Skocz do zawartości


Zdjęcie

Stojak na model


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
7 odpowiedzi w tym temacie

#1 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1149 postów
  • Age: 47
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 08 październik 2019 - 16:42

Stojaki wszelkiego rodzaju to rzecz przydatna, więc gdy kiedyś ktoś tu na forum wrzucił link do takiego drukowanego 3d - natychmiast go popełniłem.

 

zzMkUJ1.jpg

 

Ale po złożeniu natychmiast pożałowałem straconego filamentu...

Bo stojak ów ma spore możliwości regulacji w wielu płaszczyznach, ale każda śruba i przegub to dodatkowy stopień swobody - przez to całość jest chwiejna i mało stabilna. 

 

Trudno - trzeba było przysiąść i zaprojektować coś samemu.

Oto co powstało:

 

ARYot4H.jpg

 

I po złożeniu:

 

rIj021o.jpg

 

HkZXV0s.jpg

 

Sprawdza się całkiem nieźle, można na nim stabilnie ustawić zarówno maluszka o rozpiętości skrzydeł 0,8m:

 

7VTrCi5.jpg

 

jak i coś większego, o rozpiętości 1,5m

 

HUVwhsb.jpg

 

w dodatku o nietypowym kształcie kadłuba

 

KZ6vff2.jpg

 

 

Pliki stl i instrukcja do ściągnięcia stąd:

https://www.thingive...m/thing:3904218


  • 2

#2 japim

japim
  • Modelarz
  • 2244 postów
  • Age: 37
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 08 październik 2019 - 21:04

Projekt fajny i wykonanie też.

Ale osobiście uważam, że drukarkę 3D powinno wykorzystywać się do drukowania skomplikowanych kształtów których inne narzędzia raczej nie są w stanie wykonać. Te proste bryły to można nawet ręczną wyrzynarką popełnić. Zaciski - spoko, prowadnice - OK, ale te wsporniki? Nie szkoda Ci filamentu?


  • 0

#3 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1149 postów
  • Age: 47
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 08 październik 2019 - 21:40

No wiesz - niezależnie od stopnia skomplikowania, wszystkie części trza tak, czy tak w CADzie rozrysować. Choćby po to, żeby złożenie zrobić i sprawdzić, czy wszystko do siebie pasuje.

A skoro jest już rozrysowane - to po co się męczyć z "robótkami ręcznymi"?

Wystarczy pociąć, puścić na drukarkę i niech się maszyna męczy :D

 

Natomiast co do filamentu - porządne PLA (i nie tylko, bo i PETG np.) można kupić za sensowne pieniądze: Ekofilament od DD to około 60zł za szpulę, filamenty Zadar - jakieś 50 zł, a hitem dla mnie są tzw "szpule przejściowe" filamentów Spectrum - kosztuje to 40 zł za 1 kg i jest to naprawdę rewelacyjny materiał (z jednym felerem, że kolor zmienia się np. od czerni do czerwieni w miarę rozwijania ze szpuli). Ten stojaczek był drukowany z takiego właśnie filamentu - początek (jakieś 50m) był, z tego co pamiętam zielony, a potem jednolity szary.

Tak więc: nie, nie szkoda ;)


  • 1

#4 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 706 postów
  • Age: 64
  • GG:
  • SkądKatowice
  • Imię:Marek

Napisano 10 październik 2019 - 11:23

Ja kupuje do 30 zl za kg tzw. zrywy i moze byc.

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka
  • 0

#5 japim

japim
  • Modelarz
  • 2244 postów
  • Age: 37
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 10 październik 2019 - 12:15

Przy cenach 30-40zl/kg to faktycznie sie "opłaca". :D

 

EDIT: mam też pytanie - po co 2 zaciski na obu stronach uchwytu? aby rury wystawały po równo? Ja bym dał zacisk tylko z jednej strony. Można też zintegrować zacisk ze wspornikiem - bo przecież drukowane są w tej samej orientacji.

Chyba, że to ze względu na rozmiar części i pojemności drukarki?

 

Czym pokryłeś przegubowe wsporniki? gumą, pianką?


  • 0

#6 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 706 postów
  • Age: 64
  • GG:
  • SkądKatowice
  • Imię:Marek

Napisano 10 październik 2019 - 12:17

Ja akurat nie przeliczam wszystkiego bo jak moge mieć cos co mi pasuje to musi kosztowac.

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka
  • 0

#7 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1149 postów
  • Age: 47
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 10 październik 2019 - 12:43

Przy cenach 30-40zl/kg to faktycznie sie "opłaca". :D

 

EDIT: mam też pytanie - po co 2 zaciski na obu stronach uchwytu? aby rury wystawały po równo? Ja bym dał zacisk tylko z jednej strony. Można też zintegrować zacisk ze wspornikiem - bo przecież drukowane są w tej samej orientacji.

Chyba, że to ze względu na rozmiar części i pojemności drukarki?

 

Czym pokryłeś przegubowe wsporniki? gumą, pianką?

Odpowiadając od końca:

To cuś gumowego to spieniona guma z podkładki do myszy. (pełno mi się tego po chałupie pałęta - po zerwaniu warstwy z tkaniną otrzymuje się fajny materiał na wibroizolatory, otuliny stopki itp.)

Natomiast co do zacisków - jeśli by były tylko z jednej strony, to przy przenoszeniu modelu razem ze stojakiem nie było by to stabilne. Po solidnym dokręceniu pokręteł (dlatego je takie wielkie zrobiłem) - stojak razem z modelem można przenosić chwytając za dowolny element; boki, rurę PCV i nic się nie podzieje.

Oszem można by było je wydrukować łącznie z bocznym wspornikiem, ale to by było "słabo silne" rozwiązanie - naprężenia szły by po spoinach pomiędzy warstwami i mogło by toto strzelić. W moim rozwiązaniu obciążona jest belka, gdzie naprężenia są skierowane prostopadle do włókien filamentu..


  • 0

#8 japim

japim
  • Modelarz
  • 2244 postów
  • Age: 37
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 10 październik 2019 - 15:18

Masz projekt w formie brylowej? STEP, X_T? Czy mam sobie zrobic reverse engineering?


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych