Jump to content
tomek.ekk

NiMh - napięcie podczas ładowania

Recommended Posts

Witajcie, mam pytanie - nigdy nie zwracałem na to uwagi, bo zawsze włączałem Sharka i patrzyłem ile wbiło w pakiet dopiero po zakończeniu ładowania. Chodzi mi o to jakie napięcie powinno być dla naładowanego pakietu NiMh. Wczoraj ładowałem pakiet prądem 1/5C i przy około połowie pojemności napięcie było już 1,64V. Czy to normalne? Przerwałem ładowanie i po chwili zmierzyłem napięcie na pakiecie miernikiem - było 1,51V. Nie wiem czy gdybym ładował do końca, to napięcie byłoby już takie cały czas czy by jeszcze wzrosło. pakiet był praktycznie zimny podczas ładowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam jeszcze jeden problem... Mam 4 akumulatorki AA połączone równolegle dla zwiększenia pojemności. Ładuję je prądem 1/10C jednego akumulatorka x 4 - bo tyle mam połączonych tj. łączna pojemność 10000mAh - prąd ładowania 1A. Ładowanie powinno trwać minimum 10h. Nie wiem czemu, ale ładowarka wyłącza ładowanie po niecałych 3h - czyli tak jakbym ładował się tylko jeden akumulatorek (2500mAh), a nie 4 sztuki połączone równolegle. Co jest nie tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy jest możliwe, że podczas lutowania ogniwa się uszkodziły - stąd tak mało w nie wchodzi? Kiedy ładowałem je w ładowarce pojedynczo, w każde z nich wchodziło około 2300-2400mAh. Po zlutowaniu jak już wspominałem wcześniej weszło około 2500mAh. Dziś rozładowałem pakiet do 0,9V i ponownie naładowałem - weszło około 3600mAh. Trochę więcej ale biorąc pod uwagę, że powinno wejść około 9200mAh, to jednak żadne pocieszenie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie masz przypadkiem ustawionego wyłączania po trzech godzinach? Shark, o ile się nie mylę posiada takie ustawienie (jak większość ładowarek).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy polączeniu rownoległym tak bedzie,poniewaz ładowarka rozpoznaje rezystancje wewnętrzna akumulatora,mam ten sam problem z aku do zarki.Ładuje je poprostu pojedynczo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy polączeniu rownoległym tak bedzie,poniewaz ładowarka rozpoznaje rezystancje wewnętrzna akumulatora,mam ten sam problem z aku do zarki.Ładuje je poprostu pojedynczo

 

i tu chyba jest właśnie pies pogrzebany :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpytam jeszcze o ładowanie NiMh - mam imax b6 - ustawiłem ją tak - delta peak 5mV, max - 4100mAh, manual, ładowanie 2A

Pakiet Redox 7,2 4000mAh. - dzisiaj rozładowałem go jazdą i dodatkową imaxem do 5.8V. 

 

Ładowałem prądem 2A - trwało to ok 2godzin 15min - temperatura mierząc termometrem aptecznym elektronicznym do powierzchni - ok 37st - ale nabiło do 4100mAh i wyłączyło się od limitu - napięcie na koniec ładowania na ładowarce było 9,07V. 

 

Czy to ładowarka jest źle ustawiona - czy ten delta peak powinno być inne - może Default, może na automat trzeba uruchamić ??Podejrzewam że ładowałoby dalej co mogłoby uszkodzić pakiet. 

 

Jak to z tym ładowaniem nimh jest. 

 

I dodatkowo - czy podczas ładowania można taki pakiet schładzać - np żeby leżał w lodzie - oczywiście nie bezpośrednio na nim. Czy takie chłodzenie nic nie daje i chłodzi tylko powierzchnię a wewnątrz grzeje się tak czy inaczej i w sumie nic takie chłodzenie nie daje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładowarka jest w stanie wykryć "delta peak" pakietu tylko wtedy, gdy wystąpi on na wszystkich ogniwach w miarę jednocześnie. Inaczej spadek napięcia na jednym zostaje skompensowany przez wzrost napięcia na innym ogniwie.

Czyli pakiet musi być zbalansowany. Jak to uzyskać bez balansera? Trzeba ładować mniejszym prądem. Najlepiej 0.1C i wtedy wbijać w niego nieco więcej niż pojemność. Po kilku takich ładowaniach ogniwa się wyrównają i ładowarka powinna zacząć łapać "delta peak". Chyba że pakiet padaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To pakiet nówka - pierwszy raz naładowany po rozładowaniu. Ładowanie 0,1C to trochę długa zabawa - szczególnie że nie zamierzam w nocy ładować bez nadzoru. A w dzień 10h ciężko uzyskać - poza tym sprawność słaba - 10h ładowania dla 20 min jazdy - bo pewnie 4A nie pozłużą długo dla saturna 20T. 

A lipo nie nadaje się do szczotek .

 

Szkoda że nie ma opcji ładowania nimh z balanserem jak lipo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

Łączenia równoległego ogniw, a zwłaszcza do ładowania automatycznego (z wykorzystaniem "delta peaku") nie należy stosować. I nie ma znaczenia, czy to Ni-Mh, czy Ni-Cd. Program automatyczny nigdy nie zadziała prawidłowo !

Można się bawić zwykłą ładowarką stałoprądową z ładowaniem 0,1C. Czas ładowania wynosi wtedy 14-16 godzin. Bo, mniej - więcej, taka jest sprawność procesu przy prądzie 0,1C. Dotyczy - akumulatora (ogniwa) rozładowanego do poziomu 0,8 - 0,9V/ogniwo.  Ustawienie prądu 0,4C dla 4 ogniw połączonych równolegle nie gwarantuje, że przez każde ogniwo popłynie 0,1C. Może się zdarzyć, że przez 1 ogniwo popłynie 0,2C, przez inne - 0,05C, przez pozostałe - inne wartości, zależne od ich oporności wewnętrznej. Taka zabawa skutkuje tym, że jedne ogniwa są niedoładowywane, inne - przeładowywane i w efekcie - "pakiet" ląduje w koszu znacznie szybciej. Jeśli weźmie się pod uwagę, że żywotność pakietów Ni-Mh (połączenie szeregowe) i tak jest niewielka, a w każdym razie, znacznie odbiegająca od deklaracji "specjalistów od handlu", to taką radosną twórczością  sami powodujemy, że  ten okres jest jeszcze wyraźnie krótszy !

---------------------

Pozdrawiam - Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie trzeba tak ładować (0.1C) za każdym razem. Najważniejszy jest pierwszy raz.

Ładowanie NiMh, szczególnie małym prądem jest bezpieczne. Chyba że się boisz o ładowarkę.

Dlaczego uważasz, że LiPo do szczotek się nie nadaje? Wystarczy nie przekraczać maksymalnego prądu i używać regulatora pilnującego napięcia pakietu.

 

Na twoim miejcu nie przejmował bym się tym delta peak. Rozładowuj pakiet przed ładowaniem, a potem ładuj w niego 110% pojemności z wyłączonym delta peak. Ładowarka powinna to umieć zrobić automatycznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

Automatyczne ładowanie Ni-Mh to właśnie delta peak ! Wyłączając delta peak - wyłaczasz automatykę... Kto, co, w jaki sposób i czego  ma pilnować ?

- Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem regulator HSP 03018 - podłączyłem do niego lipo - dokładnie 15sek wytrzymał - teraz tylko miga czerwona dioda - możliwe że włączyło się w nim jakieś zabezpieczenie i nie ma jak tego zresetować - przycisk z regulatora wypadł i nie wiem co zmostkować. 

 

Założyłem nowy silnik saturna 20T (stary praktycznie działa i leży na wszelki wypadek - po podłączeniu bezpośrednim kręci całkiem dobrze- sandard 540, nowy regulator - klon HSP i NIMH 4000 7,2. póki co działa. LIPO już nie podłączę - gorzej że jest naładowane na maxa (może można teraz puścić mu teraz program storage i będzie ok - pakiet nowy - tester pokazuje że każda cela (2S) jest identycznie naładowana). LIPO czeka na bezszczotkę lub cały nowy model bezszczotki - ale to jeszcze do uzgodnienie ze samym sobą - czy off road czy on road :)

 

Co do sprawności - nimh 4000 ładowany imaxem 2,0A po godzinie daje ok 1800 mAh więc źle nie jest - przynajmniej w nowym pakiecie. 

 

PS - dalej katuje kilkuletni pakiet nicd 1800 w którego wchodzi w sumie ok 800mAh ale napięcie wzrasta do ok 9.8V i wyłączam ręcznie - aktualnie ładuje go 0,6A i w 23min nabiło 138mAh. Do zabawki wystarczy żeby kręcić bączki cały dzień :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jurek, chodziło mi o to, żeby ładowarka pilnowała pojemności, a nie delta peak.

Taka automatyka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

To jest dodatkowe zabezpieczenie na wypadek niezadziałania "delta peaku". Ma niewiele wspólnego z energią zgromadzoną w akumulatorze (do odzyskania), a zwłaszcza, w przypadku równoległego łączenia ogniw. Charakterystyka ogniw Ni-Mh jest taka, że napięcie na ogniwie (pakiecie) ma niewiele wspólnego ze zgromadzoną w nim energią.

Natomiast masz całkowitą rację, że zasilanie regulatora i silnika czy to z akumulatora Ni-Mh, czy Li-Pol - nie ma żadnego znaczenia ! Poza progami odcięcia - zadziałania zabezpieczenia w regulatorze.

- Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie regulator padł - po podłączeniu pakietu miga czerwona dioda i na wyjściu na odbiornik zamiast napięcia pakietu jest tylko 5.44. Pewnie ma gdzieś albo wewnętrznie zwarcie albo jest to jakieś zabezpieczenie którego teraz już nie zresetuje - był kiedyś przycisk reset ale wypadł a na płytce nie ma jak stwierdzić co zwierał. 

 

A co do delty = jak ładuje w trybie Manual to ładowarka nie bierze pod uwagę delty ?? Ładując ten stary pakiet napięcie dochodzi do 10.5 i ją odłączam - ale nawet trochę pakiet się nie rozgrzewa. Sumując pojemność wchodzi może na maxa ok 800mAh. na silniku 540 nawet nie ma co podłączać bo nawet nie zakręci kołami za długo - może kilka sekund bez obciążenia. Ale do zabawi się nadaje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.