Skocz do zawartości

Pomoc w doborze skrzydła do obietku moich rysunków.


HubertFab

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Dziś zabrałem się za rysowanie obiektu latającego trenerka do zadań specjalnych (komora do zrzutu).

Narysowałem sobie takie cuś:

Dołączona grafika

 

Teraz pojawił się problem. Nie wiem jakie skrzydło zbudować. Chodzi mi głównie o zdobycie wzoru żeberka skrzydła (Clark-Y) przy rozpiętości 120cm, oraz jaka ma być cięciwa? Jak to ważne to skrzydło będzie posiadało lotki.

 

Czy mam szanse zmieścić się w 900gramach?

 

Silnik:

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5687

 

Serwa: Lotki HXT900 1szt, wysokość TG9e, oraz komora z rzutu TG9e. Steru kierunku nie będzie.

 

Regulator :

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6460&Product_Name=Hobbyking_SS_Series_25-30A_ESC

 

Pakiet:

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9274

 

PS: Kiedyś miałem na komputerze taki program gdzie były różne profile lotnicze, ale zginął po formacie.

 

 

Pozdrawiam i życzę wesołych świąt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Użyję żeberka od ToTo-0. Może i dobrze. Tylko zastosuje inne dźwigary 5x5mm, aby nic się nie zginało.

 

A jaki dać wznios dla skrzydła z lotkami? 10* Aby latał stabilnie wystarczy? Może się zdarzyć tak, że będzie woził kamerę (jak będzie latał to więcej niż pewne :twisted: ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po co mi SK jak ja go w ogóle nie używam? xD

 

Silnik zakupiony. Ale jest mocny. Miałem 12$ na kupno silnika i ani $ więcej. Wiec ten wydawał mi się najlepszy. Mała waga i duży ciąg.

 

PS: Mam 2szt akku 1800mAh 3S więc będę wymieniał sobie... .

 

 

EDIT : ////

 

Nawet nie mogę zrobić steru kierunku ponieważ potem nie otworzę komory zrzutu. Mam radio Zebra 4 FM PRO. 4 kanały. 1 SW, 2 LOTKI, 3 Regiel, 4, komora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...lotki możesz dać pod jeden kanał (Y) i masz kierunek (choć też go nie używam). Czasem przydaje się.

Wznios z lotkami to ze 3 stopnie - 10 nie daje się nawet bez lotek.

Cięciwa skrzydła ok. 200 mm; wydłużenie powinno być ok 6, więc idealnie pod 1200 mm,

lotki 12% pow. płata, ramię usterzenia ok. 1,6 cięciwy.

Powierzchnia usterzenia poziomego ok. 25% pow. skrzydła, ster wysokości ok. 30% pow. usterzenia, usterzenie pionowe ok 1/3 pow. ust. poziomego.

 

PS

Jeśli mnie pamięć nie myli, to niedawno jeden z kolegów zamieścił skan z książki podający proporcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...lotki możesz dać pod jeden kanał (Y) i masz kierunek (choć też go nie używam). Czasem przydaje się.

Wznios z lotkami to ze 3 stopnie - 10 nie daje się nawet bez lotek.

 

Lotki mam pod jednym kanałem. 1 serwo na 2 lotki.

Wznios dam 7° aby był stateczny.

 

Cięciwa skrzydła ok. 200 mm; wydłużenie powinno być ok 6, więc idealnie pod 1200 mm

Czyli dla 1800mm rozpiętości cięciwa powinna wynosić 300mm ?

 

lotki 12% pow. płata

Lotki więc w moim przypadku powinny mieć 2,4cm na całej długości płata?

 

ramię usterzenia ok. 1,6 cięciwy.

Tego nie rozumiem do końca.

Czy to oznacza odległość od krawędzi spływu do krawędzi natarcia usterzenia?

Jak tak to w moim przypadku jest to 32cm.

 

Powierzchnia usterzenia poziomego ok. 25% pow. skrzydła, ster wysokości ok. 30% pow. usterzenia, usterzenie pionowe ok 1/3 pow. ust. poziomego.

Czyli powierzchnia usterzenia poziomego wynosi 2400cm?, ster wysokości 720cm?, a powierzchnia statecznika pionowego to 800cm?.

 

 

Proszę sprawdzić czy dobrze to rozumiem, i sprostować jak coś nie gra. Ale jestem w 99% pewien, że wszystko jest ok obliczone. (Poza za dużym wziosem, który spowoli reakcję na lotki.)

 

PS: Może mi ktoś napisać co się stanie, jak model może się zachowywać jak:

a) będzie za duży statecznik pionowy,

B) będzie za duży statecznik poziomy,

c) cięciwa będzie za mała <> za duża,

 

Moim celem przy budowie tego modelu nie jest to aby był ładny tylko abym się jak najwięcej nauczył. Chodzi mi o teorię. Bo mogłem wybrać model z planów tylko po co? Zbuduję i polatam i tak w koło. A tak to co innego....

 

Bardzo dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lotki powinny mieć 2,88dcm2 łącznie, czyli OBIE.

Ramię usterzenia - dobrze zrozumiałeś.

Powierzchnia usterzenia wysokości (poziomego) = 6 dcm2 ( pow. płata rozpiętość 12dcmx2dcm cięciwa = 24 dcm2 x 0,25 = 6 dcm2, ster wysokości 6dcm2 x 0,3 = 1,8 dcm2.

Pionowe (kierunku) 6x0,33=2dcm2.

 

a - modelowi będzie trudno skręcić,

b - na pewno będą trudności z prawidłowym wyważeniem,

c - nie bardzo rozumiem; w stosunku do czego?

 

Masz podane proporcje i model powinien prawidłowo latać; nie ma sensu go przestateczniać, bo opornie bedzie reagował na stery.

Najlepiej zbuduj jednak coś z planów, sprawdzone w wielu egzemplarzach. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowa z planów nie wchodzi w grę.

 

Co do punktu c) to chodziło mi o to, że będzie za duża bądź za mała w stosunku do rozpiętości. Wydaje mi się, że jak będzie mała to model będzie szybki, a jak będzie za duża to będzie wolny i podatny na wiatr. Przynajmniej tak to zrozumiałem przekopując :google: .

 

Co do tych wymiarów postaram się je zaadoptować, i pokażę na forum film z lotów tego cudeńka.

 

 

Mam ogromną prośbę, ponieważ nie mogę narysować w tym programie tego profilu.

Może ktoś narysować mi profil Clark-Y, 20cm cięciwy, i 2 rodzaje grubości profilu(10% (to będzie 2cm?) i 7%) . Chyba, że ktoś zna się na rzeczy i poleca np: 15% :devil: to może mi taki wyeksportować.

 

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy małej cięciwie, skrzydło wąskie, będą kłopoty konstrukcyjne - ze sztywnością, bedzie wiotkie i podatne na skręcenia, w drugim przypadku jest lepiej, vide funfly'e i inne 3D.

 

Daj profil co najmniej 12%, a lepiej, tak jak piszesz, 15% bo przecież zależy Ci na udźwigu - zrzuty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciąłem już kadłub, ma trochę inne wymiary niż na rysunku.

Wydrukowałem też profil ClarkY15% przy cięciwie 20cm. Dodałem 2 dźwigary 5x5mm na górze i dole profilu.

 

Jutro wybieram się do sklepu po resztę części potrzebnych do budowy.

 

Pozdrawiam wszystkich i życzę wesołych świąt. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to kogoś interesuje to napiszę bo się nudzę.

 

Postęp prac:

 

1. Obie połówki kadłuba wycięte i wklejone usztywnienia sosnowe,

2. Żeberka wycięte ze sklejki 4mm,

3. Usterzenie wycięte. (Wszystko ładnie obliczone, tylko ramie usterzenia za długie jest, ale to raczej bardzo nie pogorszy właś. lotnych samolotu)

 

Jutro pewnie też coś skrobnę...

 

 

Pozdrawiam Hubert.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zainteresowanych informuję o postępie w budowie.

 

Usterzenie, komora, kadłub, skrzydło (jeszcze lotki dorobić) zostały ukończone.

 

Teraz wszystko zależy głównie od tego kiedy przyjdzie silnik z Chin a poszedł paczką za 2,99$ więc nie wiem jaki jest czas realny dostawy....

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.