

A może taki silnik: XPower F2919/10 F5J LIGHT : http://www.nastik.pl...ght-p-8203.html

 

Kupiłem po tym jak sfajczyłem mege, jutro będę testował.


  • 0

#40 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 196 postów
  • Age: 62
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 13 maj 2019 - 10:28

Daj znać jak to wyszło z tym silnikiem x-power. A jak Ci się udało spalić MEGĘ?

 

Wojtek


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych