Jump to content

Search the Community

Showing results for tags 'blaszki trawione'.



More search options

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Powitalnia
    • REGULAMIN FORUM oraz powitalnia
  • Modele latające RC
    • Latające RC
    • Modele elektryczne
    • Szybowce i motoszybowce
    • Modele akrobacyjne-3D
    • Modele akrobacyjne - F3A
    • Kombat
    • Makiety
    • Rakiety i rakietoplany
  • Napęd i elektronika
    • Silniki spalinowe
    • Elektronika
    • Silniki elektryczne
  • FPV
    • FPV - z lotu ptaka
    • Elektronika
  • Reszta
  • Hyde Park, sprawy forum...

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Joined

  • Start

    End


Group


WWW


GG


Skype


Skąd


Zainteresowania


Imię

Found 1 result

  1. Witam wszystkich Chciałbym przedstawić sposób wykonywania skomplikowanych elementów blaszanych. Potrzebowałem zawiasów do mojego RWD-5, które składają się z dwóch blaszek, wyginanych na pręcie, posiadających małe prostokątne oczka. Niby banalna rzecz, ale nożykiem łatwo naciąć za dużo, dostępu do lasera nie mam więc pozostaje metoda wykonywania płytek drukowanych Metoda ta znana jest pewnie większości z Was jako termotransfer. Niezbędne narzędzia i materiały to drukarka laserowa, papier kredowy, folia termoodporna (lub czasopisma kolorowe ), kuweta do trawienia i NaOH czyli popularny Kret (w przypadku aluminium), blaszka aluminiowa. Wykonywanie skomplikowanych elementów jest możliwe tylko z cienkich blaszek z powodu ograniczeń procesu trawienia, który w przypadku grubszej blachy, podtrawiał by za dużo a samo trawienie trwało by zbyt długo. Ja wykorzystałem do tego celu blaszkę z puszki aluminiowej, która nadaje się idealnie. Ma powleczoną ścianę wewnątrz folią zabezpieczającą, której NaOH nie rusza. Ważne aby nie naruszyć tej folii przy zdejmowaniu warstwy zewnętrznej z napisami podczas szlifowania papierem ściernym. Ja rozwiązałem to w ten sposób, że najpierw szlifuję puszkę z zewnątrz (pełną będzie lepiej bo nie będzie się wginać)... ...a później ją rozcinam. Następnie drukuję wzór do wytrawienia na papierze kredowym lub folii (ew. papierze z gazety kolorowej) za pomocą drukarki laserowej. Kładę blaszkę aluminiową stroną powleczoną folią ochronną na czymś twardym i odpornym na ciepło ale nie rysującym, tu akurat jakieś czasopismo niemieckie z kartonową, mocną okładką. Po przyklejeniu się tonera do aluminium pozostaje już tylko usunięcie papieru. Woda, trochę mydła i szorujemy delikatnie palcami. Przygotowaną blaszkę trawię w roztworze NaOH (Kret) z wodą. Kreta nie może być za dużo ani za mało, dobrałem doświadczalnie, obserwując proces. Tu trzeba zachować ostrożność, bo jest to żrący i trujący środek wytwarzający w kontakcie z aluminium wodór!. Dobrze wentylować pomieszczenie! Po zakończeniu trawienia mamy już prawie gotowe elementy blaszane. Należy je wyczyścić za pomocą acetonu z tonera oraz przeszlifować drobnym papierem ściernym, żeby usunąć folię ochronną z otworów. Możliwe że folię usunie rozpuszczalnik nitro ale wpadłem na to pisząc te słowa i nie testowałem tego Moje zawiasy wyszły dość dobrze, można by w jakiś sposób poprawić nanoszenie tonera bo otworki wyszły troszkę podtrawione. Winę może za to ponosić gazeta zamiast papieru kredowego lub specjalnej folii, bo w przypadku płytek drukowanych folia była najlepsza. I to cały proces trawienia Ten sposób wykorzystują modelarze budujący modele statyczne, ale głównie trawią miedź lub mosiądz. Jeśli ktoś na tym skorzysta to będę się cieszył, a jeśli macie uwagi i inne sposoby to proszę o podzielenie się nimi
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.