Jump to content
Kamilos

Nowe przepisy w 2020 - co z tym zrobimy?

Recommended Posts

3 minuty temu, Jarek1925 napisał:

Odpowiedziałem jedynie tak jak kolega wyżej napisał. Jeśli nawiązał dk latania komercyjnego to też tak mu odpisałem. Z tego co czytam to i nie ma już rekreacyjnego latania BVLOS. Jedynie do konkretnych zadań. 

 

Jest latanie FPV: Rozdzial 5. Punkt 11.1, podpunkt 4. (Załączniki do wytycznych nr 25)

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, robertus napisał:

Modele własnoręcznie zbudowane, czy to samoloty czy multicoptery  nigdy nie będą mogły latać wg A2.

Dla nich jest A1 do 250g wagi lub A3 powyżej.

Samolotem wg A2 będziesz mógł latać jeśli ten samolot będzie zrobiony w fabryce i będzie certyfikowany w klasie C2.

Gwiazdka: może być inaczej dla klubów modelarski i stowarzyszeń

Teraz jest okres przejściowy do 2023. Każdy stary dron/model jest bezklasowy, czyli wchodzi tylko w A1  (<250g) lub A3 (<25kg)

Samolotem/dronem o np wadze 500g wpadasz w A3 i latasz 150m od zabudowan itd.

Taka dziura się tu zrobiła.

Ok. Czyli kupujesz model PNP zrobiony w fabryce o wadze powyżej 900g czyli taki jakiś EDF np i już nie podlegasz pod A3 a pod A2 jeśli będzie on certyfikowany jako C2?

1 minutę temu, japim napisał:

 

Jest latanie FPV: Rozdzial 5. Punkt 11.1, podpunkt 4. (Załączniki do wytycznych nr 25)

Chyba FPV a BVLOS jest rozdzielone bo to nie do końca to samo.

9 minut temu, pawel4090 napisał:

Panowie info z sąsiedniego forum

 

https://www.facebook.com/andrzej.jedrus ... 5247492686

 

Też to widziałem ale to trochę dziwne bo została przez nich udostępniona tabela z której jasno wynika że latam dronem samodzuelnie skonstruowanym i jest o tym mowa w kategorii otwartej. Więc nie rozumiem o co tu chodzi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minut temu, Uszek napisał:

Robert ale fabryczne modele samolotów to C4

Jeśli powiedzmy samolot będzie miał stabilizację return to home i inne bajery dronowe to może być w innej kategorii niż C4

Nie kłócę się bo jakoś ta kategoria mnie nie interesuje.

53 minuty temu, Jarek1925 napisał:

Ok. Czyli kupujesz model PNP zrobiony w fabryce o wadze powyżej 900g czyli taki jakiś EDF np i już nie podlegasz pod A3 a pod A2 jeśli będzie on certyfikowany jako C2?

Jeśli taka kategorię dostanie w fabryce to jak najbardziej.

Modele PNP nie wchodzą w kategorię modeli które się zbudowało samodzielnie. Definicja mówi.

Cytat

‘privately built UAS’ means a UAS assembled or manufactured for the builder’s own use, not including UAS assembled from sets of parts placed on the market as a single ready-to-assemble kit;

a po polsku

Cytat

system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego” oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;

 

Ale wątpię żeby taki EDF 3kg dostał kategorię C2 :) Oprócz wagi jest kryterium wyposażenia w bajery automatyzacji, RTH itd.

55 minut temu, pawel4090 napisał:

Panowie info z sąsiedniego forum

 

https://www.facebook.com/andrzej.jedrus ... 5247492686

 

 

Jak już to tu jest źródło.

Obejrzyj dalej. Materiał na facebooku jest obcięty, a jak obejrzysz jeszcze dwie minuty dłużej to wracają do modelarzy i mówi, że również w kategorii otwartej modelarze mogą latać.

Zapewne chodzi o modelarzy typu szybowce, gdzie bedą latać w szczególnej na wyższych wysokościach ale to w klubach.

To na FB pachnie manipulacją i straszeniem ludzi ;) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żaden dron ani model nie ma klasy C2(ani żadnej innej klasy) bo nie ma jeszcze instytucji do certyfikowania, latamy do końca 2022r. na przepisach przejściowych więc model może się załapać do  A2.  Czaro wrzucił kilka postów wcześniej tabelkę która to obrazuje.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Kamilos napisał:

Żaden dron ani model nie ma klasy C2(ani żadnej innej klasy) bo nie ma jeszcze instytucji do certyfikowania, latamy do końca 2022r. na przepisach przejściowych więc model może się załapać do  A2.  Czaro wrzucił kilka postów wcześniej tabelkę która to obrazuje.

Czyli tak jak pisałem takie A2 może mi pomóc jeśli będę latał modelem w pobliżu budynków. No bo nie ma jeszcze kategorii i liczymy tylko po wadze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

skan z przepisów dot. okresu przejściowego.

image.png.48303e01337abb5c283c73f5645cc71f.png

 

Pokazuje zupełnie co innego jak obrazek od  @Czaro i bądź tu mądry...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Są różne tabelki.

 

Jeśli się nie mylę to przez covid i opóźnienie wprowadzenia nowych przepisów też przesunięto date końca obowiązywania przepisów przejściowych o pół roku dlatego na obrazku jest do końca czerwca 2022r. zamiast do końca 2022r.

 

unnamed.png

24 minuty temu, robertus napisał:

skan z przepisów dot. okresu przejściowego.

image.png.48303e01337abb5c283c73f5645cc71f.png

 

Pokazuje zupełnie co innego jak obrazek od  @Czaro i bądź tu mądry...

 

Jeśli tam jest napisanie "które wprowadzono przed 1 stycznia 2023r." to chyba nie dotyczy okresu przejściowego. Podeślesz link do pełnego artykułu ? Może będzie szybciej zanim sam znajdę.

 

EDIT.: Okey znalazłem. Tak to nie dotyczy okresu przejściowego. Potem jest artykuł 22 który to wyjaśnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozporządzenie 2019/945 mówi o klasach, więc jeśli dron nie ma nadanej klasy i został wprowadzony przed 2023 to właśnie jest mowa o okresie przejściowym.

 

Pościągałem wszystko z tej strony i sobie czytam

https://ulc.gov.pl/pl/drony/akty-prawne

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałbym tylko zauważyć, że te przepisy są dynamiczne i to co mówi się w lutym 2020 może być już nie aktualne w grudniu 2020.

Np na stronie ULC

image.thumb.png.ff4afdeecc46316049f474de51069d63.png

Dlatego ja wolę sięgnąć zawsze do źródła i do najświeższej wersji a nie komentarza do komentarza.

Warto to wziąć pod uwagę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakt dużo się zmieniało przed wprowadzeniem tych przepisów. Ale jednak opis z tego linku jest w miarę zgodny. A te aktualizacje nie zawsze oznaczają zmianę przepisów tylko dodanie np. opisu STSx(które i tak jeszcze nie obowiązują a w ich miejsce są NSTSy ale to już kategoria szczególna). Ale no zawsze warto brać informację od źródła :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na okres przejściowy obowiązują łącznie art. 20 i 22. A przed i po okresie przejściowym tylko art. 20, czyli BSP wprowadzone przed 1 stycznia 2023 mogą być używane zgodnie z art. 20, a wprowadzone po tej dacie wygląda na to, że nie mogą być używane wcale.

No chyba, że np. wymiana śmigła na nie-fabryczne robi z niego budowany prywatnie ?

Okres przejściowy zaczyna się rok od wejścia Rozporządzenia w życie i trwa 30 miesięcy, czyli de facto do 30 czerwca 2024.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako ciekawostkę zauważyłem że w sklepach są już modele samolotów RC, z opisem kategorii np C4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to chyba importer lub sklep sobie sam przykleił fikcyjną naklejkę C4. Bo nie ma przecież jeszcze urzędu, który będzie weryfikował zgodność produktów z wymaganiami. Po to właśnie jest 30 miesięczny okres przejściowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Certyfikowane to są na razie Citroeny od C1 do C6??

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem już egzamin na A2 i chyba 60-70% pytań jest z głównie z meteorologii lub coś z okolicy tego. Np w ilu stopniach Kelvina zamarza woda, do ilu stopni spada temperatura w troposferze, jak rozkłada się ciśnienie itd. Parę pytań z budowy BSP czyli w jakiej temperaturze dochodzi do rozmagnesowania się silników, liczenie wydajności prądowej akumulatora lipo i parę pytań o bezpieczeństwie i przepisach. Była też mowa że przez te 30 miesięcy okresu przejściowego można się zbliżać BSP niecertyfikowanymi do 50m do ludzi. Później jak wejdą BSP certyfikowane będzie to już 30m lub 5m jeśli BSP leci wolniej niż 3m/s. Czyli jeśli mam "życzliwych" sąsiadów to jednak mi się to przyda przez najbliższe 30 miesięcy bo 50m to nie 150m jeśli będą chcieli się o coś przyczepić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egzamin był zdalnie czy w jakiejś szkółce w sali?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, robertus napisał:

Egzamin był zdalnie czy w jakiejś szkółce w sali?

Zdalnie. Dostajesz materiały szkoleniowe na temat taki jak napisałem post wyżej. Uczysz się. Rezerwujesz termin na ich stronie. W zeszłym tygodniu była możliwość od 10-18 codziennie. Natomiast w tym jedynie 18-19 pon-śro-piątek. Dostajesz mail z linkiem do aplikacji ZOOM, tam o podanej godzinie się logujesz. Instruktor przedstawia jak wygląda egzamin, co nie wolno robić itd. Wchodzisz ponownie na stronę gdzie miałeś materiały szkoleniowe. Klikasz "Egzamin" a instruktor jednocześnie na video-chatcie podaje hasło. Rozwiązujesz test pod jego okiem i kończysz. Potem czekasz do 30 dni aż na stronie ULC pojawi się informacja że masz uprawnienia na A2. Ściągasz zaświadczenie i gotowe.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZOOM, czyli kamera i mikrofon s potrzebne tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.