Jump to content
RobertK

Modelarskie turbiny odrzutowe

Recommended Posts

 


Mam w sumie tylko trzy turbiny w tym dwie polskie,więc nie mam bardzo bogatych doświadczeń, ale to bardzo dobrze ,że istnieją inni producenci którzy chcą dorównać jakością i serwisem Jetpol-owi

Pozdrawiam Piotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ale to bardzo dobrze ,że istnieją inni producenci którzy chcą dorównać jakością i serwisem Jetpol-owi

Pozdrawiam Piotr

:) :) :)

Gratuluje poczucia humoru

 

Taki przekorny wpis moze przyniesc odwrotny skutek od zamirzonego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajne rozwiazanie bo teraz wystarczy kilka pęcherzyków powietrza i po temacie. martwi mnie tylko czas tekiego restartu. w niektórych sytacjach może okazać się bezużyteczna biorąc po uwagę walkę z cięzkim modelem bez napędu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ta automatyka  :) , coraz fajniejsze rozwiązania.

Moim zdaniem przydatna rzecz. Byłem świadkiem jak koledze zgasła turbina po wykonaniu beczki w 19kg Lim-ie -2 na wysokości 30-40 m. Facet miał "jaja ze stali" i potrafił jeszcze tym klockiem szybując zrobić pełen krąg i podejść do lądowania, a na dodatek jeszcze "przewalił" cały pas i lądował 150m dalej. Nad pasem to miał jeszcze ze 100-120 km/h prędkości. Po prostu kozak :) .

Gdyby posiadał taką automatykę spokojnie mógłby odpalić w powietrzu powtórnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jurek może wskazane by było otworzyć nowy temat i tam umieszczać ciekawe filmy z modelami jetów ;)

Szacunek dla Włodka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

To maleństwo obraca się z prędkością 170.000 obr/min

post-697-0-83621700-1491667093_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

To maleństwo obraca się z prędkością 170.000 obr/min

Czy ktoś z kolegów wie coś na temat materiału, z jakiego wykonane są kulki w tym łożysku ? O technologii wykonania można jedynie snuć domysły  B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś z kolegów wie coś na temat materiału, z jakiego wykonane są kulki w tym łożysku ? O technologii wykonania można jedynie snuć domysły  B)

Kulki to azotek krzemu (Si3N4) , a bieżnie stalowe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kulki to azotek krzemu (Si3N4) , a bieżnie stalowe :)

Dzięki  :). To tak poradzono sobie z wielkimi naciskami na bieżnię zewnętrzną od siły odśrodkowej (sorki - przyspieszenia dośrodkowego ;)) dużej masy kulki stalowej...

Si3N4 pewnie jest ponad dwa razy lżejszy od stali.

A jak się przedstawia sprawa żywotności takiego łożyska w tym konkretnym zastosowaniu ? Jak utrzymać umiarkowaną temperaturę bieżni, aby nie "zmiękły" ? Dla standardowej chromowej stali łożyskowej (dawne nasze ŁH 15 xx) to przecież zaledwie 120*C :(... 

 

I jeszcze jedno mnie zastanawia : całą - dość sporą - siłę osiową ciągu przenoszą tu łożyska poprzeczne (takie, jak na obrazku właśnie), a one tego nie za bardzo lubią. Właściwsze do tego celu są łożyska kulkowe skośne, ale tu nie bardzo pasują jako pojedyncze - zmienna termicznie geometria maszyny utrudnia konieczne dla nich ustalenie luzu wzdłużnego.

Czy jakiś sposób na ulżenie tym łożyskom w trudach przenoszenia nielubianej siły wzdłużnej próbowano stosować ? Jak podparte są wały dużych silników, gdzie ta siła jest rzędu setek kN (dziesiątki Ton) ?

Z góry dziękuję za rozjaśnienie  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si3N4 pewnie jest ponad dwa razy lżejszy od stali.

 

A jak się przedstawia sprawa żywotności takiego łożyska w tym konkretnym zastosowaniu ? Jak utrzymać umiarkowaną temperaturę bieżni, aby nie "zmiękły" ? Dla standardowej chromowej stali łożyskowej (dawne nasze ŁH 15 xx) to przecież zaledwie 120*C :(...

Si3N4 jest ponadto nieporowaty ,niemagnetyczny i nie koroduje :)

(załącznik pdf)

Jeśli chodzi zaś o żywotność to jest z tym różnie, w dużej mierze zależne jest to od warunków pracy turbiny (czystości otoczenia) i oczywiście odpowiedniego smarowania.Łożysko - 688 (firmy GRW) z postu  #411 ma ponad 70 godzin pracy, natomiast to dwa posty wyże j- 608 (firmy GMN) jest całkowicie nowe.

Temperatury w jakich pracują te łożyska nie są ekstremalne, producent łożysk podaje do 300 stopni C

 

I jeszcze jedno mnie zastanawia : całą - dość sporą - siłę osiową ciągu przenoszą tu łożyska poprzeczne (takie, jak na obrazku właśnie), a one tego nie za bardzo lubią. Właściwsze do tego celu są łożyska kulkowe skośne, ale tu nie bardzo pasują jako pojedyncze - zmienna termicznie geometria maszyny utrudnia konieczne dla nich ustalenie luzu wzdłużnego.

Przedstawione łożysko jest łożyskiem skośnym (wstępnie napinanym sprężyną) ,więc przenosi ono obciążenia złożone.

Może to trochę rozjaśni: https://www.youtube.com/watch?v=d4_Jc4kRP54

bea.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si3N4 jest ponadto nieporowaty ,niemagnetyczny i nie koroduje :)

(załącznik pdf)

Jeśli chodzi zaś o żywotność to jest z tym różnie, w dużej mierze zależne jest to od warunków pracy turbiny (czystości otoczenia) i oczywiście odpowiedniego smarowania.Łożysko - 688 (firmy GRW) z postu  #411 ma ponad 70 godzin pracy, natomiast to dwa posty wyże j- 608 (firmy GMN) jest całkowicie nowe.

Temperatury w jakich pracują te łożyska nie są ekstremalne, producent łożysk podaje do 300 stopni C

Przedstawione łożysko jest łożyskiem skośnym (wstępnie napinanym sprężyną) ,więc przenosi ono obciążenia złożone.

Może to trochę rozjaśni: https://www.youtube.com/watch?v=d4_Jc4kRP54

Bardzo dziękuję za fachowe informacje i cennego pdf-a. Nie sądziłem, że przy takich prędkościach i temperaturze można sobie pozwolić na znany i lubiany sposób likwidacji luzów  :). Postęp inżynierii materiałowej jest ogromny :o...

Si3N4 ponadto nie przewodzi prądu - nękająca większość silników elektrycznych zmora elektroerozji już nie straszna...

Czy takie łożyska są dostępne na naszym rynku ? Przytoczone przykładowe typy/rozmiary są mi dobrze znane, producenci też... zaraz przekopię złoża wujka G ;).

Są któreś godne polecenia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy takie łożyska są dostępne na naszym rynku ?

Niestety Andrzeju, zakup tego typu łożysk (pojedynczych sztuk) nie jest wcale taki prosty.

Oficjalny dystrybutor:

https://www.albeco.com.pl/

Tu masz ceny netto:

https://www.grw.de/en/products/ball-bearings/ball-bearings-for-model-building.html 

Jak dolar był tańszy to kupowałem w US bo taniej było...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajna turbinka. Mało pali - MW 44 170g vs 140g tutaj. Zaraz pewnie wyjdzie turboprop i heli. Jakoś byłem pewien, że Mike Murphy gdzieś wypłynie. Piękności.

Robert, masz jeszcze jakiegoś WRENA? Kontaktowałeś się z Turbinesolutions (ex Wrenpowersystems)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.