Skocz do zawartości

Szybowiec 3m, własny projekt, proszę o porady


Volkodav
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jako że nie mogłem znaleźć tematu konkretnie opisującego jak zaprojektować własny szybowiec, pragnę się zapytać grono doświadczonych modelarzy w kierunku projektowania o sprawdzenie mojego projektu pod względem obliczeniowym i praktycznym do budowy.

 

Założenia modelu:

- około 3m

- motoszybowiec na termikę (wiem że te pojęcia się kłócą, ale chcę latać bez potrzebnych osób trzecich :) )

- płat i stateczniki konstrukcyjne

- pełna mechanizacja płata

- w dźwigarze zamierzam użyć trochę węgla

- keson od krawędzi natarcia do dźwigara i nakładki na żeberka

- kryty folią oracover

- do przyjemnego wożenia się w powietrzu ;)

 

Korzystałem z programu XFLR5 (nie znam jeszcze wszystkich jego opcji), a także z painta :lol:

Oczywiście korzystałem też z książki pana Władysława Niestoja pt. "Zdalnie sterowane modele szybowców" oraz przede wszystkim studiowałem plany nowszych szybowców m. in. plany szybowców z arthobby.pl

 

Posiadam gotowy stary kadłub czeski Universal i właśnie do niego chciałbym zbudować skrzydła a także stateczniki. Oto on:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/60f871f0a4657031.html

(obok linijka 50 cm)

 

A o to właśnie moje wypociny:

- skrzydełko:

http://www.fotosik.p...9975b555a1.html

http://www.fotosik.p...68a72a8819.html

http://www.fotosik.p...2856ddc562.html

http://www.fotosik.p...699616bc77.html

- statecznik:

http://www.fotosik.p...9641e48f64.html

 

Oczywiście już widzę te uwagi na temat końcówek skrzydełek, lecz jest to z dwóch względów: według mnie pomogą w stabilizacji w locie, a także ze względów wizualnych - strasznie mi się podobają :P

Powierzchni sterujących jeszcze nie zaplanowałem, ale myślę nad nimi.

Na skrzydełko zamierzam użyć profilu SD7037, lecz nie wiem jeszcze jaki na stateczniki.

 

Bardzo mile widziane wszelkie propozycje i uwagi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Kibicuję.

 

Ze względu na transport pomyślałbym o równym podziale: 1m centropłat + 2x1m uszy + ew. końcówki (demontowalne). W cp masz klapy, w uszach - lotki.

 

Wożę swojego moskito. Metrowe elementy już wymagają uwagi.

 

Co jest złego w motoszybowcu na termikę? Lata fajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do szybowca nie trzeba osób trzecich :D Wystarczy zmajstrowac dobrą wyciągarkę z rozrusznika samochodowego i jazda! Do motoszybowca nie potrzebujesz mocnego centropłata. Zależy czym chcesz transportować model, ale spokojnie wystarczy dzielenie centro+uszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła wyglądają bardzo podobno do Discusa 2C.

 

Poniżej galeria, jest tam kilka zdjęć mojego Discusa, zobacz sobie jak tak wygięte skrzydła prezentują się w powietrzu :)

 

https://plus.google.com/photos/104898109205126662971/albums/5879971300489043857#photos/104898109205126662971/albums/5879971300489043857

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydełko na pewno będzie demontowalne, gdyż nie sposób cokolwiek zrobić albo przetransportować takie skrzydło ;)

 

Trzeba oczywiście znaleźć rozrusznik i trochę przy nim pokombinować :)

 

Przepiękny ten szybowiec w locie :P

 

Po przeczytaniu artykułu http://www.ossm.pl/printview.php?t=1261&start=0&sid=149e590d8d6ca984a111f5cf46a6fd1e troszeczkę przerobiłem skrzydełka. Polecam ten artykuł każdemu początkującemu projektantowi modeli :)

 

Aktualnie skrzydełko zmieniło nieco wymiary i wygląda tak:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d0b366b103cec6e4.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/234b8e8115a79bfc.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/53badf34d4dac63e.html

Wzniosy się nie zmieniły, pozostaję przy nich.

 

Jedyną niewiadomą dla mnie pozostaje waga modelu. Jak patrzyłem na arthobby.pl wagi tych 3 metrowych motoszybowców mnie przerażały, nie jestem pewny czy przy pełnym ekwipunku uda mi się zejść poniżej 1000 gram. A z taką wagą wiąże się natychmiastowa zmiana sprzętu na silniejszy. Posiadam silnik pod aku 3s Turnigy sprowadzany z hobbyking.com http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8621__2210N_1000Kv_Brushless_Motor.html

 

Dalej czekam na komentarze i propozycje doświadczonych modelarzy. Zwłaszcza oczekuję skomentowania mojego doboru profilu - przeczytałem sporo wątków na forum, wiem że jest ogólnie polecany, ale z postępem techniki powstają nowe profile i może polecacie coś lepszego ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak patrzyłem na arthobby.pl wagi tych 3 metrowych motoszybowców mnie przerażały, nie jestem pewny czy przy pełnym ekwipunku uda mi się zejść poniżej 1000 gram. A z taką wagą wiąże się natychmiastowa zmiana sprzętu na silniejszy.

Rzuć z wieżowca gazetę. Tak będzie latał lekki szybowiec. Waga 1500g jak najbardziej akceptowalna (szczególnie jeżeli chodzi o motoszybowca). Mój lata fajnie przy wietrze, który bixlera "zwiewa"

 

Posiadam silnik pod aku 3s Turnigy sprowadzany z hobbyking.com http://hobbyking.com...less_Motor.html

 

Żartujesz, prawda? Silnik ma wyciągnąć Twój szybowiec na wysokość 100-300m w ciągu kilkudziesięciu sekund. Inaczej nie ma sensu. Celuj w coś co zakręci śmigłem 12x6. Ja mam NTM 35-42: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16233__NTM_Prop_Drive_35_42_Series_1000KV_700W.html Pracuje ze śmigłem 10x6 - silnik i ESC 50a zimne - akumulator 2200 - 20c - gorący. Prądu starcza na 3-4 windy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co mi się nie podoba w obrysie skrzydła, to skos w stronę ogona patrząc od góry, możesz mieć później dużo główkowania z zamocowaniem kieszeni na bagnet w uszkach, pierwsza wersja podobała mi się dużo bardziej.

Ja w swoim, 2500g, 3,3m mam TGY 35-48 800kV i gonię go na śmigle 13x7. Kilka ładnych ciągów mam na pakiecie 4s 2200. Prądy nie przekraczają 60A.

Model o takich wymiarach, żeby nie być kompletnym szmatolotem, musi swoje ważyć. Waga w okolicy 1500g i do tego komora balastowa, żeby na wiaterku model miał szansę pójść pod wiatr.

Profil statecznika, polecam sprawdzić jakich profili używają popularni producenci modeli rekreacyjnych i zawodniczych, a następnie poszukać w profili 2.0 to co Cię interesuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do profilu to polecam zestaw AG35 - AG38 (z zastosowaniem skrzydła o wielu profilach). W teori prezentują się lepiej niż SD7037 i mają płaski spód co ułatwia budowę konstrukcyjnego skrzydła.

 

Silnik - W swoim szybowcu o masie 1kg mam silnik o ciągu 0,8kg i wcale nie powiem żeby był za mocny. Fazę lotu kiedy silnik jest włączony szybownik w zasadzie może traktować jako zło konieczne, a te dodatkowe kilkadziesiąt czy nawet więcej gramów nie zmienią radykalnie osiągów szybowca.

 

Ciężar szybowca - Z tym parametrem ściśle związana jest prędkośc lotu, im jest ona większa w stosunku do akualnej prędkości wiatru, to ten wiatr ma mniejsze znaczenie na przebieg lotu. Mój szybowiec (1kg 2,3m rozpiętości) teoretycznie lata z prędkoscią 7m/s i w praktyce radzi sobie z niezbyt silnymi wiatrami ale w spokojnych warunkach mógłby latać zdecydowanie wolniej. Polecam uwzględnić przy projektowaniu, żeby prędkość lotu z opuszczonymi klapami była znacznie poniżej tych 7m/s a z klapami w normalnej pozycji nieco większa niż 7m/s. Podaję 7m/s bo nie mam dużego doświadczenia a jest to dla mnie punkt odniesienia i gdybym sam budował tego typu szybowiec, tak bym właśnie zrobił.

 

Polecam jeszcze nie stosowanie samych klap, ale klap w połączeniu z klapolotkami. Co prawda moje doświadczenie w tej kwestii jest zerowe ale na symulacjach w XFLR takie połączenie daje zdecydowanie lepsze efekty niż same klapy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli można wtrącić kilka uwag:

 

- Nie używaj w dźwigarze "trochę węgla". Zdecyduj, albo robisz dźwigar węglowy, albo sosnowy. Połączenie tych dwóch materiałów to błąd.

- Przelicz wsp. stateczności już teraz. Chcesz użyć gotowego kadłuba, który nie ma zbyt długich ramion stateczników i jesteś ograniczony do mniej więcej jednej powierzchni statecznika pionowego. Może się okazać, że rozpiętość skrzydła założona przez Ciebie na początku jest za duża.

- Wydłużenie skrzydła na oko wydaje się za duże. Czy jesteś pewny, że uda Ci się uzyskać odpowiednią sztywność skrętną takiego skrzydła? Może lepiej zastosować większe cięciwy?

- Centropłat ma za małą rozpiętość przez co na łączniku z uchem będą za duże siły, a klapy będą miały za małą skuteczność

- Czy jesteś pewny, że zmiana cięciwy centropłata o raptem 10mm jest warta takiej komplikacji w konstrukcji i mnożenia utrudnień przy budowie?

- Rzeczywiście warto spojrzeć na rodzinę profili Ag. Możesz sporo zyskać na takim rozwiązaniu.

 

Powodzenia w szukaniu kompromisów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie technologii wykonania elementów nośnych (konstrukcyjnie) płata (ja próbuję projektować 3,5m).

 

Popełniłem obliczenia (wypełniłem kratki) w tabelkach http://tailwindgliders.com/files/Sailplane%20Calc%20V-Tail%20Metric%20October%202011.xls

 

W wyniku otrzymałem przeciążenie 16G. Zakładając, że ciężar skrzydeł jest pomijalny, nie wpływa na obciążenie dźwigara, to ciężar kadłuba jaki wg mnie powinno się uwzględnić przy projektowaniu skrzydeł wyniesie 15kg. Nawet przyjmując listewki 20x4mm w rozstawie 30mm (wysokość profilu) to dla sosny wytrzymałość dużo za mała. Połączenie z węglem 6x0.5 daje wynik poprawny.

 

Jakie są wasze doświadczenia w tym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy taki układ: 2x węgiel 6x0,5 wewnątrz wypełnienie - balsa 30x5 (oczywiście słoje w poprzek dźwigara)? Czym kleić węgiel do balsy? Planuję jakąś żywicę, dodatkowo wzmocnioną oplotem z plecionki wędkarskiej co 10cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki!!! Piękny model.

 

Dokładnie tak planuję zrobić. Fajnie widać stopniowanie wielkości elementów węglowych. Dokładnie tak mi wychodzi w obliczeniach.

 

Natomiast nie wiem, czy zaufałbym tak zrobionemu połączeniu części skrzydeł. Zrobię od strony połączenia po 3 żebra co 5cm ze sklejki 1,5mm i dam pręt węglowy 6mm blisko dźwigara, dodatkowo coś przeciwdziałającego skrętowi.

 

Jak powinny być rozmieszczone żebra? W książce W. Niestoja jest informacja, że bliżej kadłuba powinny być gęściej. Jaki jest optymalny, a jaki maksymalny rozstaw żeber? Keson przedni planuję przedłużony, tak aby uniknąć wyraźnego sfalowania poszycia.

 

 

Budowa dopiero jesienią. Teraz obliczenia, przemyślenia, no i latać trzeba :D

 

Volkodav, przepraszam, że piszę w Twoim wątku. Mam nadzieję, że się nie pogniewasz. Mam zbliżone plany, no może skrzydło planuję w innym kształcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki!!! Piękny model.

 

Dokładnie tak planuję zrobić. Fajnie widać stopniowanie wielkości elementów węglowych. Dokładnie tak mi wychodzi w obliczeniach.

....

Można jeszcze inaczej - ale nie piszesz jaki to model - Czesi robią modele na dźwigarze węglowym rurowym - popatrz sobie na stronach TopModel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model, hm, własny... Skrzydło o pojedynczym wzniosie, pewnie 3-4 stopnie, mocno wydłużone, około 30cm przy kadłubie, 20 na końcówce. Prosta krawędź natarcia, skośna krawędź spływu. Kadłub jakiś na patyku. Usterzenie V. Rozpiętość 3m + końcówki.

 

Pytanie jaki profil? Teraz mam S3021. Może Sd7037?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dłuższym czasie nieobecności przy komputerze (dobra pogoda, trzeba było latać szybowcem :D) dokonałem nowych obliczeń z kalkulatorem http://tailwindgliders.com/files/Sailplane%20Calc%20Cruciform%20Tail%20Metric%20October%202011.xls znalezionemu dzięki bart07 (nie gniewam się na Ciebie, dzięki Tobie znalazłem ten kalkulator ;) ). Zrobiłem tak jak napisał Czaro i przeliczyłem współczynniki stateczności i jednak okazało się że skrzydła miały za dużą rozpiętość i jestem zmuszony do skrócenia ich do 2,5m. Dźwigar będzie węglowy z balsowymi wstawkami pomiędzy. Przy budowie poprzedniego modelu nauczyłem się takiej sztuczki: laminowałem w ceowniku aluminiowym kilka rowingów węglowych z wyciętą listwą balsy o grubości 1 mm, po wyjęciu z tego ceownika otrzymujemy wytrzymałą listwę, która przede wszystkim jest w miarę sztywna, gładka, równa, lekka oraz bardzo wygodnie się z nią pracuje ;). Co do profili to chyba się zdecyduję na AG35z przejściem do AG36 na ostatnich dwóch częściach skrzydła.

 

Oto co wymyśliłem po tej przerwie:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7f33cc8551205bc5.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ce0f8f1005c11414.html

 

A jakie profile możecie polecić na stateczniki? Wiem, że stosuje się symetryczne tylko trzeba być jeszcze wśród nich zorientowanym ;)

 

Pablo_433 właśnie chodzi o to że nie chcę kupować gotowych skrzydełek tylko samemu zbudować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.