Skocz do zawartości

Piper Cub J-3 - relacja z budowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

W tym roku postanowiłem, że poza lataniem modelami rc, także zbudować swój pierwszy latający model. Wybór padł na Piper'a Cub J-3.

 

post-21800-0-58721800-1560272786_thumb.png

Źródło: https://hobbystation.co.nz/fms-piper-j3-cub-v2-yellow-1410mm-55-5-wingspan-rtf/

 

Model: Piper J-3 Cub

Rozpiętość skrzydeł: 1700mm

Długość modelu: 1117mm

Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silnik spalinowy)

Plan: Piper_Cub_170cm_.pdf

 

Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.Piper_Cub_170cm_.pdf

 

Kolejnym etapem było wycięcie wszystkich elementów potrzebnych do złożenia lewego skrzydła przy pomocy elektrycznej wyrzynarki włosowej, zacząłem od żeber.

 

post-21800-0-66415400-1560271680_thumb.jpg

post-21800-0-12955700-1560271717_thumb.jpg

 

Wszystko szło dobrze do momentu w którym doszedłem do żebra W-3. Jak widać na projekcie, ma ono inne wycięcia na dźwigary niż pozostałe żebra oraz otwory są na zupełnie innej wysokości. Przymierzałem je do żeber W-2 i W-1, żeby ocenić, jak powinienem zmniejszyć grubość dźwigarów, żeby weszły w otwory ostatniego żebra. Na poniższym zdjęciu widać nałożone żebra W-1 i W-3 na siebie, gdzie widać, że najbardziej optymalnym umiejscowieniem mniejszego żebra (W-3) byłoby w połowie wysokości żebra W-1. Pytanie do Was, czy to jest okej? Z tego co widziałem na zdjęciach, Piper'y mają skrzydło płaskie u dołu aż do samego końca a tutaj wygląda na to, że będzie ono się zwężało.

 

post-21800-0-33692200-1560272061_thumb.jpg

Piper_Cub_170cm_.pdf

 

Pytanie nr 2: na projekcie mam informację, że przedni dźwigar ma być ze zwykłej balsy a tylny z twardej balsy. Czy bardzo zmniejszę wytrzymałość konstrukcji skrzydła stosując zwykłą balsę w obu dźwigarach? A może wystarczy większy (przedni) dźwigar zrobić z sosnowej listewki a tylny ze zwykłej balsy?

 

 

post-21800-0-38541900-1560272359_thumb.png

metric-conversion-chart.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Mam  25% Pipera od SIGA końcówka skrzydła unosi się do góry (Byłem sprawdzić ,zakończenie płata jest jakby przedłużeniem krawędzi natarcia w  jednej płaszczyźnie)

Dźwigary zrób jako kanapkę   listwa sosnowa -balsa -listwa sosnowa ,masy wiele nie dodasz a wytrzymałości dużo.

PS jaką wagę przewidujesz.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Mam  25% Pipera od SIGA końcówka skrzydła unosi się do góry (Byłem sprawdzić ,zakończenie płata jest jakby przedłużeniem krawędzi natarcia w  jednej płaszczyźnie)

Dźwigary zrób jako kanapkę   listwa sosnowa -balsa -listwa sosnowa ,masy wiele nie dodasz a wytrzymałości dużo.

PS jaką wagę przewidujesz.

Cenna podpowiedź z końcówką skrzydła, dzięki. Masz na myśli aby każdy z 2 dźwigarów składał się z 3 listewek tworzących kanapkę?

 

Szacunkowo będzie ok 2,5kg ale to luźna estymacja na podstawie wagi innych piper'ów w tej skali i technologii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.pdf.gif  Piper_Cub_170cm_.pdf   886,13 KB   7 Ilość pobrań

 

Jeśli plan był pod silnik spalinowy, a robisz pod napęd elektryczny, to mogłeś raczej niektóre elementy zrobić z cieńszych materiałów. Zyskał byś na wadze. Modele pod spalinę są budowane bardziej ciężko, z większą wytrzymałością. Pod napęd elektryczny nie potrzeba aż tak wytrzymałej konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paweln7, mój przedni dźwigar ma przekrój 15x5mm co by oznaczało że, aby zrobić go ze sklejki balsowo-sosnowej, musiałbym użyć 2 listewek sosnowych 1x15mm i jednej balsowej 3x15mm. Chyba zrobię ten dźwigar w całości z sosnowej listwy, bo nie znalazłem w sklepach wymiaru 1x15mm a samemu nie mam sprzętu, żeby wyciąć tak małą idealnie prostą listewkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paweln7, mój przedni dźwigar ma przekrój 15x5mm co by oznaczało że, aby zrobić go ze sklejki balsowo-sosnowej, musiałbym użyć 2 listewek sosnowych 1x15mm i jednej balsowej 3x15mm. Chyba zrobię ten dźwigar w całości z sosnowej listwy, bo nie znalazłem w sklepach wymiaru 1x15mm a samemu nie mam sprzętu, żeby wyciąć tak małą ideal

nie prostą listewkę

Tu są takie listewki, niedawno kupowałem.

https://modelemax.pl/pl/listwy-sosnowe/27005-listwa-sosnowa--1x15x1000-mm.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad modelem idą sprawnie, jestem na etapie klejenia lewego skrzydła (dźwigary, żebra) i najprawdopodobniej skleję w następnej kolejności także prawe skrzydło, żeby obydwa miały podstawowy szkielet zanim przystąpię do montażu na nich krawędzi spływu, natarcia oraz pozostałych elementów. Żebra do dźwigarów kleję klejem UHU Hart, do ich przytrzymania oraz utrzymania kąta używam drewnianych klocków spiętych ściskami.

 

post-21800-0-16306000-1560890009_thumb.jpg

post-21800-0-66318000-1560890019_thumb.jpg

post-21800-0-03977200-1560890027_thumb.jpg

 

Idąc za sugestią Pawła, dźwigary skonstruowałem z połączenia 2 listew sosnowych 3x5mm pomiędzy którymi umieściłem listwę balsową 9x5mm, całość ma przekrój 5x15mm i jest bardzo sztywna.

 

post-21800-0-48522400-1560890204_thumb.jpg

 

Mierząc się z problemem braku listwy balsowej 9x5mm, postanowiłem uciąć taką z listwy 15x5mm przy pomocy wyrzynarki włosowej. Do tego celu skonstruowałem bardzo prosty zestaw prowadnic z 2 kątowników aluminiowych, dzięki któremu mogę precyzyjnie ciąć w linii prostej nawet metrowe listwy co ręcznie byłoby bardzo czasochłonne i na pewno nie osiągnąłbym takiej precyzji cięcia.

 

post-21800-0-57657400-1560890619_thumb.jpg

post-21800-0-29325100-1560890640_thumb.jpg

 

Żebra balsowe kleję klejem UHU Hart, który jest przeznaczony zwłaszcza do balsy, natomiast np. dźwigary kleiłem wodoodpornym poliuretanowym klejem Techniqll. I tutaj pojawia się pytanie, które elementy samolotu powinny być klejone jednym lub drugim klejem? Spotkałem się też ze stosowaniem kleju CA do łączenia konstrukcji drewnianych, jeśli dobrze pamiętam, w miejscach sztywnych i najbardziej newralgicznych i dlatego zastanawiam się czy wspomniane 2 kleje wystarczą do takiego modelu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zorientowałem się że w dźwigarach nie wywierciłem otworów do przeprowadzenia okablowania serw lotek. W takiej sytuacji mogę teraz próbować wywiercić otwory w przyklejonych już żebrach lub zrobić małe wycięcie na dole żeber w którym umieszczę przewód.

 

Pytanie które rozwiązanie jest lepsze? Wiercenie w takim ciasnym miejscu będzie karkołomne. Z kolei zrobienie wcięcia w dolnej części żebra może je osłabi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zorientowałem się że w dźwigarach nie wywierciłem otworów do przeprowadzenia okablowania serw lotek. W takiej sytuacji mogę teraz próbować wywiercić otwory w przyklejonych już żebrach lub zrobić małe wycięcie na dole żeber w którym umieszczę przewód.

 

Pytanie które rozwiązanie jest lepsze? Wiercenie w takim ciasnym miejscu będzie karkołomne. Z kolei zrobienie wcięcia w dolnej części żebra może je osłabi?

Cześć,tylko otwory,pręt fi.4mm zaostrzony na końcu w formie wiertła,może być rurka węglowa,długość to sobie ustal.Z balsą sobie spoko poradzisz. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W ostatnim czasie skleiłem wszystkie żebra skrzydeł, w tym pierwsze składające się z balsowego i sklejkowego, połączonych ze sobą pod kątem 3°, żeby uzyskać wznios skrzydeł. Do pierwszego żebra dodałem, zgodnie z projektem, trójkątne wzmocnienie łączące żebro z przednim dźwigarem oraz dodatkowe wzmocnienie łączące tylny dźwigar z żebrem. Zamocowałem także krawędź natarcia i zrobiłem przylegający do niej pasek poszycia na górze skrzydeł. Najwięcej czasu zajęło mi wycięcie, dopasowanie i oszlifowanie końcówek skrzydeł, aby uzyskać kształt możliwie zbliżony do pierwowzoru. Umocowana jest także krawędź spływu, wobec czego następnym krokiem będzie zbudowanie lotek.

 

post-21800-0-97719500-1562358329_thumb.jpg

post-21800-0-54626800-1562357982_thumb.jpg

post-21800-0-76899900-1562357999_thumb.jpg

post-21800-0-35536100-1562358349_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Skrzydła poszły chwilowo na półkę, brakuje im lotek, które dokończę i zamontuję dopiero, gdy będę miał w ręku serwa do ich poruszania. Ruszyłem z konstrukcją kadłuba, która jak przewidywałem okazała się wyzwaniem, ponieważ nie wszystkie rozwiązania jasno wynikają z projektu, więc posiłkuję się podobnymi konstrukcjami oraz rozwiązaniami z pierwowzoru. Kratownica jest już prawie gotowa, musiałem ją dodatkowo wzmocnić w miejscu gdzie będzie zamocowane podwozie, ponieważ tam zaczyna się ogon a więc zmienia się dość gwałtownie kształt konstrukcji. Dodatkowego wzmocnienia będzie też wymagała część nosowa, chwilowo sprawia wrażenie jakby miała nie utrzymać silnika i poddać się przenoszonym wibracjom. Teraz czeka mnie konstrukcja kabiny nad którą będą mocowane skrzydła tak więc wytrzymałość oraz poprawność wykonania tej części jest wyjątkowo istotna. Zdecydowałem się na uwzględnienie montażu drzwi oraz otwieranego okna, głównie dla lepszego dostępu do elektroniki, chociaż nie wykluczam zrobienia klapki rewizyjnej w dolnej części kadłuba.

 

post-21800-0-21694700-1563564054_thumb.jpg

post-21800-0-97514300-1563564076_thumb.jpg

post-21800-0-34058000-1563564090_thumb.jpg

post-21800-0-86717300-1563564100_thumb.jpg

post-21800-0-25497400-1563564110_thumb.jpg

post-21800-0-88123400-1563564126_thumb.jpg

post-21800-0-40184900-1563564139_thumb.jpg

post-21800-0-82512200-1563564153_thumb.jpg

post-21800-0-45967200-1563564167_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.