Skocz do zawartości

Megiera - wstęp do F5J


Rafal B.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Megiera z założenia miała być dużym motoszybowcem do rekreacyjnego latania. W tzw między czasie się pokiełbasiło i Megiera przekształciła się w projekt ciut bardziej zaawansowany umożliwiający start w kategorii F5J. Bazą konstrukcyjną i wyjściową jest Supra Dreli, dlaczego? Model ten został zrobiony w największej ilości razy przez różne osoby i każda była zadowolona z właściwości lotnych. Oczywiście traktuje to jako bazę do której będę się odnosił przy późniejszych modyfikacjach.

 

Plan modelu:

post-225-0-06247500-1450708267_thumb.jpg

 

Model będzie wykonany w technice VB czyli na początek trzeba zamówić rdzenie a po wycięciu prezentują się tak:

post-225-0-16066100-1450708612_thumb.jpg

 

W sumie modeli powstanie 4szt:

post-225-0-72251300-1450708693_thumb.jpg

 

Kadłub jaki planuje do Megiery to takie cudo kupione jako używka:

post-225-0-63417100-1450709254_thumb.jpg

 

CDN.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Profile i wznios na skrzydle są takie sam jak w Suprze. tutaj nic nie kombinowałem.

Stateczniki również będą z worka. W stosunku do Supry pionowy będzie odejmowany a statecznik poziomy został powiększony, zmieniony kształt oraz zamiast statecznika pływającego będzie statecznik z sterem wysokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD

 

Centropłat mam zamiar zaminować jako całość dlatego trzeba przeszlifować wzniosy (tym razem użyłem metody znajomego):

1. Rdzenie układamy na prostej desce, tak by dół deski pokrywał się z szlifowanym bokiem rdzenia.

2. Na to nakładamy drugą deskę tak by uzyskać zadany kąt:
post-225-0-17145400-1450863925_thumb.jpg

 

3. Ściskamy to ściskami stolarski i szlifujemy aż do uzyskania równej powierzchni

post-225-0-06999600-1450863986_thumb.jpg

 

4. Gotowe rdzenie pasują do siebie niemal idealnie

post-225-0-64835700-1450864096_thumb.jpg

 

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez święta nie ruszyłem zbyt wiele do przodu, mało tego nie mam zbyt dobrej relacjo foto wiec będzie tylko parę zdjęć puls opis.

 

Kadłub który miałem okazał się po odcięciu oryginalnego ogona ciut za krótki więc trzeba było go przedłużyć. Wykonałem przedłużkę z dwóch warstw tkaniny jednokierunkowej 125 g/m2 oraz jednej warstwy tkaniny węglowej 160g/m2.

Po rozpatrzeniu wszelkich metod klejenia przedłużki zwyciężyła najprostsza czyli nasunięcie na oryginalny kadłub. Idealnie było by wsunąć ją w środek ale niestety w tym przypadku przez budowę kadłuba nie było to możliwe.

Poniżej fotka z etapu klejenia.

post-225-0-64894500-1451233600_thumb.jpg

 

 

Kolejnym etap prac który się zakończył to przygotowanie pasów dźwigarów.

Do rozpoczęcia pracy nad dźwigarem centropłatu potrzebna była deska montażowa aby nadać odrazu idealny wznios:

 

post-225-0-73509600-1451233777_thumb.jpg

 

Jak widać do wykonania deski posłużyły trzy deski sosnowe odpowiednio poskręcane razem tak aby dostać około 2,5 stopnia wzniosu.

 

Wymiary dźwigarów w oryginalnej Suprze dla centropłatu kształtują się tak: 19 mm x 2,2 > 0,5 mm a dla końcówki: 12,7 > 6,3 mm x 1 > 0,2 mm.

W Megierze dźwigar uległ odchudzeniu na wymiary: 16mm x 1,5 > 0,5 mm na centropłacie oraz 14 > 8 mm x 0,5 > 0,15 mm.

Nie jest to jeszcze wersja docelowa dźwigara gdyż ciągle jest przewymiarowany jeżeli chodzi o latanie na zawodach F5J.

 

Parę fotek z przygotowania dźwigara:

Przycięte warstwy tkaniny jednokierunkowej

 

post-225-0-66997400-1451235553_thumb.jpg

 

Dźwigar w worku próżniowym

 

post-225-0-93592800-1451235591_thumb.jpg

 

Zaimprowizowana komora grzewcza stworzona z foli i kaloryfera domowego:

 

post-225-0-52319400-1451235672_thumb.jpg

 

A tak wyglądały gotowe płyty:

 

post-225-0-27760300-1451235754_thumb.jpg

 

I po pocięciu na wymiar (3 komplety)

 

post-225-0-76952400-1451235886_thumb.jpg

 

 

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Czasu na modele jak na lekarstwo oraz projekt przerósł wielkość mego warsztatu. Nie mniej prace powoli suną do przodu.

 

A oto co działo się przez ten czas:

 

Za pomocą noża przeciąłem płat na 3 części. Część środkowa  będzie robić jako wypełnienie dźwigara. Jakby ktoś robił wersję F3J, wskazane było by użyć miękkiej balsy lub twardszego styroduru (tylko na wypełnienie).

 

post-225-0-29020600-1456865846.jpg

 

Do dolnego pasa dźwigara przykleiłem wypełnienie z balsy w części środkowej i na końcach centropłata oraz styrodur pomiędzy balsą.

 

post-225-0-79951400-1456866077.jpg

 

Pod tak przygotowany dźwigar podkładamy pas górny i około 0,7mm podkładki która imituje owijkę dźwigara.Gdy to zrobimy obcinamy naddatek wypełnienia do obrysu płata (nóż i papier ścierny)

 

post-225-0-36975200-1456866251.jpg

 

post-225-0-02000200-1456866475.jpg

 

Następnie przyklejamy górny pas dźwigara. Do klejenia najlepiej użyć żywicy szybko schnącej przy czym wiązanie balsa dźwigar musi być dobrze przygotowane bo będzie przenosić największe obciążenia. Styrodur można wkleić na UHU Por.

 

CDN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 2 miesiące temu...

Sierpień miesiąc udany bo udało się zakończyć wszystkie problemy konstrukcyjne i na tapecie zostało założenie elektroniki. Model w stanie jak na foto 963 gramy, wynik udany ale jest dużo miejsc na poprawę. Wstępne symulacje pokazują że z cięższą MEGĄ wyrobie się do lotu w jakiś 1600 gramach.

 

 

post-225-0-81355400-1502810130_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.