Jump to content
jarek_aviatik

Mechanika lotu modelu samolotu

Recommended Posts

Jeśli jest to napisane w podobnym stylu jak wcześniejsze Pana "wykłady" to tym bardziej czekam na wieści. Taka publikacja to będzie prawdziwa perełka, mam nadzieję że już niedługo. Dziękuję i powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeglądając ten temat: 

 

Znalazłem taki post:

 

"Miałem w rękach chyba 4 różne modele na różnych etapach budowy jakie powstawały z tego zestawu a dwa modele miałem okazję oblatać.

Podstawowy problem to ostateczna waga. Zestaw części jest adresowany do "każdego" i tu jest zasadniczy problem bo powstają modele o wadze do lotu ponad 4kg ale można też zbudować model na poziomie 3kg.

Te co miałam okazję oblatać ważyły ok. 3,5 kg z silnikiem klasy 52 oraz 3,2 kg z silnikiem klasy 46. Oba latały poprawnie, muszę tu zdecydowanie potwierdzić, że te modele wbrew złym opiniom latają i radzą sobie całkiem dobrze. Model lżejszy miał wyraźnie krótszy rozbieg i dało sie wyczuć jego lepsze parametry w powietrzu oraz "spokój" przy podejściu, ten cięższy wymagał pełnej mocy w skrętach i nieco większego skupienia przy podejściu ale też było ok. Przy wadze ponad 4 kg podejrzewam że może już nie być tak przyjemnie.

 

Każdemu kto buduje lub zamierza budować ten model, polecam kontrolę wagi na każdym etapie budowy, stosowanie minimalnych ilości kleju oraz miejscową wymianę elementów balsowych na lepsze gatunkowo i lżejsze zwłaszcza w części ogonowej."
 

 

Chciałem przedstawić prosty kalkulator, oparty na podstawowym wzorze mechaniki lotu: Siła nośna = Ciężar modelu.

Można przy jego pomocy ocenić w dość dużym przybliżeniu prędkości budowanych (zbudowanych) modeli 

Istotną kwestią są dwie podstawowe dane:

1) powierzchnia skrzydła - obliczamy, lub mamy wynik np. z kalkulatora SC, rysunek poniżej.

2) masa modelu - ważymy gotowy do lotu

 

Kolejną ważną sprawą jest określenie współczynnika siły nośnej dla danej fazy lotu.

W swej karierze zaprojektowałem sporo modeli i ostatnio przeanalizowałem dane dla modeli typu "warbird"

 

Ekstremalny przypadek, to lot bez silnika (np. dolot do pasa i lądowanie)

1) Cz dla lotu ślizgowego bez klap - nigdy nie przekroczył 0,4, średnia z 12 projektów = 0,35

2) Cz dla podejścia do lądowania bez klap - wyhamowujemy tylko przez unoszenie nosa, średnia = 0,6

3) Cz dla dla podejścia do lądowania z klapami wychylonymi na min. 30 st., średnia = 1,0

 

Zamieszczam przykład dla P-47 o rozpiętości 1370 mm

Powierzchnię mamy w mm2, musi być w m2 - w kalkulatorze jest też przelicznik aby się nie pomylić.

 

Popatrzmy jakie są różnicę w prędkościach dla modelu ważącego 3,5 kg oraz 4,5 kg.

prędkość lotu ślizgowego dla masy 3,5 kg = 77,3 km/h

prędkość lotu ślizgowego dla masy 4,5 kg = 87,7 km/h

Ponad 10 km/h różnicy.

 

Ktoś napisze - po co to?

Ale przeglądając wpisy na forum widzę, że wiele osób nie ma pojęcia o prędkości z jaką powinien latać ich model.

Może komuś się to przyda.

 

 

 

 

 

 

 

Zrzut ekranu 2020-04-13 o 14.13.30.png

Zrzut ekranu 2020-04-13 o 22.34.58.png

Zrzut ekranu 2020-04-13 o 22.35.10.png

predkosc_lotu.xlsx

  • Thanks 2
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czekam z "niecierpliwością", bo mam dużo czasu na czytanie i poszerzenie wiedzy, a mało czasu na prace "praktyczne".

Nie chcę też popełnić błędów przy projektowaniu. 

Pozdrawiam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.