Jump to content
Paweł Praus

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt

Recommended Posts

W dniu 26.02.2020 o 19:56, AndrzejC napisał:

I. dobrze... Mniej Fejsika, a więcej roboty przy SiMku?

A.C.

Czy zamiast F nie powinno być P ? Tak obojętnie pytam..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy może coś drgnęło w dobrym kierunku ? ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, kaszalu napisał:

Czy może coś drgnęło w dobrym kierunku ? ?

drży cały czas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jestem miło zaskoczony ilością odsłon tematu w którym tak naprawdę nic się dzieje od wielu miesięcy. To zobowiązuje. Do... dokończenia budowy repliki. Pierwszy weekend w całości poświęcony dalszej pracy. W pierwszej kolejności, tak jak Paweł mi tłumaczy, dokończenie kokili co by uzyskać odlewy karterów.

kokila.thumb.jpg.495d86205e03a472b33e2fe194b5ec96.jpg

 

1937598901_kokilasilnikSiM2b.thumb.jpg.8bf5d06c6ecc2d404b7d9a33cedf7d59.jpg

 przybyły otwory na wstawkę pod konsolki ( na rysunku 3D kolor czerwony) oraz na wstawkę ulżeniową w komorze korbowej podczas odlewu.

IMG_3116-001.thumb.JPG.7fe0c69f55e8200c5c0cd3b6010c9d69.JPG

te wstawki pod konsolki zapewnią w tej części odlewu prostopadłość spodu konsolek do osi cylindra czy jak kto woli równoległość spodu konsolek do osi wału korbowego. Dlaczego taka zmiana? Poprawiam grubość konsolek bo w orginale jest 3.06 mm albo 3.22 i prostopadłość konsolek ( była lekka zbieżność) i u mnie i w orginale.

418502715_wstawki1.thumb.jpg.7f27aa48c7e6d0bd9ab276b00f44358d.jpg

 po tej stronie na samym karterze będzie umieszczony napis: REPLIKA SiM 2b

1.thumb.jpg.2b91b2f32f745670de3af87011eca8c0.jpg2.thumb.jpg.47e3e482bba943cc0f110de0d7a691a0.jpg3.thumb.jpg.fe7e866daf96ab826372d9da2a16e8da.jpg

 

następny temat:

color.thumb.jpg.5e869a890ef8590c47d131de60316161.jpgkolory.thumb.jpg.9a5d3f18d63510e76836deecfbcc0347.jpg

 

co do pokryć chemicznych. Dawno temu pokrywałem w zakładzie na terenie Wólki Mlądzkiej na kolor złoty. Dotykając tym złotym wyrobem z niebieskim czy czerwonym złoty zostaje nieruszony a niebieski czy czerwony zdrapuje. Zatem dalej szukam podwykonawcy elektrolitycznej obróbki powierzchniowej  aluminium.  

IMG_3133-002.thumb.JPG.69291ef888333eb6903c4d8dcdd2a205.JPGIMG_3134-001.thumb.JPG.b5801ecbf9949c9cf82e9d0ae9471a91.JPG

samo logo projektu przy współpracy zaprzyjaźnionego studia graficznego powstało. To wykonał promień lasera w ciągu paru sekund.

na podstawie projektu wykonanego przeze mnie:

IMG_2860.thumb.JPG.8aa39dbd802b296df6ddd88a395769e5.JPG

to zbiór: 1553 curves, 801 surfaces, ?

  • Upvote 2
  • Dzięki 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_3709.thumb.JPG.67cdad687351bdca66c09656ed9ae237.JPG

jedna strona kokili została skończona. Pozostało ją tylko uzbroić w  trzy wstawki. Rysunek na dole. Wstawki koloru czerwonego.

c.thumb.jpg.04cac1bd6e541138c3d96aacfa4bc99d.jpg

 

ostatnim elementem frezowanym w tej części kokili było odpowietrzenie części gaźnika. Tam powstanie iglakiem obniżenie paro setkowe. Na tej szerokości pozostawionego materiału 0,15 mm. Stosownie jak zachowa się lany materiał będę być może korygował także wymiar 0,30 mm do otworu który jest podłączony już do atmosfery.

A.thumb.jpg.69a570d3464c662ab0e60ae4855cf8c6.jpg

tak wygląda rysunek do operacji wykonania zagłębienia do odpowietrzenia formy.

IMG_3712.thumb.JPG.fa1c197cc51e827b52b00d99665b4a94.JPG

a to rzeczywisty wygląd fragmentu kokili do odlania karteru i gaźnika silnika SiM 2b

B.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

20 godzin temu, f2cmariusz napisał:

 

kolory.thumb.jpg.9a5d3f18d63510e76836deecfbcc0347.jpg

 

 

?

samo logo projektu przy współpracy zaprzyjaźnionego studia graficznego powstało. To wykonał promień lasera w ciągu paru sekund.

na podstawie projektu wykonanego przeze mnie:

 

 

 

 

Dalej nie wiem ( upominalem sie juz raz ) , dlaczego mojego nazwiska tam nie ma ......

 

Przebrnac przez te tysiace stron nie majac zielonego pojecia o czymkolwiek , powinno byc jakos wynagrodzone !

 

Poza tym w czasie gdy budujesz silnik urodzila mi sie corka , wydalem ja za maz , a teraz z wypiekami na twarzy , ogladamy kolejne odcinki z wnuczkiem 

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

trochę to nudne podglądać jak się frezuje bo w rzeczywistości chłodziwo całkowicie zakrywa przestrzeń obrabianą. Dodam tylko że tak podawane chłodziwo zapewnia długotrwałą pracę widiowego freza skrawającego stal 123.11 obrobioną cieplnie do twardości 32 HRc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filmiki z działania takich maszyn mogę oglądać bez końca. :) Może jakieś "live video"? ;)

 

Cieszę się, że są postępy. Jestem wiernym kibicem. :)

 

Chyba znalazłem motywację aby poskładać moją frezarkę. Aż wstyd, pół roku prawie od zjazdu a ja jeszcze jej nie uruchomiłem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariuszu , czy nie bedzie lepiej gdy napis " Replica"  bedzie umieszczony na tylnej czesci karteru ? ...tak ma wiele replik silnikow np.Pfeiffer 2,5 ccm.

Umieszczenie napisu na przodzie silnika ,na "kanale przelotowym " zamuli caly designe silnika ... On ma wygladac jak oryginal ! Napisy  mozna wstawic w ukryte 

miejsca tak jak i numery seryjne - pod konsolki mocowania silnika...

Pozdrowienia Janek

 

IMG_2393.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drogi Janku ta część silnika jest zarezerwowana na logo projektu. Logo projektu już powstało i było publikowane. Prace nad budową repliki silnika trwają. Aktualnie ze wstępnie gotową kokilą wybieram się do odlewnika w celu ustalenia dalszych szczegółów co do mocowania czy sposobu podgrzania samej kokili. Mam nadzeję załatwić to dzisiaj.  

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak Mariuszu , rozumiem ...to byla tylko taka moja uwaga /  propozycja ,ktora widzialem w innych motorkach - Ty jestes szefem i Ty decydujesz jak bedzie 

wygladala ta replika SiM 2b .....Tez bedzie dobrze, bo znowu inne motorki maja napisy wlasnie na widocznej stronie  z przodu .

Jest OK ....dzialaj dalej , zycze powodzenia !

Pozdrawiam Janek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wizyta u odlewnika zakończyla rozważania na temat sposobu dokończenia kokili do odlewania karteru Repliki SiM 2b. Wiele nie pokażę jeśli chodzi o rysunki bo po prostu nie są skończone z racji braku czasu. Narysowałem tylko tyle aby móc zamówić materiały na skrzynki wypychaczy plus zaczepy spinające gorącą formę podczas odlewania. Zaczepy się zrobiły na mojej frezarce . Wcinałem widiowym frezem palcowym fi 6 mm w stali 1.2311 ulepszonej cieplnie o dodatkowym oznaczeniu Q te. Czy jakoś tak. Sprawdzę to na fakturze. To od niedawna mogę kupić w pobliskim sklepie ze stalami. Mam na myśli ulepszoną stal do 32-34 HRc. Do tej pory zawoziłem do obróbki cieplnej zakupiony kawałek uciętej na wymiar stali. Materiał na skrzynkę wypychaczy także mam i jutro dalsza obróbka plus wiercenie otworów pod wypychacze. Rysunki będą dokończone i opublikowane.

  • Dzięki 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodałem kolejny film z racji że dużo łatwiej i szybciej jestem w stanie przekazać postęp prac w zakresie budowy Repliki silnika SiM 2b. Tak jak widać fizycznie postają skrzynki wypychaczy. I z jednej i z drugiej strony kokili. Co by delikatnie uderzając w bolce połączone z płytkami wypychaczy( jeszcze nie dorysowane) usunąć wlewek z kokili.

 

 

  • Upvote 1
  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

film filmem ale zdjęcia jak usłyszałem także muszą być:

1826282925_wstpnepooeniewypychaczyiczterechcofaczy1.thumb.jpg.fd4936ba305f7f5d22480cbdcd07d0f4.jpg

468587736_wstpnepooeniewypychaczyiczterechcofaczy2.thumb.jpg.edf6f0a3dbab4cc226f2d3f385e40364.jpg

 

185235353_wstpnepooeniewypychaczyiczterechcofaczy4.thumb.jpg.f0d634b0a24704d592d6237a5dbdb3b5.jpg

 

1086801110_wstpnepooeniewypychaczyiczterechcofaczy5.thumb.jpg.bc89ea6ad7577a2efbf4cb7abbe61d1b.jpg

tylko cofacze (tu na niebiesko zaznaczone) są prawidłowej długości. Reszta (czerwonych) będzie wymagała skrócenia do wymaganej długości. Wszystkie będą na płasko skrócone  tak że w miejscach niektórych będą nadlewki ale są to powierzchnie obrabiane więc nie ma to znaczenia bo i tak zniknie na przykład przy nacinaniu gwintu.

IMG_4228.thumb.JPG.c481403fdedda118962f6256dc5c346a.JPG

wczoraj skręciłem tak zwaną skrzynkę wypychaczy. Przez co sama kokila podczas pracy w odlewni na stole żeliwnym bez problemu będzie się przesuwać podczas składania i otwierania kokili.

IMG_4230.thumb.JPG.496ae6d14cb2b547ad619dd7b1e8df0e.JPG

 sama idea zapięcia dwóch połówek kokili jest stara jak świat i ponownie zastosowana ze starszych moich prac:IMG_4016.thumb.JPG.c370ce89dbb3daae00a385d9ab0ef91f.JPG

modyfikacji uległa tylko długość zaczepu a sama geometria zapinania i zaciągania (młotkiem jak widać) jest od dawna taka sama. Dlatego teraz zastosowałem od razu stal ulepszoną cieplnie kupioną dosłownie w sklepie obok. ( Jest hurtownia stali Bodex  gdzie telefonicznie zamawiam rano a po południu albo następnego dnia rano po drodze odbieram.)

IMG_4155.thumb.JPG.a9c16f68a207f9c0d0dbdd9c1ee9b088.JPG

gatunek stali w postaci blach grubych czy prętów do kupienia w dużym asortymencie. A jak przy gatunku stali jest dopisane QT to już wiem że sama obróbka będzie wolniejsza.

IMG_4097.thumb.JPG.c1fe919c0f03bb4473bad63552211a17.JPG

w tym konkretnym przypadku blacha miała grubość 15,13 do 15,2 a ja zeta ustawiłem na 14,9mm. Ta blacha została postawiona na podkładce i zostało parę dych materiału.

IMG_4127.thumb.JPG.8b8d78f6cb250213bb7cec672028dcbb.JPG

ale po drugiej stronie dokładnie widać jakie siły powstają podczas skrawania skoro pozostawiony naddatek materiału się odbarwił !!! W drugiej sztuce częściej wymieniałem freza?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 17.06.2020 o 08:47, f2cmariusz napisał:

Logo projektu już powstało i było publikowane.

 

W du......e mam takie logo , bez mojego imienia i nazwiska  !

Chociaz jeden powinniscie zrobic ze "MNA" , za ta wiernosc i przywiazanie do tematu  !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak przeleciałem temat pobierznie i muszę stwierdzić ze trzeba by zmienić temat.Z budowy repliki SIM-a na robienie form odlewniczych,w tym przypadku kokili.Szacunek Mariusz do Ciebie mam ale jak miałbym jeszcze raz przeglądać temat o powstawaniu SIM-a od 1 postu to połowa tematu powinna wylądować w koszu.Może by tak coś nie coś poukładać ten temat?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Grzesiek napisał:

Może by tak coś nie coś poukładać ten temat?

 

Ręce precz od tego wątku!! Tylko kompletny ma wartość! 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, jarek996 napisał:

 

W du......e mam takie logo , bez mojego imienia i nazwiska  !

Chociaz jeden powinniscie zrobic ze "MNA" , za ta wiernosc i przywiazanie do tematu  !

ZACZNĘ CIĘ PODEJRZEWAĆ ŻE TWOJE EGO PRZERASTA EGO KOCIEGO JARKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

miałem wykonać otwory pod wypychacze w kokili jak i w płytkach wypychaczy po staremu czyli punktując i dalej wiercąc stosownymi wiertłami a na końcu użyć rozwiertaków fi odpowiednie z tolerancją H7. ale ponieważ wszystko jest narysowane i wykonane metodami CAM/CAD to i nie nastręczyło kłopotu odpowiednim frezem wjechać w narysowane otwory i wykonać odpowiednie otwory pomniejszone offsetem o 0,07 mm na stronę co by później rozwiertakiem z drugiej strony prze kalibrować rozwiertakiem odpowiedniej wielkości pod wypychacz który już mam. 

1432526553_ScreenShot06-29-20at08_35PM.thumb.JPG.c4e0ffcb27c1b99c7f1bd783721671ca.JPG

ileś drobnych programików dla dwóch narzędzi jakim jest frez 2mm robiący otwory pod wypychacze fi3 i fi4 oraz frez 4mm pod wypychacze fi 6 mm umieszczone głównie w kanałach dolotowych jak i cofaczach.1229409629_ScreenShot06-29-20at08_36PM.thumb.JPG.6c94332605eebe1910622bc8ba66c1c5.JPG

zbliżenie samej części silnikowej.

 

1162739793_ScreenShot06-29-20at08_37PM.thumb.JPG.41e516855ae7d5003d75bcf92261c3b8.JPG

a tu niebieska ścieżka narzędzia czyli wykonanie otworu fi 4 frezem  palcowym 2 mm w przyszłym wstępnym otworze pod gaźnik gdzie po roztoczeniu powstanie gwint M8x1 do wkręcania gaźnika.

 Ja to pokazuje bo to już dzisiaj zaczęło się samo robić a jutro będzie kontynuowane. Będzie szło co prawda parę godzin ale samo się wykona. Co bardzo cenię mając takie możliwości wykorzystuję je w dużym stopniu. 

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

parę godzin i powstały zagłębienia pod otwory o około dwie dychy mniejsze co by na normalnej wiertarce dowiercić a następnie z drugiej strony wykończyć rozwiertakiem otwory pod wypychacze.

IMG_4276.thumb.JPG.9ebd67beab0be3a4f33038c98beff780.JPG

IMG_4279.thumb.JPG.0f061abe7a8f058a5b5ea01fbe2c7247.JPG

 

976437545_otworyfi28.thumb.jpg.aab99fa53289d53cac96d322de716adc.jpg

 

a w części gaźnikowej tak to wygląda:

IMG_4282.thumb.JPG.860340f0622acf6443b666a54c98f8ac.JPG

 

pozostało zatem na normalnej konwencjonalnej tokarce z pręta QT wykonać słupy i tulejki. Mam wzornik gotowy wymiaru fi24  wchodzącego w otwory suwliwie. Zatem wystarczy o parę setek wykonać większy wymiar i wszystko samo będzie się trzymać.

 Jak widać sama płyta na kokile to zamówiona w Bytowie stal gatunek 1.2311 ulepszony cieplnie fabrycznie . O wymiarach 196x196x76 mm. To najtańsza wersja obrobionego materiału. Mnie wtedy pozostało rozciąć na pół wymiar 76 mm ale wcześniej wykonałem otwory pod słupy i kołki.

IMG_4253.thumb.JPG.6e5909f476568095377e586f1768fd1e.JPG

 

 

IMG_4277.JPG

Edited by f2cmariusz
dwa razy ta sama fotografia.
  • Upvote 2
  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.