Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Apathor

Gęstość powietrza

Recommended Posts

Pomimo, że latam już kilka lat, wczoraj po raz pierwszy zetknąłem się z dziwnym zjawiskiem pogodowym. Powietrze jakby... się wzięło i wyssało :D

Efekt był taki, że samoloty po prostu czołgały się w powietrzu. Silniki wchodziły na niespotykane obroty (robiłem specjalnie pomiary bo myślałem, że mi ktoś paliwo podmienił) a samoloty i tak ledwo latały. Jakby śmigła mieliły w próżni. Mojego modelu o mało nie ubiłem gdy się okazało, że pętla odwrócona tego dnia jest nie do zrobienia.

"Prawdziwi" piloci też narzekali, że mają problemy ze startem. Startujący obok nas Piper szorował brzuchem po drzewach za skrajem pasa nie mogąc nabrać wysokości.

 

Czy ktoś mógłby przybliżyć to zjawisko ? Może da się to jakoś mierzyć/przewidywać jakimś pomiarem, może barometrem ?

Zapewne namieszał tu front burzowy, który dotarł do nas w nocy. Jak mówię, czasem się lata lepiej, czasem gorzej ale takiego kuriozum dotychczas nie doświadczyłem.

 

Pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze zauważyłeś. Gęstość powietrza zależy od jego temperatury i wilgotności. Nagrzane powietrze ma bardzo małą gęstość, a więc i osiągi związane z siłą nośną, smigłami są odpowiednio gorsze. Najlepiej się lata zimą (zjawisko w druga stronę). pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poszukaj informacji o gęstości powietrza w funkcji temperatury + ciśnienia, sporo się rozjaśni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubu2, myślisz, że zmiany gęstości powietrza są aż tak odczuwalne? Przecież zmniejszenie gęstości powietrza zmniejsza także opory ruchu. Po prostu lata się ciut szybciej. Faktycznie tłumaczyło by to efekt zwiększenia obrotów.

 

Mnie przyszło do głowy takie wyjaśnienie, że było to silne lokalne duszenie (cug w dół). Jeśli były silne noszenia termiczne, to gdzies to powietrze z komina musiało wracać.

Z takim zjawiskiem miałem doczynienia, chociaż było raczej krótkotrwałe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mpx Funjet ze smiglem 4.1x4.1 - kilka dni różnicy między lotami. Najpierw spokojne, chłodne popołudnie, wieczór - prędkości osiągane dość spore. Kilka dni później loty w upalne południe, z temperaturami około 10stopni więcej niż wtedy - model ewidentnie mielił powietrze śmigłem nie uzyskując odpowiednio dużej prędkości. Coś w tym jest. Fakt, opory mniejsze, ale śmigło też ma rzadszą materię do mielenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zzradek, Te zmiany gęstości są bardzo duże i mocno odczuwalne. I nie ma tak, że gdzieś cały czas dusi. Jeśli gdzieś dusi to w pobliżu musi być odwrotnie. Cudów nie ma. pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Latając ciężkim dlg który zawsze opada - zuni 365g do lotu widać różnicę w zimie i w lecie.

Latem model wg.mnie szybciej opada (mówimy tutaj o pogodzie bez termiki). Różnice w czasie od 5 do 15 sekund z podobnego rzutu.

 

Samochody i motorki też lepiej zimą poginają podobnie jak nasze modele ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To akurat przy założeniu powietrza jako gazu idealnego - co dla naszego zjawiska jest wystarczające daje się obliczyć ze wzoru:

 

gęstość=m/v=p/(R*T)

 

m-masa

p-ciśnienie

v-objętość

R-stała gazowa

T-temperatura w Kelwinach

 

Tak więc im niższa temperatura tym powietrze ma mniejszą gęstość (zimą), im niższe ciśnienie tym powietrze ma mniejszą gęstość

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racja, zgubiłem masę molową powietrza :-)

 

Podstawimy 'wiosenne' wartości :D

 

gęstość=m/v=p*M/(R*T)=1013*10^2*29*10^-3/(8,31*293)=~1,2

 

M - masa molowa powietrza

 

Dzięki

Share this post


Link to post
Share on other sites
ak więc im niższa temperatura tym powietrze ma mniejszą gęstość (zimą),

 

im mniejsza temperatura tym większa gęstość powietrza :D

 

ehh..studenci studenci nawet nie potrafią odczytać ze zrozumieniem wzorów tylko ZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apathor- Nie wspomniales ale chodzi chyba o silnik elektryczny. Tylko ten mialby wieksze obroty na high density altitude. Spalinowy mialby mniejsze obroty oraz smiglo produkowalo by mniejszy ciag. Model z kolej musialby osiagnac wieksza predkosc wzgledem ziemi (dluzszy rozbieg) aby sie oderwac. Slabsze wznoszenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety ale Wolfram Alpha oblicza tylko dla danej wysokości npm. Wpisz sobie 100000 hPa lub temp 1000 C i wyjdzie to samo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.