Jump to content
Paweł Praus

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt

Recommended Posts

podoba mi się a jeszcze bardziej by mi się podobało jak by to było na mojej malutkiej tokarce ustawione. Niestety zdecydowanie za duże urządzenie. A na Tosie sv18 bez osłon nie  ustawię tego bo zbyt niebezpieczne.

 śledzę fora i dostępność maszyn CNC.

1302626436_1-ScreenShot12-23-19at04_06PM.thumb.JPG.de3b16d06af20a5c2d7c5ebf6992f256.JPG

Aktualnie pod kątem robionej produkcji najlepsza oferta na popularnych aukcjach. Nieosiągalna dla mnie ze względu na chwilowy jeszcze brak wolnego miejsca na następne maszyny CNC.

Na razie to moja najmniejsza frezarka zrobiła dokładne elementy z mosiądzu i czekam na Pawła co by ocenił.

1-IMG_9314.thumb.JPG.8f57c4c33fd605c092c0d68fdb24a43d.JPG

nie będę się rozwodził na temat szybkości tej frezarki bo oczywiście idzie bardzo ale to bardzo wolno. Ale... jest zrobione i po akceptacji wymiarowej spokojnie pochwalę się konkretną ilością zrobionych przeciwwag do śmigła F2A oraz jak to idzie a ja nauczę się lepiej obsługiwać tą frezarkę to będą robione korbowody do silnika SiM 2b. z duralu 7075 T6. Próby tej produkcji robiłem dawno temu i teraz wracam do tego tematu.

1-IMG_9336.thumb.JPG.9945aa845fb8f57d2deda9493c6c413b.JPG

a wracając do SiM-a:

robię drugą stronę igieł. Po przymiarkach okazało się że aby nałożyć sprężynę na tylną część iglicy muszę zatoczyć stożek bo taki ma kształt sprężyna i nie jestem w stanie jak jest cylinder naciągnąć tej sprężyny. Teraz na dwóch zwojach sprężyny iglica jest wpasowana i bez lutowania trzyma się.

1660605432_1-igladogaznikaostatecznawersjawymiaryzmiany.thumb.jpg.42f1f45a6a477855af112dc27931672e.jpg

realne zmiany wykonane bezpośrednio w programie tokarki CNC. teraz to jeszcze trzeba nanieść na rysunek 2D toczonej igły do gaźnika.

 

97652767_1-igladogaznikaostatecznawersjawymiaryzmiany1.thumb.jpg.34e6b3c3cb02c13a9599d8c727bcbf05.jpg

podtoczenie daje swobodę wybiegu gwintu. Nie trzeba nic robić. Po prostu nie ma żadnych wypływek materiału.

 

1654269734_1-igladogaznikaostatecznawersjawymiaryzmiany1b.thumb.jpg.11fe111bff0040a8c9f6b294271f249a.jpg

to samo z przodu igły. Zatoczona faza daje możliwość płynnego początku gwintu.

 

1-IMG_9392.thumb.JPG.7cb72b17ba823ba5647047ae2755b87a.JPG

realnie zrobiona igła z wykazanymi wcześniej korektami na wejściu i wyjściu gwintu.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wreszcie mam wolną tokarkę CNC i mogę drugie strony igły do gaźnika wykonać w cyklu półautomatycznym.

1-IMG_9552.thumb.JPG.896616739d9051b1fc7504eec8c54c8f.JPG

 tak to wygląda na gotowo  po toczeniu.

 

 

1-IMG_9550.thumb.JPG.f08761800e1e04602d59bed4d3ddb347.JPG

dobrany stożek gwarantuje dobre dopasowanie ze sprężynką.

 

 

1-IMG_9554.thumb.JPG.579948aa0c44de6cb8d2f37244c9069d.JPG

tak to wygląda w trakcie wymiany detali. Tutaj wykręcam gotowy detal. 

 

1-IMG_9556.thumb.JPG.8ed26262b0fb3555d1a0867400f414ec.JPG

tak wygląda wygenerowana w sposób prawie automatyczny ślad przejść noża tokarskiego do tej konkretnej obróbki. To trzy cykle oddzielne cykle złożone na piechotę w jeden cykl. 

 

 

1-IMG_9557.thumb.JPG.96476b95548b233dffaa7cfab50ea596.JPG

mój Mach3 ma gotowe proste cykle które jak widzę jestem w stanie ogarnąć i zastosować.

 

 

1-IMG_9548.thumb.JPG.523035c0a24befd731226be5dbe88a14.JPG

pokazuję tabelę ostatniego cyklu prostego do toczenia stożka. Po trzeciej korekcie dopasowałem stożek zatoczonego trzpienia do średnicy wewnętrznej stożka sprężyny. "Angle" jest na poziomie 1.7 stopnia a nie +8.4. 8.4 to dana z zupełnie innego wcześniejszego toczenia. Tak samo parametry obróbki będą-są stosownie zwiększane (optymalizowane).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sobota prawie całkowicie poświęcona dalszym pracom nad repliką silnika SiM 2b

TEMAT: wykonanie przynajmniej 65 sztuk igieł do gaźnika. Czyli kontynuacja toczenia drugiej strony igły gdzie będzie lutowanie ze sprężyną. Oraz sam drucik wymaga zrobienia zaokrąglenia bo technologicznie nie było możliwości od razu zrobienia tego podczas procesu prostowania, wykańczania końca drutu wyprostowanego, gięcia o 90 stopni i odcinania. Odcięty element drutu właśnie dzisiaj obrabiam po operacji odcięcia. Parę zdjęć pokazujących jak to robiłem z wykorzystaniem posiadanego wolnego parku maszynowego. 

  A na polu krzyżowym kolejne gotowe półwyroby do dalszej obróbki. Ale dzięki poustawianiu szybko wiadomo ile czego jest już zrobionych detali.

 

1-IMG_9604.thumb.JPG.00432ed7bed09dbfdc84883d31d3d82e.JPG

dłuższy koniec obrobiony, krótszy wymaga obróbki przeze mnie.

 

1-IMG_9608.thumb.JPG.a14de086c2269467412518d5ec247672.JPG

resztki wypychaczy tulejowych gwarantują osiowość mocowania w uchwycie 80mm przy jednoczesnym wybiegu między szczękami drugiego końca.

 

1-IMG_9593.thumb.JPG.f23dee676015b67edb4eb05e0844d02a.JPG

w uchwycie jest zderzak co by obrabiany drut nie chował mi się.

 

1-IMG_9612.thumb.JPG.73f19a40f41548098af7924dc9ee1053.JPG

zderzak to stary rozwiertak ze stożkiem Morse'a 2 odpowiednio obrobiony co by ze szczękami uchwytu nie kolidowało.

 

1-IMG_9611.thumb.JPG.a3e8b6d80dbea286c4fedac9f6bfe3ab.JPG

brak kolizji 

 

1-IMG_9615.thumb.JPG.a08f9c2c6de029a6c6b9ef3a19e30ba4.JPG

i tak to sobie siedzi tuż przed obróbką

 

1-IMG_9590.thumb.JPG.3621836cbe300925c726675e700e8724.JPG

u mnie klasycznie prostnice na rękawie. Samo narzędzie to diamentowe kształty. Aby nasyp szybko nie wyleciał zawsze wszystko robię na mokro. Kiedyś to był olej wrzecionowy rozcieńczony naftą a odkąd WD40 jest na Wolumenie po 10 zł to WD40.

 

1-IMG_9618.thumb.JPG.23a1c5de70af6277b10caf3cf1b3f742.JPG

widać dokładnie zbieżność w miejscu osadzenia sprężyny.

 

1-IMG_9630.thumb.JPG.4fb5d5d48f973896381f1207ef6fcd5e.JPG

drobny problem to wykręcenie gotowego detalu z przyrządu. Ale całe szczęście mam nowy uchwyt wiertarski bez kluczyka i bardzo łatwo się odkręca.

 

1-IMG_9628.thumb.JPG.1b6f6ea5587512ea98845f4633d26b76.JPG

cały diagram mam zapełnić. Może uda się w tym roku...?

1-IMG_9617.thumb.JPG.cc3d3b541b3a7ab938173c183816b652.JPG

1-IMG_9589-001.JPG

1-IMG_9622.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

czasami tak wychodzi...

naprezenie.thumb.jpg.7324f42acd09dfc2475724728d4b6f47.jpg

po nasunięciu aż się prosi zobaczyć jak drży.

drzy.thumb.jpg.7e42f59364434c9a52f72f01b60a463e.jpg

o dziwo działa. To coraz więcej naprężam...

spada.thumb.jpg.7a8f1fba326e4ead0a46b2294590c75f.jpg

oczywiście po kolejnej próbie spada i.. szukaj wiatru w polu. ani jedna kropla chłodziwa na zewnątrz szczelnej klatki się nie wydostanie ale przy odsuniętych drzwiczkach klatki szukaj wiatru w polu. Całe szczęście że sprężynek i drucików jest dużo więcej.? 

  • Haha 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaglądam z niecierpliwością jak postępy,i ?.Rozczarowany jestem,trzecia strona jak zrobić iglice.Ręce mi opadły.Mariusz szanuje Twoją wiedze i prace ,ale jak tak dalej będzie to będzie rok 2021 i 10000000 wpisów a silnik dalej na rysownicy cad.Pokazuj może konkrety z jednej pracy.Np.cylinder,igłe,tłok,wał itp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Grzesiek napisał:

Zaglądam z niecierpliwością jak postępy,i ?.Rozczarowany jestem,trzecia strona jak zrobić iglice.Ręce mi opadły.Mariusz szanuje Twoją wiedze i prace ,ale jak tak dalej będzie to będzie rok 2021 i 10000000 wpisów a silnik dalej na rysownicy cad.Pokazuj może konkrety z jednej pracy.Np.cylinder,igłe,tłok,wał itp.

 w pełni się z Tobą Grzegorzu zgadzam. Każdej z osobna zrobionej igły nie pokazuję bo to raczej bez sensu by było zresztą na razie to są poszczególne elementy wykonywane i zatrzymałem się jak na razie na chyba 40-tej sztuce zataczania drugiej strony elementu gdzie jest gwint M3 oraz na 30-stej sztuce profilowania po cięciu mechanicznym drutu prostowanego i zagiętego o 90 stopni. To idzie wolniej bo osobiście wykonuję a zataczanie ogranicza się do wymiany detalu i naciśnięcia stosownej ikonki "start"?

 Z tego co napisałeś co byś sobie życzył zobaczyć to informuje że wały dawno leżą zrobione w ilości co najmniej 65 sztuk. Cylindry toczone z aluminium także są zrobione w ilości około 67 sztuk. Nawet jeden został oddany do anodowania na kolor czerwony. A cylindry czyli gilzy wykonane ze stali są także potoczone i czekają na wykonanie kanałów płuczących. A to wymaga po prostu w następnej kolejności zrobienia. Podobnie jak i wiele, wiele innych elementów repliki silnika SiM 2b. Tłokami także się chwaliłem że są zrobione z zamówionego wcześniej żeliwa perlitycznego drobnoziarnistego. Nie wszystkie bo tylko 24 sztuki.

 Ja wiem że to idzie wolno ale nigdy nie zakładałem że rzucę pracę i tylko tym się zajmę. Zostawiłem zawodnicze wyczynowe modelarstwo F2C ale to wcale nie znaczy że dla najlepszych w F2C nie wykonuję zleceń które dodatkowo zajmują czas. I z tego co widzę będzie ten czas zajmowany bo są konkretne płatne zlecenia. Czy narysowanie nowego skrzydła, czy kolejnej wersji śmigła o innych drobniejszych elementach nie wspominam.

Reasumując. Cierpliwości bo jeszcze trochę igieł do zrobienia zostało w tym roku?. No i czekam na osobę co mi to polutuje. Odpowiedzialnie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, f2cmariusz napisał:

 w pełni się z Tobą Grzegorzu zgadzam. Każdej z osobna zrobionej igły nie pokazuję bo to raczej bez sensu by było zresztą na razie to są poszczególne elementy wykonywane i zatrzymałem się jak na razie na chyba 40-tej sztuce zataczania drugiej strony elementu gdzie jest gwint M3 oraz na 30-stej sztuce profilowania po cięciu mechanicznym drutu prostowanego i zagiętego o 90 stopni. To idzie wolniej bo osobiście wykonuję a zataczanie ogranicza się do wymiany detalu i naciśnięcia stosownej ikonki "start"?

 Z tego co napisałeś co byś sobie życzył zobaczyć to informuje że wały dawno leżą zrobione w ilości co najmniej 65 sztuk. Cylindry toczone z aluminium także są zrobione w ilości około 67 sztuk. Nawet jeden został oddany do anodowania na kolor czerwony. A cylindry czyli gilzy wykonane ze stali są także potoczone i czekają na wykonanie kanałów płuczących. A to wymaga po prostu w następnej kolejności zrobienia. Podobnie jak i wiele, wiele innych elementów repliki silnika SiM 2b. Tłokami także się chwaliłem że są zrobione z zamówionego wcześniej żeliwa perlitycznego drobnoziarnistego. Nie wszystkie bo tylko 24 sztuki.

 Ja wiem że to idzie wolno ale nigdy nie zakładałem że rzucę pracę i tylko tym się zajmę. Zostawiłem zawodnicze wyczynowe modelarstwo F2C ale to wcale nie znaczy że dla najlepszych w F2C nie wykonuję zleceń które dodatkowo zajmują czas. I z tego co widzę będzie ten czas zajmowany bo są konkretne płatne zlecenia. Czy narysowanie nowego skrzydła, czy kolejnej wersji śmigła o innych drobniejszych elementach nie wspominam.

 

Reasumując. Cierpliwości bo jeszcze trochę igieł do zrobienia zostało w tym roku?. No i czekam na osobę co mi to polutuje. Odpowiedzialnie. 

Rozumiem Mariusz ale moze lepiej bylo wypuścić np 15szt ,a tak z braku czasu robisz ok 60szt i nie wiadomo czy to się sprzeda.Patrze marketingowo

Share this post


Link to post
Share on other sites

trudno powiedzieć dlaczego nie 15 a 65 buduję replik silnika SiM2b. Ponieważ znikają fotografie z pierwszych stron tego wątku dla korzystających z Facebooka polecam stronę:

https://www.facebook.com/mariusz.brozek.5/media_set?set=a.2088029011255720&type=3

i

superf2c.pl 

zrobię zdjęcia tego co jest wykonane co by każdemu uzmysłowić że to się dzieje.

Od Jacka dostałem kiedyś już publikowaną informację na temat zapotrzebowania materiałowego i kosztorysu inwestycji w postaci budowy silnika

post-16795-0-25805900-1548512242.thumb.jpg.58cd892e85daa895a9f77daedad36441.jpg

oczywiście też podobną opublikuję jak uzupełnię brakujące rubryki w Excelu i przede wszystkim dojdę do tej wykonywanej części. Jak choćby korbowód czy panewki główne czy korbowodowe. O karterze odlewanym w kokili nawet nie wspominam. Ale to już po igłach do gaźnika w następnej kolejności jest planowane.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie będąc w swojej modelarni całe szczęście mam laptopa przy sobie i mogłem dalej narysować szkic loga które teraz będę mógł skonsultować z grafikiem. Ja wiem co bym chciał ale profesjonalista pewnie wyrzuci połowę kresek z samego silnika. Nie wspomnę o samej czcionce i układzie graficznym.

Wiem co ma być na logo. A co będzie? Wkrótce zobaczymy. 

1-pen.thumb.jpg.9a2e7e5f1eefd0d039774048c1e5cebb.jpg

co do budowy repliki silnika SiM 2b to jak tylko zwolni się tokarka będę wykonywał panewki główne silnika. Dawno temu robiłem próby. Napisałem program na cztery narzędzia. Nauczyłem się korygować narzędzia w tabeli narzędzi. Mam brąz wałek średnicy 15 mm. Gotowe toczone części karterów z prze kalibrowanymi gwintami oraz same wały.  

Wykonałem także dodatkowe odlewy żywiczne w celu ustalenia wykonania napisów w samej kokili. A sama kokila pojedzie do odlewnika w celu ustalenia dalszych konkretnych szczegółów (mocowanie na kokilarce, odpowietrzenia itp.)

Cylindry i tłoki to następny temat zaczęty i do skończenia. Uzupełnię to dokumentacją fotograficzną jak przedmioty opisane będę miał pod ręką od jutra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariusz, nie wcinam sie między wódke a zakąskę ale  sugeruję postawienie  znaku "&" pomiedzy B a P....

Mnie i paru osobom którym to LOGO pokazałem,  kojarzy się ono jednoznacznie z British Petroleum?

 

ale generalnie to WSZYSTKIEGO NAJ,NAj w nowym roku...........ukończenia całej serii  silników, oraz zrealizowania  nowych twórczych pomysłów

Share this post


Link to post
Share on other sites

 stacje paliw koncernu "British Petroleum" mijam codziennie dwa razy. I dokładnie widzę że skrót literowy występuje zawsze razem z charakterystycznym znakiem graficznym. Podobnie będzie i u nas. Czyli zawsze skrót od nazwisk autorów projektu będzie występował razem z resztą znaku graficznego. Myślę zatem że nie będzie pomyłek. Jestem nawet pewien. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak przykładowo dla porównania.

 Napisy kiedyś i dzisiaj. Na karterze czy poszczególnych elementach silnika. Duże pole do popisu. Ważne aby za dużo nie naćkać. Ale z drugiej strony od czego jest lupa albo okulary o zmiennej ogniskowej czyli soczewki okularowe progresywne, z tak zwaną płynną ogniskową. Idealne dla mnie po 60 roku życia gdzie wymagana jest korekcja wzroku do jednego metra jak i na bardzo bliskie odległości. W dobie smart-fonów...  czy odczytania co będzie napisane na poszczególnych elementach repliki silnika SiM 2b.

 

Przykłady z Pawła kolekcji:

1-IMG_9824.thumb.JPG.d5dd9b528d09d1aaa2501204344ac76b.JPG1-IMG_9826.thumb.JPG.3008fca9e9947f1d41ec8c29a59f1b1c.JPG1-IMG_9827.thumb.JPG.324d0d0d7a7514fa17ea04b4c1775e50.JPG1-IMG_9830.thumb.JPG.031de83852508db28e6ef161b7915e49.JPG

 

1-IMG_9835.thumb.JPG.5cb5834bfb12daa6ced37de56855b35e.JPG

 

i współczesne możliwości, wykonane wcześniej na wolnej przestrzeni z tyłu tarczy oporowej śmigła:

1-IMG_9843.thumb.JPG.e6e04a234770de79fc54ce493ec95bbc.JPG 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co tam w temacie SiMa Kol. Mariuszu....

Polityka polityką, ale trza patrzeć z czego chleb mamy?

Robimy, robimy i nie obcynadalamy się Kol.  Mariuszu. Polityka może poczekać? I tak nie masz Kolega na nią najmniejszego wpływu:P Kolega Mariusz wie...

A.C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.