Skocz do zawartości

Sterowanie oporowe


rapier

Rekomendowane odpowiedzi

W naszych modelach i w wiekszosci samolotow stosowane jest sterowanie wypornosciowe.

A ja chce pod gorke jak Northrop w swoich konstrukcjach sprawdzic jak lataloby sie modelem sterowanym oporowo. W sumie pewnym odpowiednikiem trakiego sterowania sa tandetne zabawki z 2 silniczkami i sterowanie ciagiem tychze, ale nie o to idzie.

Mi biega o taki system jak jest stosowany w B2 spirit i co widac na TYM zdjeciu .

Dokladnie, jak zrobic aby lotka pelnila funkcje hamulca rozkladajac sie na 2 polowy. a jednoczesnie nadal zachowywala pelnie ruchu i funkcje lotki....

No ale to moge rozwiazac 2 serwami i mixerem mechanicznym, do czego doszedlem, wiec aby zalatwo nie bylo to powiem ze to nie tylko lotka ma byc ale i klapolotka bo to ma byc latajace skrzydlo, wiec jeszcze dochodzi zmiksowanie obu klapolotek jako stery wysokosci.

Inaczej, mowiac prosto i zrozumiale - uparlem sie jak osiol zrobic TZAGI gdzie oprocz ze bedzie ono mialo klapolotki dzialajace jak w kazdym TZAGIM to kazda z nich bedzie mogla sie jeszcze do pewnych wartosci rozewrzec.....

 

Pytanie jak to zrobic i rozwiazac kieruje do co bardziej lepskich kolegow.

( tzagi to mial byc jedynie przyklad - idzie tu naprawde o ambitna makiete, ale poki co cicho sza )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 46
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

teoretycznie proste ... ale w tym samolocie leci stado pecetów i sterowanie jest mixowane klasyczne i takie jak opisujesz .. wydaje mi się że na każdą lotke pojdą dwa serwa , akurat w tamto latadło pójdzie całe stado serw , Miałem nieukrywaną frajde widziec z bliska podejście i przyziemienie tego potwora w niemczech podczas pokazów i obserwowałem lotki na zmiane się wychylały ,otwierały zamykały ...cholernie skomplikowane tak na oko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł fajny :)

Ja to bym się do tego zabrał "elektronicznie". Mikser mechaniczny nie jest zły, ale przecież można dostać miksery elektroniczne zewnętrzne (poza nadajnikiem) i na nich to zrobić. Konkretnie potrzebne są 3 miksery i jeden kabel Y. Postarałem się to narysować, ale nie wiem czy jest czytelne...

 

 

. hamulec----\ \--------lotka lewa górna

. \---\

wysokość ----\ \-----------\ \--------lotka lewa dolna

. \--\

lotki ------------\ \----------\ \--------lotka prawa górna

. \---\

. hamulec----\ \--------lotka prawa dolna

 

Hamulec ma 2 wejścia i tu właśnie potrzebny jest kabel Y. Gdzie są miksery to widać,mam nadzieję, na rysunku ;-) Do tych dwóch mikserów po prawej stronie hamulec musi wchodzić do wejścia różnicowego.

 

 

EDIT

hmm... pomieszały się linijki. Narysuję to jutro i wrzucę jpg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Jak dobrze pamiętam w Młodym Techniku był modelik latającego skrzydła sterowany w ten sposób (miał rozchylane sterolotki) które pracowały jednocześnie jako hamulce aerodynamiczne i dodatkowo jako ster kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzesiek czekam niecierpliwie na rysunek ( w sumie wlasnie zastanawialem sie nad mixerami ale trudno to obsluzyc z poziomu aparatury raczej a zapomnialem na smierc ze istnieja mixery zewnetrzne :oops: )

 

KamilCzy jestes w stanie jakos przyblizyc choc nr. i rok tego mlodego technika???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Pamiętam orginał był sterowany MULTIPLEXEM 4000 a gazeta z lat 97-99 choć bardziej skłaniam sie do rocznika 97. Przekopałem swoje gazety ale nie mogę namierzyć tego artykułu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyglada rozsadnie choc nie bedzie to sterowanie oporowe a tylko funkcja hamulca. W sterowaniu oporowym mozna bylo np uzywac niezaleznie hamulca albo na jednej lotce albo na 2 a tu bedzie dzialal jednoczesnie na obu jako zwykly hamulec, no ale i to dobre, bo juz uzasadnia makietowa budowe lotek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin...Dziekuje Ci...Chyba wystarczy mi funkcja hamulca bo inaczej to przeciez albo sie bedzie pilotowalo normalnie albo oporowo.Nie wyobrazam sobie robienia tego rownoczesnie. Punkcik sie nalezy :)

Teraz czekam na to co Kamil moze wymysli. A jesli chodzi o sam model to chodzi o SZD 6X Nietoperz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam orginał był sterowany MULTIPLEXEM 4000 a gazeta z lat 97-99 choć bardziej skłaniam sie do rocznika 97. Przekopałem swoje gazety ale nie mogę namierzyć tego artykułu.

 

Multiplex 4000 jak i reszta MC 30xx może sterować każdym serwem indywidualnie. Jest to chyba jedyny nadajnik, które bez użycia miksów pozwala coś takiego zaprogramować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy model !

Jego ideą jest rozpoznanie możliwości sterowania kierunkiem przez rozchylanie lotki, więc jak najbardziej powinno to być realizowane.

 

A co myslicie o takim rozwiązaniu:

-lotki jako całość wychylane klasycznie

-połówki tych lotek zamocowane w ramce za którą są wychylane jako całość

-połowki lotek ściągane razem sprężyną

-połówki lotek rozchylane wewnętrznym teleskopem lub pęcherzem, hydraulicznie

-pojedyncze serwo w kadłubie naciska lewy lub prawy cylinder napełniając odpowiednik w lotce, serwo to jest sterowane klasycznie jak ster kierunku

-na te same (L i P) cylindry w kadłubie mogą naciskać dwa serwa (lub jedno z odpowiednią mechaniką) odpowiedzialne za hamulec aerodynamiczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie tylko w 3000 ale tez w każdym Royalu , przynajmniej 9 powinno się to dać ustawić ,a i w zależności od siły wychyleń można by dopasować czy ma być to tylko lotka , czy też lotko hamulec.

A do prędkości silnika dołożyć hamowanie ,(np. na małych obrotach)

W każdym razie mogę się pobawić , tak dla testów.

 

W każdym razie przewiduje to tak:

Drąg w lewo , podnosi się serwo od 0 do 50, drąg w druga ,podnosi się 2 serwo od 0 do - 50%

Przełącznik , oba serwa 0-50%i 0-(-50%) .

Zostaje kwestia pobawienia się tak, aby w czasie hamulca działy obie lotki w zakresie tych 50 i - 50% .

 

Edi:

GL a po czemu taka skomplikowana konstrukcja.

Wystarczy że 3 serwo będzie wozić wózek z tymi 2 i masz wszystko cacy, nawet bez zabawy w programowanie radiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek:

o tak, to dobry pomysł, a mój ewentualny odpowiednik to cylindry zawieszone z jednej strony wspólnie na jednym serwie , a z drugiej na osobnych.

 

Niezaleznie jak się to zrobi, to pozostaje jeszcze problem odpowiedniego sterowania taką pracą. Jeżeli mamy otwarte hamulce, to przy skręcie (kierunek) trzeba raczej zamykać jeden z hamulców niż otwierać mocniej lub różnicować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie przewiduje to tak:

Drąg w lewo , podnosi się serwo od 0 do 50, drąg w druga ,podnosi się 2 serwo od 0 do - 50%

 

No i to w zasadzie cały problem :) Oznacza to że do jednej funkcji drąga (kierunek) przypisane muszą być dwa kanały w sposób taki jaki opisuje Tomek.

Przy okazji zapytam:

 

Które radia to potrafią? Mi głównie chodzi o modele JR i Futaby.

 

GL a po czemu taka skomplikowana konstrukcja.

Wystarczy że 3 serwo będzie wozić wózek z tymi 2 i masz wszystko cacy, nawet bez zabawy w programowanie radiem.

 

Nadal jednak pozostaje problem kierunku.

 

Niezaleznie jak się to zrobi, to pozostaje jeszcze problem odpowiedniego sterowania taką pracą. Jeżeli mamy otwarte hamulce, to przy skręcie (kierunek) trzeba raczej zamykać jeden z hamulców niż otwierać mocniej lub różnicować.

 

To już kwestia ustawień. Wiadomo przecież że zbyt rozwarte hamulce będą powodować całkowitą utratę sterowności i to w każdej osi (nie mylić z konstrukcją Nietoperza). Jednak ciekawe jak mocno mogą być rozwarte hamulce aby nadal zachowywać kontrolę i jak wówczas skuteczny to będzie hamulec?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ze Multiplex moze tym sterowac to wiem, ale ja chcialbym to wykonac przy uzyciu zwyklego nadajnika . Najbardziej mi odpowiada opcja z mixerami zewnetrznymi i posiadania lotkohamulcow pracujacych wylacznie jako hamulce bez uzywania ich do zmiany kierunku lotu.

A czemu tak skomplikowana konstrukcja...ano bo taka byla w oryginale wiec chcialbym robiac dzielona lotke zrobic to tak by dzialalo przynajmniej jako hamulec, calosc zas poza tym udziwnieniem bylaby juz klasycznym latajacym skrzydlem dzialajacym jak Bozia przykazala :)

Jakos przezyje te 2 serwa na lotke + mixer :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi dokładnie o to co narysował Marcin. Dodanie kierunku nie jest już takie proste. Nie wystarczy dodać jeszcze jednego miksera hamulec-kierunek. Problem w tym, że obydwie części każdej z lotek powinny być ze soba zwarte w czasie lotu "prosto", rozwierać się razem w czasie hamowania, ale w czasie "skrętu" tylko jedna powinna się rozwierać, druga lotka nie może się już bardziej złożyć bo jest to mechanicznie niemożliwe. I to jest właśnie problem, bo zwykły mikser-V generowałby impulsy odpowiadające złożeniu lotki bardziej niż się da. Można by to załatwić wstawiając po tym czwartym mikserze takie dwa układziki, które impulsy krótsze niż 1,5ms (albo dłuższe, w zależności od konstrukcji tych "półlotek") ograniczałyby właśnie do 1,5ms. Tyle tylko, że z tego co mi wiadomo to takiego układu chyba nie ma gotowego na rynku... Są w sprzedaży tzw. ograniczniki ruchu serwa, co by się nadawało, ale pod warunkiem że jako punkt ograniczenia da się ustawić właśnie neutrum.

 

Rysunek dodaję po raz pierwszy, nie wiem czy się uda ;-)

 

7404e191e526449d.jpeg

 

 

PS

Mam nadzieję, że marcin133 nie będziesz miał mi za złe że użyłem Twojego rysunku ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.