Jump to content
Sign in to follow this  
pjk11

Dylemat co do śruby napędowej

Recommended Posts

Witam

 

Reanimuje stary model RC, miał on zabudowany radziecki silnik elektryczny zblokowany z wałem napędowym. Niestety silnik został spalony i muszę go wymienić. Obudowe wału zostawiam, zmieniam silnik i wał (ze szprychy rowerowej, gwint M2 prawy). Jednak gubie sie jaka śrubę kupić, CW czy CCW, lewą czy prawą? CW/CCW odnosi się chyba do obrotów śruby, ale lewa czy prawa to co to jest? Obroty śruby czy rodzaj gwintu? Jak się patrzy na obroty, od dziobu czy od rufy? Daje zdjęcie silnika z wałem, strzałka oznacza obroty silnika.

 

3f4a377bf970922cmed.jpg

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli się nie mylę, to lewa/prawa pokazuje stronę kierunku obrotów (naprzód), patrząc od rufy do dziobu. A gwint jest w obu przypadkach - prawy.   :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli się nie mylę, to lewa/prawa pokazuje stronę kierunku obrotów (naprzód), patrząc od rufy do dziobu. A gwint jest w obu przypadkach - prawy.   :)

Dzięki

 

Czyli w moim przypadku muszę kupić śrubę prawą/CW z prawym gwintem, ale wydaje mi się, że żeby śruba nie miała tendencji do odkręcania gwint śruby i wału powienien być lewy. Dobrze myślę?

 

Pozdrawiam

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Model pływa do przodu jak i do tyłu ( nie wiem czy twój to ślizg czy redukcja) więc jaki byś nie zastosował gwint zawsze w jednym kierunku będą tendencje do odkręcania się. Dlatego na wale powinieneś zastosować nakrętkę kontrującą a i klej do śrub nie zaszkodzi. To mały silniczek więc jak dobrze skontrujesz to nie powinno być problemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejka

 

Moj plywa tylko do przodu z powodu jednokierunkowego regulatora napiecia, (o czym w latach kiedy mój ojciec go budował nawet nie było co marzyć, wkładało sie 2 baterie 4,5v i tyle). A co do nakretki kontry to jak mam ją zastosować jak śruba ma wejście na gwint tylko z 1 strony?

 

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

. A gwint jest w obu przypadkach - prawy.   :)

3 stopień góralskiej prawdy :P .Występują też z lewym gwintem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw nakręcasz na wał nakrętkę a potem śrubę napędową i kontrujesz.

Jak masz śrubę PRAWĄ  i nie masz biegu wstecznego to sama będzie się dokręcać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawy kierunek obrotów to patrząc od strony silnika w kierunku śruby  zgodny z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.

Twój silnik kręci się w lewo i potrzebowałby śróby lewej z lewym gwintem ( gwint ma się sam dokręcać w czasie pracy). O taką będzie trudno, więc proponuję odwrócić kierunek obrotów silnika poprzez zamianę przewodów i po sprawie, Wszystko stanie się proste i łatwe. Żadne " kontry " nie będą potrzebne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety kierunku obrotów nie moge zmienić. Z powodu ksztaltu szczotek, może on kręcić sie tylko w jedną strone, co jest oznaczone na silniku.

 

7af14a2327053682med.jpg

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto przykład z firmy Volvo Penta i dwie śruby:

 

  • Śruba 3 płatowa BS-A3F lewoskętna przednia
  • Śruba 4 płatowa BS-A3R prawoskrętna tylna

Schemat przykładowego montażu śrub A3

 

schemat%20duo%20proppeler%20A%20type_1.j

 

czyli patrzymy od rufy do dziobu, co jest logiczne konstrukcyjnie (tak rysuje się kadłub) i montażowo (tak się nakłada śrubę).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik będzie się kręcił w prawo jak i w lewo. Oznaczenie plusa jako czerwona kropka ma znaczenie jak mały chińczyk składa modele różnej maści. Wie że ma przylutować czerwony kabelek do kropki i model płynie lub jedzie w odpowiednią stronę. Jakby lutował na chybił trafił to w czasie sprawdzania  jeden model poruszałby się do przodu a drugi do tyłu. Przy tak masowej produkcji mieli by dużo dodatkowej roboty a czas to dolary.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem

 

Tylko jak długo? Nie głaszcze się kota pod włos :-) , a z układu szczotek  (a raczej ich prowadzenia wynika że dużo lepiej ma pracować tak jak jest oznaczony).

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki silnik kosztuje 10 zł a rozmawiamy jakby to był rarytas za kilkaset zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kto rozmawia o rarytasie? Podałem wszystkie dane i po prostu chcę kupić odpowiednią śrube. Nie jestem w temacie więc pytam.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten mankamrnt z szczotkami to się nazywa kąt wyprzedzenia i masz rację ,silnik bedzie się kręcił szybciej w jedną strone jak podłączysz carewony do czerwonego.

Lecz nie rozumiem dlaczego chcesz pływać na pełnych obrotach?

Bo jeśli nie chcesz pływać na pełnym gazie jakie to ma znaczenie( niewiele mniej obrotów)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak chcesz zmienić kierunek obrotu śruby nie zmieniając kierunku obrotu silnika wprowadż przekładnię (dwie zębatki, jedną na wał silnika, drugą na wał śruby). Możesz przy okazji dopasować prędkość obrotową wału do śruby, jej skoku, średnicy itd. i zakładanej prędkości jednostki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.