Jump to content
dekooral

Graupner MZ 18/ MZ24 Tutorial

Recommended Posts

Witam serdecznie. Chciałem Wam przedstawić tutorial w jaki sposób ustawić aparaturę pod motoszybowiec, tak  aby manetką gazu można było sterowa silnikiem, lotkami lub klapami w zależności od fazy lotu.W rolach głównych aparatura Graupner MZ-18 oraz Heron MPX.Na tym etapie całkowicie pomijam bindowanie z odbiornikiem oraz sam model.Zaczynam od określenia modelu oraz mechaniki skrzydła.

 post-21550-0-89273200-1545918664_thumb.jpg

Oznaczenie „2A2F” oznacza że w modelu są dwa serwa dla lotek i dwa dla klap. Kolejny obrazy przedstawiają ustawienia kanałów a dokładniej ich brak ustawienia, są tylko przypisane 4kanały. Tak ma pozostać.

post-21550-0-74640200-1545918913.jpg post-21550-0-65272900-1545918934_thumb.jpg

Następnie tworze Q.Link czyli fazy lotu, będzie ich 5 i będą to:1 Termika – wychylenie klap w dół o kilka procent oraz SW 2 silnik – sterowanie wyłącznie obrotami silnika3 butterfly - wychylenie klap w dół, lotek ku górze oraz SW w minimalnie w dół 4 klapy – wychylenie klap w dół oraz SW minimalnie w dół5 Prędkość – wychylenie klap ku górze, SW minimalnie w dółJak widać manetka gazu będzie sterować tylko i wyłącznie silnikiem  przy fazie lotu podpisanej SILNIK, w pozostałych fazach bedzię odpowiedzialna za wychylenia sterów Klap, lotek oraz steru wysokości.
 Zaczynam od podpisania  Qlink w określonej kolejności, która nie jest bez znaczenia.Z menu głównego wybieram Q.link

post-21550-0-53197500-1545919083.jpg

 

Oznaczam Q.link, który chcę opisać i z lewej strony wciskam NAM (nazwa)

post-21550-0-32986200-1545919258.jpg

Wpisuję nazwę po czym wciskam EN. Nazwa z niebieskiego okienka przeskakuje w okienko podpisane New Qlink Name. By wyjść wciskam BACK.

post-21550-0-38795500-1545919424.jpg post-21550-0-87228700-1545919477.jpg

Pierwszy Qlink utworzony

post-21550-0-99775700-1545919586.jpg

W ten sam sposób podpisujemy pozostałe qlink (nasze fazy lotu) by wyszło tak:

post-21550-0-40150800-1545919643.jpg

Tak jak pisałem wcześniej, kolejność  Qlink ma tu zanzcenie
Teraz możemy przypisać fazy lotu do konkretnych manipulatorów/przełączników. W moim przypadku są to: S6, S8  i S3. Zaczynam od Qlink podpisany jako SILNIK. Należy go oznaczyć i wcisnąć prostokąt z opisem NEW.

post-21550-0-43965300-1545919757.jpg

Następnie wciskamy NULL i pojawia nam się wybór przełącznika dla tego qlink. 

post-21550-0-34145200-1545919810.jpg post-21550-0-52715300-1545919833.jpg

Jedyne co musimy zrobić to fizycznie poruszyć przełącznik, który będziemy chcieli używać do tego QL. Ja wybrałem SW8. Dlaczego? Latam w mode 3, czyli gaz mam po prawej stronie. Kolejna sprawa to to że jest w zasięgu palca wskazującego prawej ręki.Ustawiłem przełącznik w pozycji środkowej. W tej pozycji będzie załączany silnik. 

post-21550-0-91728100-1545919886.jpg

Wciskamy BACKQlink Butterfly- oznaczamy qlink TERMIKA i naciskamy CPY (kopiuj) 

post-21550-0-94490500-1545919984.jpg

Ukazuje się nam wybór co chcemy i gdzie chcemy skopiować. Klikamy na okienko pod napisem TARGET aby napis w nim zmienił się na BUTTERFLY. Akceptujemy YES.

post-21550-0-35100400-1545920023.jpg

Nastepnie wybieramy przełącznik odpowiedzialny za włączenie tego qlink: NULL – S3 – oznaczamy środkową pozycje przełącznika. Back

post-21550-0-12619000-1545920114.jpg post-21550-0-83156700-1545920212.jpg

Qlink klapy- robimy wszystko tak samo jak z BUTTERFLY z tym że pozycje przełącznika S3 ustawiamy na sam dół.Czyli: Oznaczamy Qlink TERMIKA –  wciskamy CPY- klikamy w okienko pod TARGET aż ujrzymy napis Klapy – wciskamy YES.Wciskamy NULL, wybieramy przełacznik SW3 i oznaczamy jego pozycje na samym dole.  Powrót BACK

post-21550-0-12092500-1545920255.jpg

Pozostał nam ostatni Qlink podpisany PREDKOSC.Oznaczamy Qlink TERMIKA, wciskamy CPY, następnie klikamy w okienku pod TARGET aż ujrzymy napis PREDKOSC. Wciskamy YESNastępnie wciskamy NULL, wybieramy przełącznik (w moim przypadku jest to S6, dlatego, że jest on  tylko dwu pozycyjny oraz w zasięgu lewego palca wskazującego). Zaznaczam go w dolnej pozycji. BACK

post-21550-0-84782100-1545920315.jpg

Co uzyskałem stosując Qlink? Przełącznik SW6 przełącza Qlink pomiędzy TERMIKA a PREDKOSC, w tym czasie KLAPY i BUTERFLY aktywne.Przełącznik SW3 przełącza pomiędzy TERMIKA/PREDKOSC a BUTERFLAY i KLAPYPrzełącznik SW8 przełącza pomiędzy Qlink  TERMIKA/PREDKOSC a SILNIK Qlink SILNIK – sterujemy za pomocą manetki gazu tylko i wyłącznie obrotami silnika.Qlink  TERMIKA/PREDKOSC – za pomocą manetki gazu sterujemy wychyleniem klap, lotek oraz steru wysokości, w tym czasie silnik jest nieaktywny.Ale aby  silnik Działał tylko w Q link SILNIK a w pozostałych był nie aktywny, to należy jeszcze zrobić.Przełacznik SW8 ustawiamy w pozycji środkowej, czyli aktywujemy Qlink Silnik

post-21550-0-08472400-1545920365.jpg

Z menu BASE wybieramy okienko podpisane Motor i klikamy je.

post-21550-0-77662500-1545920444.jpg

Ukazuje się nam okno z ustawieniami które powinny wyglądać właśnie takCzyli w okienku ACT jest INH

post-21550-0-02110200-1545920512.jpg

Teraz nie wychodząc z tego okienka, przełącznik SW8 przesuwamy w dół aby aktywować Qlink TERMIKA/PREDKOSC. Nasze ustawienia powinny wyglądać tak jak w okienku poniżej, w każdej fazie lotu. Jeżeli jest inaczej, to zmieniamy na NO

post-21550-0-75559300-1545920576.jpg

Dla pewności należy sprwawdzić czy dla każdego Qlink (oprucz SILNIK) w okienku ACT jest ON. Aby sprowadzić działanie naszych Qlink można przejsść do ustawień Butterfly i powpisywać w ustawienia Fikcyjne wartości w każdym Qlink osobno.

Mam nadzieje że mój tuto-rial komuś się przyda i jest napisany zrozumiale. 

Postaram się w kolejnych wpisach przedstawić ustawienia poszczególnych faz lotu.

Zapraszam do dyskusji oraz do propozycji kolejnych tuto-riali 

 

A tak działa to u mnie: https://youtu.be/pFK7iIjr5iw

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam. Przedstawiam mój motoszybowiec Heron ze stajni Multiplex. Zakupiłem go jako używkę od bardzo sympatycznego modelarza. Był w stanie idealnym. Niestety przez moją głupotę, miał kilka przygód, przez co wygląda jak wygląda. 

 

post-21550-0-94254400-1546181136_thumb.jpg

 

Dziś przedstawię ustawienia podstawowe, które będą stanowiły bazę dla dalszych ustawień motoszybowca. Tutorial ten będzie o wyrównaniu powierzchni sterowych, rewersach oraz zakresie wychyleń tych sterów.

 

Odbiornik jest już zbindowany a sam motoszybowiec jest wstępnie mechanicznie ustawiony.

 

Zaczynam od wyrównania wszystkich powierzchni sterowych czyli ich licowania.

 Z menu BASE wybieram ikonkę Sub-trim..

 

post-21550-0-99154600-1546181248_thumb.jpg

 

Pojawia się okienko z kanałami

 

post-21550-0-86284200-1546181455.jpg

 

 Kanał 1 to silnik – jego zostawiam w spokoju

 kanał 2 i 5 to lotki

 kanał 3 to ster wysokości SW

 kanał 4 to ster kierunku SK

 kanał 6 i 7 to klapy

 

Wyrównanie rozpoczynam od klap gdyż są najbliżej kadłuba i będzie najłatwiej je licować ze skrzydłem.

W okienku oznaczamy odpowiedni kanał i przy pomocy przycisków przy wyświetlaczu dokonujemy wyrównania

 sterów.

 

post-21550-0-92809700-1546181486.jpg

 

W ten sam sposó postępujemy z lotkami, SK i SW 

 

post-21550-0-46761900-1546181574.jpg

 

Kolejny etap to ustawienie kierunku wychylenia sterów. 

Z menu BASE wybieramy REW/SLOW. 

 

post-21550-0-86803300-1546181742_thumb.jpg

 

Jak widać wszystkie kanały są ostawione na NOR. 

 

post-21550-0-69984100-1546181084_thumb.jpg

 

Stojąc za modelem, przesuwam maksymalnie w lewo manetkę odpowiedzialną za wychylenia lotek (kanał 2 i 5), powinno to skutkować wychyleniem lewej lotki ku górze a prawej ku dołowi. Oraz całkowicie odwrotnie przy wychyleniu drążka w prawo.

 Jeżeli efekt jest inny to przy kanale odpowiedzialnym za daną lotkę zmieniamy NOR na REV. 

 

post-21550-0-33470600-1546181793.jpg

 

To samo robimy z kanałem 3 odpowiedzialnym za ster wysokości. Przyjmuje się że drążek do siebie unosi ster ku górze, a od siebie obniża go.

 

Ster kierunku czyli kanał 4. Drążek wychylamy w prawo, ster powinien wychylić się w prawo i odwrotnie.

Jeżeli jest inaczej zmieniamy przy kanale NOR na REV.

 

Teraz można przejść do ustawienia zakresu wychylenia sterów.

Ja będę ustawiał według zaleceń producenta, który podaje następujące wychylenia.

 

post-21550-0-11311600-1546181897.jpg

 

Producent w tym modelu zaleca aby wychylenia lotek były zróżnicowane i tak zrobię. Lotka będzie się wychylać do góry o ok 16mm w w dół o ok 8 mm. 

 

Niestety nie posiadam specjalnego kątomierza do wychyleń sterów, więc posłużę się igłą i linijką. Powinno to dać przybliżone wyniki. 

 

Igłę przyklejam taśmą klejącą do lotki i przykładam linijkę.

 

post-21550-0-21460900-1546181946.jpg

 

post-21550-0-53796400-1546181963_thumb.jpg

 

Odczytuje wynik. W moim przypadku jest to 17czm i 6 mm czyli 176mm.

 Małe obliczenie 176+16=192 mm wartość jaka powinna być wskazana przez igłę, na linijce przy maksymalnym wychyleniu lotki do góry. 

 176-8=168 mm, wartość jaka powinna być wskazana przez igłę, na linijce przy maksymalnym wychyleniu lotki do dołu. 

 

Z menu BASE wybieramy ikonkę E.P.A czyli zakres wychylenia sterów. 

 

post-21550-0-92801700-1546182048_thumb.jpg

 

Oznaczamy okienko przy kanale odpowiedzialnym z loteke, którą chcemy ustawić i przy pomocy strzałki przy wyświetlaczu zmniejszamy wartość w okienku, do uzyskania pożądanego wychylenia. 

 

post-21550-0-94281300-1546182147.jpg

 

to samo robimy z lotką na drugim skrzydle. Igła – linijka -odczyt- obliczenie – ustawienie. 

Podobnie postępujemy z SW i SK.

Na koniec tych czynności uzyskuje:

 

post-21550-0-03531300-1546182230.jpg

 

Ustawienia podstawowe mamy już za sobą. Wychylenia te automatycznie są dla wszystkich Q.Link i od nich dopiero będą robione zmiany w zależności od  fazy lotu i preferencji pilota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam. Tym razem przedstawię bardzo krótki tuto-rial mixu lotek i klap. Dzięki niemu będzie pełna mechanika skrzydła. W mixie tym klapa podążają za lotką, powodując tym efektywniejsze skręty naszego modelu.
Z menu FUNCTION wybieramy ikonke Flap MIX.

post-21550-0-95082500-1546261627.jpg

Przy wybranym mixie AILE-FLAP zmieniamy ustawienie INH na ON. Zmieniając przełącznikami S3, S6 i S8 fazy lotu by wybrać te w których ma być aktywny mix.

post-21550-0-53063700-1546262017.jpg

 

Wybieramy środkowe okienko 

 

post-21550-0-36055400-1546262239.jpg

 

post-21550-0-39978300-1546262446_thumb.jpg

Teraz należy wpisać w czterech okienkach wartość procentową o ile mają się wychylać klapy w stosunku do lotek. Ja ustawiam  50% z wychyleń lotek.Pamiętamy z poprzedniego tutorialu, że nasze lotki wychylają się o 16mm do góry i o 8 mm w dół. Analogicznie nasze klapy powinny wychylić się (o połowę)  8mm do góry i 4 w dół.  Do ustawienia wychyleń posłużę się igłą i linijką
Przyklejam igłe do klapy taśmą klejącą. Przykładam linijkę, odczyt pomiaru. Małe obliczenie i ustawiam by uzyskać oczekiwany efekt. Tak wygląda umnie.

post-21550-0-07770600-1546262618.jpg

Niestety ustawienia te tyczą się tylko jednego Q linka. Aby były aktywne na pozostałych należy nie wychodząc z tego mixa, zmieniać fazy lotu przełącznikami i przepisywać uzyskane wartości. To tyle na dziś.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prosty mix lotki i kierunek. Kolejny przydatny mix poprawiający skręcanie modelem na niebie.
Zmenu FUNCTION wybieramy ikonę Wing MIX

post-21550-0-89270700-1546335665.jpg

Przy AILE-RUDD zmieniamy INH na ON

post-21550-0-86303800-1546335741.jpg

Klikamy na środkowy prostokąt

post-21550-0-14610400-1546335873.jpg

W polach A i B Zmieniamy wartość na powiedzmy 30% a z czasem na lotnisku ocenić i zwiększyć lub zmniejszyć. (większość wprowadzonych ustawień zostanie na lotnisku zweryfikowana w czasie lotu i z pewnością zostanie zmieniona indywidualnie)

post-21550-0-34051900-1546335996.jpg

W tym miksie można zastosować włączenie lub wyłączenie jego w czasie lotu. w menu mixów klikamy pole pod CTL

post-21550-0-58603800-1546336075.jpg

wybieramy przełącznik (fizycznie poruszając nim)Określamy w jakim położeniu ma aktywować nasz mix

post-21550-0-16489300-1546336396.jpg

Ja wybrałem Przełącznik oznaczony S1. Stosuje zasadę, że do mixu używam przełącznika po stronie manetki (drążka) przy którym będzie działać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Błąd w ustawieniach EPA - tam ustawia sie takie same wychylenia lotek w góre i w dół. Różnicowość realizuje sie w menu skrzydła (AILE DIFF) !!!! I tylko tam!!!

Nie wiem gdzie znajdujecie takowe bzdury, które potem są rozpowszechniane:

Analogicznie nasze klapy powinny wychylić się (o połowę)  8mm do góry i 4 w dół.  Do ustawienia wychyleń posłużę się igłą i linijką

Jak już musisz w takim modelu robić klapy to zrób po tyle samo do góry i do dołu. Rocznicowość klap jest inna niż lotek.

Rocznicowość lotek i klap może sie zmieniać z fazami lotu (Q-link czy jak to tam sie zwie w tym radiu) i dlatego musi być to zmieniane w menu róznicowości. Zresztą właśnie doczytałem że wychylenia klap są opisane w ustawieniach modelu - po dwa mm w góre i w dół.

 

I nie róbcie miksów kierunku do lotek zanim nie nauczycie sie latać i czuć modelu. Bo takie miksy wszystko wypaczają. Jak już musicie (ale nie wiem po co) to zawsze z mozliwością wyłączenia przełącznikiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Dziś będę zajmował się Q.Link podpisanym termika. Dokładniej mówiąc, ustawieniami jakie chciałbym mieć po włączeniu tej fazy lotu,

a będą to:
Wychylenie klap oraz SW do lotu termicznego
Mix kierunek-wysokość (SK-SW)
Mix kierunek -lotka

Wychylenie klap

Z menu FUNCTION wybieramy ikonę Butterfly

post-21550-0-87144200-1546425112.jpg

 

 

Pierwsze okienko pozostawiamy bez zmian, klikamy Next

post-21550-0-80864800-1546425208.jpg
 

W polach pod FLAP1/2 zmieniamy wartości tak aby uzyskać pożądane wychylenie klap w dół.

post-21550-0-74553000-1546425334.jpg

 

Producent Herona sugeruje, wychylenie klap w dół do lotu w termice na 3,5mm. Ja ustawiam na 4-5 mm.

Tradycyjnie: Igła – linijka- odczyt – obliczenie – ustawienie
Pamiętamy aby w czasie ustawiania dźwignia gazu była wychylona max od siebie

 

klikamy NEXT
Pojawia nam się okno w którym możemy ustawić wychylenie steru wysokości

post-21550-0-35416800-1546426133.jpg

 

klikamy Okienko ST Off zmieniając je na ST ON, Przesuwamy manetkę gazu tak aby zielona linia przesunęła się max w prawo, zmieniając kolor zielonej kropki na czerwony.
Klikamy na okienko Y-axis i podnosimy/obniżamy przy pomocy przycisków z lewej strony wyświetlacza, wartość przy OUT tak aby ster wysokości się obniżył o około 1-2mm (producent zaleca1,5mm).

post-21550-0-31550800-1546426279.jpg

 

post-21550-0-46519100-1546426405.jpg

 

Najlepiej jest to ustawiać przy włączonym modelu.

Klikamy NEXT
W tym oknie ustawiamy z jakiego położenia dźwigni gazu nasze klapy zaczną się wychylać. Chyba najlepszym ustawieniem będzie gdy wychylając dźwignie gazu od siebie będziemy aktywować klapy.

 

post-21550-0-64205300-1546428103.jpg

 

Przesuwamy dźwignie max od siebie a następnie powracamy do pozycji wyjściowej (dźwignia w położeniu max do siebie)

Klikamy w czerwone okienko
widok na mojej aparaturze

post-21550-0-00835400-1546428215.jpg

 

Mix kierunek – lotka
Jest to miks w którym przy skręcie sterem kierunku wychyla się tylko jedna lotka, w moim wykonaniu lotka będzie się wychylać w dół. Skręcając np. w lewo, lewa lotka idzie w dół, praw lotka pozostaje bez zmian. Układ taki ma za zadanie
podtrzymać skrzydło tak aby zakręt SK był możliwie „płaski”

Użyje do tego Program mix

 

post-21550-0-40904900-1546428469.jpg

 

Utworzymy dwa mix-y, opowiadające tyko za skręt w prawo lub w lewo

np. Mix 1 tylko skręt w lewo
    mix 2 tylko skręt w prawo

 

Wybieram z pierwszego wiersza NOME 

post-21550-0-27054800-1546428942.jpg

Określam kanał wiodący czyli CH4 (SK)
oraz kanał uległy czyli 2/5 w zależności od kierunku skrętu.
Klikamy na okienko NOME po lewej stronie i wybieramy kanał 4
następnie klikamy NOME po prawej stronie i klikamy kanał 2/5

 

post-21550-0-92093000-1546429040.jpg

 

klikamy BACK
Przy mix zmieniamy INH na ON i klikamy na okienko SET.

post-21550-0-33319700-1546429178.jpg

 

post-21550-0-15599400-1546429329.jpg

 

Wychylamy dźwignie kierunku w lewo,zmieniamy wartości w okienku A lub B tak aby spowodować wychylenie lotki w dół na lewym skrzydle (stojąc za modelem). Niestety nie potrafię określić liczbowo ile to wychylenie ma wynieść. Proponuje wpisać 10-15% a konkretne wartości ustalić na lotnisku na zasadzie prób i błędów.

 

post-21550-0-14680500-1546429819.jpg

 

Analogiczne robimy tak samo z drugim mixem, do skrętu w Prawo.

 

 

Mix kierunek wysokość

Menu FUNCTION wybieramy Wing MIX

 

post-21550-0-19164600-1546430294.jpg

 

w RUDD-ELEV zmieniamy INH na ON
klikamy na środkowe okienko

post-21550-0-93515800-1546430742.jpg

W polu A i B ustawiamy zakres wychylenia SW.

post-21550-0-13499800-1546430845.jpg

Aby niezależnie czy skręcamy w lewo czy w prawo SW zawsze kierował się do góry, wartości w polach A i B powinny być takie same ale z przeciwnymi znakami „+ lub -”

 

Ster kierunku przesuwamy w lewo lub w prawo. Klikamy na okienko A i zmieniamy wartość tak aby uzyskać wychylenie steru wysokości ku górze. Uzyskaną wartość przenosimy w okienko B z przeciwnym znakiem +/-.

Oczywiście ciężko powiedzieć ile ma wynosić ta wartość. Proponuje przyjąć 10% a następnie dokonać korekty na lotnisku.

post-21550-0-31059900-1546430955.jpg

 

Sprawdzamy czy uzyskaliśmy założony efekt.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Mix kierunek – lotka
Jest to miks w którym przy skręcie sterem kierunku wychyla się tylko jedna lotka, w moim wykonaniu lotka będzie się wychylać w dół. Skręcając np. w lewo, lewa lotka idzie w dół, praw lotka pozostaje bez zmian. Układ taki ma za zadanie
podtrzymać skrzydło tak aby zakręt SK był możliwie „płaski”
"

 

To co robisz to jest takie dookoła zmniejszenie róznicowości lotek przy machaniu sterem kierunku. Ale wyjściem do tego ustawienia powinno być poprawne ustawienie róznicowości lotek. Ty je ustawiłeś na pałę i to w złym menu. Inaczej to nie ma sensu. (ja tego miksu oraz wysokości-> SW nie używam)

Sztywne miksy maja taka wadę że sprawdzają sie tylko w jednych warunkach. Gdy ustawisz je w bezwietrzny dzień, to całkiem inaczej będzie sie zachowywał z nimi model gdy będzie wiało. Zakręty z wiatrem i pod wiatr będą w przypadku miksów stałych kiepskie. Dlatego sztywnych miksów nie lubię lub stosuje okazjonalnie. Model należy ustawić poprawnie w locie (wychylenia, róznicowości, fazy lotu), a dopiero potem dodawać i włączać miksy.

 

To co robisz ma fajne zastosowanie poznawcze aparatury, ale przydatność praktyczna według mnie nie jest jeszcze optymalna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Błąd w ustawieniach EPA - tam ustawia sie takie same wychylenia lotek w góre i w dół. Różnicowość realizuje sie w menu skrzydła (AILE DIFF) !!!! I tylko tam!!!

Nie wiem gdzie znajdujecie takowe bzdury, które potem są rozpowszechniane:

Analogicznie nasze klapy powinny wychylić się (o połowę)  8mm do góry i 4 w dół.  Do ustawienia wychyleń posłużę się igłą i linijką

Jak już musisz w takim modelu robić klapy to zrób po tyle samo do góry i do dołu. Rocznicowość klap jest inna niż lotek.

Rocznicowość lotek i klap może sie zmieniać z fazami lotu (Q-link czy jak to tam sie zwie w tym radiu) i dlatego musi być to zmieniane w menu róznicowości. Zresztą właśnie doczytałem że wychylenia klap są opisane w ustawieniach modelu - po dwa mm w góre i w dół.

 

I nie róbcie miksów kierunku do lotek zanim nie nauczycie sie latać i czuć modelu. Bo takie miksy wszystko wypaczają. Jak już musicie (ale nie wiem po co) to zawsze z mozliwością wyłączenia przełącznikiem.

 Tak od razu z buta.

Mój model nie będzie latał jako akrobat. Robiąc różnicowanie lotek w EPA  nie było bez celu. Tym sposobem różnicowanie występuje od razu we wszystkich Q.Linkach. Po prostu nie muszę w każdej fazie lotu ustawiać tego osobno. Oczywiście mogłem najpierw ustawić model a dopiero później tworzyć nowe Q.Linki Współczesne aparatury są tak bogato wyposażone, że określony cel można uzyskać na kilka sposobów, tak jak komu pasuje. W końcu to ma być zabawa i relaks.

 Może nie jestem mistrzem w lataniu ale latam i potrafię operować SK.

Kolejna rzecz na którą Pan zwrócił mi uwagę to brak przełącznika, który by mógł włączyć/wyłączyć dany mix. Niestety tu ma Pan racje. Pierwszy raz piszę tutorial i zapominam że nie każdy ma doświadczenie w lataniu. Postaram się ten błąd naprawić. 

Pozdrawiam i życzę więcej empatii. W końcu to forum jest po to by sobie pomagać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja pomagam. Prawidłowe ustawienie różnicowości w szybowcu jest wręcz ważniejsze niż w akrobacie ;) To daje olbrzymią różnice czy to w locie szybkim czy termicznym. Dlatego każdy producent podaje różne różnicowości dla faz lotu normal, termika czy prędkość. I ktoś to dużo lata tez to wyczuje. \A w Twojej propozycji jest to niemożliwe do poprawnego zrealizowania. Bo różnicowość lotek trzeba ustawiać w czasie lotu.

Tu masz przykład ustawień producenta dla dobrego modelu:

deflections

FLAPS

AILERONS

ELEVATOR

RUDDER

 

Climb

-7/5

-15.5/9

±7.5

±7.5

 

Normal

-7/6

-15/10

±7.5

±7.5

 

Speed

-7/6.5

-15/10

±7

±7

Małe zmiany, ale są istotne. I co zabawniejsze nie jest to sławetne 50% !!! Momo że mam ten model, to moje ustawienia i tak sa całkowicie inne i dopasowane do moich potrzeb i stylu latania.

 

Niestety takie ustawienie róznicowości w EPA jak proponujesz jest dla mnie podstawowym i karygodnym błędem. Dla każdego modelu. I będe z mim walczył. Twój post ma zadanie edukacyjne i powinien byc robiony merytorycznie i poprawnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę że nie odpuszcza Pan. Postaram się w najbliższym czasie przedstawić tutorial z różnicowaniem lotek poprzez Aill Diff.

Odnośnie wychylenia klap względem lotek, jest tak jak pan Pisze. Producent zaleca 2 mm góra/dół. Ja zastosowałem 50% z wychylenia z lotki, Inni koledzy stosują 30%. 

Może jako bardziej doświadczony kolega, zasugerowałby Pan o czym (jakie mixy, ustawienia do termiki) warto zrobić jeszcze tutoriale. Może nie każdy mix jest potrzebny ale pozwala na sprawdzenie możliwości aparatury.  Dziękuje za zainteresowanie i pozdrawiam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeden z najważniejszych to snap-flap. Ale nie wiem jak sie spisuje w piankolotach. Nie pamiętam czy bawiłem sie nim kiedyś w takich modelach. W laminatach to podstawa.

 

Klapy w moich modelach mam 20-50% wychyleń lotek (w laminatach - oczywiście wychyleń do góry). Tamte profile tego raczej wymagają. W piankolotach to pewnie tylko dla zabawy i poznawczo może być. Zbyt dużo klap może za bardzo spowalniać model w zakręcie, a to nie jest dobre. Więc lepiej nie przesadzać z tą opcją. Jak wszystko powinno byc sprawdzone w locie.

Klapy na drążku do termiki są ok. Jednak kompensacje SW trzeba robić w locie, aby była liniowa. Model nie może ani zadzierać, ani pochylać sie przy ruchu drżąka. I byle nie przesadzić z wielkością wychyleń klap w dół. Za dużo klap może spowodować spowolnienie modelu, a nie wzrost siły nośnej. i jeszcze mała uwaga - przy dużej zmianie wychylenia klap może sie okazać że powinna być zmieniona róznicowość na lotkach i klapach.

 

Normalnie używam tylko kierunku do lotek, a i tak bardzo sporadycznie -tylko do latania w termice jak warunki są stabilne. Termika to nie do końca moja bajka, ale jakoś sobie radze ;)

 

Fajnie że robisz taki tuturial. wielu osobom może pomóc. Radio jest popularne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Fajnie ze się zabrałeś za pisanie. Moze dzięki temu wywiąże się ciekawa dyskusja ;)

 

Pare spostrzeżeń z którymi chciałbym się podzielić:

1. W menu EPA nie opisałeś i nie ustawiłes maksymalnych dopuszczalnych wychylen ( limit czy jakos tak). Wydaje minusie ze warto było by o tym wspomnieć.

2. Patrząc na lotki widać ze masz je w miarę poprawnie mechanicznie zrobione gdyż wartości wychylen sa zbliżone 29/27 i 64/56 jeżeli się nie mylę. Warto o tym wspomnieć aby modelarze zwracali na to uwagę. Dzięki temu nie trzeba używać dodatkowych mix’ow wyrównujących wychylenia w przejściowych położeniach.

3. I teraz wrzucam granat.

Ja ustawiam wychylenia powierzchni sterowych w D/R. Menu EPA (lub jakkolwiek inaczej się to nazywa ) używam tylko do zdefiniowania poprawnych maksymalnych wychylen. Dzięki temu mam niezależny wyjściowy punkt do jakiejkolwiek fazy lotu.

 

4. Podoba mi się twoja metoda ze szpilka :)

Pewność pomiarowa <5%.

Dodatkowe przeliczanie wychylen producenta ==> szpilka dla purystów.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

EPA ja. uzywam tak jak ty. Po pierwsze równe wychylenia powierzchni sterowych w każda stronę, zblizone do maksymalnych jakie będę używał. Wartości maksymalne tez ustawiam (na wartości aby napęd nie blokował się). Reszta to menu skrzydeł i DR (wychylenia i expo jeśli potrzeba). Po to a opcja jest. Granatu nie widzę ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak pisałem wcześniej. Pierwszy raz piszę tutorial. Jak widać to co mi się wydawało że jest ok, niestety nie jest. Przygotowując ten tutorial dla innych, chyba sam więcej się nauczę o locie termicznym i wszystkich możliwych ustawieniach (potrzebnych lub nie) oraz możliwościach mojej aparatury. To bardzo fajnie że bardziej doświadczeni koledzy się wypowiadają wskazując co mogę poprawić lub dodać. W najbliższym czasie będę chciał zrobić od nowa powyższy tutorial, uwzględniając powyższe uwagi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

a wiesz - ja tez się uczę. Bo tego radia nie znam, a jestem ciekaw jakie ma możliwości. Na Graupnerach MX, MC latam już wiele lat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radio jest bardzo bogate w funkcje i możliwości ustawień. W nim ogranicza nas tylko fantazja. W niektórych przypadkach dany mix sterów w modelu  można uzyskać na kilka sposobów i tu nie przesadzam. Podoba się mi tak że w nim rozwinięta telemetria. Z czasem w użytkowaniu staje się bardzo intuicyjne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio miałem bardzo mało czasu, ale żeby nie było, że próżnuje wstawiam filmik z efektem końcowym. 

Aparatura i model ustawione. Teraz pozostało tylko nanieść korekty ustawień na lotnisku. Z pewnością wszystkie parametry będą zmienione po ocenie modelu w locie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Leszekm35
      Witam wystawiam na sprzedaż jeden z moich dwóch świetnych nadajników graupner mc 20 Hott . Aparatura w bardzo dobrym stanie , nosi normalne ślady użytkowania. Sprzedaję sam nadajnik z walizką , boczki pulpitowe których akurat nie ma na zdjęciach ale mam schowane w szafce. Odbiornik widoczny na zdjęciu nie jest przedmiotem sprzedaży! Aparatura w Mode 1 gaz po prawej stronie . Na życzenie zmienię na mode 2 gaz po lewej stronie.

      Nadajnik sprzedaję gdyż posiadam drugi taki sam na którym lata syn natomiast ja idę w prawdziwe latanie i dwie aparatury nie są nam potrzebne dlatego z jednej rezygnuję. Aparatura działa znakomicie nie posiada żadnych ukrytych wad . Sprzedaję sam nadajnik gdyż odbiorniki syn używa i będzie używał dalej w swoich modelach i w drugiej takiej samej aparaturze
       
      cena 1100zł

      Polecam sprzęcik


    • By jaco
      I tak na początek proszę o pomoc.Dostałem helikopter Trex 450 SE do samodzielnego montażu i do tego pilot Graupner JR mx-12. Helikopter złożyłem ale nie wiem jak to uruchomić. Chodzi mi o podłączenie wszystkich urządzeń elektronicznych. Nigdzie nic nie znalazłem.Pozdr. 
    • By MarcinRc1982
      Witam,
      Mam nadajnik jak w temacie czyli Graupner MX-20 oraz dwa drony. W nadajniku są stworzone 2 różne modele. Każdy model zbindowany na osobnym odbiorniku. Jeden z odbiornikiem GR-16, a drugi z odbiornikiem GR-24. Zauważyłem, że gdy połączę się z jednym odbiornikiem np GR-16 i wyłączę drona pozostając w nadajniku na tym modelu, to włączając drugi z odbiornikiem GR-24 dron łączy się z nadajnikiem mimo tego, że nadajnik sygnalizuje wyszukiwanie odbiornika. Działają wszystkie funkcje łącznie ze sterowaniem. Czy ktoś z Was spotkał się z takim problemem? Co jest powodem takiego stanu rzeczy? Szukałem informacji, ale nie znalazłem nic. Proszę o pomoc.
    • By psiwak
      Witam,
       
      Piszę ten "post"  aby rozeznać się w temacie czy istnieje zapotrzebowanie na polskie pliki głosowe w radiach GR tak jak mają Rosjanie, lub może pójść dalej...
      Jakiś czas temu skontaktowałem się Graupnerem i przy tej okazji dostałem program do wgrywania własnych plików dźwiękowych do nadajnika, tzn można podmienić istniejące na własne. Szczerze mówiąc chciałem dla zabawy wgrać polski głos, skończyło się tylko na chęci i krótkim testowaniu w deszczowy dzień na wakacjach bo wolny czas poświęcam lataniu.
       
      Przy tej okazji pomyślałem że może zapytać aktualnych użytkowników czy istnieje w ogóle taka potrzeba? Jeżeli tak i są chętni wykonać część pracy, to może by tak zrobić to oficjalnie.
      Tzn. skontaktować się z GR z prośba o aprobatę. Stworzyć polskie pliki głosowe (Z tego co pamiętam w sumie jest około 250 plików dźwiękowych, pewnie około 200 trzeba było by zamienić na polskie) jako pakiet vdf i opublikować to przekazując to do GR. 
       
      Dajcie znać kto byłby chętny na pliki a kto by chciał pomóc.
       
       
    • By tlenex98
      Problem dotyczy aparatury Graupner MX-16. Dzisiaj próbowałem ustawić klapolotki w moim motoszybowcu. Udało mi się je ustawić na przełączniku trójpozycyjnym jednak gdy je opuszczam zmienia się również środek wychylenia lotki i na wysuniętych klapach lotka próbuje się wychylić bardziej niż fizycznie może(słychać straszne zgrzytanie serwa). Dążę do tego, aby środek wychylenia lotek był niezależny od poziomu wychylenia klap.
       
      PS. Problem jest dość skomplikowany jeżeli chodzi o opis słowny, ale mam nadzieję, że jest wystarczająco zrozumiały.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.