Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ruskaja maszina profilowana depron


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 10 czerwiec 2019 - 18:46

Co mogłem zbudować lepszego? wiele lat obserwuje, sam sobie wyobrażam, przychodzą na myśl bardziej skomplikowane kształty, ale i tak układające sie w znany zarys.

Miałem relacje z budowy robić, ale nawet nie chce sie statecznika jednego przykleić,  dopiero co stać z aparatem nad budową.
Co nowego? przeszedłem na depron! Waga zmalała do 225gram!

 

ruskaja1.jpg ruskaja2.jpg ruskaja3.jpg


  • 0

#2 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 20 czerwiec 2019 - 19:32

Dziś nastąpiła przeróbka która zajęła godzine i czuje że sie zbliżyłem do celu, bo miał być to model tak naprawde do latania z ptakami, no i po przeróbce taki lot sie odbył, udało sie też uzyskać 180g wagi przy rozpiętości 57cm.

Na jednym ze zdjęć widać mocowanie silnika na piance piankowej mającej wyciszyć

Niestety musiałem przedłużyć kable od serw, przez co jest troche plątaniny w torze ciągu śmigła

 

sumod1.jpg sumod2.jpg sumod3.jpg sumod4.jpg


  • 0

#3 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 20 czerwiec 2019 - 19:39

Masz odwrotnie założone śmigło.


Co do hałasu to tworzy się on przez to, ze śmigło pracuje w szczelinie. Spróbuj powiększyć ją i zaokrąglić jej krawędzie, powinno pomóc.


  • 0

#4 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 20 czerwiec 2019 - 19:46

Masz odwrotnie założone śmigło.

 

tzn co masz na myśli?

 

Co do hałasu to tworzy się on przez to, ze śmigło pracuje w szczelinie. Spróbuj powiększyć ją i zaokrąglić jej krawędzie, powinno pomóc.

 

niestety to nic nie daje, mikro drgania silnika przenoszą sie na płaszczyzne nawet mimo zawieszenia na piance, dlatego nie widze możliwości osiągnąć tak niskiego poziomu dźwięku jak w parkowym samolocie, którego śmigło nie ma jak przenosić drgań, bo nie jest przytwierdzone do płaszczyzny.


  • 0

#5 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 20 czerwiec 2019 - 19:50

smiglo.JPG

 

Powinno się kręcić w tą stronę. Załóż je odwrotnie.

 


  • 0

#6 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 20 czerwiec 2019 - 19:58

attachicon.gifsmiglo.JPG

 

Powinno się kręcić w tą stronę. Załóż je odwrotnie.

 

ale piszesz o zasadzie samolotu ze śmigło względem pilota powino sie kręcić w prawą strone? czy chodzi ci o to, że śmigło powinno napędzać powietrze stroną wypukłą a nie wklesłą? (ja ustawiamą tą stroną która daje wiekszy ciąg)

 

Acha, chyba już wiem, złapałeś sie, bo śmigło wygląda tak jakby faktycznie powinno sie krecić w tą strone co pokazałeś, to jest taki typ śmigła że krawędź natarcia ma zaokrągloną.


  • 0

#7 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 20 czerwiec 2019 - 20:02

Gdzie kupiłeś to śmigło?


  • 0

#8 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 20 czerwiec 2019 - 20:59

Gdzie kupiłeś to śmigło?

rety no, 6-blade gemfan. Śmigła wyglądają na 3d, choć w opisie chyba nie jest to wspomniane. Po jednej jak i po drugiej stronie śmigło daje nie tak mocno różniący sie ciąg - jakieś 10-20% różnicy. Ja na takim musze latać po ciche i bardziej to w zgodzie z naturą.

Jak ktoś chce mnie naśladować niech nie robi takich roszczapirzonych sterów, bo za czułe, ale właściwie...

 

Robert, mam pytanie, czy udaje ci sie, gdy zatrzymasz delte w powietrzu, opadać nią spodem do dołu bez chuśtawek?


  • 0

#9 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 20 czerwiec 2019 - 21:05

Patrzyłem na swoje GWSy dwułopatowe i faktycznie mogą tak wyglądać jak u Ciebie. Jak jest napis to jest od czoła na śmigle, ale na zdjęciu nie widać.

 

Nie bardzo wiem co masz na myśli z tym opadaniem i huśtawkami.


  • 0

#10 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 789 postów
  • Age: 69
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 21 czerwiec 2019 - 06:51

Mnie sie wydaje a raczej jestem pewien, że na zdjęciu Roberta to śmigło kręci tylko w lewo z silnikiem kręcącym w lewo.Musisz mieć śmigło odwrotne czyli kręcące w prawo. Przekręcenie nic nie da!


  • 0

#11 Vesla

Vesla
  • Modelarz
  • 1347 postów
  • Age: 45
  • SkądPortsmouth / UK
  • Imię:Wiesław

Napisano 21 czerwiec 2019 - 07:47

Takie chuśtawki to opadanie liściem. Skrzydło delta tak się zachowuje po przeciągnięciu.
  • 0

#12 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 249 postów
  • Age: 52
  • SkądNiepołomice
  • Imię:Jarek

Napisano 21 czerwiec 2019 - 08:37

Takie chuśtawki to opadanie liściem. Skrzydło delta tak się zachowuje po przeciągnięciu.

Opadanie liściem to bardzo trudna akrobacja - praktycznie na granicy przeciągnięcia. Jeśli to się dzieje samoczynnie, to skrzydło jest źle zaprojektowane, albo za mała prędkość lotu i model sam się "ratuje"

Ale przy takiej piance ...


  • 0

#13 jethrotull

jethrotull
  • Modelarz
  • 619 postów
  • Age: 37
  • SkądPoznań
  • Imię:Piotr

Napisano 21 czerwiec 2019 - 12:17

niestety to nic nie daje, mikro drgania silnika przenoszą sie na płaszczyzne nawet mimo zawieszenia na piance, dlatego nie widze możliwości osiągnąć tak niskiego poziomu dźwięku jak w parkowym samolocie, którego śmigło nie ma jak przenosić drgań, bo nie jest przytwierdzone do płaszczyzny.


Hałas jest wywołany tym, że nad płatem powietrze porusza się w innym kierunku niż pod płatem, więc za każdym razem kiedy łopata śmigła przelatuje z wierchniej strony płata na spodnią lub na odwrót pojawia się zakłócenie ruchu powietrza, a suma tych zakłóceń powoduje hałas (na marginesie, to jest jeden z powodów dla których, wbrew obiegowym mitom, śmigło pchające jest mniej wydajne niż ciągnące).
Zakładam że hałas nie jest wywołany drganiem samego silnika - on nie powinien drgać, a jeśli drga to musisz wyważyć śmigło. Ale jak słusznie pisze Robertus, to praca śmigła w szczelinie płata jest powodem hałasu i nizależnie od tego jak dobrze wyważysz wszystko, ten napęd będzie głośniejszy niż ciągnący.
  • 0

#14 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 22 czerwiec 2019 - 07:25

...jak słusznie pisze Robertus, to praca śmigła w szczelinie płata jest powodem hałasu i nizależnie od tego jak dobrze wyważysz wszystko, ten napęd będzie głośniejszy niż ciągnący.

 

Sprawdziłem to specjalnie, powiększenie szczeliny daje coś o ile znajduje sie ona bliżej jak 1cm od śmigła, gdy zbliżyłem płaszczyzne do wirującego śmigła na 0,5cm pojawiał sie hałas i czym bliżej tym większy, powyżej 1cm nie było różnicy. Do tego też nie potrzebnie powiększyłem szczeline, ale to model doświadczalny, więc nie tak szkoda.

 

Żeby wyeliminować hałas musiałby ktoś zaprojektować specjalne śmigła, ale nawet sam silnik, mimo wyważenia przenosi drgania na płaszczyzne. Tak czy inaczej mam dużo mniejsze natężenie dźwieku jak słysze jak puszczają na filmach takie sprzęty, no ale jestem nie zadowolony.

 

Hałas jest wywołany tym, że nad płatem powietrze porusza się w innym kierunku niż pod płatem, więc za każdym razem kiedy łopata śmigła przelatuje z wierchniej strony płata na spodnią lub na odwrót pojawia się zakłócenie ruchu powietrza, a suma tych zakłóceń powoduje hałas (na marginesie, to jest jeden z powodów dla których, wbrew obiegowym mitom, śmigło pchające jest mniej wydajne niż ciągnące).

 

Tak jak napisałem, problem płaszczyzny sie pojawia jak znajduje sie ona naprawde blisko śmigła i nie twierdziłbym, że napęd pchający jest mniej wydajny od ciągnącego, bo np do napędu pchającego można uformować odpowiedni tunel, który zwiększy efektywność.

 

Opadanie liściem to bardzo trudna akrobacja - praktycznie na granicy przeciągnięcia. Jeśli to się dzieje samoczynnie, to skrzydło jest źle zaprojektowane, albo za mała prędkość lotu i model sam się "ratuje"

Ale przy takiej piance ...

 

Czy to trudna akrobacja? no jeśli podczas opadania model zachowuje sie jak liść i jest blisko ziemi to nie ciekawie, ale jak wysoko sie leci to można sprawdzić co sie dzieje z modelem po zatrzymaniu go i tu ciekawość, czy taki model, który podczas opadania na tzw liścia sie nie chwieje jak liść, oznacza że jest poprawnie wykonany, sukces konstrukcyjny? Mój jeden model tak potrafi.


  • 0

#15 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 249 postów
  • Age: 52
  • SkądNiepołomice
  • Imię:Jarek

Napisano 22 czerwiec 2019 - 07:49

 

Czy to trudna akrobacja? no jeśli podczas opadania model zachowuje sie jak liść i jest blisko ziemi to nie ciekawie, ale jak wysoko sie leci to można sprawdzić co sie dzieje z modelem po zatrzymaniu go i tu ciekawość, czy taki model, który podczas opadania na tzw liścia sie nie chwieje jak liść, oznacza że jest poprawnie wykonany, sukces konstrukcyjny? Mój jeden model tak potrafi.

Przy takiej masie modelu i "profilach" nie róbmy rozprawy doktorskiej - to po prostu zabawka. Możesz uznać to za sukces konstrukcyjny, ale czy rozumiesz dlaczego tak?

 

A opadanie liściem to bardzo trudna akrobacja:

opadanie liściem - ta akrobacja polega na wprowadzeniu szybowca w korkociąg płaski i niemal natychmiastowe wyprowadzenie go z tego manewru, co prowadzi do ślizgowego opadania naprzemiennie w prawo i w lewo. źrodło: https://sportowefakt...zasady-historia

 

Edit: nie wiem ilu modelarzy to potrafi. Piloci samolotów i szybowców często boją się zacząć uczyć tej akrobacji ze względu na korkociąg płaski.

Edit 2: Napisałeś: Mój jeden model tak potrafi.To model potrafi, czy Ty potrafisz, to kto jest pilotem: Ty, czy model?


  • 0

#16 rah66

rah66
  • Modelarz
  • 393 postów
  • Age: 39
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Areg

Napisano 22 czerwiec 2019 - 11:36

Edit 2: Napisałeś: Mój jeden model tak potrafi.To model potrafi, czy Ty potrafisz, to kto jest pilotem: Ty, czy model?

 

Ja jestem pilotem, ale model(tektura) to potrafi:), ja nic nie robie tylko puszczam gaz, zaciągam stary i potem tylko nie co koryguje, model opada zwyczajnie spodem w kierunku ziemi, nawet lądowałem tak. Model to Su27, może dlatego ma taką zdolność bo ma węższą szyje od Miga29 i wieksze stery. Napisałem, że to model to potrafi, bo poprostu jego 'opadanie liściem' nie wygląda jak opadanie liścia, tylko opada w linji prostej. Jedynie gdy chce sie wylądować w określonym punkcie takim stylem lądowania, to trzeba umieć wycelować, bo zdolność manewrowa jest ograniczona.
A czy na depronie da sie tak robić, na razie jeszcze nie.


  • 0

#17 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 789 postów
  • Age: 69
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 22 czerwiec 2019 - 12:49

Arek, mam SU 27 deproniaka o którym piszesz, zdejmuję gaz i model najpierw szybuje a potem opada listkiem bez żadnych bujań, jest sterowalny  aż do samego lądowania przy nodze / zresztą robi to też mój kolega Toudi z tym samym modelem/. Podobnie ze Stunt Cat-em. Modele potrafią pętle, beczki , nawroty, lot na plecach. Nie mówię już o poprawnym wyważeniu.

100_1722.JPG

 a to, że sobie głośno warczą to co?. Być może jest to  też efekt dużych obrotów śmigiełka. Nie jestem wprawiony w akrobację ale nie zauważyłem aby ona była potrzebna.


  • 0

#18 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 249 postów
  • Age: 52
  • SkądNiepołomice
  • Imię:Jarek

Napisano 22 czerwiec 2019 - 19:40

Arek, mam SU 27 deproniaka o którym piszesz, zdejmuję gaz i model najpierw szybuje a potem opada listkiem bez żadnych bujań, jest sterowalny  aż do samego lądowania przy nodze ...

Wam opada listkiem, a mnie ręce opadają - jesteśmy na Forum modelarzy lotniczych - przydałaby się minimalna wiedza.

 

opadanie liściem - ta akrobacja polega na wprowadzeniu szybowca/samolotu w korkociąg płaski i niemal natychmiastowe wyprowadzenie go z tego manewru, co prowadzi do ślizgowego opadania naprzemiennie w prawo i w lewo, źrodło: https://sportowefakt...zasady-historia

 

A wygląda to tak:

Padanie_lisciem.png

Źródło grafiki: Wikipedia


  • 0

#19 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 789 postów
  • Age: 69
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 23 czerwiec 2019 - 06:58

Jarku, nie mam żadnej wiedzy !!! i nie patrzyłem do Wikipedii- racja jest !  Nazwij to inaczej proszę,  samo to zjawisko bez lotu ślizgowego i przeciągnięcia  / bo go nie ma?/żeby nikomu nie mieszać w głowach.

 Nadmieniam , to pytanie nie jest" zaczepna " :mellow: , poprostu nazwij i będę wiedział ?


  • 0

#20 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 249 postów
  • Age: 52
  • SkądNiepołomice
  • Imię:Jarek

Napisano 23 czerwiec 2019 - 07:36

Jarku, nie mam żadnej wiedzy !!! i nie patrzyłem do Wikipedii- racja jest !  Nazwij to inaczej proszę,  samo to zjawisko bez lotu ślizgowego i przeciągnięcia  / bo go nie ma?/żeby nikomu nie mieszać w głowach.

 Nadmieniam , to pytanie nie jest" zaczepna " :mellow: , poprostu nazwij i będę wiedział ?

Latacie bardzo lekkimi modelami, z profilami nieokreślonymi. Wasze modele latają dzięki opływom turbulentnym i wytrymowaniu przez stery.

Zjawisko wolnego opadania takich modeli po wyłączeniu silnika opisałem tu: https://pfmrc.eu/ind...e-3#entry750499 post #48

Na tej zasadzie latają też takie wynalazki:

https://www.youtube....h?v=m1Hzj2cvizA

https://www.youtube....h?v=MKJNE2slGPs

 

Jeśli zrobisz bardzo gładką powierzchnię na takich modelach, to przestaną latać. (nie opanujesz modelu - poczytaj u Motylastego z oblotu jego kaczki)

To co nazywacie "opadaniem liściem" to nic innego jak lot ślizgowy modelu z dużą (relatywnie) prędkością opadania w stosunku do prędkości postępowej.

Wbrew pozorom wasze piankowe modele mają bardzo duży opór, dlatego w locie szybowcowym tracą mocno wysokość, aby kontynuować lot ślizgowy.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych