Cybuch Opublikowano 10 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 10 Kwietnia 2016 Szanowni koledzy modelarze , Mosquito był kryty materiałem. Mam pytanie , czy struktura tego materiały w orginale jest widoczna, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JARECKI720 Opublikowano 10 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 10 Kwietnia 2016 raczej tak , tutaj całkiem dobrze to widać <http://www.cybermodeler.com/aircraft/mosquito/mossie_walk3.shtml> Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość horn3t Opublikowano 10 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 10 Kwietnia 2016 Na moje chyba było z tym rożnie http://www.globalaviationresource.com/v2/2013/12/10/news-de-havilland-mosquito-b-35-vr796-cf-hml-restoration/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 http://www.mosquitorestoration.com/gallery02.shtml Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Kolega z pracy mówi że był pokryty sklejka i tylko malowany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Kolega ma rację - był pokryty sklejką. Na sklejkę raczej płótna nie kładli ale jeśli tak to było impregnowane, szlifowane, że nie mogło wyglądać to tak jak pokrycie płócienne samolotów z I wojny. Często same stery były pokrywane płótnem ale to również szlifowane było. Samolot między innymi gładkości wykończenia zawdzięczał dużą prędkość lotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Całość - płat, stery i kadłub był pokrywany płótnem. Nawet splot płótna jest znany: http://uts-sumy.all.biz/en/madapolam-fabric-odyozhnvya-g3012979#!prettyPhoto[pp_gal]/1/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Tomek - a co z Twojego linku wynika? Pokazujesz tkaninę i żadnego kontekstu do omawianego samolotu nie widzę. W dalszym ciągu nazwałbym to impregnacja, "laminowaniem" niż krycie płótnem. To tak jak współcześnie - konstrukcję pokrywamy balsową pokrywamy np. papierem japońskim nie tylko po to by łatwiej malowało się taką powierzchnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Artykuł z Popular Science z 1943 strona 103, na rysunku stoi "EXTERNAL FABRIC COVERING (DOPED)" https://books.google.pl/books?id=fScDAAAAMBAJ&pg=PA100&dq=popular+science+1943+there%27s+one+thrill+no+soldier&hl=en&ei=NlvOTJj2EIPMnAeRwYT-Dw&sa=X&oi=book_result&ct=result&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true Wpis z Wikipedii o tej tkaninie: https://en.wikipedia.org/wiki/Madapolam Poza tym w większości publikacji podają w różny sposób następującą informację: "To complete the process, the fuselage was covered in a doped Madapolam (woven cotton) finish. Construction of the wings followed a similar process, and a minimal amount of metal was used to reduce weight." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Wydaje mi się, że autorowi chodziło jednak o fakturę wykończenia niż sam fakt czy czymś pokrywano sklejkę. A w tym wypadku to chyba zgodzimy się, że kadłub jak i płaty były gładkie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Trudno powiedzieć jak bardzo były gładkie. Na pewno nie były błyszczące, tak jak na tych zdjęciach z renowacji w Australii. Ja bym w modelu zastosował cienki szyfon albo batyst. Najlepszej jakości ujęcia filmowe można zobaczyć na filmie "633 Squadron", nakręconym w 1964 roku, w którym występuje 8 autentycznych Moskitów, z czego 5 latających. Fragmenty filmu są na YT: https://youtu.be/su5JWj8Wlec https://youtu.be/2A04o_kVonQ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Mam ten film nagrany na kasecie video. Mam też video - niektórzy młodsi użytkownicy mogą już nie wiedzieć co to takiego kaseta VHS . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Czytałem, że lotki były kryte blachą aluminiową. Cała reszta - płótnem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 A cholera wie. Pamiętaj, że produkowali to w kilkudziesięciu wersjach i kilkunastu zakładach, również w Kanadzie i Australii. Zatem przypuszczam, że różnie mogło być z lotkami i sterami. Jedne źródła podają, że stery były zrobione z ramy duralowej krytej płótnem, inne źródła podają, że powierzchnie ruchome sterów były kryte blachą alu. To samo z lotkami. Przypuszczam, że mogły być takie i takie wersje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Dzięki kolegom za odpowiedz. Z tego co ja się dowiedziałem o tym samolocie to ,że był kryty balsoą 2 mm sklejką plus na koniec materiał jakiś tam. Skoro był kryty materiałem to struktura musi być widoczna , chyba , że był szpachlowany i polerowany co na warunki wojenne było zbędne. Czy ktoś z Was widział go naocznie. Mam zamiar wybrać się do UK i sam to zobaczyć . Jestem teraz w trakcie budowy SBACH 342 2,2 m i tak sobie pomyślałem , że jeszcze dwa silniki to było by to. Przesłałbym relacje fotki z budowy Sbach ale poproszę o wskazówki jakim programem to zrobić. Model jest robiony i projektowany metodoą tradycyjną tz. deska kreślarska linijka itp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Żeby był gładki, nie musiał być polerowany... Trudno mi uwierzyć, że jeden z najszybszych samolotów IIWŚ, którego prędkość była podstawowym orężem/tarczą nie był gładki, no ale to gdybania. Jak przeglądam zdjęcia, to te w co lepszej rozdzielczości pokazują gładkie, pół-połyskliwe wykończenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin_Matejko Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Widziałem i dotykałem na żywo w muzeum w Anglii, ale był tak pomalowany że z bliska nie widać faktury płótna, jest gładki i matowy. Co do lotek to nie pamiętam jak wyglądały. Mnie najbardziej zachwyciła w tym samolocie konstrukcja przedziału uzbrojenia, choć to broń, to trzeba przyznać że pięknie i zmyślnie zrobiona. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Dzięki kolegom za odpowiedz. Z tego co ja się dowiedziałem o tym samolocie to ,że był kryty balsom i 2 mm sklejka plus na koniec materiał jakiś tam. Skoro był kryty materiałem to struktura musi być widoczna , chyba , że był szpachlowany i polerowany co na warunki wojenne było zbędne. Czy ktoś z Was widział go naocznie. Mam zamiar wybrać się do UK i sam to zobaczyć . Ja poza fotami i filmami nie widziałem. Ale potrafię sobie wyobrazić, że jeśli płótno miało gęsty splot i było cienkie, a warstwa farby była odpowiednio gruba, to faktura płótna została ukryta pod farbą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość horn3t Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Jak bym miał kiedyś budować model to powierzchnie zrobił bym na gładko, po lakierowaniu i tak nie widać jak pisze wyżej Tomasz. Powierzchnia Miles Magister gdzie widać pasy wzmacniające płócienne wycinane w ząbki nie widać różnicy w stosunku do sklejkowego pokrycia. Możliwe iż ten samolot też na sklejkowe pokrycie miał nałożone płótno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Cybuch, DH Mosquito, nie zupelnie byl pokryty po prostu sklejka. Byla to jedna z pierwszych konstrukcji przekladkowych sklejka - balsa - sklejka. Jest tego pelno na Internet np: https://www.google.com.au/search?q=sandwich+wing+dh+mosquito&espv=2&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0j5zDz4jMAhXJw4MKHZ5cBQ0Q_AUIBigB#imgdii=u3raZsUHhvcj7M%3A%3Bu3raZsUHhvcj7M%3A%3BADmmSJ1y1HnueM%3A&imgrc=u3raZsUHhvcj7M%3A Wystarczy np wrzucic haslo: dh mosquito wing design Jesli nie zna sie angielskiego jest Google Translator, ktory calkiem niezle sobie radzi, nawet ze Slowianskim jezykiem. Cut & paste (wytnij & wklej)?? male paragrafy. Na zewnetrzej powierzchni (kadlub i skrzydla) byl pokryty plotnem Modapolam: https://en.wikipedia.org/wiki/Madapolam i przyklejony srebrnym nitocellonem (dope) a na to kamuflaz . Nie pisze nic o szpachlowaniu. Na koniec kilka moich zdjec DH Mosquito z muzeow w Hendon & Cosford. NIe widze plotna ale nie wiadomo tez jak byly odrestaurowane (??); Czolem Andrzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi