Skocz do zawartości

Ultimate 30" z depronu


robertus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Będę budował ten samolot na podstawie planów z rcgroups: http://www.rcgroups....ad.php?t=579000

Dołączona grafika

Oryginał jest z 9mm EPP, ja go będę robił z 6mm podkładu depronowego.

Modelem będę latał na dworze z wyposażeniem.

silnik emax 2822

śmigło składane 9x6

accu: 3S 1300mAh

Serwa: 2x5gram, 1x9gram.

Waga do lotu w moim wykonaniu 595gram

CoG: 85mm od krawędzi natarcia górnego płata mierzone przy kadłubie

 

Chcę zrobić odejmowane skrzydła.

Ładnie go wykończyć, nie taśmą pakową, może zalaminować, polakierować...

Zastanawiam się jak wykonać mu podwozie, może też odejmowane.

Czy kadłub robić z depronu 3mm, czy 6mm?

 

Proszę się udzielać, wszelkie komentarze i rady mile widziane.

Edytowane przez robertus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 75
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Spokojnie możesz robić z 3mm, wytrzymałość będzie wystarczająca. 6mm mieliśmy w 1,4m dwusilnikowym Islanderze, 3mm mamy w 70 czy 80cm LazyBee. Jeśli jednak ma być na dwór to zdecydowanie trzeba dać jakieś solidne wykończenie (Oracal?) bo po prostu się podziurawi. Tak samo jak 6mm zresztą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie wystarczy taśma na strategicznych miejscach.

Oklejanie papierem doda bardzo dużo, całkiem niepotrzebnej, w takim maluchu, wagi.

 

Ultimate nie budowałem, ale miałem kilka MK-34 o bardzo podobnych wymiarach i masie.

Były bardzo odporne i trzeba było naprawdę solidnie w coś przykrecić, żeby zrobić im krzywdę. Przy niewielkiej masie, taki model ma prawie zdolności śmigłowca, do lądowania. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zacząłem wycinać. Wszystko będzie z depronu 6mm. Ostatecznie zrezygnowałem z odłączanych skrzydeł. Model jest dość mały i znajdę dla niego miejsce w całości.

 

Chciałbym aby ładnie wyglądał. Zeszlifowałem rowki na sterze kierunku. Grubość steru zmalała do 5 mm. Na natarciu będzie listewka wzmacniająca, która wejdzie w kadłub dla pionu.

Skrzydła postanowiłem zrobić o profilu kfm-4 (symetryczne). Bardzo mnie interesują te profile.

Dołączona grafika

Teraz się kleją natarcia, na styk. Potem zaokrąglę profil.

 

Chciałbym zastosować bowdeny do ogona, ale nie wiem jakie, proszę o podpowiedź.

Przydałaby się również rada na temat kołpaczka do śmigła, aby makietowo wyglądało.

Mogę użyć śmigła składane, gdybym próbował czegość z 3D, np zawisu?

Czy do ogona wystarczą serwa TP-SG50 czy lepiej dać TP-SG90?

 

 

Oczywiście przy okazji musiałem zrobić rzutkę dla syna. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na bowdeny możesz wykorzystać ten zestaw ale by zmniejszyć wagę wykonaj to bez tej czerwonej koszulki (ostatnio we Wrocławskim Modele Sklep są czarne) czyli "pancerzem" będzie rurka biała .

Szkoda że w skrzydłach widzę listewki drewniane -węgielek był by lepszy ale to nie tragedia, może daj na osłonę krawędzi natarcia wałeczek bukowy lub coś w tym stylu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bowden w komplecie takim jak na zdjęciu wyżej ma drut 0.8mm i nie pamiętam /chyba coś koło 3 zł 1m za całość na Zawalnej we Wrocławiu.

Powiedz gdzie kupowałeś i jaki jest ten "Depron" bo ostatnio w kastoramach widziałem strasznie miękką te piankę ( nazwał bym ją " flakowatą ") (chyba że jestem przewrażliwiony...lub się rozbestwiłem robiąc z prawdziwego Depronu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś kombinowałem jak wykonać kołpak do propsavera ale ostatecznego pomysłu nie znalazłem - raz zrobiłem w ten sposób-dopasowałem długą śrubkę która połączyłem przez wykonaną dziurkę na czubku kołpaka z otworem w śmigle,czyli inaczej mówiąc-po zamocowaniu śmigła na gumkę przykręcałem kołpak do otworu w śmigle aż się oprze wycięciami na łopatkach.

Ma to wady:

-trudno o symetrie a co za tym idzie mogą być bicia (chyba że zrobisz lekki kołpak poprzez wyciśnięcie fabrycznego na vakuformie)

-Środek śmigła musi być gruby by było w co wkręcać śrubkę i ewentualnie było miejsce na kawałek osi silnika dla utrzymania śmigła w osi geometrycznej (zawsze tak robię by śmigło mi nie furczało gdy się przesunie na propsaverze)

-utrudniona wymiana gumek (trzeba kołpak odkręcać)

Kołpaki kupne takie jak z twojego linku wymagają dłuższej piasty bo oprócz śmigła musi się na niej zmieścić tył kołpaka (coś jak podkładka do której dokręcasz kołpak ) ,jeśli ci odpowiada średnica i kolor to bierz bo i tak nic innego niema.

Co do zachowania modelu ze składanymi łopatkami to latałem zwykłym górnopłatem na takim śmigle i nie było żadnych efektów "żyroskopowych" ale to było latanie "dziadkowe" więc może ktoś inny się wypowie jak to się zachowa w akrobacie.

Ale WYDAJE mi się że nie powinno nic się dziać bo łopatki z jednej strony mają wsparcie by rozkładały się tylko do pionu a ich ciąg i siła odśrodkowa dąży do ich nieprzerwanego prostowania ,inaczej by było gdyby działała na łopatki TYLKO siła odśrodkowa ,bez różnicy ciśnień czyli ciągu -wtedy prostowały by się po zmianie kąta osi obrotu z opóźnieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mały postęp. Jutro będę chyba zamykał kadłub.

Dołączona grafika

Jest okazja aby wstawić jakieś podwozie. Będę głównie startować z ręki i lądować na trawie. Nie wiem czy to ma sens, czy lądowania w nieprzyciętej trawie (pewnie kapotarz murowany) lepiej robić z podwoziem czy bez niego.? Śmigło będę miał pewnie na prop-saverze albo składane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trawa bardzo ładnie łapie podwozie, urwie lub tylko wygnie. Proponuję dobrze okleić dolny płat, najlepiej folią. Ja ląduję na "łące z długą trawą", często sterczą z niej jakieś badyle "nietrawne", ktróre dziurawią skrzydła. W yaczku mam skrzydełka podobne do sita :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołączona grafika

Kadłub zamknięty. Wydaje się dość sztywną konstrukcją. Nad wycięciem na skrzydła wkleiłem patyczki od lodów. Kanty łączeń od środka wzmocnione są paskami depronu. Zaokrągliłem dość mocno krawędzie i obawiałem się aby to nie osłabiło połączenia poszycia.

Waży 46gram

 

Teraz jest dobry czas aby przemyśleć wykończenie, chciałbym je zrobić jak najbardziej na gładko, ale bez oklejania folią. Na razie po malowaniu zostaje faktura piankowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz jest dobry czas aby przemyśleć wykończenie, chciałbym je zrobić jak najbardziej na gładko, ale bez oklejania folią. Na razie po malowaniu zostaje faktura piankowa.

Przed malowaniem można przelecieć cienką warstwą szpachlówki, ale wyjdzie ciężko. Czemu boisz się oklejania?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mam urlop, prace idą pełna parą.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Waga skrzydła wzrosła po przyklejeniu natarcia i serwa z 41 gram do 73gram. A jeszcze malowanie przede mną.

Do statecznika poziomego zrobię zastrzały. Trochę mi się kiwa.

Dołączona grafika

Przymierzyłem napęd i mam pytania.

Czy mam skrócić oś czy dobudować kołnierz z depronu?

Jak zmniejszę szczelinę będzie lepiej wyglądało, ale co z chłodzeniem?

Zrobić boczne wloty chłodzące?

A może nic nie ruszać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.