Jump to content
Pioterek

Modele Pioterka

Recommended Posts

No i stało się model Ranger EX z Volantex RC 2.0 m dotarł do mnie. Będzie to spory projekt FPV , z lotami autonomicznymi opartym na polskim sterowniku Pitlab&Zbig. Co z tego wyjdzie zobaczymy, relacja z budowy pod linkiem:

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/60857-ranger-ex-20-m-z-volantex-rc/&do=findComment&comment=617162

 

 

post-5634-0-33885400-1460840942_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzymam kciuki i kibicuję :-) Będzie autonomiczny start i lądowanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzymam kciuki i kibicuję :-) Będzie autonomiczny start i lądowanie?

Tak, sterownik w standardzie ma 9 fixów, ale jest opcja expansji. Programowanie lotu z Tableta i mapy Google.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dołączył do mojej floty nowy model Fajtom 3 Standart. W zamyśle jest abym mógł go wziąć do plecaka z aparatem i kamerą ręczną w kupie i udać się w ciekawe miejsca w celu ich uwiecznienia :).

 

 

post-5634-0-07405700-1474198788_thumb.jpg

 

post-5634-0-27926800-1474198797_thumb.jpg

 

post-5634-0-82257600-1474216635_thumb.jpg

 

 

i pierwszy filmik:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fhantom 3 Standard kontra DJI F450 FPV moje doświadczenia:

Dwa modele tej samej firmy różniące się poziomem technicznym - krótki opis

post-5634-0-98307000-1475919080_thumb.jpg

Phantom 3Standard

Zalety - dobra kamera 2,7K, stabilny lot, dobre stabilne pozycjonowanie modelu, długi czas lotu, możliwość korekty ekspozycji przez dotniecie palcem w wybranym miejscu na wyświetlanym podglądzie obrazu. Zdalna kontrola i konfiguracja kamery. Wersja Ph 3 Standard ma obecnie dobą cenę ok. 2 050 zł. Trochę automatyzacji jak start lądowanie tryb follow-me, lot wokół punktu i po trasie itp. Dla mnie są to już mniej istotne bajery - ale są. Łatwe przemieszanie się z modelem dzięki jego małym wymiarom i dedykowanym plecakiem. Komunikacja nadajnika z tabletem jest po wifi, więc mogę postawić tablet na stojaku fotograficznym  tak aby słońce na niego nie padało i przemieszczać się swobodnie z nadajnikiem wokół niego. W innych modelach Phantoma  z powodu kabla USB jest to bardziej kłopotliwe - trzeba kupić długi kabel USB i wtedy też jest dobrze.

Wady - drogie pakiety (koszt 1 go lotu modelu to 6 zł.), narzekania użytkowników na rwanie łączności wideo (ja tego osobiście nie doświadczyłem mam te swoje 500 m po wideo) , wymóg stosowania telefonów-tabletów o dobrej wydajności i jasnych podświetleniach - praktycznie tylko Samsungi z wyświetlaczami amoled. Wbudowane w model zakazy lotów na lotniskach aeroklubowych, co w moim przypadku uniemożliwia mi loty na klubowym lotnisku modelarskim w Radawcu. Co prawda istnieje możliwość zdjęcia blokady przez producenta (co roku trzeba to odnawiać) - trzeba wtedy przejść całą procedurę po której dostajemy sposób wykonania tego zabiegu. Ja taką procedurę przeszedłem, ale nie zdecydowałem się na zdjęcie blokady ponieważ wygnałoby to uaktualnienia software modelu do wersji 1.6.8 o której krążą jeszcze niepochlebne opinie - poczekam.

Następna według mnie wadą jest fakt szczelnego zabudowania pakietu napędowego w modelu (cartridge). Jeżeli latamy w upalny dzień ciepło z pakietu nie bardzo ma się gdzie wydalić na zewnątrz modelu i niepotrzebnie ogrzewa wewnętrznie pakiet a więc w jakiś sposób skraca jego żywotność. 

 

Edit:

 

Uaktualniłem soft modelu do versji 1.6.8 i jest ok. Myślę, że część użytkowników Phantoma 3S trochę przy nim grzebie (uaktualnia soft niezgodnie z instrukcją) i potem występują kłopoty.

post-5634-0-33640700-1475919003_thumb.jpg

DJI F450 FPV
Miałem go zamiar sprzedać - myślałem po co mi dwa modele quadro kopterów, ale na moje szczęście nie było chętnych :-)

Zalety - pewny zasięg RC miń. 2km , pewny zasięg FPV 500 m przy 200 mW nadajniku FPV, więc nie ma stresu, że model mi się urwie. Model może latać wszędzie (na moją odpowiedzialność oczywiście) więc nie ma ograniczenia na moim lotnisku w Radawcu. Moduł Mini OSD dostarcza "spartańskich" ale wystarczających informacji do nawigowania modelem i powrotu do domu przy utracie modelu z pola widzenia. Niski koszt eksploatacji pakietów (1,5 zł na lot). Po założeniu kamery Xiaomi Yi 2K i po jej regulacji obraz z grubsza porównywalny jak z Phantoma 3S. Większy kąt kamery XIaomi/150 deg w stosunku do Phantoma 3S/95 deg - bardziej sprawdza się w panoramowaniu i przy szerokich widokach np. nad wodą.
Ponieważ pakiety napędowe znajdują się wprost na ramie modelu ich chłodzenie jest b.dobre i nie niezgrzewająca się nadmiernie. 

Wady w stosunku do Phantom 3S - krótszy czas lotu ok 12 min na jednym pakiecie, model o większych wymiarach bardziej nieporęczny  w przenoszeniu, przełączanie trybu kamery wymaga lądowania modelu, wymaga dobrego monitora FPV. Przygotowanie modelu do lotu jest trochę bardziej skomplikowane - manualne podłączanie kabelków, włączanie kamery obserwacja diody statusu itp. Gorsza stabilizacja horyzontu - w moim przypadku gimbal tylko 2 osiowy.


Obecnie tworzę film z sporą liczbą ujęć nad wodą potencjalnie pogarszającą łączność radiową dlatego używam DJI F450 FPV. Po prostu bardziej mu ufam, bo wiem że mi się z radia nie urwie, Natomiast Phantomem 3S latam w przestrzeniach wolnych gdzie sygnał RC i Video nie ma naturalnych przeszkód ani "wrogów". Samo latanie i filmowanie tym modelem jest bardzo komfortowe.

post-5634-0-94919000-1475925724_thumb.jpg

Zdjęcie z Xiaomi yi 2K.

 

i pierwszy film z tej kamery:

 

 

oraz jego pełne rozwinięcie:

 

 

Edit: 

zmieniłem Phantoma 3S na używkę Phantom 3 Adv - była okazja mało latany, to żal było nie wziąć. A z P 3S Syn się ucieszył. :)

 

post-5634-0-37017700-1483820007_thumb.jpg

 

Dla porównania film z Phantoma 3 Standard

 

 

Artykuł o zakupie używanego Phantoma 3:

 

PHANTOM 3 używany.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zima za oknem, trzeba siedzieć w domu więc sprawiłem sobie taką zaawansowaną zabawkę do lotów w mieszkaniu, na hali na przydomowym boisku a nawet w lesie  :).   

Zabawa przednia  i ćwiczenie umiejętności. Świetne uzupełnienie lotów z moimi dużymi jednostkami DJI F450 czy Phantom 3 Adv.

Jak próbowałem poprzednio latać w mieszkaniu Phantomem 3 to mi firanki wywiewało z pokoju - a tu proszę spokojnie.

Syma X5UW
W domu:
post-5634-0-14005000-1482178611_thumb.jpg

 

i na dworze: (klatki z filmu)

post-5634-0-74098200-1482350137_thumb.jpg

 

post-5634-0-00962300-1482406047_thumb.jpg

 

tryb FPV

 

post-5634-0-09643100-1482511334_thumb.jpg

 

modelem można również sterować przy pomocy smartfona wirtualnymi drążkami na ekranie lub pochyleniem telefonu

 

post-5634-0-75198400-1483045510_thumb.jpg

 

i wyznaczać graficznie poziomą  trasę

 

post-5634-0-36167500-1483045721_thumb.jpg

 

lot w nocy

 

post-5634-0-48372400-1482684963_thumb.jpg

 

post-5634-0-73158300-1482685042_thumb.jpg

 

automatyczne lądowanie:

 

post-5634-0-72682600-1483201843_thumb.jpg

 

Ładnie lata :-)

 

post-5634-0-70867700-1483201850_thumb.jpg

 

opis modelu: https://www.gimmik.net/Syma_X5UW,o,18464.html

 

jest też tańsza wersja Syma X5UC z kamerą  bez WiFi:

https://www.gimmik.net/Syma_X5UC,o,18465.html

ma coś z Phantoma DJI :-)

post-5634-0-11878300-1482178889_thumb.jpg

 

i większy "zbiornik paliwa" - lot do 14 min.

 

post-5634-0-09873100-1484485572_thumb.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega chcąc odbywać loty w strefie CTR wysłał formularz zgłoszeniowy do PAŻP i otrzymał następującą odpowiedź: 

 

W związku z przesłanym formularzem zgłoszenia wykonywania lotów zdalnie sterowanych statków powietrznych (RPA) informuję, że lokalizacja/lokalizacje wskazane w zgłoszeniu znajduje/ą się powyżej 6km od granicy lotniska nie wymagają zgłoszenia do PAŻP. Oznacza to, że zgodnie z przepisami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (wejście w życie 07.09.2016), loty poza 6 km od granicy lotniska wykonywane do wysokości 100m AGL i statkiem o masie do 25kg i wykonywane wyłącznie w zasięgu wzroku operatora nie wymagają uzgodnień i określania warunków przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Poniżej fragment załącznika ww. rozporządzenia dotyczący lotów w CTR: (…) Rozdział 4 Zasady wykonywania lotów 4.1. Bezzałogowymi statkami powietrznymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem następujących warunków: (…) 5) w strefie CTR na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego; (…) 4.5. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 5 i 6, nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie startowej nie większej niż 25 kg w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu Uwaga: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie przyjmuje i nie wydaje zgód na loty w rejonach CTR zlokalizowanych w odległości większej niż 6 km w odległości od granic lotniska i na wysokościach powyżej 100 m AGL. Jednocześnie informujemy, że to na operatorze spoczywa pełna odpowiedzialność za bezpieczne wykonywanie lotu - zgodnie z przedmiotowym Rozporządzeniem: 3. Operator 1) zachowuje szczególną ostrożność, unika wszelkiego działania lub zaniechania, które mogłoby: a) spowodować zagrożenie bezpieczeństwa, w tym zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, B) utrudniać ruch lotniczy, c) zakłócić spokój lub porządek publiczny, oraz d) narazić kogokolwiek na szkodę; 2) steruje modelem latającym w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym statkiem powietrznym; 3) zapewnia, że model latający, którym wykonuje lot, daje pierwszeństwo drogi załogowym statkom powietrznym; 4) ponosi odpowiedzialność za decyzję o wykonaniu lotu oraz jego poprawność, a wyznaczenie i udział obserwatora w wykonywaniu lotów nie zwalnia go z odpowiedzialności za bezpieczeństwo wykonywanych operacji lotniczych;

 

Z treści odpowiedzi wynika, że w obrębie powyżej 6 km od lotniska można odbywać loty VLOS (w zasięgu wzroku) w strefie CTR do  100 m AGL (wysokości)  statkami powietrznymi o masie do 25 kg bez uzyskiwania zgody PAŻP.

 

Przydatna aplikacja DroneRadar

 

post-5634-0-00640100-1484511351.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minął jakiś czas i mój Phantom 3 Advance zażądał uaktualnienia software.  Filmów pokazujących w sieci jak się to robi jest sporo  

 

https://www.youtube.com/watch?v=l0xC-1zcwtg,

 

ale można też skorzystać przewodnika  podpowiadanego przez DJI GO. Najważniejsze jest aby najpierw sformatować kartę MICRO SD w kamerze z poziomu GJI GO a następnie przenieść na nią z komputera odpowiednią wersję oprogramowania ze strony producenta w formacie *.bin.   Aktualizacja włącza się sama i trwa kilkanaście minut. Po jej dokonaniu można sprawdzić na karcie MICRO SD logi potwierdzające prawidłowość jej wykonania.

 

Zazwyczaj po takiej aktualizacji zaleca się ponowne skalibrowanie jednostki IMU  z dala od zakłóceń i pól magnetycznych a więc raczej nie w domu. Dlatego wykonałem prostą platformowe terenową do kalibracji i startów modelu z trawy ponieważ zbyt wysoka również trawa  "przeciąża mechanizm kamery" o czy dowiadujemy się co jakiś czas poprzez wyświetlanie odpowiedniego komunikatu na ekranie. Platforma do kalibracji powinna być poziomo ustawiona niezależnie od nierówności ziemi.

 

Poziomowanie stanowiska startowego:

post-5634-0-88747200-1496256371_thumb.jpg

post-5634-0-54829200-1496256373_thumb.jpg

 

regulacja wysokości nóg stanowiska

post-5634-0-36252400-1496256375_thumb.jpg

model na stanowisku - można kalibrować IMU - oczywiście zdejmujemy zabezpieczenie kamery :-)

post-5634-0-64824300-1496256377_thumb.jpg

post-5634-0-35315700-1496256379_thumb.jpg

 

Żeby nie biegać z tabletem - zamocowanie na stojaku fotograficznym.

post-5634-0-94870900-1496256380_thumb.jpg

 

Lądowanie na stanowisku o takich wymiarach jest dość trudne szczególnie kiedy występują  turbulencje i radzę założyć osłony na śmigła w razie ukośnego i niezamierzonego podparcia koptera.

 

Kalibracji IMU dobrze jest dokonywać w chłodniejszy dzień, lub rano czy wieczorem , wtedy model znacznie krócej "warminguje" się podczas rozgrzewania. Po wyregulowaniu modelu na spoziomowanej platformie startowej model jest naprawdę b.stabilny, kręci bączka w miejscu, więc myślę że chyba warto było trochę pracy w taką platformę włożyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakiety Gens ACE 4S 4400 mAh 35C

 

post-5634-0-90298700-1496478424.jpg

  • Napięcie: 14.8V
  • Pojemność: 4400mAh
  • Wydolność prądowa: 35C
  • Wymiary: 147mm x 50mm x 32mm
  • Waga: 497g
  • Wtyczka prądowa: T-plug
  • Wtyczka balancera: JST-XH
  • Rekomendowany prąd ładowania: 1-3C

 

 

Trochę o próbach nowych pakietów Foxy napisałem w linku poniżej. Skończyło się jak skończyło:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/66304-eindecker-40-arf-airline-161cm-konwersja-na-ep/page-7 p. # 128

Obecnie bazuję jeszcze na pakietach Zippy Compact 4S 4500 35C, ale ich żywot po 3 latach powoli dobiega już do końca. Ale nawet nowe Zippy oddawały na samym początku tylko 4300 mAh.

W poszukiwaniu następców moich pakietów 4S 4500 mAh sięgnąłem tym razem po pakiety GENS ACE.

 

Do testów nowe pakiety GENS przecyklowałem (instrukcja nie wymaga) najpierw 3 krotnie prądem 1C - rozładowanie do 50% . Potem naładowałem pakiety do pełna i rozładowałem je do 3% mierząc oddaną moc. Okazało się że GENS trzyma jak najbardziej swoje parametry - uzyskałem na każdym pakiecie wynik powyżej 4400 mAh. Rozładowanie nie było niższe niż 3,3 V celę.

 

GENS zastrzega w swojej instrukcji, ażeby nie przekraczać napięcia poniżej 3,2 V/celę a temperatury pracy pakietu powyżej 60 deg. C.

 

Jak do tej pory jest to jeden z niewielu pakietów w którym napis na etykiecie pokrywa mi się z rzeczywistością. Oczywiście jest to próba tylko na 2 pakietach - ale myślę że chyba będę z nich zadowolony ? - z ceny pewnie mniej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mały ale jary. Do floty dołączył najmniejszy DJI  - Spark. Główną i nie jedyną zaletą jest mała masa ok. 300g co umożliwia latanie modelem jak zabawką. Jestem pod pozytywnym wrażeniem możliwości.

 

post-5634-0-47704400-1506542107_thumb.jpg

 

post-5634-0-75445400-1506542299_thumb.jpg

Lądowanie na ręce to bardzo wygodna funkcja.

post-5634-0-66360800-1508605938_thumb.jpg

Lot w hali wystawowej dzięki systemowi VPS bardzo stabilny

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Karol_IMAC
      Cześć,
       
      Lotnisko Modelarskie Kargowa powraca do organizacji pikników dla modelarzy lotniczych.
      Tytuł "Lubuski Piknik Modelarski" pojawia się z tego względu, że to nasz region i liczymy na kolegów właśnie z woj lubuskiego.
      Póki co wiemy, że przyjadą koledzy z Zielonej Góry, Zbąszynia, Świebodzina i Sulechowa.
      Planowany termin pikniku to 07.09.2019 od godziny 10:00 do kiedy paliwa i akumulatorów starczy.
       
      Liczymy, że pojawią się też koledzy z innych regionów. Może dolnyśląsk? W końcu z Legnicy drogą S3 to jest 1,5h jazdy.
       
      Wkrótce podam więcej szczegółów.
       
      Pozdrawiam
      Karol
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.