Jump to content

Recommended Posts

Gratulacje...!!!
Jeśli chodzi o chłodzenie to ja mam coś takiego zrobione.
post-14986-0-93635600-1571080445_thumb.jpg

 

post-14986-0-62875600-1571080453_thumb.jpg

Oczywiście można dokupić kołpak turbo w tej wielkości
https://akku-onlineversand.de/CN-Spinner-55mm-Welle-5mm-Blattw-mm-aero-naut-725935
 

Taka sugestia, rzepy oryginalne są do bani, sztywne i nie można dociągnąć lipola na maxa.
Natomiast dodatkowo rzep naklejam na piankę oraz kształtownik węglowy kadłuba i pakiety.

Dociągam takimi opaskami. 20cm długości spokojnie wystarcza na opasanie wszystkiego.

http://www.nastik.pl/rzep-klamra-pakietow-200mm-dualsky-p-5001.html

https://www.akumulatoryrc.pl/pl/p/Opaska-rzep-do-mocowania-akumulatorow/741
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj wśród doborowego towarzystwa w Kętach testowałem w napędzie FUNRAYa łopatki Aeronauta 11x7". Co prawda mam jeszcze do testów rozmiar 10x8", ale coś mi się wydaje że te 11x7 są optymalne.

Przy łopatkach 12x6" było wznoszenie pionowe, ale mniej dynamiczne i po paru wznoszeniach silnik lekko "zdychał". Przy łopatkach 11x7 za każdym razem do póki latałem było przyzwoite wznoszenie pionowe.

Niestety nie wylatywałem pakietów do końca aby nie przegrzać silnika, który grzał się podobnie jak przy łopatach 12x6".

 

Teraz muszę przysiąść i zrobić dobre chłodzenie przed dalszymi testami. Póki co jestem zadowolony, FUNRAY prowadzi się "po sznurku" jak akrobat, a i serwa KST póki co się sprawdzają i centrują dobrze :)

Jeżeli nie uda mi się zrobić dobrego chłodzenia to prawdopodobnie zamontuję w nim tańszy silnik RAY bo szkoda AXI, który ma potencjał do napędzania Akrobata lub Funflay o podobnej rozpiętości i wadze do FUNRAYa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja cały czas zastanawiam się nad tym kołpakiem z linku. Ponadto mocowanie tez przyjmuje jakąś część ciepla z silnika. Sama wręga też powinna mieć otwory nie mniejsze jak oryginalne wloty w silniku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drodzy koledzy

Potrzebuje porady. Mianowicie mam radio 6 kanałowe w jaki sposób teraz

Podłączyć serwa z klap 

Na kablu Y ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak masz podłączone lotki ? .

Klapy przez Y to raczej nie jest dobry pomysł, chyba że czegoś nie wiem... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Narazie jeszcze nie mam podłączone

Bo właśnie się zorientowałem podpinając że brakuje mi jednego kanału 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

3 godziny temu, micro napisał:

A jak masz podłączone lotki ? .

Klapy przez Y to raczej nie jest dobry pomysł, chyba że czegoś nie wiem... 

A niby dlaczego przy 6 kanałowym odbiorniku to zły pomysł? Możesz to uzasadnić?

 

Mariusz, podłącz klapy kabelkiem "Y" do jednego kanału.

Jeżeli zauważysz "odwrotne działanie" jednej z klap, konieczne może okazać się "odwrócenie" serwa w skrzydle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A dla czego koniecznie klapy chcesz zrobić na jednym kabelku jeśli to praktycznie niemożliwe. Odwracanie serwa to moim zdaniem słaby pomysł choć oczywiście jak najbardziej możliwy.

 

Zrób lotki na kabelku "Y" a klapy na osobnych kanałach. Tak będzie bardziej naturalnie i wygodniej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lotki - jeden kanał  ,,Y,, + klapy na osobnych kanałach

Jeśli nie zależy Ci na różnicowaniu lotek, tudzież wypłaszczeniu profilu i regulacji.


 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastanawiam się właśnie 

Chyba bardziej by mi zależało żeby lotki były na osobnych kanałach 

Klapy chyba nie muszą być uchylne stopniowo tylko włącz/wyłącz ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie rób tak.

Klapy muszą mieć regulację a najlepiej jakby ta regulacja była płynna. Lotki nie muszą mieć różnicowości, bez da się spokojnie latać a możliwość regulacji klap przy lądowaniu jednak jest potrzebna. No ale oczywiście to Twój wybór. Odwracanie serwa to jak pisałem wyżej słaby sposób. Za chwile podejmiesz jednak decyzję o zmianie nadajnika na 8 kanałowy i co wyrywać ramkę i znów odwracać serwo. Przemyśl sprawę.

Niestety nadajnik 6 kanałowy słabo nadaje się dla szybowców.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamiast odwracania serwa kiedyś miałem zamontowany rewers serwa do jednego z serw klap na kablu Y. Nie pamiętam który ale jest ich parę na rynku, np. https://modelemax.pl/pl/elektronika-inne/27591-rewers-serwa-7805.html

Sterowanie płynne klap kanałem proporcjonalnym.  Tutaj wersja pozwalająca nawet na trymowanie http://www.nastik.pl/rewers-ruchu-serwa-nfinv3-p-6195.html

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uzupełnię Konrada odnośnie kalp.
Nie ma idealnego ich ustawieniach, wszak model będzie inaczej reagował w różnych warunkach wietrznych, chodzi o siłę wiatru, jak i bezwietrzne warunki.
A i tak trzeba do miksować ster wysokości. Więc klapy tudzież motyl, tak jak wspomniał Konrad, najrozsądniejsza będzie płynna regulacja.
Slider bądź ,,drąg,, od gazu, mniej wygodny potencjometr. Niestety trzeba poznać model i jego zachowanie podczas lotu.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie jeszcze pytanko 

Jak koledzy macie ustawione klapy w fr 

Same czy jako klapolotki ?

Pytam bo nigdy nie miałem żadnego modelu z klapami także to dla mnie nowość 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Klapy działają jako funkcja hamulca - klapy tylko w dół
2. Klapy w dół + lotki w górę - baterfly
3. Klapy pełniące funkcje lotki ( wspomagają lotki ) klapy + lotki poruszają się jednocześnie 

    z tym że klapy w ograniczonym stopniu. Model staje się zwinniejszy podczas sterowania.

4. Klapy + lotki minimalnie w górę aby wypłaszczyć profil , przydatne do szybkiego zapie....
Punkt 1 i 2 wymaga do miksowania SW
Punkt 3 i 4 z dobrym skutkiem współdziałają ze sobą. 

Podpowiem że to co ustawisz na ,,stole,, nie koniecznie będzie działało na 100% w powietrzu.
Trochę trzeba polatać i naumieć się jak model reaguje na ustawienia. Zalecam wstrzemięźliwość

w nastawach, przynajmniej na początku pierwszych lotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie znam radia ale klapy ustawiamy na osobnych kanałach i przypisujemy im działanie takie jak wyżej opisał Boguś. 

 

I tak, jak masz krótkie lotnisko i podchodząc do lądowania musisz szybko wytracać wysokość to ustawiasz lotki do góry stosunkowo dużo ale tak aby było jeszcze możliwe sterowanie w czasie podchodzenia do lądowania, oraz wychylasz klapy w dół. No i teraz jak sobie ustawisz sterowanie na drążku gazu to masz możliwość dynamicznego dodawania klap aż do maksimum wychylenia czyli około 60-70 stopni w dół. Jest to jak napisał Boguś BaterFly a po naszemu motylek.

 

A jeśli lotnisko masz długie i bez przeszkód na podejściu to możesz tylko i wyłącznie ustawić klapy w duł jako zwykły hamulec. Też bardzo wskazane żeby był na drążku gazu w celu płynnego sterowanie nim.

 

Oczywiście w jednym i w drugim przypadku kompensujesz działania czy BF czy hamulca sterem głębokości. Model zawsze po wychyleniu klap ma tendencję do zadzierania więc konieczne jest oddanie steru głębokości. A ile go oddać to już tylko i wyłącznie musisz sam eksperymentalnie robić. 

Lecisz wysoko i włączasz albo BF albo hamulec i patrzysz co robi model. Wyłączasz BF, lądujesz, korygujesz odpowiednio ster głębokości i znów lecisz i patrzysz. Robisz tak długo korekty, aż model będzie lądował po równi pochyłej.

 

Pamiętaj że czy to BF czy to hamulec będzie się ZAWSZE inaczej zachowywał w zależności od siły wiatru. I właśnie dla tego koniecznie trzeba mieć go na drążku czy sliderze tak aby raz dodać BF tylko odrobinę gdy pizga a raz na full jak nie ma wiatru.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak ja jestem zwolennikiem lotek na oddzielnych kanałach. Można udawać że sie lata(byle jak)  z byle jak ustawioną różnicowością lotek, albo można latać i bawić sie różnocowością. Nie ma rozsądnego latania beż różnicowości lotek!!! Szczególnie szybowcem. To anarchia modelarska jeśli ktoś twierdzi ze lotki mogą być na jednym kanale kosztem klap!

 

Lotki na dwa kanały, klapy na jeden kanał (może być odwrócone serwo lub elektroniczny rewers serwa) i na drążku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok wybrałem rozwiązanie.

Dwa serwa na kablu Y w klapach 

Jedno serwa przelutowane kabelki żeby działało odwrotnie 

Jeszcze raz wszystkim dzięki za podpowiedzi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co myślicie o fabrycznym wyposażeniu fr ? Myślę żeby kupić fabryczny. Choć kwota jest spora można za to mieć ze dwa inne modele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By TommyTom
      Cześć, otwieram temat związany z modelami, ustawieniami, regulaminem i tym co jest związane lataniem w konkurencji F5J - motoszybowce z napędem elektrycznym -
       
      Zasadniczo, konkurencja oparta jest na zadanym maksymalnym czasie lotu - 600 sekund oraz lądowaniu w zadany punkt dokładnie w ostatniej sekundzie określonego czasu oraz limitowanym użyciem silnika - max 30 sekund wraz z limitowaną max wysokością wyłączenia silnika.
       
      Brzmi ciekawie
       
      Modelowy lot, punktowany maksymalnie powinien wyglądać tak:
       
      - start na sygnał - wcześniejsze uruchomienie silnika - pkt karne
      - maksymalny czas uruchomionego silnika - 30 sekund
      - po wyłączeniu silnika i upływie 10 sekund pułap nie może być wyższy niż 200 m - za każdy metr pow 200 m pkt karne.
      - utrzymanie sie w powietrzu do 10 minuty od startu
      - lądowanie dokładnie w 600-tej sekundzie od staru.
      - ładowanie jak najbliżej markera - każdy centymetr odległości od markera - pkt karne.
       
      Łatwe? Łatwe. Spróbujcie sami
       
      Im niżej rozpoczynamy lot już bez silnika i im bliżej wyładujemy markera i im bliżej momentu lądowania od 600 tej sekundy zakończenia rundy tym bliżej wygranej !
       
      Problemy:
      Łatwo przekroczyć pułap 200 metrów - jak używa sie mocnego silnika
      Strategia szybkiego wyłączenia silnika lub wożenia sie na włączonym silniku w poszukiwaniu noszenia - może zabraknąć noszenia na 10 min lotu
      Lądowanie w zadanym punkcie dokładnie w zadanej chwili
      Niedobór lub przelot markera w ostatniej sekundzie rundy
       
      Dalej łatwe? Teraz już mniej...
       
      Szybowce do tej konkurencji - głównie termiki 3,5 - 4,0 metra rozpiętości z napędem elektrycznym
      Wymagany logger wysokości - najpopularniejszy Altis V4 - logger odcina zasilanie silnika w 30 sekundzie od uruchomienia i nie pozwala uruchomić silnika ponownie, mierzy maksymalną wysokość po 10 sek od wyłączenia silnika.
       
      Konkurencja fajna - róžnorodnošć zadań i wymagań.
       
      Zacząłem treningi - moje spostrzeżenia:
      Latam Jantarem Themisto 3,5 m
      Ciężko w danych warunkach uzyskać powtarzalne czasy lotu modelem ok 10 minut.
      Lądowanie w punkcie w danej chwili - tu wymagany poważny trening
       
      Pytania:
      Czy dopuszczone przekroczenie pułapu 200 m po wyłączeniu silnika i upływie 10 sek - moment pomiaru loggera, innymi słowy czy w przypadku dobrego noszenia można utrzyma sie na wysokim pułapie celem dolatania reg. 10 minut?
       
      Chętnie poznam Wasze obserwacje w tym temacie.
    • By Andrzej Klos
      Koledzy,
      Mam juz od wielu lat (>12) Multiplex Royal Evo 9, ktory zostal upgraded oczywiscie do 2.4GHz i SX-9.  Chodzi jak zloto zadnych problemow i bardzo je lubie.  Jednak chcialbym aby do mnie gadal a szczegolnie mowil mi ile mi zostalo Voltow w baterii.  Jest to wyswietlone na ekranie ale latajac EDF nie ma czasu aby spojrzec, musze prosic kolege.  Po wymianie emails z Multiplex okazalo sie, ze Royal Evo 9 nie bedzie gadac, trzeba miec Royal Evo 12 i do tego maja dodatkowy modul gadajacy.  Wyglada to nie bardzo, prowizorka.
       
      Pytanie; jaka jest roznica pomiedzy Royal Evo & Cockpit 9 (ktory gada) w funkcjonalnosci?  Zastanawiam sie, czy nie warto przejsc na Cockpit 9.  Chcialem dostac te wiadomosci od Multiplex ale oni tak sa gadatliwi i pomocni jak Skandynawowie (?)  .
       
       
      Przejscie na inna radio raczej nie wchodzi w gre bo mam >12 roznych odbiornikow Multiplex.
       
      Czolem
      A
    • By Karol_IMAC
      Cześć,
       
      Lotnisko Modelarskie Kargowa powraca do organizacji pikników dla modelarzy lotniczych.
      Tytuł "Lubuski Piknik Modelarski" pojawia się z tego względu, że to nasz region i liczymy na kolegów właśnie z woj lubuskiego.
      Póki co wiemy, że przyjadą koledzy z Zielonej Góry, Zbąszynia, Świebodzina i Sulechowa.
      Planowany termin pikniku to 07.09.2019 od godziny 10:00 do kiedy paliwa i akumulatorów starczy.
       
      Liczymy, że pojawią się też koledzy z innych regionów. Może dolnyśląsk? W końcu z Legnicy drogą S3 to jest 1,5h jazdy.
       
      Wkrótce podam więcej szczegółów.
       
      Pozdrawiam
      Karol
    • By piotrekoka
      Witam
       
      Zaczynam budowę modelu EXTRA 330SC.
      Co do terminu wykonania to oczywiście zależy od wolnego czasu.
       
      Wyposażenie:
      - silnik DUALSKY XM3542EA-11 V3
      - regulator Dualsky 40A V2
      - serwa Hitec HS-82MG
      - śmigło APC 14x7
       
      Dojedzie do tego akumulator 2600mAh 3S, ale to raczej zakup przed oblotem, więc w bliżej nie określonym czasie.
       
      Jeżeli ktoś ma ten model, budował go i wie na co zwrócić uwagę to proszę o informację.






    • By kaszalu
      Witam Wszystkich !
      Któregoś pięknego zimowego dnia z paskudną pogodą, mój wzrok padł na dość już "wylatany" i wysłużony model Easy Cub Multiplexa, który po kilku latach wiernej służby w powietrzu, wielu różnych przeróbkach i zastosowaniach odpoczywał sobie spokojnie na półeczce.
      Model miał już za sobą liczne doświadczenia w elektrycznej wersji treningowej lądowej, wodnej oraz transportowej, służącej do wynoszenia na grzbiecie drugiego modelu....
      Pomyślałem sobie - a może sprawdzić jeszcze model w wersji spalinowej, tak dla eksperymentu i zdobycia nowych doświadczeń ? 
      Tak - postanowiłem dać mu szansę i nowe, spalinowe serducho dobrej jakości !! 
      Zobaczcie co z tego wyszło !
       
      Mój filmik
       
      https://www.youtube.com/watch?time_continue=89&v=FipK7EoREBw
       
      i film kolegi forumowego Jerzego_R 
       
      https://www.youtube.com/watch?v=HqwlPPdaOD8
       
      Na początku zdjęć protoplasta rodu w wersji transportowej !
       
      Ps,
      W trakcie operacji dokonałem kilku małych przeróbek , wynikających z doświadczeń przy oblotach tej "transformerskiej" konstrukcji , głównie związanych z poprawieniem stateczności podłużnej i wyważenia.   
      Zostały skrócone skrzydła ( wydłużone wcześniej dla wersji transportowej) a zbiornik paliwa przesunięty został lekko wstecz dla poprawy wyważenia. Wydłużyło to wprawdzie trochę przewody paliwowe, ale zasilanie jest nadciśnieniowe więc istotnych zmian w pracy silnika nie powoduje. No, może chwilę dłużej trzeba pokręcić rozrusznikiem przy odpalaniu - ale to się wyreguluje .
      Jak widać pianka ELAPOR po odpowiednim wzmocnieniu ( w tym przypadku podłużnicami węglowymi i sosnowymi, cienka sklejką i laminatowym , prefabrykowanym w modelu ceownikiem ) i szlachetna spalina   się ze sobą nie gryzą !!
      Poobserwuje zresztą czy coś się z tym złego nie dzieje w trakcie eksploatacji zestawu.
      Moim zdaniem ciekawa alternatywa do wykorzystania !!
       
      Więcej opisu do fotek tu :
       
      http://pfmrc.eu/index.php/topic/44643-lotnisko-bydgoszcz-fordon/page-104

























































×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.