Jump to content

Recommended Posts

Witam!

Z okazji rozpoczynających się wakacji postanowiłem zbudować sobie jakieś elektryczne latadło.

Chciałem aby było to coś prostego w budowie, zapewniające dużo zabazwy, a jednocześnie  łatwe w naprawie, bo poniekąd bedzie to model do nauki.

Wybór padł na Tiny Trainer od Flite Test. Wyposażenie jakie dobrałem:

 

Serwa:   (Dokładny model jeszcze nie wybrany, ma mieć ok. 5g) - (2 lub 4szt. w zależności czy zdecyduję się na wersję z lotkami.)

 

Silnik:    (Tu właśnie pojawia się problem, nie wiem co wybrać. Proponowany to: "2200kv 250 size motor")

               Oczywiście należy dodać piastę, konektory oraz pop-saver.  (jeśli nie ma w zestawie)

 


 

Pakiet:   http://www.modelarski.com/produkt-Akumulator_LiPo_Redox_500_mAh_7,4V_20C_,11722.html    - LiPo Redox 500 mAh 7,4V 20C   lub   http://modelarski.com/produkt-Akumulator_LiPo_Redox_1100_mAh_7,4V_20C_,11786.html - LiPo Redox 1100 mAh 7,4V 20C (lepiej kupić 2x 500mAh czy 1x 1100mAh?)

 

Odbiornik:   FS IA6

 




 

Zależy mi żeby wyposażenie było najlepiej z jednego lub dwóch sklepów żeby nie płacić kilka razy za wysyłkę.

 

Wszystko mam zamiar kleić na Hot Glue oraz taśmę tak jak koledzy z USA, a piankę jaką chce wykorzystać to FOAM-X. (ponoć najbardziej zbliżone do tych z FT)

 

Powinno być dobre ale chętnie przeanalizuję wszystkie propozycje. Jak tylko przyjdzie mi pianka zacznę budowę oraz mam nadzieję relację

pod tym postem.

 

Pozdrawiam i życzę tyle samo lądowań co startów.  ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tu masz praktycznie to samo co w flite test tylko z innym klejem- gorzej oderwać papier (bardziej wytrzymałe) https://architekci-sklep.pl/plyty-piankowe/6166-plyta-piankowa-biala-5mm-70x100cm.html
Sprawdzone i mogę polecić.

Jeśli chodzi o akumulatory to nie powinno się równolegle łączyć więc lepiej 1x1100mAh.

Lotki mogą się do zabawy przydać ale to już indywidualna kwestia, ma to swoje plusy i minusy.

A śmigło dobierz z tabelki w specyfikacji silnika, oczywiście jak już będziesz wiedział jaki.
Powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za rady ale chyba zostanę przy FOAM-X. Co do akumulatorów nie chodziło o łączenie równoległe tylko na czym uda się uzyskać dłuższy czas w powietrzu. (Oczywiście przy opcji z 2x 500mAh chodzi o latanie z 1 pakietem na raz i zmianą pakietu na lądzie :D ) 

 

PS: Tak teraz myśląc chyba lepiej jest poszukać jakiegoś 800mAh lub zastosować 500Mah jak planowałem wcześniej z racji na wagę. (Wolałbym coś co lata wolniej przez co mam dłuższy czas na reakcję.) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robiłem z foam x i jest ciężkie i kruche(pianka jak i papier), zupełnie nie to co we fliteteście. Ale za to sztywność 2x większa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Zależy mi właśnie na niskiej wadze, więc może przekonam się do tej. Moją uwagę zwróciła też wersja oklejana papierem pakowym, co o niej sądzisz? Trochę poczytałem i sklep ma sporo negatywnych opinii. Zamawiałeś właśnie z tego sklepu?

 

EDIT:

serwa: https://abc-rc.pl/ES9051-Servo-Digital  - EMAX ES-9051 - 4,3g Digital

 

silnik: https://www.gimmik.net/Silnik_MT1806_2280KV_CW,o,17580.html?gclid=CjwKEAjwvr3KBRD_i_Lz6cihrDASJADUkGCavufXAYds9CM8L8uHsHUdleIAmBN8mA062lPjZ9F4yxoC2Ofw_wcB

-  Silnik MT1806 2280KV CW

 

Taki sam silnik i serwa znajdują się w "Power Pack A (Minis) od Flite Test" więc powinno być ok. 

Jeszcze jedno czy można do tego silnika założyć pop-saver, bo pewnie nieuniknione jest, że złapie kilka kretów. Trochę szukałem lecz nie wiem, który będzie pasował. Proszę o sprawdzenie wyposażenia czy wszystko do siebie pasuje, z góry dziękuję.

     

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem nic o tej oklejanej papierem pakowym ale znam to : 

ale robiąc to możesz se zwichrować model jak nie równo ci wyschnie.

Zamawiałem właśnie z tego sklepu i wszystko elegancko, ale zawsze zamawiałem prawie 10 płyt na spółę z kimś i przysyłali w oryginalnym kartonie więc nic nie miało prawa się stać w przesyłce.
Ze strony sklepu raczej nie ma się do czego w tym przypadku doczepić, połamanych ci nie wyślą.

Serva są dobre, silnik też tylko zwróć uwagę na oznaczenie (Clockwise - zgodnie ze wskazówkami zegara) i CCW (CounterClockwise - przeciwnie do wskazówek zegara).

Ty w swoim modelu będziesz miał śmigło ciągnące czyli powinno być lewe (CCW) i silnik tak samo.
A co do śmigła to w takim szybowcu koniecznie brake na regulatorze albo składane, a propsavera nie polecam. Przy takim małym śmigle to już w ogóle, jak kupisz jakieś sztywniejsze w stylu APC to nawet mocniejsze przyziemienia na pionowo ustawionym śmigle powinny się zakończyć przekręceniem się silnika a śmigło będzie całe. Po drugie do tego silnika nie kupisz chyba propsavera. Ja bym kupił zwykłe śmigła do 250'tki i to ci wystarczy, nie są drogie a co za tym idzie tak bardzo nie szkoda jak się złamie.

https://abc-rc.pl/HQProp-DD-6045-black-CCW
https://abc-rc.pl/silnik-tarot-mt-2204-ccw-2300kv-230w-tl400h5-smigla

to może być fajny zestaw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o akumulatory to nie powinno się równolegle łączyć więc lepiej 1x1100mAh.

 

Kolego Mlitek, proszę nie opowiadać legend bo później krążą takie głupie historie. Równie dobrze można powiedzieć że nie mona ładować pakietów równolegle. Oczywiście ze można łączyć pakiety równolegle tylko trzeba pamiętać żeby były równo naładowane. I co ciekawsze przy takim połączeniu nie muszą mieć takiej samej pojemności. Przy połączeniu szeregowym natomiast ważne jest aby ich pojemność była maksymalnie zbliżona a napięcia juz niekoniecznie - np 2s i 3s aby uzyskać 5s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego Mlitek, proszę nie opowiadać legend bo później krążą takie głupie historie. Równie dobrze można powiedzieć że nie mona ładować pakietów równolegle. Oczywiście ze można łączyć pakiety równolegle tylko trzeba pamiętać żeby były równo naładowane. I co ciekawsze przy takim połączeniu nie muszą mieć takiej samej pojemności. Przy połączeniu szeregowym natomiast ważne jest aby ich pojemność była maksymalnie zbliżona a napięcia juz niekoniecznie - np 2s i 3s aby uzyskać 5s.

dlatego napisałem że nie powinno a nie nie można, nie chciałem się rozpisywać i mącić chłopakowi. Ale oczywiście trzeba było się rozpisać o swojej nieskończonej mądrości. Krótkie i zwięzłe odpowiedzi są najlepsze. Może dla tego kolega z wątku wolał mi już zadać pytania na priv żeby się ten temat na 30 stron rozpisał bo ktoś na siłę szuka błędu i pisze o tym jak by już tego w innych 15 wątkach nie było. Oczywiście nie zaprzeczam temu co napisałeś!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Pomimo mojej nieobecności na forum prace jakoś ruszyły do przodu. Pierwszy raz miałem do czynienia z takiego rodzaju pianką, lecz bardzo szybko ją polubiłem. Zacząłem od sklejenia planów oraz przeniesienia ich na piankę. Następnie przyszedł czas na wycięcie elementów. Zdecydowałem się na wersję z silnikiem jak i wersję szybowcową, do tego skrzydła ze wzniosem bez lotek. W planach mam wykonanie wersji z lotkami.

 

post-16276-0-72153800-1500832386_thumb.jpeg

post-16276-0-52327400-1500832425_thumb.jpg

post-16276-0-47012900-1500832457_thumb.jpg

post-16276-0-74159000-1500832558_thumb.jpg

 

Niestety podczas budowy nie obyło się bez problemów. Po podłączeniu wszystkiego na stole działało bez zarzutów. Odłączyłem zasilanie i podłączyłem ponownie bez zmiany innych podłączeń - nadal wszystko działa. Za trzecim razem cisza, regulator nie wydał z siebie żadnych dźwięków, nie reaguje na drążek gazu. Co dziwne BEC działa. Sprawdzam raz jeszcze - nadal nic. Regulator (Redox 20A) wymieniono mi na nowy. Niestety sytuacja się powtórzyła. (No chyba wina nie leży po mojej stronie skoro podczas pierwszych kilku włączeń wszystko działa bez zarzutu, płynne przechodzi z góry do dołu, wszystko zimne, podłączam raz jeszcze i cisza. Chyba ja mam jakiegoś pecha albo jakaś wadliwa partia.  :angry:

 

W wolnych chwilach skleiłem sobie przód szybowcowy. Niestety chyba pianka od Flite Test jest trochę lżejsza od tej mojej więc samolot wyszedł  trochę ciężki gotowy do lotu jako szybowiec waży 323g, a jako motoszybowiec 315g co mogłoby wydawać się dziwne lecz w szybowcu musiałem dosyć mocno doważyć przód, bo jakoś mi ogon ciężki wyszedł.

 

post-16276-0-02881800-1500837094_thumb.jpg

 

Mimo w miarę słonecznej pogody samolot jeszcze nie oblatany z powodu tego nieszczęsnego regulatora.

Na szczęście (nie wiem czy można to nazwać szczęściem :D ) mam co robić gdyż balsowa spalinka (robiona na modelarnii - dlatego nie ma relacji, bo pomysł na zdjęcia zrodził się w połowie modelu) miała bliskie spotkane z drzewem. Dużych strat nie ma lecz trochę pracy przy niej jest. Jeśli będą chętni mogę wrzucić trochę zdjęć  ;) .

 

Pozdrawiam i życzę wysokich lotów.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleisz na hot glue? używasz jakiegoś specjalnego pistoletu czy zwykłego z marketu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, kleję na hot-glue używając pistoletu z marketu budowlanego. Jest to model Proline 42916, klej również tej firmy. Trzyma mocno, miałem trudności z oderwaniem elementów klejonych do siebie. Mogłem użyć jakiegoś kleju do pianki, pewnie wyszedł by lżejszy, lecz z hot-glue pracuje się o wiele wygodniej jak i nie trzeba długo czekać na utwardzenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Rajiu Ryu
      Witam zaczynam przygodę w Modelarstwie RC tak wiec liczę na wsparcie doświadczonych kolegów
      Chce zacząć od wicherka 15 oczywiście pozwoliłem sobie wykonać rysunki 3D paru części, resztę będę rysował dalej w wolnym czasie  poniżej podaje załączniki może komuś kiedyś się przydadzą a może ktoś doda uwagi co powinno być poprawione załączam plik PDF z możliwością obejrzenia w 3d rysunku oraz plik STL gdyby ktoś chciał wydrukować owe części za pomocą drukarki 3D Oraz plik bazowy pozwalający na edytowanie 
       
      Mam już wydrukowane część planów na ploterze -
      Obecnie mam problem z zamówieniem listewek brak na rynku 5mm x 3mm jest tylko balsa
      tez nie wiem co zamówić na pokrycie skrzydeł oraz czy są wymagane jakieś specjalne narzędzia 
      Chce wykonać 2 zestawy skrzydeł z lotkami i bez (w sumie nie wiem czy jest sens ale mam takowy kaprys )
       
      Potrzebował bym pomoc w wyborze aparatury poniżej podaje linki 
      1)
      2) https://www.rchubiq.eu/radiolink-aparatura-at10ii-12ch-24ghz-mode-2-telemetria-odbiornik-r12ds-modul-prm-01-kolor-pomaranczowy-p-594.html?gclid=CjwKCAjwxuuCBhATEiwAIIIz0TBJda7MBkiqFvfes3dwLCULtLpwtYK-H76BWtbjXQWvfItVvJhgMxoCItoQAvD_BwE
       
      3) https://77hobby.pl/radiolink-at-9-mode-2-odbiornik-r9d-p-130.html
       
      4)https://77hobby.pl/turnigy-9x-v2-mode-2-p-75.html
       
      Na chwile obecna to tyle
       
      Wicherek Skrzydło Żeberko A 1,5mm.ipt Wicherek Skrzydło Żeberko A 1,5mm.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko A 1,5mm.stl Wicherek Skrzydło Żeberko A 3mm.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko A 3mm.stl Wicherek Skrzydło Żeberko poziome z perforacja 1,5 mm.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko poziome z perforacja 1,5 mm.stl Wicherek Skrzydło Żeberko poziome z perforacja.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko poziome z perforacja.stl Wicherek Skrzydło Żeberko z perfracja A 1,5mm.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko z perfracja A 1,5mm.stl Wicherek Skrzydło Żeberko z perfracja A 3mm.pdf Wicherek Skrzydło Żeberko z perfracja A 3mm.stl
    • By artwszol
      Cześć!
       
      Zawsze chciałem zrobić jakąś relację z budowy, ale nigdy nie miałem okazji. Może obawiałem się też reakcji bardziej doświadczonych modelarzy, ale w końcu się zdecydowałem i oto jest.
      Jakiś czas temu od kolegi dostałem kadłub razem z usterzeniem do szybowca 'rekreacyjnego', ale coś na kształt klasy F3F/F3B. Leżał chwilę, w końcu zabrałem się za projektowanie i budowę skrzydeł.
       
      W pierwszym etapie wziąłem się za geometrię skrzydła. Kolega mówił, że skrzydełka miały rozpiętość 2,3m. Postanowiłem zrobić je jednak odrobinę większe. Zdecydowałem się na 2,5m. Cięciwę przykadłubową mam narzuconą przez kadłub, więc nie poszaleję. Chciałem zrobić skrzydła półeliptyczne lub kształtem do nich zbliżone. W ruch poszedł AutoCAD. Zaprojektowałem więc coś na kształt obrysu eliptycznego.

      Nie zwracajcie uwagę na różne końcówki skrzydła, bo chciałem zostawić sobie brak zaokrąglenia, żeby mieć z czego ściągać wymiary.
       
      W kolejnym etapie dobrałem profil skrzydła. Po wstępnej selekcji rozważyłem następujące opcje: AG24, HS1.7/9, MH32, SD7003 i SD7037. Wrzuciłem to do XFLR5. Masę modelu oszacowałem na około 1.7 kg. Znając geometrię zdefiniowałem analizę profilu typu 2 (polecam ). Wpisuje się tam dane modelu i program oblicza parametr Re.sqrt(Cl). Najwierniej oddaje zmiany charakterystyk modelu w locie i pod wpływem zmiany liczby Reynoldsa

      Zdecydowałem się na wybór profilu AG24. Dlaczego? Otóż ze względu na niską krytyczną liczbę Reynoldsa i dużą doskonałość. Liczba Reynoldsa na końcówce dla krytycznego kąta natarcia wynosi 40000, gdzie cięciwa końcówki to 6cm. Krytyczna liczba Re dla profilu to około 45000 i jest najniższa wśród pozostałych profili.
       
      Wrzuciłem wszystko, razem z geometrią, kadłubem i usterzeniem, do XFLR5. Zrobiłem szybką obwiednie obciążeń i na podstawie obliczeń programu wyeksportowałem sobie rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości. Na tej podstawie obliczyłem wymiary dźwigara i dobrałem wielkości pasów dźwigara:

      Zaznaczyłem na czerwono miejsce, gdzie moment gnący jest zbyt duży jak na ten dźwigar. Nie martwię się tym, gdyż nie brałem pod uwagę wpływ pokrycia, dźwigara tylnego oraz przede wszystkim bagnetu do łączenia skrzydełek, który akurat będzie w miejscu, gdzie dźwigar 'nie domaga'.
       
      Konstrukcja skrzydła będzie składała się z rdzenia styropianowego, pasów dźwigara, dźwigara tylnego, krawędzi natarcia oraz z balsowego pokrycia. Na to wszystko pójdzie folia.
       
      Zabrałem się do roboty. Umówiłem się z kolegą, który ma ploter i poświęciliśmy chwilę czasu, żeby to wszystko wyciąć.

      Z największymi segmentami nie było problemu. Pojawił się on z końcówkami. Drut niszczył tą najcieńszą część. Po kilku próbach i manewrach z temperaturą drutu, udało się wyciąć. Całość robi wrażenie:

       
      Wyciąłem jeszcze sobie podkładkę pod skrzydła, żeby ich nie zwichrować podczas budowy. Po miesiącu przerwu kupiłem w końcu drewno i zrobiłem dźwigar. Najgorsze było to, że jest on stopniowany, ale łączenie nie było trudnością. Na tą chwilę zrobiłem jeden z czterech pasów dźwigara. Resztę będę robił pewnie po weekendzie.

       
      Jak zrobię kolejne etapy to będę tu pisał. Chętnie przyjmę rady dotyczące budowy, stosowanych materiałów, klejów itp. Mimo tego, że robiłem już skrzydła identyczną metodą, to tamte miały dużo grubszy profil i były trapezowe, więc dość proste w budowie.
       
      Pozdrawiam
    • By jacek_podwysocki
      Witajcie,
       
      W tym roku postanowiłem, że poza lataniem modelami rc, także zbudować swój pierwszy latający model. Wybór padł na Piper'a Cub J-3.
       

      Źródło: https://hobbystation.co.nz/fms-piper-j3-cub-v2-yellow-1410mm-55-5-wingspan-rtf/
       
      Model: Piper J-3 Cub
      Rozpiętość skrzydeł: 1700mm
      Długość modelu: 1117mm
      Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silnik spalinowy)
      Plan: Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Kolejnym etapem było wycięcie wszystkich elementów potrzebnych do złożenia lewego skrzydła przy pomocy elektrycznej wyrzynarki włosowej, zacząłem od żeber.
       


       
      Wszystko szło dobrze do momentu w którym doszedłem do żebra W-3. Jak widać na projekcie, ma ono inne wycięcia na dźwigary niż pozostałe żebra oraz otwory są na zupełnie innej wysokości. Przymierzałem je do żeber W-2 i W-1, żeby ocenić, jak powinienem zmniejszyć grubość dźwigarów, żeby weszły w otwory ostatniego żebra. Na poniższym zdjęciu widać nałożone żebra W-1 i W-3 na siebie, gdzie widać, że najbardziej optymalnym umiejscowieniem mniejszego żebra (W-3) byłoby w połowie wysokości żebra W-1. Pytanie do Was, czy to jest okej? Z tego co widziałem na zdjęciach, Piper'y mają skrzydło płaskie u dołu aż do samego końca a tutaj wygląda na to, że będzie ono się zwężało.
       

      Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Pytanie nr 2: na projekcie mam informację, że przedni dźwigar ma być ze zwykłej balsy a tylny z twardej balsy. Czy bardzo zmniejszę wytrzymałość konstrukcji skrzydła stosując zwykłą balsę w obu dźwigarach? A może wystarczy większy (przedni) dźwigar zrobić z sosnowej listewki a tylny ze zwykłej balsy?
       
       

      metric-conversion-chart.pdf
    • By morfeusz1987
      Już za kilka dni zaczynam relacje z budowy  P-38 Lightning.
       
      Dane techniczne:
      skala 1/5.3
      długość 208cm
      rozpietosc 289cm
      waga ok 20kg
      napęd prawdopodobnie 2x rcgf55
       

       

    • By Fuzzy
      Cześć!
       
      Od niedawna wróciłem do modelarstwa (po 10 latach przerwy). 
      Na codzień latam FunFly 1,2m - zdecydowanie znudziło mnie latanie od lewej do prawej tym modelem, postawiłem na coś konkretnego na przyszły sezon. 
      Zapewne pare osób które śledzą budowę MXa użytkownika enter1978 widziało, że zdecydowałem się właśnie na jego budowę.
      Postanowiłem założyć temat, ponieważ w razie gdy coś spiernicze, lub będę miał z czymś problem, to się po prostu spytam.
       
      Jest to moj pierwszy w życiu KIT, zapewne wiele rzeczy zepsuję (Tak, już to zrobiłem, lecz o tym za chwile...)
       
      W takim razie, do dzieła. 


       
      Paczka odebrana, warunki trochę spartańskie, lecz trzeba działać na tym co się ma. 
       
      Wstępne zapoznanie z KITEM

       
      No i trzeba zacząć działać, standardowo od skompletowania elem. do budowy domku. 


       
      W pierwszej kolejności postanowiłem wszystko przeszlifować - frez zrobił swoje. 

       
      Wszystko przeszlifowane, stwierdziłem że zaznaczę teraz co trzeba ze sobą skleić.. 

       
      Wszystko ogarnięte, więc trzeba sklejać.  Żywica L285 plus H285, no i jazda
      Tak mniej więcej wygląda warstwa kleju

       
      Wszystko sklejone, no i teraz trzeba czekać na następny piękny powrót z pracy..

       
      Lecz chwila..
      W nocy, wstałem bo jedna rzecz mi nie dawała spokoju, no i słusznie.
      Bocznice domku niestety skleiłem odwrotnie. 

      Niestety, 10h w pracy w tym 13h poza domem zrobiły swoje.
      Zmęczenie, brak doświadczenia i pośpiech wyszły w bardzo słabym momencie, no cóż.. 
      Trochę mnie to zniechęciło, ponieważ liczyłem że wyjdzie sprawnie, no ale.. Trudno
      Nie ma co się łamać, tak więc
      cdn..
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.