Jump to content
Paweł Praus

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt

Recommended Posts

30 minut temu, f2cmariusz napisał:

Zamieszczony film pokazuje że nie do wszystkich operacji toczenia nadaje się ta konfiguracja tokarki OUS-1.

 

yyy gdzie jest haczyk? To niewielkie bicie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Mała sztywność wrzeciona, powierzchnia po splanowaniu marna

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tarcza zabierakowa powinna być mocowana na gwincie wrzeciona M33x2 a nie jak w moim wypadku na stożku Morse'a. Problem przestaje istnieć na tokarce TOS gdzie tarcza jest złapana w uchwycie.

 Czujnik zegarowy pokazuje brak około jednej setki. Wchodzi bez problemu trzpień kontrolny będący na minusie prawie dwie setki. (Stary socjalistyczny frez z uchwytem cylindrycznym o średnicy 16 mm do dwóch setek na minusie. Powierzchnia po toczeniu jest gładka a dotarcie do wymiaru to tylko kwestia zielonej albo i żółtej pasty diamentowej.

 Generalnie skończyłem otwór wcześniej niż w oryginale. Dzięki temu gwint jest nie wycięty.

 Pozostaje tylko

  1. frezować owalny otwór pod miejsce na swobodny ruch korbowodu w skrzyni korbowej. Pokażę w trakcie dalszej pracy.

  2. frezować albo drążyć kanał zasilający świeżą mieszanką ze skrzyni korbowej do cylindra.

  3. także frezować okna wydechowe na wysokości okien wydechowych w cylindrze.

  4. S/N M1

  I chyba pierwszy karter Repliki Silnika SiM 2b będzie wreszcie gotowy. A to tylko dzięki deszczowemu weekendowi.😀 Przyrządy powstające do obróbki tego karteru idealnie nadadzą się do dalszej obróbki frezowanych jak i odlewanych karterów.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_E2350.thumb.JPG.026abec1ef1abc6071fef0ce743b16ed.JPG

 

Tak jak wcześniej napisałem wszystkie kartery nie będą rozwiercane tak jak w oryginale. Bo jak widać gwint dokręcenia części karteru toczonego ogranicza się w części frezowanej dokładnie do jednej nitki gwintu. Trochę to słabo wygląda. U mnie widać na ten moment otwarcie skrzyni korbowej średnicą około 6,7 mm. ( Takie wziąłem wstępne wiertło prze wierceniem wiertłem zasadniczym o średnicy chyba 14,75 mm. 

 Żeby powstało miejsce na kręcący się korbowód muszę kupić frez fi6 o długości najlepiej 100 mm. Oczywiście mam ale niestety już używane w stali. Więc się już do duralu AW-2017A nie nadają...

IMG_2347.thumb.JPG.b5dbba2ea63015236078ea21304dccf3.JPG

Tak to wygląda od strony pasowanego otworu fi16 mm. Widać na konsolkach ślady po dokręcaniu śrub M3😀 Z tym że także widać że pogłębienia są niepełne i nie problem po skończonej obróbce na samym końcu zabielić ponownie te powierzchnie.

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

pracuje dalej:

4a.thumb.jpg.0f3ff92343e1fd5ff656c94d0f623aac.jpg

wymiary karteru to pomiary z natury dwóch oryginalnych karterów Silnika SiM 2b. I widać że ustawiając przyrząd z zamocowanym karterem jeszcze będę miał 0,22 mm luzy co by nie skaleczyć krawędzi wewnętrznej karteru o średnicy fi16 H7. Wjeżdżam na głębokość zmierzoną na rysunku i gotowe. Ta sama operacja czeka mnie z drugą stroną karteru.

5.thumb.jpg.6759a09037d01c3a20fae73be82f67ca.jpg to wszystko mocuję w imadle maszynowym 100 mm które posiadam i z którego nie raz korzystam gdy wymiary detali oscylują do 130 mm.7.thumb.jpg.84ca14d1c1606df7541ac7581f398d20.jpg

czujnikiem zegarowym nie problem sprawdzić równoległość złapania w imadle. To samo dotyczy kąta 19 stopni. Wstępnie frezują się dwie płytki 10 mm a dokładnie to jak zwykle czujnikiem sprawdzę czy na 85 mm w X w osi Z jest dokładnie 29,53 mm. Potem pozostaje wjechać na odpowiednią głębokość frezem palcowym fi6 mm w osi otworu fi16H7 w odpowiedniej osi plus 0,22 mm od krawędzi  otworu fi16H7 w drugiej osi. Tak jak pokazuję to także i sobie na dokumentacji rysunkowej. I jeśli tu nie ma błędu to korbowód będzie miał bez problemu miejsce na ruch. Być może a właściwie tego jestem pewien że w celu zmniejszenia szkodliwej objętości komory korbowej będzie można optymalizować wymiary wewnętrzne.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy po zmniejszeniu prześwitu pomiędzy skrzynią korbową a tuleją cylindra nie będzie problemu z przepłukiwaniem? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno jak to będę wykonywał to i powstaną stosowne filmy, pokazujące dokładnie co i po co wykonuję.🙂  Jak zwykle.😀 Filmów powstaje za każdym razem dużo ale zamieszczam zdecydowanie mniej migawek czy zdjęć. Z prostej przyczyny. Mam co robić, choćby przy samym Replice.

Zmniejszenie szkodliwej objętości na pewno nie musi pogarszać przepływów. Teraz są, niestety bardzo duże luzy choćby między kołem zamachowym a obudową. Ja w tych pierwszych egzemplarzach wykonuję tylko kopię oryginału. Dopiero następne egzemplarze będą w stopniu zdecydowanym poprawiane. Co zresztą wszystko pokażę. 

 I tak na przykład wykonanie wewnątrz kanału płuczącego w stosunku do nadlewu na kanał płuczący jest bardzo minimalne. Kształt kanału dokładnie kiedyś odwzorowałem z wykorzystaniem uchylnego czujnika zegarowego na frezarce odczytując współrzędną  Y przesuwając co 1 mm współrzędną Z. Po prostu on praktycznie nie istnieje... 

8.thumb.jpg.392bb5ec3b18d6d26dc3d4788b23bd81.jpg

 

 Sorry jest szczelina na poziomie 0,12 mm. Aż odlew z żywicy zrobiłem prawie połowy środka. co by zobaczyć jak to możliwe. Zaprezentowany szkic dokładnie oddaje geometrię kanału płuczącego w Silniku SiM 2b. Szkic jest niepełny bo powstaje tylko na mój użytek. W dalszym czasie będzie publikowany dokończony rysunek przekroju tych elementów. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariusz robota twoja bardzo mi się podoba,ale mam jedno pytanko.Czy ty budujesz replike sima,czy silnik wyczynowy bazując na simie?Bo jeżeli bazujesz na simie to temat jest do zmiany i te loga na karterze rownież.I Nie odbierz sobie tego źle,nie czepiam się.Ale dla mnie replika to wierna kopia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariusz , moglbys odwrocic ten karter , bo nie widze swojego imienia i nazwiska , tylko Twoje i Pawla. Moje musi byc na dole . 

Widze tylko kawalek ,ale zle to "wyryles" , bo ani nie mam 70-th lat , ani  nie mam na imie Anniversary.

 

 

IMG_E2350.thumb.JPG.026abec1ef1abc6071fef0ce743b16ed (1).jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarek nic się nie martw 🙂

Jest przewidziany egzemplarz dla Ciebie z indywidualną dedykacją.

Ups znowu za dużo gadam...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, f2cmariusz napisał:

W  kokili wydrążyłem napis " Replika SiM 2b", dzięki czemu w odlewie będą wystający napis. Który, jak łatwo zauważyć przy odrobinie wprawy łatwo usuniemy dowolną multi-szlifierką. 

 

 

Pieknie ten napis wyszedl 😻

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 6.05.2021 o 06:21, Grzesiek napisał:

Mariusz robota twoja bardzo mi się podoba,ale mam jedno pytanko.Czy ty budujesz replike sima,czy silnik wyczynowy bazując na simie?Bo jeżeli bazujesz na simie to temat jest do zmiany i te loga na karterze rownież.I Nie odbierz sobie tego źle,nie czepiam się.Ale dla mnie replika to wierna kopia.

Grzegorzu założenie jest proste i możliwe do zrealizowania, a mianowicie:

Replika ma być lepsza od oryginału i to pod każdym względem 🙂

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

też, jak widać na załączonej fotografii, się da.🙂

182908296_2848009112181572_8579759012417127640_n.thumb.jpg.cfda0ca006b8197cd07cbd121d018648.jpg

 

JPEG.thumb.jpg.88b89071539821ddf43cee441d8019b7.jpg

szkoda że wcześniej nie wiedziałem że można dużo prościej...🙂

Edited by f2cmariusz
dodanie fotografii

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.