Skocz do zawartości

F5J Aladin - dla zaczynających latac F5J...


Quant
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W tym wątku spróbuje zmierzyć się z budową modelu firmy Reichard, Aladin. Namówiony aby spróbować polatać w tej kategorii zdecydowałem się na taki szybowiec. Model przed złożeniem wygląda zacnie jak na zdjęciach.

Podstawowe dane modelu to:

 

- Rozpiętość - 3950mm 

- Długość - 1980mm

- Waga przed złożeniem - 1550g

 

Waga wszystkiego co producent włożył do pudełka to 1626g, ale to razem z torebkami foliowymi więc pewnie będzie około 1550g.

Różnica w wadze skrzydeł wynosi 1g.

 

Model wybrałem kierując się stosunkiem ceny do jakości i do nakładu pracy potrzebnej do ulotnienia. Miał być gotowy na zawody w Bielsku ale ze względu na przesunięty termin chyba się nie uda. Zobaczymy.

 

post-5019-0-68889400-1556108213_thumb.jpg

post-5019-0-37644300-1556108063_thumb.jpg

 

 

Oczywiście zaczynamy od skrzydeł. W komplecie są takie elementy dodatkowe, ale nijak to nie pasuje do użytego serwa Corona DS-239MG

 

post-5019-0-66789900-1556111285_thumb.jpg

 

 

 

 

I następne pytanie czy takie gniazdo zamontować do skrzydła, czy nie osłabi to konstrukcji

 

 

post-5019-0-21331300-1556111566_thumb.jpg

 

 

Pozdrawiam czytających - na razie tyle - cdn

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Są jeszcze konektory tego typu http://www.arthobby.pl/szybowce/product/4-pin-wing-servo-connector-4-pair-a1304-4/ 

Właśnie te miałem u siebie w szybowcu i są na prawdę OK.  Tylko trzeba je trochę przećwiczyć przed montażem żeby za ciasno nie pracowały ze sobą.

 

Jak nie będziesz robił relacji na forum to na pewno zdążysz z budową na zawody :) Albo rób tylko zdjęcia a relacje napiszesz po zawodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristoferbp chyba ma racje. Skrzydło jest dzielone po środku wiec wtyk w żebro nic nie da. Raczej osobne wtyczki na kablu dla każdego skrzydła oddzielnie i ewentualnie gniazda w kadłubie wklejone na hot glue. Rodzaj wtyku będzie drugorzędny. DB9 trochę duży. Każde inne da radę. Nawet na zwykłych wtyczkach od serw tez polata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Ja w modelu tego producenta nam MPX na każdej połówce (tak zamontowane że mogę albo podpiąć dobrze ale spiąć ze sobą skrzydła przewodami - takie debil. odporne rozwiązanie)

Ja w tym modelu wygląda belka kadłubowa? Jeśli to jest kewlarowy stożek to wywal go i kup coś innego - ten kewlarowy się gnie i kicha z tego jest straszna

Mam Mandarina, widziałem kilka innych modeli tego producenta i ta kewlarowa belka ogonowa we wszystkich które widziałem była za mało sztywna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Dziękuję wszystkim za porady...

 

No faktycznie z tym skrzydłem to trochę mi się pomyliło z innym szybowcem. Tu jest dwudzielne więc zostaną chyba wtyki MPX na kabelkach wiszące swobodnie i wpinane do kadłuba. MPX jest mały - to dobrze - ale ciężko się to wyciąga, nie ma za co złapać i można oberwać kabelki. Chyba że jest jakiś sposób aby przy wyciąganiu nie urywać kabelków. Kiedyś miałem też kabelki na zwykłych wtykach od serw sklejonych ze sobą parami i to działało dość dobrze - małe i lekkie no zastanowię się jeszcze czy aby tak nie zrobić.

 

Kadłubowi się przyglądnę, ale jak skończę skrzydła, zrobię jakieś zdjęcia i zobaczymy. Na razie wygląda że jest węglowy, o sztywności nic nie powiem na razie. Myślę że w wersji pierwszej szybowiec spróbuję zrobić z tego co od producenta i zobaczymy jak to będzie latać. Każdy inny kadłub będzie dużo cięższy, a kombinowanie zajmie sporo czasu. 

 

A teraz aktualności montażu.

 

Pracea trwają jak na zdjęciach poniżej.

 

post-5019-0-93196000-1556216492_thumb.jpg

 

post-5019-0-05855200-1556216521_thumb.jpg

 

W międzyczasie wykonałem nowe ramki pod serwa.

 

post-5019-0-95926200-1556216542_thumb.jpg

 

Pierwsze przymiarki montażu serwa do klap.

 

post-5019-0-16816500-1556216566_thumb.jpg

 

Montaż serwa do lotek

Zastanawiam się czy serwo montować na dłuższym popychaczu, czy obciąć popychacz i odwrócić serwo.

 

Jak dobrze pójdzie to może jutro uda się polutować kabelki i wkleić ramki do serw na jakiejś żywicy lub na CA.

 

Pozdrawiam

 

Wojtek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pomyl orczyków

Na niemieckim forum jest ciekawy wątek o Aldynie, można poczytać o mocnych i słabych stronach tego modelu i stosowanych rozwiązaniach.

Może podasz link do tego wątku chociaż pewnie jest po niemiecku więc dla mnie bezużyteczny...

A co z tymi orczykami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/556193-Pr%E4sentation-ALADIN-(3-95-m-ARF-Reinhard)

nawet po tłumaczeniu google da się co nieco zrozumieć.

Pisząc orczyki miałem na myśli dźwignie - przepraszam za nieprecyzyjne określenie.

Tak czy owak czeka Cię trochę gimnastyki przy skladaniu ale jak pisalem, na niemieckim forum można sporo podejrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pomyl orczyków

Na niemieckim forum jest ciekawy wątek o Aldynie, można poczytać o mocnych i słabych stronach tego modelu i stosowanych rozwiązaniach.

Czy mógłbyś napisać co masz na myśli w kwesti "nie pomyl orczyków" ( czy dźwigni) bo zastanawiam się co chciałeś powiedzieć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żebyś omyłkowo nie wkleił dźwigni od lotek do klapy i na odwrót bo będziesz miał kłopot z zakresami ruchu lotki jak i klapy. Jak zauważyłeś i pokazałeś na fotkach w zestawie są dwie pary różnych dźwigni do wklejenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żebyś omyłkowo nie wkleił dźwigni od lotek do klapy i na odwrót bo będziesz miał kłopot z zakresami ruchu lotki jak i klapy. Jak zauważyłeś i pokazałeś na fotkach w zestawie są dwie pary różnych dźwigni do wklejenia.

No tak, krótkie dźwignie idą na lotki a długie na klapy, chyba że coś pomyliłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła prawie gotowe, zostały drobiazgi do zrobienia za chwilkę. Tak wygląda montaż serw po ich wklejeniu. Jak uruchomię docelowy odbiornik to wtedy odbędzie się regulacja. Kabelki polutowane i wyprowadzone na zewnątrz. U góry widać dodatkowe wzmocnienie węglowe.

 

 

post-5019-0-78123300-1556814141_thumb.jpg

 

 

 

 

I teraz mam dylemat czy montować w skrzydłach coś takiego czy kabelki luzem z wtyczką?

 

 

post-5019-0-57300900-1556814219_thumb.jpg

 

 

 


No i teraz będzie łamigłówka jak to wszystko co poniżej na zdjęciach połączyć w jedna aby działało?

 

post-5019-0-66987700-1556814459_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-14036400-1556814502_thumb.jpg

 

post-5019-0-30155900-1556814705_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-07552100-1556814735_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-25661800-1556814800_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-57288100-1556814829_thumb.jpg

 

Jakby ktoś chciał pomóc od czego zacząć to mogę w miarę potrzeby zrobic dodatkowe zdjęcia.

 

A więc od czego zacząć składanie kadłuba???

post-5019-0-70455400-1556814041_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza próba złożenia tylnego usterzenia na razie na sucho wygląda nieźle. Jako cięgno do steru wysokości będzie potrzebna rurka węglowa 4x3mm powinna wystarczyć.

 

 

post-5019-0-01482900-1556876342_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-48441500-1556876358_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-77267700-1556876373_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadszedł czas na kadłub. Ale w zasadzie nie mam pomysłu jak to zrobić. Nigdy nie montowałem kadłuba dwuczęściowego. Może ktoś podpowie jak to zrobić poprawnie? Ponieważ kadłub to rurka w rurce więc po rozciągnięciu i zaklinowaniu długość całkowita wynosi 138cm. Do tego dojdzie ogon i silnik. Są dwie kabinki. W tej mniejszej wystaje kawałem rurki węglowej kadłuba. Czy należy to wyciąć tak aby był dostęp do wnętrza? Widać to na zdjęciach poniżej.  Po przemyśleniach wydaje mi się że napęd steru wysokości linką z bloczkiem to chyba nie najlepszy pomysł. Mam zamiar dać rurkę węglową 4x3mm bo pręt nie będzie wystarczająco sztywny i potraktować ją jako sztywny popychacz. Powinno zadziałać. Do tego muszę rozpiłować nieco otwór w tylnej części ogona tak aby rurka weszła. Do tej rurki wkleję snap kulowy. 

Czekam na opinie i ewentualne sugestie mile widziane.

 

post-5019-0-68899900-1557332263_thumb.jpg

 

post-5019-0-91601800-1557332281_thumb.jpg

 

post-5019-0-60667200-1557332301_thumb.jpg

 

post-5019-0-14071000-1557332607_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.