Jump to content
solainer

DH 100 Vampire MK 1

Recommended Posts

Czy zabudowanie wnęki podwozia nie przesunie tylko problemu w inne miejsce? Podciśnienie nadal będzie, na dłuższą metę nie jest to szkodliwe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, solainer napisał:

Wamipir latał na Warbisrds w Bobrownikach. Co prawda dopiero w niedzielę ale dobre i to. W sobotę jakoś nie mogłem się przełamać by latać nim i F86.

Spostrzeżenia po kilku lotach. Musiałem zaprogramować fazy lotu dla z osobnym trymowaniem dla otwartego i zamkniętego podwozia. Co ciekawe to nie wypuszczenie klap powoduje zadzieranie nosa tylko wypuszczenie podwozia. Z wypuszczonym podwoziem model wymaga oddania o około 5-6 ząbków trymera wysokość. Po schowaniu na takim trymie nos opada i znów trzeba podciągnąć na 0. Jeszcze jednym mankamentem jest spore podciśnienie w kadłubie, niby wloty powietrza są duże ale silnik zasysał również powietrze przednimi drzwiami podwoziowymi. Powodowało to zamykanie przednich drzwi podczas startu. W trakcie lotu gdy silnik nie był już na max obrotach podciśnienie spada i drzwi się otwierają. Poradziłem sobie z tym zabudowując całkowicie wnękę podwoziową w kadłubie. Teraz już drzwi same się nie zamykają. Ogólnie model lata fajnie i powoli się z nim oswajam.

Zamieszczam zdjęcia z lotu na Warbirds. Może ktoś ma jakiś filmik?

 

2118333923_phoca_thumb_l_dsc_6587copy.jpg.b11d56f3ff1062552c391c86d838c30c.jpg1956696961_phoca_thumb_l_dsc_6589copy.jpg.29d746bad013d2aec86a3dc39d9086f6.jpg661581582_phoca_thumb_l_dsc_6590copy.jpg.b06dbc5e19c574786ea5e67b303f6617.jpg843108671_phoca_thumb_l_dsc_6597copy.jpg.4f178af76067e3d1b176194ada7f1462.jpg

Piotrze, nie marudz...model piekny, lata realistycznie....Gratulacje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie. Świetny model, a przeważnie zawsze tak jest że po oblocie czy kilku pierwszych lotach trzeba zrobić jakieś drobne poprawki.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się że podciśnienie występuje tylko gdy model stoi i przy starcie. W locie powietrze siłą rozpędu pchane jest wlotami. Zresztą drzwi podwoziowe otwierają się w locie co świadczy o spadku podciśnienia. Zobaczymy w praktyce. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opisane przez Piotra zjawisko zasysania powietrza do kadłuba na skutek przepływu dolotowego modelarskiego TSO nosi nazwę implozji. W samolocie LALA-1 (doświadczalny antek z napędem odrzutowym) implozji ulegał cały  tunel dolotowy silnika turboodrzutowego (źle policzony i wykonany). Dlatego dobrze zaprojektowany napęd silnikiem turboodrzutowym powinien mieć w kadłubie dyszę dolotową i wylotową gazów. Jeżeli nie to będzie niszczony kadłub lub będą targane klapki, drzwi bombowe, etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, Matijus napisał:

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Skutecznym rozwiązaniem takich problemów i zasysanych osłon podwozia jest użycie bypassa:

http://www.angelfire.com/wi/jettech/page3.html

 

Bypass łączy kanały dolotowe z zewnętrznym płaszczem rury wylotowej i z umieszczoną wewnątrz turbiną zupełnie odcina powietrze do sprężarki i opływające turbinę od wnętrza kadłuba.

Jeszcze mała dygresja dotycząca słownictwa. Lotnictwo na ziemiach polskich istnieje ponad sto lat (z czego 43 lata z moim udziałem). W tym czasie dorobiło się bardzo wielu zgrabnych, własnych określeń.

Np. "osłony wnęki podwozia" lub krócej "osłony podwozia", więc nie wypada aby pasjonaci lotnictwa używali kalki z angielskiego (w j. ang. na samolocie gdzie się nie obrócisz są drzwi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.09.2020 o 13:20, solainer napisał:

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

 

Piotrku   ,     podaj  dane nowego modelu .   Plan czy zestaw ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kit. Więcej szczegółów będzie w nowym wątku ale to jak już dostanę do ręki zestaw. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fazy lotu się sprawdziły. Dzięki osobnemu wytrymowaniu  dla otwartego podwozia i osobno dla zamkniętego teraz już nie ma efektu zadzierania. Modelem lata się super i coraz lepiej go poznaje. 

Poniżej fotka z zachodu słońca. 

IMG_20200918_185722.thumb.jpg.e2121e0e2bae2e69107aef2e6ea3b0c4.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skleciłem krótki film z lotów na lotnisku w Pile. Na końcu incydent z lądowaniem ze zgaśniętym silnikem. Mam nieszczelność w instalacji ale nie wiem gdzie. Zgasł w locie na plecach a UAT był pusty. Chyba to już ogarnę dopiero wiosną przed nowym sezonem. 

 

 

  • Thanks 1
  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.