Jump to content

Recommended Posts

W dniu 11.01.2020 o 15:33, jacek_podwysocki napisał:

Szczęśliwie fałszywy alarm z kątem zaklinowania skrzydeł:) Zrobiłem ten kąt nawet o tym nie pamiętając. Widzę że nie jest idealnie ale mam nadzieję że następny model będzie bardziej precyzyjnie zbudowany.
...

 

Gdyby przy  oblocie było "coś nie tak" wymyśl obecnie takie mocowanie st. poziomego aby można było zrobić korektę jego kąta zaklinowania.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, stema napisał:

 

Gdyby przy  oblocie było "coś nie tak" wymyśl obecnie takie mocowanie st. poziomego aby można było zrobić korektę jego kąta zaklinowania.

 

Dziękuję za podpowiedź. Obecnie statecznik jest tak osadzany, że prawdopodobnie bez większego problemu będzie można go zdjąć i podłożyć pod spód płytkę korygującą kąt zaklinowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, f-150 napisał:

Ok ale według mnie 2mm wystarczy.Co do mocowania na gumę to sprawdza się tylko w majtkach i wicherku.Zrobiliśmy takie w Cessnie  z planów Fary powiększonej do rozpiętości 180 cm.Skrzydła miały tendecję do rozsuwania się w podstawowych figurach i zmiany charakterystyki podczas lotu.Tym bardziej że tu dochodzi zastrzał i może być mniej ciekawie.

Kolego Wojtku, nic twórczego  do wątku o Piperze nie wniosłes, no może po za tą gumą do majtek ( latających) no i balsą # 2mm  na żeberka...,  Spokojnie nic się nie rozsunie, patrz Wicherk 50,  a zamocowanie  będzie i pewne i elastyczne.Zastrzały pomoga a nie zaszkodzą. W obecnej fazie budowy modelu to  raczej skomplikowane przeróbki nie wchodzą w grę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie utrudniają.Tak zdecydowanie śruby,wystarczy po jednej na skrzydło

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba jednak będę przymierzał się do zrobienia śrubowego mocowania płatów skrzydeł. Tylna cześć płatów tak czy inaczej ma już przygotowane mocowanie na śruby a przednia część sądzę, że będzie się pewniej trzymała przymocowana także przy pomocy śrub. Tym samym zarówno przednie i tylne mocowanie będzie sztywne.

 

Obejrzałem kilka planów konstrukcyjnych oraz instrukcji składania modeli Pipera rc i w bardzo wielu z nich połówki skrzydła trzymane są tylko jedną śrubą w ich przedniej części a w tylnej poprzez węglowy pręt pełniący rolę kołka ustalającego co pozwala mi sądzić, że nawet takie rozwiązanie nie powinno pozwolić płatom na przemieszczanie się w trakcie lotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacku,  w srodkowej częsci planów na podstawie których budujesz  swojego Pipera  masz dokładnie pokazane  jak dziąła  zamocowanie płatów w tym modelu..

Pokaż proszę jak koncepcyjnie i w których miejscach  ma być to mocowanie płata na te śruby ? Do czego chcesz je  zamocować i jak ?

Gdyby to był płat wolnonośny to Ok  zgoda , dwa kołki z przodu i dwie sruby z tyłu - zastrzały tylko dla ozdoby  ale Ty masz płat dzielony

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, d9Jacek napisał:

Jacku,  w srodkowej częsci planów na podstawie których budujesz  swojego Pipera  masz dokładnie pokazane  jak dziąła  zamocowanie płatów w tym modelu..

Pokaż proszę jak koncepcyjnie i w których miejscach  ma być to mocowanie płata na te śruby ? Do czego chcesz je  zamocować i jak ?

Gdyby to był płat wolnonośny to Ok  zgoda , dwa kołki z przodu i dwie sruby z tyłu - zastrzały tylko dla ozdoby  ale Ty masz płat dzielony

 

Tylna część płata ma zamocowaną w żebrze nakrętkę kłową  a w centropłacie jest otwór przez który wkręcam śrubę i łączę płat skrzydła z centropłatem. Zaraz obok jest ustalający pręt węglowy.

Natomiast przednia część płata będzie opierała się na centropłacie dźwigarem wpuszczonym w jego bok. Podobnie jak z tyłu, tutaj też planowałem wkleić nakrętkę kłową w żebro płata i skręcić to żebro z żebrem centropłata śrubą przed przednim dźwigarem (patrząc od strony nosa).

 

Reasumując, płaty będą opierać się na pręcie węglowym i dźwigarze, będą spięte z centropłatem śrubami wkręcanymi w pierwsze żebro płata skrzydłowego. Bardzo poglądowy rysunek poniżej :)

 

schemat_sruby.PNG.d315cc705c4fe8ea9bdf8a0f06b84bce.PNG

 

A to zdjęcie pokazujące miejsce umieszczenia śrub przy tylnym dźwigarze. Uprzedzając pytania: tylny dźwigar okazał się za słaby, żeby wpuścić go w centropłat (źle dobrana balsa), został skrócony i na jego wysokości od strony zewnętrznej (od wewnątrz jest dźwigar więc nie było możliwości) wklejona jest nakrętka kłowa. Od wewnątrz centropłatu wkręcę śrubę łączącą żebra.

 

post-21800-0-67851500-1571168774_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm............bardzo to wszystko skomplikowałeś...

rozrysuj to sobie wektorowo i sądzę że dojdziesz do pewnych wniosków

nie chcę prorokować  bo model zapowiada sie ładny ale.... pierwsze lądowanie , krzaczek ,  patyk czy kretowisko i masz wyrwane płaty z mięsem

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmmm............bardzo to wszystko skomplikowałeś...
rozrysuj to sobie wektorowo i sądzę że dojdziesz do pewnych wniosków
nie chcę prorokować  bo model zapowiada sie ładny ale.... pierwsze lądowanie , krzaczek ,  patyk czy kretowisko i masz wyrwane płaty z mięsem
Masz rację że w przypadku uderzenia skrzydłem, najprawdopodobniej ucierpi także cała kabina. Może wobec tego zamiast stalowych śrub użyję plastikowych i to da solidne połączenie a w przypadku dużych sił uchronią samolot przed całkowitym zniszczeniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Jacku w Piper Cub 2,8m 10kg do lotu mam skrzydła osadzone na rurce z OBI i pręcie stalowym fi 5 z pracującymi zastrzałami a skrzydła łącze sprężynami (dwie sztuki  w jednym mocowaniu )

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, jacek_podwysocki napisał:
51 minut temu, d9Jacek napisał:
hmmm............bardzo to wszystko skomplikowałeś...
rozrysuj to sobie wektorowo i sądzę że dojdziesz do pewnych wniosków
nie chcę prorokować  bo model zapowiada sie ładny ale.... pierwsze lądowanie , krzaczek ,  patyk czy kretowisko i masz wyrwane płaty z mięsem

Masz rację że w przypadku uderzenia skrzydłem, najprawdopodobniej ucierpi także cała kabina. Może wobec tego zamiast stalowych śrub użyję plastikowych i to da solidne połączenie a w przypadku dużych sił uchronią samolot przed całkowitym zniszczeniem.

tu nie chodzi o to że ma być solidne, bo jeżeli skleisz na żywicę to też napewno bedzie solidne tylko ma być pewne a w sytuacji kryzysowej  ma zapewnic minimalne straty  czyli płaty maja sie rozpiąć chroniąc w ten sposób  resztę konstrukcji..Guma  czy sprężyna( y)  Ci to zapewni , śruby nie, szczególnie wkręcone tak jak to chcesz zrobić

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sztywne połączenie na śruby przy jakiejś przygodzie rozerwie ci kadłub ( i  ,  lub  ) skrzydła

IMG_1953.thumb.JPG.934ef8c708620bf80e2a5ca90d6e2c90.JPG

IMG_1954.thumb.JPG.142f014cbe11d3cd156a481dc067153d.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, jacek_podwysocki napisał:

Plastikowe śruby także nie są rozwiązaniem? Urwą się i skrzydło wysunie się z centropłata jeśli dobrze to sobie wizualizuję.

nie urwą się....stawiam $$$ przeciwko orzechom

Jacek , nie kombinuj...szkoda Twojej pracy i modelu a Paweł dobrze napisał co się stanie

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 17.01.2020 o 17:16, jacek_podwysocki napisał:

Plastikowe śruby także nie są rozwiązaniem? Urwą się i skrzydło wysunie się z centropłata jeśli dobrze to sobie wizualizuję.


Popieram takie rozwiązanie, przy kraksie śruby wymieniasz i nie masz uszkodzonych głównych elementów modelu.
 

Sprawdzone wielokrotnie.

 

Trzymam kciuki za postępy i oblot ! ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacku nie kombinuj z mocowaniem skrzydeł na śruby. Szkody wyrządzone przy twardszym lądowaniu mogą być bardzo duże.

Ja miałem też PAJPERKA  2,75m i wadze 8kg. Skrzydła były spięte dwiema sprężynami z CASTORAMY. Skrzydła miały też tylko po jednym zastrzale i było super.

Poprzednicy w swoich wpisach też tak doradzają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po dłuższej przerwie wstawiam kolejną porcję relacji z budowy.

 

 

 

Zastrzały są już gotowe, ich mocowanie do skrzydeł także. Pozostaje zrobienie dodatkowych wsporników mocowanych w połowie długości każdego z zastrzałów, to zostawiam na później.

 

90827174_509861716307402_5757228086319906816_n.thumb.jpg.ff518c51f1b0cc52a9a3b48ceaa97daa.jpg90742479_239151950558876_5076897518512504832_n.thumb.jpg.2524ebd3d366c12cc03dda3d5211a83c.jpg

90878700_883253458807684_2841469252576215040_n.thumb.jpg.5a268d9b03a8aefcefb3c5f8644cc6e7.jpg

88166285_812988845774279_4865435138701393920_n.thumb.jpg.c4256f934ec69c9100f47f4fa26f3b1b.jpg

 

 

 

Koszyk na baterie jest także gotowy, pakiet mocowany jest za pomocą rzepa i stabilizowany za pomocą ograniczników na obu końcach koszyka. Koszyk można demontować po odkręceniu dwóch śrub, na przykład w sytuacji gdyby zaszła potrzeba użycia pakietu o innych rozmiarach.

 

90801599_509243869762929_5784758453025112064_n.thumb.jpg.c6fe764cb7d9ab753751bec7bfa3d331.jpg

90851748_214907029750629_4369690647389536256_n.thumb.jpg.33d9c7e22a0348515ef98715d753c463.jpg

 

 

 

Luk w dachu posiada już swój dedykowany uchwyt zrobiony z rurki o średnicy 3 mm, która docelowo będzie pomalowana srebrną farbą.

 

90792090_539398716714594_6298644272014950400_n.thumb.jpg.3ba9958830056d0c79b6f2bed22b306e.jpg

 

 

 

Mocowanie skrzydeł do centropłata zrobiłem, nie idąc za sugestiami większości osób wypowiadających się w tym wątku, za pomocą plastikowych śrub o średnicy 3 i 5 mm wkręcanych tuleję kłową osadzoną w żebrze. Prawdopodobnie do skrócenia pozostają jeszcze dźwigar przedni i węglowy pręt przy dźwigarze tylnym, aby wchodziły w całości w gniazda żebra, ale nie głębiej w centropłat.

 

90759693_229866241540349_6536146295512367104_n.thumb.jpg.e5a941d9866c30748b5b40ac590a616a.jpg91048689_218018989259058_927754425320079360_n.thumb.jpg.d85ef2aa658cb7cb755fa61a64ee2a45.jpg91814545_203466190941249_6944909830700138496_n.thumb.jpg.fa60dff5f05e1e222cd877e06d35347b.jpg

 

 

 

Uformowałem na gorąco przednią szybę z plexi o grubości 2mm, okleiłem jej krawędzie folią Oracover a całość przymocowałem do kabiny za pomocą kilku wkrętów.

 

91669452_547877889187234_719194532867997696_n.thumb.jpg.f7fe8edbc89fbca0702488159bb56836.jpg90791791_218779842569033_1130617679309176832_n.thumb.jpg.0c60fe35c93631f0aa1be26b0a5c8e52.jpg

88133573_757267078134072_1888785110493298688_n.thumb.jpg.db88fa23bcc4f453d0ff2d037ffa0a9f.jpg90876759_1386386641570857_2009680008854896640_n.thumb.jpg.16cdef97148689a5c0ce63e6714ec1cb.jpg

 

 

 

Kadłub samolotu został też w ostatnim czasie pomalowany szarą farbą oraz oklejony czerwoną folią Oracover Scale, do oklejenia pozostał jeszcze statecznik pionowy. Białą folią okleję natomiast skrzydła, statecznik poziomy oraz ster kierunku.

 

90781530_1264532557074814_6470598123843485696_n.thumb.jpg.496e6ec9943a38f4ee72897be9ba4769.jpg

90776830_655995701829476_3051585800090157056_n.thumb.jpg.04846bf06ba09d4dae59d47fd5a9d5d1.jpg90711149_555047992104101_1105742362602110976_n.thumb.jpg.bd3f6e2187099bf66536981c2ffd38fc.jpg

90801036_2926309634092849_50907770618118144_n.thumb.jpg.b53c349ba25fb893f820f2a5bc3511ef.jpg

90767466_150723669567436_2241207917527171072_n.thumb.jpg.949e858ea03aee08847c23e94604525c.jpg91175405_145057720238720_8250723164498165760_n.thumb.jpg.a1dcfa13ebddee241e159ecbc079444c.jpg90769651_1346193798900937_6453370391543939072_n.thumb.jpg.a056e5e1ded9b50e493657a88c7546f7.jpg90849207_233766261109862_7948007315355992064_n.thumb.jpg.36fe6c09c84406640b9c4097e1df0655.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By widar123
      Jako że w dziale makiet nie było, jak do tej pory tego modelu, postanowiłem podzielić się relacją z mojego nowego projektu jakim będzie Piper J3C. Ten wdzięczny samolot ma już na pewno wiele relacji w innych działach, jednak ze względu na nietypową konstrukcję (jak na model) będzie pewnie ciekawostką na tym forum. Inspiracją do tego była znaleziona w necie wersja Pipera o konstrukcji, podobnie jak oryginał, z rurek stalowych spawanych. Oczywiście w modelu spawanie raczej nie wchodziło w grę, bo wymagałoby to niezwykłych umiejętności, aby nie zniszczyć materiału (rurki są ze stali nierdzewnej o ściance 0,25 mm), więc najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest lutowanie twarde za pomocą srebrnego spoiwa. Pierwszym krokiem było napisanie do autora Paolo Severin, aby zdobyć jakieś materiały dotyczące konstrukcji (plany najlepiej w wersji wektorowej). I tu pierwsze schody, włoski kolega odpisał, że takowych nie posiada (oczywiście trudno w to uwierzyć, bo na stronie jest niejako fabryka takich konstrukcji modeli z rurek), a wszystko co może mi zaoferować to jest w dziale "download" na jego stronie. Tam z wiadomych względów są dokumenty w rastrowej wersji (w niewielkiej rozdzielczości), więc niestety można jedynie z nich jakieś poglądowe informacje odczytać. Nie pozostało nic innego jak na podstawie tych dokumentów stworzyć własną dokumentację, która będzie potrzebna do konstrukcji mojego modelu. Poniżej to co pozyskałem ze strony Paolo:
       

       

       

       
      Jak widać co nieco jest do odczytania i przynajmniej proporcje są do odtworzenia ?
      Teraz trochę danych modelu
      Skala 1:4
      Rozpiętość - 2680 mm
      Długość - 1780 mm
      Waga - ok 6,5 kg
      Powierzchnia - ok 100 dm2
      Napęd - silnik żarowy czterosuw dwucylindrowy ASP FT 160
      Mam nadzieję, że projekt znajdzie zainteresowanie, więc po akceptacji w postaci kilku postów od kolegów z forum, relacja ruszy z miejsca.
      Pozdrawiam wszystkich - Darek
    • By artwszol
      Cześć!
       
      Zawsze chciałem zrobić jakąś relację z budowy, ale nigdy nie miałem okazji. Może obawiałem się też reakcji bardziej doświadczonych modelarzy, ale w końcu się zdecydowałem i oto jest.
      Jakiś czas temu od kolegi dostałem kadłub razem z usterzeniem do szybowca 'rekreacyjnego', ale coś na kształt klasy F3F/F3B. Leżał chwilę, w końcu zabrałem się za projektowanie i budowę skrzydeł.
       
      W pierwszym etapie wziąłem się za geometrię skrzydła. Kolega mówił, że skrzydełka miały rozpiętość 2,3m. Postanowiłem zrobić je jednak odrobinę większe. Zdecydowałem się na 2,5m. Cięciwę przykadłubową mam narzuconą przez kadłub, więc nie poszaleję. Chciałem zrobić skrzydła półeliptyczne lub kształtem do nich zbliżone. W ruch poszedł AutoCAD. Zaprojektowałem więc coś na kształt obrysu eliptycznego.

      Nie zwracajcie uwagę na różne końcówki skrzydła, bo chciałem zostawić sobie brak zaokrąglenia, żeby mieć z czego ściągać wymiary.
       
      W kolejnym etapie dobrałem profil skrzydła. Po wstępnej selekcji rozważyłem następujące opcje: AG24, HS1.7/9, MH32, SD7003 i SD7037. Wrzuciłem to do XFLR5. Masę modelu oszacowałem na około 1.7 kg. Znając geometrię zdefiniowałem analizę profilu typu 2 (polecam ). Wpisuje się tam dane modelu i program oblicza parametr Re.sqrt(Cl). Najwierniej oddaje zmiany charakterystyk modelu w locie i pod wpływem zmiany liczby Reynoldsa

      Zdecydowałem się na wybór profilu AG24. Dlaczego? Otóż ze względu na niską krytyczną liczbę Reynoldsa i dużą doskonałość. Liczba Reynoldsa na końcówce dla krytycznego kąta natarcia wynosi 40000, gdzie cięciwa końcówki to 6cm. Krytyczna liczba Re dla profilu to około 45000 i jest najniższa wśród pozostałych profili.
       
      Wrzuciłem wszystko, razem z geometrią, kadłubem i usterzeniem, do XFLR5. Zrobiłem szybką obwiednie obciążeń i na podstawie obliczeń programu wyeksportowałem sobie rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości. Na tej podstawie obliczyłem wymiary dźwigara i dobrałem wielkości pasów dźwigara:

      Zaznaczyłem na czerwono miejsce, gdzie moment gnący jest zbyt duży jak na ten dźwigar. Nie martwię się tym, gdyż nie brałem pod uwagę wpływ pokrycia, dźwigara tylnego oraz przede wszystkim bagnetu do łączenia skrzydełek, który akurat będzie w miejscu, gdzie dźwigar 'nie domaga'.
       
      Konstrukcja skrzydła będzie składała się z rdzenia styropianowego, pasów dźwigara, dźwigara tylnego, krawędzi natarcia oraz z balsowego pokrycia. Na to wszystko pójdzie folia.
       
      Zabrałem się do roboty. Umówiłem się z kolegą, który ma ploter i poświęciliśmy chwilę czasu, żeby to wszystko wyciąć.

      Z największymi segmentami nie było problemu. Pojawił się on z końcówkami. Drut niszczył tą najcieńszą część. Po kilku próbach i manewrach z temperaturą drutu, udało się wyciąć. Całość robi wrażenie:

       
      Wyciąłem jeszcze sobie podkładkę pod skrzydła, żeby ich nie zwichrować podczas budowy. Po miesiącu przerwu kupiłem w końcu drewno i zrobiłem dźwigar. Najgorsze było to, że jest on stopniowany, ale łączenie nie było trudnością. Na tą chwilę zrobiłem jeden z czterech pasów dźwigara. Resztę będę robił pewnie po weekendzie.

       
      Jak zrobię kolejne etapy to będę tu pisał. Chętnie przyjmę rady dotyczące budowy, stosowanych materiałów, klejów itp. Mimo tego, że robiłem już skrzydła identyczną metodą, to tamte miały dużo grubszy profil i były trapezowe, więc dość proste w budowie.
       
      Pozdrawiam
    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      Przymierzam się do zbudowania podwozia dla swojego modelu Piper'a w skali 1:6. Podwozie według koncepcji będzie zrobione z drutu stalowego 2mm/3mm lub z rurek stalowych 4mm z drobnymi dodatkowymi stalowymi elementami. Konstrukcja będzie wymagała lutowania i w związku z tym chciałbym dowiedzieć się jak najlepiej podejść do tematu samego lutowania.
       
      Z mojego rozeznania wynika, że należy w tym przypadku użyć spoiwa do wykonania twardego lutu i palnika, żeby to spoiwo jak i łączone elementy ogrzać. Natomiast nie mam pewności co do samego spoiwa, jakie wybrać? Pytanie czy lepiej wybrać pastę i jeśli tak to z przewagą którego metalu? A może lepiej drut do lutowania twardego? Czy palnik na butan będzie odpowiedni czy koniecznie powinien być acetylenowo-tlenowy z racji wyższych temperatur spalania? Konkretne odnośniki do produktów mile widziane
       
      Tematyka lutowania elementów większych niż przewody jest dla mnie zupełnie nowa także będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi w temacie.
    • By morfeusz1987
      Już za kilka dni zaczynam relacje z budowy  P-38 Lightning.
       
      Dane techniczne:
      skala 1/5.3
      długość 208cm
      rozpietosc 289cm
      waga ok 20kg
      napęd prawdopodobnie 2x rcgf55
       

       

    • By Fuzzy
      Cześć!
       
      Od niedawna wróciłem do modelarstwa (po 10 latach przerwy). 
      Na codzień latam FunFly 1,2m - zdecydowanie znudziło mnie latanie od lewej do prawej tym modelem, postawiłem na coś konkretnego na przyszły sezon. 
      Zapewne pare osób które śledzą budowę MXa użytkownika enter1978 widziało, że zdecydowałem się właśnie na jego budowę.
      Postanowiłem założyć temat, ponieważ w razie gdy coś spiernicze, lub będę miał z czymś problem, to się po prostu spytam.
       
      Jest to moj pierwszy w życiu KIT, zapewne wiele rzeczy zepsuję (Tak, już to zrobiłem, lecz o tym za chwile...)
       
      W takim razie, do dzieła. 


       
      Paczka odebrana, warunki trochę spartańskie, lecz trzeba działać na tym co się ma. 
       
      Wstępne zapoznanie z KITEM

       
      No i trzeba zacząć działać, standardowo od skompletowania elem. do budowy domku. 


       
      W pierwszej kolejności postanowiłem wszystko przeszlifować - frez zrobił swoje. 

       
      Wszystko przeszlifowane, stwierdziłem że zaznaczę teraz co trzeba ze sobą skleić.. 

       
      Wszystko ogarnięte, więc trzeba sklejać.  Żywica L285 plus H285, no i jazda
      Tak mniej więcej wygląda warstwa kleju

       
      Wszystko sklejone, no i teraz trzeba czekać na następny piękny powrót z pracy..

       
      Lecz chwila..
      W nocy, wstałem bo jedna rzecz mi nie dawała spokoju, no i słusznie.
      Bocznice domku niestety skleiłem odwrotnie. 

      Niestety, 10h w pracy w tym 13h poza domem zrobiły swoje.
      Zmęczenie, brak doświadczenia i pośpiech wyszły w bardzo słabym momencie, no cóż.. 
      Trochę mnie to zniechęciło, ponieważ liczyłem że wyjdzie sprawnie, no ale.. Trudno
      Nie ma co się łamać, tak więc
      cdn..
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.