Skocz do zawartości

TIGRA 1,4 ARTHOBBY


jarek996
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wczoraj stalem sie szczesliwym posiadaczem TIGRY , ktora polanuje ( za namowa kolegi z klubu ) polatac rekraacyjnie na klifie w Malmö . 

 

 W sobote zaczniemy dlubanie przy modelach ( on zamowil ZUNI ) i mam jedno pytanko . Nie jestem wielbicielem lakierowanych fornirow i chcialbym okleic skrzydla folia ( on bedzie lakierowal ) . Mam piekna pomaranczowa folie SOLARTEX i widze ,ze jest ona "niskotemperaturowa" , co na 100 % jest zaleta przy tak cienkim fornirze i profilu .

Pytanie moje brzmi : czy nalezy POLAKIEROWAC ( raz , dwa , czy wcale ) skrzydlo przed oklejeniem folia ? Wiem , ze czasem na skrzydlach styro z balsa lub fornirem powietrze NIE ma gdzie uciec i powstaja bable , ktore nie chca zniknac. Macie jakies patenty ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Absolutnie Nie !

 

Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata.

 

Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000.

 

I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak konkretnie z Tigrą -ale...   -fornirowce z art hobby podobno  lubią być lakierowane.

 

 

   Miałem kilka modeli art. hobby (obecnie mam  2)  -zawsze tylko lakierowałem.

Koledzy z "lotniska" mieli kilka  -niektórzy oklejali -po oklejeniu podobno te modele latały gorzej... 

-kilka x słyszałem opinię, że art hobby nie warto oklejać.  (tyczyło motoszybowce rozp 2m i trochę większy szybowiec)

 

  Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu...    modele latały na dużej łące  płaski teren.

 

     Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony...  na klifie doświadczenia mogą być odwrotne  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam jestem ciekaw jak to jest z gładkością powierzchni skrzydła w tych modelach. Czy lepiej minimalnie szorstka czy lustrzana powierzchnia? Lakier który sprzedaje ArtHobby ma właśnie zapewnić lekko szorstką powierzchnię. 

Sam się przymierzam do oklejania modelu, ale zwykłą folią reklamową Oracal i zastanawiam się czy użyć matowej czy błyszczącej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000.

 

I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK. 

Patryk , ja mam jakis gladki ( moze wlasnie SOLARFILM , cos gladkiego z ich "rodziny" w kazdym razie ) . No i niskotemperaturowy , co powinno byc zaleta .

 

To ze POWINNY byc lakierowane , to ich "fanaberia" . Nie wierze , ze delikatne ofoliowanie moze cos zepsuc....

 

Mam lekki wstret do drewna w takich "sytuacjach" . Zostalo mi to po ojcu. On mial wstret do amerykanskich zamochodow , ktore mialy "drewienko" na drzwiach  :D  :D  :D

Zreszta o gustach NIE bedziemy dyskutowali. Na 100% folia NIC nie pogorszy ( oczywiscie zagrzana tak , aby nie stopic rdzenia skrzydla )  ;)

 

  Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu...    modele latały na dużej łące  płaski teren.

 

     Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony...  na klifie doświadczenia mogą być odwrotne  ;)

Ja jestem tak kiepskim lataczem , ze lepiej niech Twoi koledzy NIC ze mna nie porownuja ....

Absolutnie Nie !

 

Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata.

 

Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj.

Tak zrobilem TOMa Blejzyka i niestety ciagle jakies faldki wyskakuja. Byla to folia Hobby King i moze tutaj lezy przyczyna ? 

post-6937-0-83081400-1569411260.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to, że oklejanie psuje modele Arthobby to ma dosyć prostą przyczynę.

Otóż większość tych modeli ma źle dobrane profile aerodynamiczne.

I tak w sporej części modeli z AH lata SD7080, co absolutnie nie jest profilem ani do lekkich szybowców, ani profilem do modeli tej wielkości.

W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata:
post-187-0-50712200-1569412686_thumb.png

 

I tu widzimy klasyczny przypadek źle dobranego profilu aerodynamicznego - tzn przy. Re typowym np. dla Sky mamy bardzo głębokie wcięcie od separacji laminarnej. Kiedy zasymulujemy szorstką powierzchnię płata (czyli nCrit=5, zamist nCrit=9) to szybsza turbulizacja przepływu zapobiega separacji laminarnej i nie mamy już tego wcięcia.

 

Problem taki, że XFoil nie symuluje zwiększonego oporu szorstkiej powierzchni płata, więc całą polarkę należy przesunąć do tyłu, tym bardziej im szybciej będziemy lecieć. W efekcie szorstka powierzchnia płata powoduje, że model lepiej lata powoli i gorzej na prędkość.

 

Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim.

A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco).

 

Tigra z kolei jest ciekawym przypadkiem. Z racji tego, że jest to latające skrzydło to ono nie jest w stanie wyjść na wysoki współczynnik siły nośnej (bo zaciągając drąga psujemy profil aerodynamiczny). W efekcie ewentualny negatywny wpływ folii jest nie do odczucia, a zostaje jedynie pozytywny.

 

Podsumowując oklejaj na zdrowie - nie będzie ten model przez to gorzej latać.

A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy ;)

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy ;)

ale kolego naiwny jesteś :D

Po co coś poprawiać, skoro klienci stoją w kolejce i się lubieżnie oblizują na te modele które są?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej zadowolony jestem z Jantara Magic od Wojtka Byrskiego, możesz go tu zobaczyć:

https://pfmrc.eu/index.php/topic/80970-f5j-jantar-magic-czyli-zupe%C5%82nie-nowy-jantar/

 

Że dwie rzeczy teraz dostępne pewnie są w RC Model Project, ale to duże rzeczy. 

 

Z bardziej przystępnych modeli masz Serafina u Blejzyka, tam jest mój profil

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata:

attachicon.gifSZORSTKA POWIERZCHNIA.png

 

A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

.....

Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim.

A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco).

....

 

Oj Patryk'u, zadajesz dziwne pytania  ;).  Czy naprawde zapomniales kilka poprzednich dyskusji na temat aerodynamiki etc tzn troche bardziej zaawansowane niz np wycinanie i klejenie balsy?

 

 

Polakierowanie drewna ma ta zalete, ze zabezpiecza drewno od wplywow atmosferycznych tzn wahania wilgoci, temperatury etc.  W tym celu ja bym polakierowal lekko i uzyl bardziej szorstkiego papieru sciernego aby uniknac babla laminarnego.       

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem analiza profilu dla modelu wykonanego w technologii styro balsa czy styro fornir nie ma najmniejszego sensu . Ja osobiście nie odważył bym się pisać o profilach przy takiej technologii wykonania płata ...

Kamil,

Chyba nie jest az tak zle.  :) .  Oczywiscie jest prawda, ze im bardziej dokladnie wykonane sa skrzydla tym lepsza dokladnosc analizy.  Analiza na pewno pozwoli wybrac lepszy profil, w tym przypadku bez babla laminarnego. Trudno natomiast bedzie sie upierac o wyniki jednego profilu nad drugim jesli roznica jest wielkosci grubosci linil wykresu.  Ale caly czas uwazam, ze lepsze to niz robienie zadnej analizy i dobranie profilu dlatego, ze w tamtym XVZ modelu zdal egzamin. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no - dobrze wykonane styro-fornir odwzorowuje całkiem nieźle. A zarówno ArtHobby, jak i Blejzyk mają to wykonane nieźle. Wiadomo, że coś ucieknie, ale podstawowe cechy, czyli grubość, ugięcie i ich rozkłady będą zachowane. A to już nam zapewnia sensowne zachowanie profilu.

 

Niemniej - źle wykonany styro-fornir... To już limitów nie ma, ale to się tyczy każdej technologii :D

 

 

A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie.

Mogę:
post-187-0-35469800-1569522375_thumb.png

 

W dużym skrócie - całkiem niezły profil do szybkiego latania, z całkiem wredną charakterystyką przeciągnięcia ;)

Tutaj w porównaniu z SD7080, który jak widać gorzej leci do przodu, ale wchodzi na wyższe Cz.

 

Ale... Jeśli chcesz więcej, to możesz zrobić to sam:
https://pfmrc.eu/index.php/topic/60157-xflr5-podstawy/page-1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj przelecialem pod prysznicem kadlub i stat. pionowy papierem 800 na mokro . Nie pisalem o tym wczesniej , ale chce zrobic ja troszke bardziej "indywidualnie" 

Jak juz pwiecie  NIE jestem zakochany w lakierowanym fornirze ( skrzydla ) i nie za bardzo w bialych kadlubach. Nie bede pisal JAK ma wygladac , ale na biezaco wrzucal bede fotki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.