Jump to content
sak122

Katana 1250mm

Recommended Posts

Nie wiem jak to jest że pogoń za zmniejszeniem masy pociąga za sobą generowanie błędów konstrukcyjnych. Czasem trzeba pogodzić się kilkoma gramami. "Byka" strzeliłeś w skrzydłach ale sam go znajdź :ble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoretycznie może i ma szanse to zdać egzamin, skrzydło opierałoby się na boczkach i wręgach poprzecznych, podobnie rura. Ale nie wierzę, że podczas przenoszenia przypadkowo uchwycisz Piotrze za mocno model i tu nagle trach... Wystarczy nawet listwa balsowa szerokości 0,5-1cm, która usztywni całość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim razie tak jak napisałem powyżej, listewka balsowa 6x5 ląduje po obu stronach od wręgi silnikowej, a kawałek za pierwszą wręgę garbu. C do tego byka na skrzydłach, to wiem o co Ci moźe chodzić: albo o mocowanie rury, albo o to, że listwa spływu na skrzydle nie przechodzi przez całe skrzydło, tylko się kończy na 2 żeberku, racja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz nauczyć się wykorzystywać materiał w taki sposób aby było lekko i mocno. Tego żaden CAD Cię nie nauczy (chyba że z modułem liczenia obciążeń) Pomimo że zrobiłem kilkanaście modeli nadal się uczę wykorzystywać w ten sposób materiał aby pracował na moją korzyść. Ażury nie mają ładnie wyglądać tylko spełniać swoje zdanie czyli odciążenie konstrukcji bez znaczącego wpływu na wytrzymałość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sławku, otóż i błędem jest i nie jest robienie spływu tak jak ja, widziałem wiele konstrukcji, które listwę spływu miały w taki sposób jak jak, jest wielką zaletą zrobić spływ, tak jak w Twojej katanie, ale i u mnie gorzej tez być nie powinno.

EDIT.

Co myślicie, żeby zamiast ażurowania kesonu, zrobić go w taki sposób jak kolega z forum w jakimś fun fly?

Dołączona grafika

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim modelu jak Twój zaoszczędzisz 5 g na otworach w kesonie więc jest totalnie bez sesnu robienie tych ażurów. Co do spływów- jeżeli nie będzie pokrycia balsowego od pierwszego do drugiego żebra to spływ koniecznie musi być do pierwszego żebra, jeżeli pokrycie ma być balsowe to od biedy możesz odpuścić ale raczej nie jest to zgodnie ze sztuką.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokrycie będzie właśnie tak jak napisałeś, te ażurowania kesonu siedzą mi w głowie, kurcze, i praktyczne, i fajnie wygląda , pomyśle jeszcze nad tym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie tu masz błąd logiczny. Nie rób konstrukcji bo fajnie wygląda tylko tak żeby spełniała swoje zadanie. W swoim Edku zrobiłem takie ażury ale w kolejnych jego wcieleniach ich nie będzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z ażurowaniem troszkę szkoda roboty. Wszystko dlatego, że folia Ci się pozapada i zamiast fajnego opływowego kształtu kesonu będziesz miał prawie trójkąt. Waga wagą, ale ja bym zrobił pełne pokrycie. W jednym elektryku 1m o dużych skrzydłach tak zrobiłem, zaoszczędziłem 4g(na balsie lekkiej), ale folia w ażurach tak się pozapadała, jakby kesonu w ogóle nie było :P Szkoda trochę efektu i dużo niższej wytrzymałości. Waga wagą, ale nie przesadzajmy :) Ja w katanie 2,2m miałem skrzydła zrobione jak Ty(z tym spływem). O dziwo wszystko wytrzymało, tylko, że pokrycie obustronne od pierwszego do drugiego żebra dałem z balsy 2,5mm twardej(standard).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, panowie przekonaliście mnie, nie ażuruję kesonów, całe pokrycia skrzydeł wykonam z balsy 1.5mm.

Dzisiaj zacząłem składać skrzydła, jak wcześniej wspominałem wydrukowałem plan konstrukcyjny, przybiłem go do deski i zamocowałem na sztywno dźwigar,

Dołączona grafika

Następnie poukładałem żeberka i popodkładałem na odpowiednią grubość balsę, żeby było prosto

Dołączona grafika

przyłapałem punktowo żeberka, i nakleiłem natarcie

Dołączona grafika

następnie dokleiłem pozostałe żebra oraz spływ

Dołączona grafika

zwinąłem rurkę i wkleiłem w skrzydło, pasuje na cacy, ach ten kształt skrzydeł katany :rotfl: zakochać się można :jupi:

Dołączona grafika

w żebrach, przez które przechodzi rura, wkleiłem wzmocnienia ( kółka) sklejkowe, w pierwsze żebro wkleiłem nakrętkę kłową M4, a na ostatnim żeberku wkleiłem 2 nakrętki kłowe M3 do mocowania bocznych generatorów.

Dołączona grafika

EDIT:

pozmieniałem kształty maski silnika, jak, teraz lepiej?

Dołączona grafika

Share this post


Link to post
Share on other sites

to będzie w takim razie pierwsze w polsce latajace imadło :mrgreen:

edit.

któa z tych nowych wersji lepsza?

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobacz jak wygląda maska katany z artexu. Pozatym strasznie plaska jest uwzględniłeś dolne podłużnice kadłuba?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak kadłub jest strasznie płaski, to czemu maska ma być wysoka? Nie podoba mi się to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadal szału nie ma.

:jupi: Sławek nie wiem jak, ale rozbroiłeś mnie tym tekstem :jupi:

 

Maska nie jest wysoka, jest taka sama jak kadłub :) zobaczcie i porównajcie jak wyglądał kadłub z pierwszą wersją maski, a jak teraz:

Dołączona grafika

oraz:

Dołączona grafika

EDIT:

od rana wziąłem się za drugą połówkę skrzydła:

Dołączona grafika

Jak będę miał czas, to dzisiaj chociaż jedno skrzydło postaram się zamknąć kesonem i innymi listwami.

Dołączona grafika

Kurcze zapowiadają się potężne pow. skrzydeł - ale może to i dobrze :D

Dołączona grafika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak to mówią . papier wszystko przyjmie, w tym wypadku to komputer ale chyba za bardzo powydziwiałeś te wymiary :) i przedłuż te dźwigary bo pierwsza ściana tym modelem może być ostatnią.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakie wymiary powydziwiałem? wymiary modelu to 1250x1200, na prawde nie wiem o co Ci chodzi,

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.