Skocz do zawartości

Profile NACA 4 i 5 cyfrowe czym sie róznią aerodynamicznie?


Łukasz1

Rekomendowane odpowiedzi

Jak w temacie Plus 1 pytanie czy warto zmienić w modelu o cięciwie 220mm i rozpiętości 1300mm profil NACA 23015 na NACA 24015. Pierwszy profil w/g planów tak jak miał pierwowzór oryginał, ale model mocno zadziera, wymagał przedniego wyważenia ok 20% cięciwy pomimo +1,5 stopnia zaklinowania płata liczonego w/g cięciwy profilu Przy takim wyważeniu i ustawieniu skrzydła i statecznika model lata dobrze, ale planuję zrobic drugi czy warto dawać NACA 24015 lub NACA 2415 widoczne znaczne mniejsze "poddarcie" noska profilu. Prosze o podanie ewentualnych przewag jednego profilu nad drugim. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukaszu - nie wiem czy spodziewasz się wykładu teoretycznego czy prostych wskazówek. Na tak szczegółowe pytanie dotyczące konkretnej geometrii płatowca nie można odpowiedzieć ot tak. Trzebaby zamodelować go np w XFLR5 (http://xflr5.sourceforge.net/xflr5.htm) i wtedy będzie wiadomo co i jak.

 

Wracając jednak do meritum sprawy różnica między 24015 a 23015 jest kosmetyczna. Przesunięcie wygięcia z 30 na 40% daje delikatną zmianę momentu pochylającego (większy jest w 24015). Natomiast w profilu 2415 zmiana ta jest już konkretna i np dla kąta natarcia 5 stopni (Re 750000) wartość momentu pochylającego jest prawie trzykrotnie wyższa! (-0.0662 w 2415 a -0.0214 w 23015, -0.0275 w 24015). To wyniki z XFoila na szybko. NACA2415 będzie latać na odrobinę niższych kątach natarcia, przez co moment też może się trochę zmienić.

 

Proponuję XFLR5, bo w jak już wspomniałem tak szczegółowa analiza konkretnego przypadku nie powinna być robiona za pomocą gestykulowania rękami w powietrzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedźjednak moja znajomość aerodynamiki jest raczej skromna. W moim pytaniu chodziło mi bardziej o wskazówkę , czy do zastosowań modelarskich lepiej stosować 23015 jak w przypadku oryginału, czy zastąpić go znacznie częściej używanym w modelarstwie profilem 2415. Chodzi mi tu bardziej o spokojne loty trenerkowate, i poprawne i przewidywalne zachowanie przy niskich prędkościach przy podchodzeniu do lądowania z naciskiem na uzyskanie przewidywalność i niska prędkość lądowania. Model z profilem 23015 w warunkach normalnego lotu jest stabilny i lata jak trzeba, jednak zaniepokoiło mnie to , że środek ciężkości zaproponowany przez program do wyznaczania go i to co później wyszło przy oblotach tak znacznie się różnią ( przesunięcie o 1o-15% cięciwy ). ( modelarstwo to dla mnie relaks i odpuszczenie adrenaliny nagromadzonej w pracy i nie potrzebuję dużych bodźców, a wprost przeciwnie ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To raczej 1/2 makieta :wink: Profil dałem taki jak w oryginale, bo się ładnie komponował z linią kadłuba :) 2415 by trochę wystawał, ale początkowe trudności z wyważeniem i bardzo małym kątem zaklinowania płata spowodowały moje zainteresowanie się ewentualną zmianą profilu skrzydła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.