Skocz do zawartości

Jakie śmigło składane?


mazur

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Dotychczas latałem na śmigłach APC 8x4 zamontowane w "dzwonku" teraz zakupiłem śmigło składane http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8650 w tym samym rozmiarze. Łopatki są jakieś takie małe, ciąg (sprawdzony ręką) jest znacznie mniejszy (może tylko tak mi się wydaje).

Pytanie:

1. Czy śmigła składane należy dobierać większe od śmigieł stałych?

2. Czy łopatki u nasady wszystkie mają takie same wymiary np. gdybym chciał dobrać inne

do już posiadanego kołpaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba składane będą musiały być troszkę średnicą większe od nieskładanych (chociaż nie jest to zapewne regułą), z racji zastosowania mocowania mechanizmu składania pojedynczych łopatek śmigła, które to z natury miejsce jest martwe (nie wytwarza ciągu, a co za tym idzie powiększa średnice nie dając w zamian jakiejś tam siły(:

Na drugie pytanie nie odpowiem, bo nie znam odpowiedzi, ale jak dobrze pokombinujesz i zapoznasz się z jakimś ślusarzem to ominiesz wszystkie standarty i kołpaki razem wzięte(:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Czy łopatki u nasady wszystkie mają takie same wymiary np. gdybym chciał dobrać inne

do już posiadanego kołpaka.

 

mocowanie 6mm 2 mm bolec, 6mm 3 mm bolec, 8mm 3 mm bolec - to chyba na tyle. :D Mam od jakiegoś czasu węglowe łopatki Aeronauta i są bardzo sympatyczne, łopatki dobieram w ty samym rozmiarze co śmigła i nie było problemu, oczywiście mówimy o np. graupnerze lub aeronaucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam się o jedną drobnostkę. Czy do śmigła składanego kadłub musi być okrągły? Czy typowy kadłub szkrynkowy (prostokątny) nie będzie przeszkodą przy rozkręcaniu się i składaniu śmigła?

 

Trochę to zależy od wielkości piasty i od kształtu łopat. Śmigło nie może o nic zawadzać, podczas jak jest złożone i to w dowolnym położeniu. Ja miałem problem nawet ze skręconą gumką do mocowania kabiny. Wykłon spowodował, że po jednej stronie łopata przylegała do kadłuba krawędzią natarcia i blokowała się z byle powodu.

Pewnie jakiś dowolny okrągły (gładki zaoblony) element, o który opierały by się złożone łopaty załatwił by sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba składane będą musiały być troszkę średnicą większe od nieskładanych (chociaż nie jest to zapewne regułą), z racji zastosowania mocowania mechanizmu składania pojedynczych łopatek śmigła, które to z natury miejsce jest martwe (nie wytwarza ciągu, a co za tym idzie powiększa średnice nie dając w zamian jakiejś tam siły(:

Nie prawda. Stosuje się takie same śmigła. Niemalże cały ciąg daje końcówka łopatki, a do 1/3 średnicy na śmigle prawie w ogóle nic nie powstaje poza oporem czołowym, przecież tam prędkość liniowa jest bardzo mała do bliskiej 0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do 1/3 średnicy na śmigle prawie w ogóle nic nie powstaje poza oporem czołowym, przecież tam prędkość liniowa jest bardzo mała do bliskiej 0

 

Tylko częściowa zgoda. Na pewno nie powstaje opór czołowy, przecież wtedy śmigła przy osi nie były by najszersze. To by potęgowało opór. Tak jest w helikopterach, bo tam łopaty nie są w kszałcie śmigła tylko płaskie. Tylko że tam ten opór nie ma znaczenia. A normalne śmigła mają skręcone łopaty, po to żeby na całej długości był ten sam skok. Tak więc środek śmigła niewiele daje, ale nie zero, a tym bardziej nie opór.

Ładziak, co za przyjemność złapać Cię na błędzie. Zwykle to ja od Ciebie się uczę;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość slawekmod

Myślę że w zależności od odległości od piasty czyli osi obrotu prędkość obwodowa łopatek jest różna czyli im dalej od środka tym droga przebyta jest dłuższa.Ponieważ bliżej piasty ta prędkość jest mniejsza więc kąt natarcia jest większy a cięciwa dłuższa.Głupio byłoby nie wykorzystać tej części śmigła do produkcji ciągu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A właśnie co do tych śmigieł składanych ......... są kołpaki np 30mm i 40mm i te same silniki i łopatki...czy mocowania łopatek są w tej samej odległości od osi ?? czy może na kołpaku 40mm są o ten 1 cm załóżmy dalej niż na kołpaku 30mm przez co śmigło jest dłuższe... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość slawekmod

Ja kupując kołpak do łopatek składanych obliczyłem odległość między ich mocowaniami i kupowałem taki żeby średnica wirującego śmigła była zgodna z jego wymiarami podawanymi na łopatkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz Ładziak rację. Najwięcej siły nośnej tworzy się na końcu, ale ja napisałem, że średnica będzie troszkę większa, a to jest raczej prawda. Napisałeś mniej więcej, albo dokładnie : a do 1/3 średnicy na śmigle prawie w ogóle nic nie powstaje poza oporem czołowym, przecież tam prędkość liniowa jest bardzo mała do bliskiej 0. Prawie to ogromna różnica zwłaszcza w modelarstwie (:, a siłę nośną tworzą po prostu płaszczyzny któe są ustawione po pewnym kątem i to od kształtu śmigła będzie zależało czy to są jakieś 2/3 czy 3/4 zauważ jakie śmigło przedstawił mazur 11 przecież ono nie wytwarza ciągu na co najmniej połowie średnicy buhahaha a na nie składanym ta połowa coś by tam dmuchała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

NIE -średnica śmigła składanego niekoniecznie powinna być większa. - BO "zadusi" silnik.

 

Typowo -śmigło składane ZAWSZE ma troszkę gorsze parametry od śmigła stałego o tych samych rozmiarach średnica / skok -i tej samej jakości produktu.

 

-zawsze dla śmigła składanego jest troszkę mniej ciągu i troszkę bardziej obciąża silnik.

 

Dla markowych śmigieł dobrej jakości różnice osiągów składanego i stałego są niewielkie -dla tańszych śmigiełek -są duuuuże....

 

żeby mieć taki sam ciąg- składane możemy dać troszkę (około 1 rozmiar) większe niż było stałe -ale tylko wtedy gdy mamy zapas mocy na silniku.

pamiętajmy, ze składane zazwyczaj i tak bardziej obciąża silnik.

 

co do takich samych łopatek montowanych na kołpaki o różnych średnicach -owszem zmienia się rozmiar śmigła.... ciąg itd... ale zazwyczaj ogólnie pogarsza się sprawność .

 

KONKRETNE łopatki -ZAWSZE są projektowane pod KONKRETNY rozmiar kołpaka -pod ściśle określoną odległość mocowania łopatki od osi silnika. i żeby optymalnie pracowało -powinno się tej średnicy przestrzegać. dotyczy to lepszych markowych smigieł

 

-te byle jakie plasticzane -praktycznie pod nic nie są projektowane.... po prostu skręcony przypadkowo kawałek plastiku udający śmigło. i marnujący masę mocy silnika. i nigdy nie wiadomo z jakim kołpakiem takie coś będzie optymalnie pracowało.

 

Dobre śmigło to podstawa. -dotyczy to zwłaszcza składanych.

Śmigła stałe jest prościej wykonać -i zazwyczaj nawet te tanie się sprawdzają. Ale markowe są zazwyczaj lepsze.

 

Jak latam na stałych APC w szybszych modelach -a w małych na stałych GWS.

 

Śmigla składane używam tylko graupner lub arenaut -zazwyczaj łopatki węglowe

pozdrawiam.

Witek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do 1/3 średnicy na śmigle prawie w ogóle nic nie powstaje poza oporem czołowym
Nadal podtrzymuję, co napisałem

Nic nie uzasadniłeś, więc trudno z tym dyskutować. Proponuję nie upierać się przy swoim tylko podyskutować i wtedy być może ja będę musiał zmienić zdanie.

Czy pisząc "prawie nic" miałeś na myśli że prawie nie powstaje siła ciągu (z tym się zgadzam), czy też nic poza oporem?

Też zależy o jakiej średnicy śmigła składanego mówimy. Bo np w 7-calowym to faktycznie w 1/3 średnicy wypada mniej więcej mocowanie łopat. Wtedy to rzeczywiście dyskusja bez sensu.

Ale jeśli chodzi o porządne śmigło, to w miejscu gdzie łopaty są już łopatami (czyli na zewnątrz od mocowania) siła ciągu przewyższa opór czołowy. Czyli wytwarzana jest głónie siła ciągu, a nie głównie opór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze. Bez zbędnych teorii. Przyjmijmy przeciętne śmigło w elektryku, jakieś 10 cali, ok. 8k obr./min.

3-5 cm od środka łopatka ma prędkość 100-150 km/h, model leci powiedzmy 60-80 km/h. Jaką siłę nośną wytworzy ta część łopatki przy wynikowej prędkości względem powietrza w granicach 40-60 km/h? A przyjmując błędną zasadę działania śmigła, bo to nie wentylator - ile przedmucha powietrza?

Co innego końcowa część łopatki, która zasuwa 700-800 km/h. Zauważ, że siła nośna jest zależna od kwadratu prędkości - środkową część śmigła można więc naprawdę spokojnie pominąć.

To wszystko są bardzo duże uproszczenia, ale dają jako takie ilościowe porównanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już to sobie przeliczam.

Śmigło jeszcze bardziej konkretne, powidzmy 10x6 . Przy Obrotach 8300, prędkość wiatru przy zerowej pprędkości modelu - 79km/h. Widać że model nie rozpędzi się do 80kM/h. do 60km/h ma szansę. Ciąg statyycny ok 800g

 

I teraz pomijamy końcówki łopat, obcinamy je do rozmiaru 3.3x6 (1/3 długości łopat)

Zostawiamy obroty ok 8300. Prędkość wiatru wychodzi ta sama (tylko z obliczeń, bo łopaty są ustawione pod nienaturalnie dużym kątem - ale podczas lotu teoria zgodzi się z praktyką)

Ciąg statyczny -śmiesznie mały, wychodzi mi ok 10-20g W praktyce może wyjść ciut więcej, bo łopaty w tym miejscu są szerokie, a ja brałem pod uwagę zwykłe śmigło o takim wymiarze.

 

Wnioski: Zgadza się że biorąc pod uwagę część śmigła licząc od 0 do 1/3 średnicy będzie generować opór, ale to z powodu piasty, która przy założonej prędkości modelu wygeneruje opór na pewno powyżej 20g i sumarycznie wyjdzie poniżej zera.

 

Natomiast same łopaty, od piasty do 1/3 długości, nie będą generowały "głównie oporu", tylko jakiś minimalny ciąg (jakaś 1/50 całego ciągu). I tu się będę upierał.

To, że można ten ciąg pominąć - też zgoda

 

Przeliczenia robiłem na kalkulatorze dedykowanym do silników Dualsky v3.02

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.