Skocz do zawartości

Nowości o dronowych przepisach


pawel4090
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wystarczy nakleić naklejkę, że "kat C4" i już legalne ;)

Właśnie nie. W okresie przejściowym tak, ale później masz określony czas aby dostosować swoją zabawkę do przepisów. Zamontować lokalizator, geofencing, blokadę prędkości i wysokości. Do tego to zmierza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie. W okresie przejściowym tak, ale później masz określony czas aby dostosować swoją zabawkę do przepisów. Zamontować lokalizator, geofencing, blokadę prędkości i wysokości. Do tego to zmierza.

 

W C4 nie ma wymogu takiego wyposażenia. Chyba, że źle szukam?

 

 

CZĘŚĆ 5

Wymogi dotyczące bezzałogowych systemów powietrznych klasy C4

 

Na bezzałogowych systemach powietrznych klasy C4 umieszcza się w widoczny sposób następującą etykietę:

 

Bezzałogowy system powietrzny klasy C4 musi spełniać następujące wymogi:

 

1) MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 25 kg;

 

2) umożliwia pilotowi bezzałogowego statku powietrznego bezpieczną kontrolę i manewrowanie, zgodnie z instrukcjami producenta, stosownie do potrzeb we wszystkich przewidywanych warunkach eksploatacji, w tym w razie awarii jednego lub, w stosownych przypadkach, większej liczby układów; 11.6.2019 L 152/30 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL

 

3) nie może działać w trybach automatycznego sterowania, z wyjątkiem funkcji awaryjnej stabilizacji lotu, która nie ma bezpośredniego wpływu na trajektorię, i funkcji wsparcia przy przerwaniu transmisji, pod warunkiem że wcześniej określono stałe stanowisko sterowania lotami na wypadek przerwania transmisji;

 

4) jest wprowadzany do obrotu z instrukcją użytkownika zawierającą:

 

a) parametry bezzałogowego statku powietrznego, w tym między innymi: — klasę bezzałogowego statku powietrznego, — masę bezzałogowego statku powietrznego (wraz z opisem konfiguracji wzorcowej) i maksymalną masę startową (MTOM), — ogólną charakterystykę dopuszczalnego obciążenia użytkowego pod względem masy, wymiarów, interfejsów z bezzałogowym statkiem powietrznym i ewentualnych innych ograniczeń, — wyposażenie i oprogramowanie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym, — oraz opis działania bezzałogowego statku powietrznego w przypadku przerwania transmisji danych;

 

B) jasne instrukcje operacyjne;

 

c) instrukcje konserwacji;

 

d) procedury usuwania usterek;

 

e) ograniczenia operacyjne (w tym dotyczące warunków meteorologicznych i eksploatacji w dzień/w nocy itd.); oraz

f) odpowiedni opis wszystkich rodzajów ryzyka związanego z operacjami bezzałogowego systemu powietrznego;

 

5) zawiera notę informacyjną opublikowaną przez EASA, przedstawiającą stosowne ograniczenia i obowiązki wynikające z prawa UE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z modelami własnoręcznie wykonanymi? Przecież nie wprowadzasz modelu do obrotu wg punktu 4 - chyba ze sprzedajesz gotowy do lotu model. Wtedy lepiej sprzedawać model bez odbiornika - bo to wtedy jest KIT.

 

Chyba, że należy to rozumieć w ten sposób - gdybyś chciał wprowadzić go do obrotu wg to MUSISZ spełnić wszystkie dodatkowe wymagania punktu 4). A użytkowanie własne wprowadzaniem do obrotu nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Artykuł 2 Zakres

 

1. Rozdział II niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie do następujących produktów:

 

a) bezzałogowych systemów powietrznych przeznaczonych do eksploatacji zgodnie z zasadami i warunkami mającymi zastosowanie do operacji bezzałogowych systemów powietrznych w ramach kategorii „otwartej” zgodnie z rozporzą­dzeniem wykonawczym (UE) 2019/947, z wyjątkiem bezzałogowych systemów powietrznych skonstruowanych do użytku prywatnego, i opatrzonych etykietą identyfikacyjną klasy określoną w częściach 1–5 załącznika do niniejszego rozporządzenia, wskazującą, do której z pięciu klas bezzałogowych systemów powietrznych, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947, należy dany bezzałogowy system powietrzny

 

 

Artykuł 3 Definicje

 

22) „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego” oznacza bezzałogowy system powietrzny zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem bezzałogowych systemów powietrznych zmontowanych z zestawu części wprowadzonych do obrotu przez producenta jako gotowy do montażu zestaw;

 

Czyli jak sam budujesz, to sam "certyfikujesz" do C4, poprzez naklejenie naklejki i załatwione. A jak budujesz z zestawu, to producent zestawu certyfikuje i daje Ci w zestawie naklejkę.

 

Czyli producenci modeli będą mieli przerąbane... albo źle rozumiem zapisy :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale producent zestawu nie dostarcza gotowego do lotu systemu BSL. Przecież on nie weźmie odpowiedzialności za to jaki nadajnik wsadzisz do modelu. Jakie serwa itd. 

 

To tak jak z dyrektywa unijna CE. Dopóki sprzedajesz części do kosiarki to teoretycznie nie musisz ich znakować. Ale jak sprzedajesz gotowa złożoną kosiarkę to musisz dostarczyć certyfikat zgodności itd itp.

 

Chociaż kiedyś dzwoniłem w tej sprawie i urzędnik stwierdził, że jak sam sobie zbuduję kosiarkę, mikser - cokolwiek - to powinienem sam się certyfikować (SIC!). Chcieliśmy ściągnąć do PL pompę hydrauliczną z USA i następnie ją odsprzedać. To dopiero były jazdy z wprowadzaniem sprzętu bez oznakowania CE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyraźniej producent zestawu musi wziąć odpowiedzialność, bo jak inaczej rozumieć wyłączenie w p. 22 artykułu 3?

 

 

Niekoniecznie tak jak do tej pory, bo:

- limit wysokości lotu 120m AGL

- min. odległość od budynków 150m

- ukończony kurs i zdany egzamin online

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

13)  „producent” oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub zleca jego zaprojektowanie i wytworzenie, i wprowadza ten produkt do obrotu pod własną nazwą lub własnym znakiem handlowym;  

 

14)  „upoważniony  przedstawiciel”  oznacza dowolną  osobę fizyczną  lub  prawną mającą siedzibę w  Unii,  dysponującą pisemnym pełnomocnictwem producenta do wykonywania w jego imieniu określonych zadań;  

 

15)  „importer”  oznacza dowolną  osobę fizyczną  lub  prawną mającą  siedzibę w  Unii,  która  wprowadza  do  obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego;  

 

16)  „dystrybutor” oznacza każdą osobę fizyczną  lub  prawną  w  łańcuchu  dostaw,  niebędącą producentem  ani importerem, która udostępnia produkt na rynku;

 

17) „podmioty gospodarcze” oznaczają producentów, upoważnionych przedstawicieli producentów, importerów i dystry­butorów bezzałogowych systemów powietrznych;  

 

18)  „udostępnienie na  rynku” oznacza dowolną  formę  dostarczenia produktu do  celów  dystrybucji, konsumpcji  lub używania na  rynku  Unii  w  ramach  działalności handlowej,  niezależnie od  tego,  czy odbywa  się  to  odpłatnie lub nieodpłatnie;  

 

19)  „wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie produktu na rynku Unii po raz pierwszy;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze już teraz będzie problem z budową modelu diy i sprzedaniem go (wprowadzeniem na rynek). Czy to samolot czy kopter.

 

Po drugie jak widać na ww dokumentach są zakusy na to abybkażdy BSP także DIY był uzbrojony w tą elektronikę.

 

Po trzecie, zakaz DIY. W planach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto własciwie pisze te przepisy ? Przypomina mi się filmik z YT nagrany przez prezesa fundacji "Omnis Arma" który był na spotkaniu w bodajże, Ministerstwie Spraw Wewnętrzych. Chodziło chyba o grzebanie w Ustawie o Broniu i Amunicji i uczestniczyli w tym spotkaniu przedstawiciele Ministerstwa, posłowie na Sejm i przedstawiciele biznesu zwiazanego z obrotem bronia palną. Gość mówi tam, że kilkakrotnie posłowie przypominali pracownikom Ministerstwa że w Polsce prawo stanowi Sejm a nie podlegli mu urzędnicy. Może tutaj jest podobna historia, kiedy urzednicy oderwani od rzeczywistości tworza jakies gnioty,  a później Władza Ustawodawcza dostaje to tylko to podpisania. Moze nalezy temat nagłosnić, pogadać z lokalnymi posłami, podrzucić temat jakimś popularnym youtuberom z odpowiednim komentarzem. A komentarz mógłby być tego rodzaju, że oto kolejny raz Obywatelowi odbierana jest wolność pod bzdurnymi pretekstami, ze niekompetentni urzędnicy tworzą wadliwe prawo itp. dalej na taka melodię. Nie musimy przecież siedziec cicho..

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedę sie powtarzał, ale zacytuję: "Jeżeli jakaś dyrektywa unijna w jakis aspektach czegos zabrania , to jest to u nas wdrażane na 120%. Jezeli natomiast cos luzuje to "Nie, nie, nie, u nas ludzie nie dorośli" " . Rzecz w tym ze w różnych waznych Urzędach siedzą ludzie o korzeniach w PRL-u, albo ich dzieci wychowane w tym duchu i zawsze muszą znaleźć sobie jakiegoś Wielkiego Brata. Najpierw był na wschodzie, teraz na zachodzie, ale służalcza mentalność urzedników w stosunku do Wielkego B, gdziekolwiek by nie był i oczekiwanie unizonosci i pokory od małych ludzików, no bo przeciez nie jakis tam obywateli. A moze niestety to działać bo ta sama mentalność jest w nas i dlatego tylko cichutko sobie narzekamy i nie odwazamy się nic zrobić. To sie zmienia, ale wciąż zbyt powoli. Szkoda że, to piekne hobby jest zagrożone w naszym nieszczęśliwym kraju, ale nie mam zludzeń że tylko to. Mam bogatą wyobraźnię i potrafię wyobrazić sobie niejedno, ale nie będę im podpowiadał..  ;)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiązaniu do tematu. Firmy będą lobbować, żeby ograniczenia dla modelarzy byly jak największe, nasze hobby będzie dla nich zagrożeniem.

https://cyfrowa.rp.pl/technologie/38287-polskie-miasta-uchyla-nieba-bezzalogowcom-najpierw-medyczny-dron-robot/amp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiązaniu do tematu. Firmy będą lobbować, żeby ograniczenia dla modelarzy byly jak największe, nasze hobby będzie dla nich zagrożeniem.

https://cyfrowa.rp.pl/technologie/38287-polskie-miasta-uchyla-nieba-bezzalogowcom-najpierw-medyczny-dron-robot/amp

He,he,przypominają mi się lata 70 :( ,gdzie, żeby kupić w CSH aparaturę PILOT,trzeba było mieć pozwolenie od takiej instytucji jak PIR.Tam człowieka przewałkowali,wszystkie dane  :ph34r: ,pytania były "a na ci to,a gdzie bedziesz latał itp''.W końcu jak nastał stan wojenny nakazali wszystkie aparatury zdawać do PIRu,latałem dalej,i jakoś nie strącil :P .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oby taka wizja się nie ziściła. Aczkolwiek jak na razie modelarstwo lotnicze jest mocno zagrożone.
Z drugiej strony nie chce mi się wierzyć że od tak spuszczą nas ściekiem do podziemia.

Ja w tą pasję wszedłem kilka lat temu i nie wyobrażam sobie abym z tego zrezygnował bo jakaś grupa twardogłowych

coś tam postanowi. A co mają powiedzieć ludzie którzy siedzą w tym powiedzmy od 40lat i więcej.Gdzie modelarstwo 

dla nich to sposób i sens życia. Za komuny różnie bywało ale takiego chłamu jak nam fundują jeszcze nie widziałem.
Miejmy nadzieję że nie będzie tak źle.

 

Miłego dnia życzę, pogoda świetna więc pakuję latadło i idę pośmigać póki jeszcze mogę na legalu ;)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.