Jump to content

Recommended Posts

Witam

Rozpoczynam budowe (moze to duze slowo bo w sklad kitu wchodza dosc mocno sprefabrykowane czesci) najnowszego modelu w stajni Multiplexa - Tucan'a. Jest to model stworzony przez inna firme Novaflight ktora chyba upadla i model przejal Multiplex.

Z ciekawostek model ma sklejkowa rame wewnatrz elaporu oraz przygotrowany jest pod chowane podwozie (pierwszy model multiplexa z chowanym podwoziem). W pierwszej wersji bedzie mial podwozie stale a jak znajde co tam wsadzic to zrobie chowane.

Ogolnie odwzorowuje samolot Embraer Tucano. Mysle o pomalowaniu modelu zamiast oryginalnych naklejek (czym malowac elapor?)

Przykladowe malowania:

TEMB312_d.jpg

81650583.jpg

 

Tucano_Peru_1.jpg

 

Tucano_Dom_Rep_1.jpg

 

9_1.jpg

Kilka danych podstawowych:

- rozpietosc 1300mm

- dlugosc 1110mm

- masa gotowego do lotu 1850g

- obciazenie powierzchni 58 g/dm2

 

w samolot ten mam plan wsadzic:

- silnik EMAX GT 2826/04

- regulator Turnigy Plush 80A

- baterie Turnigy 3S 3300mAh 30C

- serwa Hitex HS-81x4, HS-82MGx1

 

Model ma do mnie dotrzec jutro, bebechy w kolejnych dniach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elapor można pomalować dowolnym sprayem, odporny jest na wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałbym napisać trochę o metodzie malowania Elepor, na przykładzie mojego drugiego modelu z Multiplexa , a który pomalowałem również farbami w spray :

1. Do malowania zastosowałem następujące popularne i łatwo dostępne spraje a widoczne na załączonym niżej obrazie na materiał Elapor modelu , który jest eksploatowany od 1 miesiąca, a zdjęcia przedstawiają jego stan aktualny .2e763855e1adc7e0med.jpg

7b1a2acb86c1e612med.jpg

 

2. Prezentowane spraje nie mają widocznych różnic w penetracji materiału , a jedynie w długości schnięcia , które jest dłuższe dla koloru pomarańczowego .

2.2. Model jest pomalowany na zewnątrz na całej w 100% możliwej powierzchni ,

kolorem pomarańczowym, kolorem białym oraz kolorem bezbarwnym, który zastosowałem jako dodatkowe zabezpieczenie powierzchni , które są narażone na ścieranie lakieru.

2.3. Farbę na leży rozpylać jedną warstwą możliwie cienką , ponieważ farby w grubym nakładaniu , powodują puchnięcie materiału im więcej świeżej farby tym bardziej

jest widoczna struktura materiału, zjawisko podobne do polania gorąca wodą Elaporu.

Ja nakładałem cienkie warstwy 2-u krotnie w odstępach około 15 minutowych obserwując powierzchnię malowaną , które następnie po przeschnięciu zabezpieczałem lakierem bezbarwnym również w spraju.

def088bb9ad30064med.jpg

2.4. Rozdzielanie kolorów , z uwagi na cienką warstwę farb nie jest możliwe przyklejanie na ich powietrznię maskownic , które mają podkład z kleju , ponieważ powoduje to przy zrywaniu oderwanie się farby z materiału.

2.5. Ja w moim przypadku kolory rozdzielałem taśmą samoprzylepną o szerokości około 8 mm ,

Na którą przyklejałem maskownicę z kartonu w zależności od powierzchni malowanej , którą przykrywałem , czyli 2-u krotnie dla tego modelu.

Po pomalowaniu modelu, taśmę zerwałem , a materiał elapor pomalowałem lakierem przezroczystym bezbarwnym , którym również pomalowałem cały kadłub modelu .

2.6. Farby nie odpryskują i nie łuszczą się z modelu , również po lekkim wgnieceniu materiału

Elepor w innym moim modelu taki stan obserwuję od około 1,5 roku.

Zabrudzenia od trawy , itp. można zmywać środkami czystości używanymi w kuchni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Model sie w zasadzie poskladal. Wiekszych problemow nie bylo. Wszystko jak to w Multiplexie do siebie pasuje, kompletnosc galanterii robi wrazenie. Odkrylem fajny cjanoakryl w postaci zelu firmy Loctite - ma numer 454 i bardzo go polecam. Nie scieka dlugo pozostaje zdatny do sklejenia tak ze mozna spore powierzchnie bezpiecznie posmarowac i zlaczyc. Dotarlo cale wyposazenie w tym chowane podwozie firmy EPF (http://www.epf.com.tw/goods.php?id=79). Fajnie wykonane, pasuje pod gniazda przygotowane przez Multiplexa poza odleglosciami otworow ktore trzeba nawiercic od nowa. Wieczorem doloze fotki i filmik z chowania - duza frajda.

Z malowaniem na razie dalem sobie spokoj - nalepki firmowe sa bardzo wysokiej jakosci i na razie polata w barwach "pudelkowych".

 

Co do problemow; mam jeden zasadniczy - za malo kanalow w nadajniku. Co z tym zrobic? Mam 6 kanalowego Optica Hiteca upgradowanego do 2.4GHz. Poniewaz mam szuflade odbiornikow raczej nie wchodzi w gre zakup nowej apki. Wolal bym rowniez nie robic lotek na jednym kanale (brak klapolotek). Zostaje mi jeden kanal wolny i niestety wykorzystuje go podwozie. moze ktos podpowie patent na zalaczanie oswietlenia? Mam na mysli dwie mozliwosci - rozwiazanie jak zalaczac je w locie lub jak podlaczyc je do zasilania zeby moc zalaczac je manualnie (wlacznikiem w kabinie). Dodam ze modul zasilania ma 3 pinowy wtyk do wlaczenia w odbiornik.

Tak poza tym to do konca tygodnia model powinien byc zdatny do oblotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko się fajnie czyta że model poskładany ale ja się pytam gdzie są zdjęcia modelu ? ;) Tak by z pewnością umiliły lekturę :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

no dobra masz racje, troche fotek. tytulem wstepu: model jest gotowy do oblotu, waga startowa to 1900g, zgodnie z instrukcja wywazony jest na 90mm od poczatku krawedzi natarcia. W wadze tej miesci sie chowane podwozie oraz oswietlenie.

Co do wystroju to poszlo w nalepki plus drobny dodatek na ogonie. Zawsze mozna zdjac i pomalowac ;)

 

tak wyglada to co przychodzi w pudelku:

DSC_0136_zps466e8821.jpg

 

plus galanteria i nalepki:

DSC_0138_zpsd3c38fe1.jpg

 

montaz rozpoczyna sie od M-frame'a. W sumie ciekawy pomysl i fajnie sie sprawdza, na brak tego pantentu cierpialy poprzednie modele Multiplexa np. Acromaster.

DSC_0140_zps9e57c62d.jpg

 

w komplecie domek na silnik razem z krzyzaczkiem:

DSC_0143_zps97dde551.jpg

 

za wczasu warto przeciagnac kable do oswietlenia, sprawe ulatwiaja weglowe usztywnienia skrzydel doskonale chowajace kable:

DSC_0160_zps2694bf14.jpg

 

po klejeniu tym preparatem (polecam!):

DSC_0142_zpseba81163.jpg

 

calosc zaczyna przypominac samolot (tutaj jeszcze na kitowym stalym podwoziu (mega pancernym):

DSC_0161_zps8cba858f.jpg

 

po drobnej obrobce, zalozeniu skladanego podwozia i przemalowaniu pilota calosc prezentuje sie tak:

DSC_0175-1_zpse0dbe846.jpg

 

rzut na ogon:

DSC_0176_zpsc6cbc458.jpg

 

i podwozie w skrzydle:

DSC_0179_zps8492a468.jpg

 

i jeszcze dwa ujecia:

DSC_0177-1_zpsc0cc4f33.jpg

 

DSC_0178_zps6818f195.jpg

 

niestety zabraklo kanalow w nadajniku (hitec optic 6 2.4GHz) i na 5tke poszlo podwozie, oswietlenie zalacza sie wiec recznie wlacznikiem w kabinie.Troche mnie zastanawia czy podwozie i oswietlenie nie powinny byc zasilane osobno zeby w razie awarii ich modulow nie odciac odbiornika. Sugestie?

 

co do budowy, mila latwa i przyjemna, wszytko pasuje, wszystko jest, jak tak samo bedzie latal to pelna bajka. Niedlugo relacja z oblotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piotr mam kilka pytań odnośnie podwozie jak się sprawdza w praktyce oraz czy EPF akceptuje płatności PayPal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich kibicujacych

Klej kupilem na allegro, placilem okolo 30PLN ale widze ze teraz jest nawet za 20 PLN.

Podwozie sprawdza sie calkiem ok, jest dosc twarde ale calosc elementow przenoszacych obciazenia jest metalowa i to sie broni (przy okazji EPF ma tez wersje full metal lacznie z obudowa - nie wzialem bo to plastikowe wg producenta da rade modelom do prawie 4kg wiec to wszytko i tak za duze), EPF akceptuje paypal i do tego bardzo szybko dotarlo - tydzien pozniej mialem je w rece.

Moj modul LED obsluguje swiatla ladowania, myslalem zeby je na goleniach poinstalowac tylko jakas krancowke musze wymyslic.

 

No i najwazniejsze - oblot sie odbyl w sobote (jest film), samolot idzie ze sie tak wyraze za reka, ciekawostka ze po wlozeniu calego wyposazenia wywazyl sie w punkt z instrukcji. Musze nim wiecej polatac zeby caly model i jego ustawienia posprawdzac ale najwazniejsze mocy jest wystarczajaco, spokojnie lata sie na pol gwizdka a jak sie caly gwizdek wlaczy to juz niezle smiga. Pierwszy oblot odbyl sie na D/R 50% i 70% expo, bylo lekko nerwowo (element ludzki czyli pilot) ale wszystko dobrze sie skonczylo. W powietrzu wyglada hmmm godnie ;)

 

A tutaj mozna obejrzec film:

 

 

prosze o wybaczenie za twarde ladowanie na za duzej predkosci ale to sie wycwiczy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakt lądowanie trochę twarde ale podwozie widać że daję radę. Cieszy mnie to bardzo.

Będę składał trochę inny setup a mianowicie:

Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-740kv

Hobbyking YEP 80A

5x Hitec HS-85mg

Turnigy 4S 3300-3600 20c

APC 13X8

I podwozie takie jak ty o ile starczy mi funduszy .

Oraz plan taki aby pomalować go w barwy PZL-130 Orlik ale z tym muszę się jeszcze przespać.

Postaram się zrobić kilka zdjęć i przedstawić jak to wszystko mi wyszło.

post-7760-0-07750100-1370983564.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ładny model. Pięknie lata, faktycznie godnie.

 

P.S.

Szkoda, że w warsztacie zabrakło fotki z łączenia tego M-frame z resztą (przed zamknięciem kadłuba). Ciekawe rozwiązanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laczenie zgodnie z instrukcja; najpierw wkleja sie rame drewniana w jedna czesc styropianowa. Ja smarowalem zelem cjanoakrylowym wglebienia w ktore wchodzi rama, oraz na ramie plaskie elementy ktore klejone sa powierzchniowo do elaporu. wazne zeby wszystko docisnac. Po wyschnieciu podobnie wklejamy druga polowke elaporowa. Najweiecej propoblemow sprawia czesc nosowa ktora trzeba zdrowo scisnac zeby sie polowki spotkaly. lokalnie przydaje sie przeyspieszacz zeby punktowo zlapalo.

 

Fakt lądowanie trochę twarde ale podwozie widać że daję radę. Cieszy mnie to bardzo.

Będę składał trochę inny setup a mianowicie:

Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-740kv

Hobbyking YEP 80A

5x Hitec HS-85mg

Turnigy 4S 3300-3600 20c

APC 13X8

I podwozie takie jak ty o ile starczy mi funduszy .

Oraz plan taki aby pomalować go w barwy PZL-130 Orlik ale z tym muszę się jeszcze przespać.

Postaram się zrobić kilka zdjęć i przedstawić jak to wszystko mi wyszło.

post-7760-0-07750100-1370983564.jpg

 

no wyjdzie wersja tuningowa ;) bedzie bardzo szybki, jak daje 100% mocy to jest juz szybki na setupie ktory mam - ale co kto lubi. co do malowania jedna dobra wiadomosc - elapor ma bardzo malo (w porownaniu do poprzednich multiplexow) tych wystajacych pypkow wiec malowanie z lepszym efektem. podobno trzeba najpierw zmyc powierzchnie eleporu z chemi ktora naklada sie by z formy wyjac. jest preprarat multiplexa mozna tez acetonem. Oczywiscie model malowany duzo bardziej jest podatny na obtarcia. Jak juz taki duzy naped dajesz wez wersje podwozia z metalowymi policzkami - ta roznica masy juz ci nic nie zmieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Model już w domu razem z zestawem serw i pilotem :)

Firma Art Hobby dała mi super upust i podziękowanie za to dla nich .

Na resztę przyjdzie trochę poczekać wiadomo Chiny nie są blisko .

Piotrze wiem że do zimy daleko ale co tam http://vimeo.com/59827427

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytulem podsumowania dotychczasowej eksploatacji:

1. Jezeli ktos bedzie zamawial podwozie skladane z firmy EPF to polecam od razu brac z metalowymi bokami, moje plastikowe po 3cim locie zaczely pekac wokol lozyska goleni. Dobra wiadomosc jest taka ze mozna zamowic upgrade pack z metalowymi bokami i samemu przelozyc. Jest to zegarmistrzowskie zadanie i mozna sie troche podenerwowac ale idzie to zrobic. W komplecie przeychodza rowniez wkrety (poniewaz sa bardzo male i pod krzyzyk nie wszystkie w stanie idealnym dotrwaly do ponownego montazu)

2. W zastosowanym silniku po 30min lotu wyszly lozyska. Tyle dziwne ze smiglo wywazone, nie bylo zadnego crash'u ani nigdzie niczym nie uderzylem. Po prostu wal zaczal chodzic z oporem i pojawil sie wyczuwalny luz poprzeczny. Dostalem wlasnie informacje ze silnik wrocil z serwisu z wymienionymi lozyskami.

3. Zastosowany zespol napedowy daje niezly zapas mocy do wykonywania regularnej akrobacji, 3D to nigdy nie bedzie ale predkosc modelu robi wrazenie. Komfortowa jest rowniez pojemnosc baterii - ponad 10-12min latania.

4. Pilot oblatywacz zostal zastapiony 2 pilotami liniowymi, przeszli oni obrobke skrawaniem (wasy, helm) oraz malowanie w nowe barwy. Wieczorem doloze kilka zdjec.

5. Diody z HK kitu z oswietleniem zastapilem takimi http://airlight.com.pl/Cart/?18,pl_led-8mm-czerwona Duzo fajniejszy efekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swojego Twistera (srebrny elapor) malowałem farbami akrylowymi do modeli plastikowych i aerografem. Nic nie zmywałem, a farba trzymała się bardzo dobrze. Jedynie co to odchodziła na dziobie, którym pewnego kreta pogoniłem :D

post-336-0-41390400-1376322877_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kilka nowych fotek oraz aktualny status latania;

po zaimplementowaniu metalowych mocowan do podwozia wykonalem juz kilka na nim lotow i podwozie przestalo byc problemem. Obserwujac postepy innych modelarzy chyba jednak przemaluje moj samolot. Taki temat na zimowe uziemienie od latania.

 

tucan1_zps63d66a23.jpg

 

tucan3_zps5fe287a8.jpg

 

tucan2_zps7c4ec9d1.jpg

 

mam tez nowy film ale musze go wpierw w czyms obrobic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich. Niedawno również stałem się szczęśliwym posiadaczem Tucana. W tej chwili przymierzam się do złożenia modelu i tutaj wpadłem na pewien pomysł. Budowa skrzydła Tucana pozwola na szybkie i w miarę bezproblemowe wykonanie klap - szczególnie po zastosowaniu kompletu dźwigni z funcuba, które można łatwo zakupić. Co sądzicie o takim pomyśle ? - zależy mi na uzyskaniu możliwie małej prędkości lądowania ze względu na mocno trawiasty charakter mojego lotniska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By sbogdan1
      Co prawda model już nie dostępny w sprzedaży detalicznej, mimo to jakiś czas temu udało mi się kupić
      w Czechach nówkę sztukę. Model przynosi sporo frajdy. Tradycyjnie lotnisko RC Team Kęty
       
       
    • By Janek.T
      Sprzedam używany, oryginalny firmowy model Piper Super Cup (nie jest to samoróbka).
      Skrzydła i kadłub są konstrukcyjne.
      Do sprzedania sam model bez silnika i serwomechanizmów, które mogę sprzedać za uzgodnioną cenę.
      Model lata bardzo ładnie, robi wszystkie akrobacje, a nawet lata na plecach i robi zawis na śmigle, korkociągi i beczki.
      Posiada zaczep do holowania szybowców.
      Stan bardzo dobry, normalne ślady użytkowania, nigdy nie był uszkodzony.

      rozpiętość 3600 mm
      długość 2310 mm
      waga do lotu 13 kg z paliwem i akumulatorami
      posiada oświetlenie led kabiny i halogen na skrzydle

      Odbiór osobisty lub dostawa w promieniu 100 km.
      Samolot mieści się w samochodzie kombi.
       
      Cena 3800 zł
       
      tel. 500 578 701



    • By Andrzej Klos
      Koledzy,
      Mam juz od wielu lat (>12) Multiplex Royal Evo 9, ktory zostal upgraded oczywiscie do 2.4GHz i SX-9.  Chodzi jak zloto zadnych problemow i bardzo je lubie.  Jednak chcialbym aby do mnie gadal a szczegolnie mowil mi ile mi zostalo Voltow w baterii.  Jest to wyswietlone na ekranie ale latajac EDF nie ma czasu aby spojrzec, musze prosic kolege.  Po wymianie emails z Multiplex okazalo sie, ze Royal Evo 9 nie bedzie gadac, trzeba miec Royal Evo 12 i do tego maja dodatkowy modul gadajacy.  Wyglada to nie bardzo, prowizorka.
       
      Pytanie; jaka jest roznica pomiedzy Royal Evo & Cockpit 9 (ktory gada) w funkcjonalnosci?  Zastanawiam sie, czy nie warto przejsc na Cockpit 9.  Chcialem dostac te wiadomosci od Multiplex ale oni tak sa gadatliwi i pomocni jak Skandynawowie (?)  .
       
       
      Przejscie na inna radio raczej nie wchodzi w gre bo mam >12 roznych odbiornikow Multiplex.
       
      Czolem
      A
    • Guest nitromaniak
      By Guest nitromaniak
      Jakie najlepsze autko do przewozu wiekszych modeli?
       
       
    • By sbogdan1
      Minęło już sporo czasu od kiedy ten model pojawił się w sprzedaży na naszym rynku. Ale do rzeczy...
      W momencie kiedy ukazała się informacja o nowym produkcie z firmy Multiplex postanowiłem że muszę go mieć.
      Niestety osiągalny był tylko w Niemczech oraz Austrii. Jakimś cudem po jakimś czasie pojawił się w  RC4MAX.
      Nie zastanawiałem się zbyt długo i decyzja zapadła bardzo szybko, kasa, samochód i jazda do sklepu osobiście.
      Nie obyło się bez wątpliwości patrząc na cenę ( w rachubę wchodził tylko KIT ) oraz wagę modelu + rozpiętość skrzydeł.
      W pierwszej chwili pomyślałem że to będzie cegła przynajmniej tak wychodziło z opisu, 1,80 kg. Jak na piankę waga mogła by być niższa 
      Z drugiej strony mówię sobie...chyba MPX wie co stworzył, tym bardziej że protoplastą jest znany chyba wszystkim STINGREY
      na którego podobieństwo został zrobiony. Oczywiście są pewne niuanse w podobieństwie ale generalnie sylwetka jest bardzo 
      identyczna. Tak więc zakupiłem model i powoli kompletowałem podzespoły, oczywiście nie jest to nic odkrywczego a przebieg
      składania nie jest jakimś wyczynem. Produkty z MPX składa się jak klocki LEGO, wszystko przemyślane dopasowane.
      Czysta przyjemność w składaniu klejeniu etc...
      Jak dla mnie model jest śliczny o ile można tak powiedzieć, oczywiście to dość subiektywne stwierdzenie, niemniej mi się bardzo 
      podoba a podobno o gustach się nie dyskutuje. Jeśli chodzi o właściwości lotne to stwierdzam że posiada bardzo dużą doskonałość.
      Można nieźle zaszaleć w powietrzu i tak samo pobujać się leniwie. Wszelakie akrobacje, szybkie przeloty,
      ciasne zakręty tuż nad ziemią na małej prędkości nie są problemem, tzw zwalenie na skrzydło nie grozi. 
      Niejednokrotnie podchodząc do lądowania potrafi przelecieć bardzo długi odcinek tuż nad ziemią.
      Największa frajda lądowanie na BF z wysokości powiedzmy 100/150m  pion w dół i model przysiada jak listek tuż do nogi.
      Zapewne jeszcze napiszę o tym modelu, myślę że jest warto zainwestować w ten model o ile ktoś nie ma ciśnienia na konstrukcyjny lub laminatowy.
      Mi sprawił wiele radości i pomimo że mógłbym zafundować sobie coś większego bardziej doskonalszego, na obecną chwile nie mam takiego ciśnienia.
      Jeśli już ktoś posiada ten model zapraszam do dyskusji przemyśleń. Nie będę ukrywał że kilka usprawnień dokonałem, ale to już następnym razem.
       

       
      .
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.