Jump to content
Kamilos

Nowe przepisy w 2020 - co z tym zrobimy?

Recommended Posts

Godzinę temu, Jarek1925 napisał:

Czyli jeśli mam "życzliwych" sąsiadów to jednak mi się to przyda przez najbliższe 30 miesięcy

Przez 30 miesięcy ale dopiero za rok. 30 miesięczny okres przejściowy zaczyna się dopiero za rok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Jarek1925 napisał:

Zrobiłem już egzamin na A2 i chyba 60-70% pytań jest z głównie z meteorologii lub coś z okolicy tego. Np w ilu stopniach Kelvina zamarza woda, do ilu stopni spada temperatura w troposferze, jak rozkłada się ciśnienie itd. Parę pytań z budowy BSP czyli w jakiej temperaturze dochodzi do rozmagnesowania się silników, liczenie wydajności prądowej akumulatora lipo i parę pytań o bezpieczeństwie i przepisach. Była też mowa że przez te 30 miesięcy okresu przejściowego można się zbliżać BSP niecertyfikowanymi do 50m do ludzi. Później jak wejdą BSP certyfikowane będzie to już 30m lub 5m jeśli BSP leci wolniej niż 3m/s. Czyli jeśli mam "życzliwych" sąsiadów to jednak mi się to przyda przez najbliższe 30 miesięcy bo 50m to nie 150m jeśli będą chcieli się o coś przyczepić. 

hehe trochę pojechałeś z tymi pytaniami, nie strasz chłopaków.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, robertus napisał:

ZOOM, czyli kamera i mikrofon s potrzebne tak?

tak ale instruktor od razu po przywitaniu prosi o wyciszenie mikrofonu lub robi to sam zdalnie. Tłumaczy swoje, podaje swój numer telefonu i w razie problemów (przerwane połączenie internetowe, brak prądu, awaria itd) możesz do niego zadzwonić w trakcie egzaminu. Więc tak naprawdę głównie potrzebna tylko kamera by mógł Cię obserwować. Dodatkowo sprawdza czy nie robisz screnów, nie szukasz odpowiedzi gdzieś w międzyczasie. Albo tylko takie kłamstewko by odstraszyć od ściągania albo serio mają coś co sprawdza w trakcie egzaminu Ci co robisz na kompie pod groźbą przerwania egzaminu.

 

16 minut temu, Market napisał:

Przez 30 miesięcy ale dopiero za rok. 30 miesięczny okres przejściowy zaczyna się dopiero za rok.

Według ULC okres przejściowy to 31 grudnia 2020 do 1 stycznia 2023. Chyba że masz jakieś inne źródła. Ja bazuję na ULC. I tak też było na kursie i tak uczą ludzi.

Przepisy przejściowe.jpg

7 minut temu, a2j napisał:

hehe trochę pojechałeś z tymi pytaniami, nie strasz chłopaków.

Ale nie ma tego aż tak dużo. To takie ogólniki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Jarek1925 napisał:

Według ULC okres przejściowy to 31 grudnia 2020 do 1 stycznia 2023. Chyba że masz jakieś inne źródła. Ja bazuję na ULC.

Czyli wg ULC 24 miesiące, a nie 30 czyli już nieprawda. Ludzie są omylni, również z ULC, szczególnie, że trochę było zamieszania.

Trzeba bazować na przepisach, a nie na interpretacjach.

Artykuł 22 Rozporządzenia:

"...dopuszcza się w okresie przejściowym wynoszącym 30 miesięcy, rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia...".

Czyli okres przejściowy rozpoczyna się 31 grudnia 2021.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Market napisał:

Czyli wg ULC 24 miesiące, a nie 30 czyli już nieprawda. Ludzie są omylni, również z ULC, szczególnie, że trochę było zamieszania.

Trzeba bazować na przepisach, a nie na interpretacjach.

Artykuł 22 Rozporządzenia:

"...dopuszcza się w okresie przejściowym wynoszącym 30 miesięcy, rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia...".

Czyli okres przejściowy rozpoczyna się 31 grudnia 2021.

 

Widzisz, a ja przeczytałem w tym rozporządzeniu że okres przejściowy wchodzi w dniu wejścia przepisów. Miały wejść w lipcu ale przesunięto je na grudzień.

Artykuł 22 – Przepisy przejściowe

Nie naruszając przepisów art. 20, użytkowanie w kategorii „otwartej” bezzałogowych systemów powietrznych, które nie spełniają wymogów określonych w częściach 1–5 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, dopuszcza się w okresie przejściowym wynoszącym dwa lata, rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli 2 lata od 1 lipca 2020), z zastrzeżeniem następujących warunków:

a) bezzałogowy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 500 g jest eksploatowany w graniach wymogów operacyjnych określonych w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 1 w części A załącznika (podkategoria A1) przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych posiadających poziom kompetencji określony przez dane państwo członkowskie;

b) bezzałogowy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2 kg jest eksploatowany w taki sposób, że zachowywana jest minimalna odległość 50 metrów w poziomie od osób, a piloci bezzałogowych statków powietrznych posiadają poziom kompetencji co najmniej równorzędny poziomowi określonemu w sekcji UAS.OPEN.030 pkt 2 (podkategoria A2) w części A załącznika;

c) bezzałogowy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 25 kg jest eksploatowany w granicach wymagań operacyjnych określonych w sekcji UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2, a piloci bezzałogowych statków powietrznych posiadają poziom kompetencji co najmniej równorzędny poziomowi określonemu w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b) w części A załącznika.

Okres przejściowy potrwa 2 lata od 31.12.2020 roku – a zatem do 31.12.2022 roku dronami już obecnymi na rynku będzie można operować na zasadach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, Jarek1925 napisał:

Widzisz, a ja przeczytałem w tym rozporządzeniu że okres przejściowy wchodzi w dniu wejścia przepisów.

...

dopuszcza się w okresie przejściowym wynoszącym dwa lata, rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia

No jak "w dniu wejścia przepisów"??

Zacytowany przez Ciebie fragment art. 22 wyraźnie mówi: "rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie".

Poza tym cytujesz nieaktualną, poprzednią wersję Rozporządzenia. W obecnej jest 30 miesięcy zamiast 2 lata.

Pewnie ULC nie zdążył jeszcze zaktualizować do stanu bieżącego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego. Czytaj Rozporządzenie. Za rok, na 30 miesięcy wchodzi tylko artykuł 22 dający Ci możliwość latania 50 m od ludzi na uprawnieniach A2.

Reszta Rozporządzenia, w tym rejestracja i test na A1/A3 weszła 31 grudnia 2020.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale to rozporządzenie weszło w życie w 2019 !

 

To jest cytat ze strony ULC(w rozporządzeniu jest napisane to samo tylko innymi słowami wiadomo): 1 lipca 2019 roku weszło w życie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24.05.2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (zwane dalej rozporządzeniem wykonawczym).

 

A przepisy zostały wdrożone z półrocznym opóźnieniem przez covid(miał być wdrożone w lipcu 2020).. A na podstawie tego rozporządzenia weszło w życie 1 lipca 2019 i zostało wdrożone 31.12.2020r. rozporządzenie delegowane 2019/945 w którym właśnie jest wspomniany w postach wyżej art.20 i art.22. I wszystko się zgadza. Okres przejściowy obowiązuje od 31.12.2020r. do 31.12.2022r.

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Kamilos napisał:

Ale to rozporządzenie weszło w życie w 2019 !

 

To jest cytat ze strony ULC: 1 lipca 2019 roku weszło w życie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24.05.2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (zwane dalej rozporządzeniem wykonawczym).

 

A przepisy zostały wdrożone z półrocznym opóźnieniem przez covid(miał być wdrożone w lipcu 2020). I wszystko się zgadza. Okres przejściowy obowiązuje od 31.12.2020r. do 31.12.2022r.

Czyli tak jak myślałem kolega który mnie poprawiał jednak się mylił. Wszędzie czytałem że właśnie obowiązuje okres przejściowy i już powoli głupiałem bo ULC, ośrodki szkoleniowe, egzaminatorzy i szkoleniowcy jedno a kolega Market co innego. Dziękuję Kamilos za wyjaśnienie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy.

Namieszałem i biję się w piersi i proszę o wybaczenie. Kamilos dzięki za sprostowanie.

Pomyliłem datę WEJŚCIA w życie (1 lipca 2019) z datą POCZĄTKU OBOWIĄZYWANIA (31 grudnia 2020).

A wiec:

Rozporządzenie WESZŁO w życie 1 lipca 2019. Zatem okres przejściowy rozpoczął się po roku od tej daty, czyli od 1 lipca 2020. Przesunięcie covidowe tej daty już nie zmieniło, a tylko wydłużyło okres przejściowy o pół roku, z 24 do 30 miesięcy. Czyli okres przejściowy trwa 30 miesięcy, od 1 lipca 2020 do 1 stycznia 2023. Ale ponieważ Rozporządzenie ma POCZĄTEK OBOWIĄZYWANIA 31 grudnia 2020, więc EFEKTYWNY okres przejściowy trwa od 31 grudnia 2020 do 1 stycznia 2023, czyli tak jak podał na stronie ULC i tak jak szkolą na szkoleniach. Ufff.

Czyli do 1 stycznia 2023 spokojnie polatasz 50 m od ludzi na podstawie uprawnień A2. A co potem to jeszcze kupa czasu ;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra skumałem.

Jak mam teraz drona bez klasy o wadze 1kg, to teraz na mocy przepisów przejściowych mogę nim latać w odległości 50m i w A2.

Natomiast od 1.1.2023 będę mógł nadal nim latać w odległości 150m, czyli w kategorii A3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robertus daleko nie musisz szukać :D kilka postów wyżej jest wklejony art.22 który o tym mówi :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coraz więcej osób rozpoczęło już sezon 2021, tymczasem ULC nabrał wody w usta,  a bezsensowne przepisy uziemiające niemal całe modelarstwo wciąż obowiązują.

 

Cytat

Wytyczne Prezesa ULC nr 25

 

10.4. System bezzałogowego statku powietrznego, którym ma być wykonana operacja, jest wyposażony w co najmniej:
1) w urządzenia lub systemy zamontowane na jego pokładzie lub będące jego wyposażeniem do zdalnego sterowania, umożliwiające:
a) lokalizację podstawową – pozwalającą na określenie bieżącego położenia, prędkości, wysokości i kierunku lotu bezzałogowego statku powietrznego celem przekazania tych danych do Agencji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub telefonicznie na żądanie Agencji,
b) lokalizację awaryjną – pozwalającą na określenie przez pilota bieżącego położenia bezzałogowego statku powietrznego w przypadku bezpowrotnej utraty możliwości sterowania tym statkiem lub występowania przerw w łączności pomiędzy wyposażeniem do zdalnego sterowania bezzałogowego statku powietrznego, a tym statkiem,
c) automatyczne wykonanie procedury awaryjnej, w tym:
– zakończenie operacji przez lądowanie awaryjne, albo
– kontynuowanie operacji po zaprogramowanej przed operacją trasie, albo
– dolot do zaprogramowanego przed operacją miejsca,
d) rejestrowanie parametrów lotu od momentu uruchomienia wyposażenia do zdalnego sterowania bezzałogowego statku powietrznego do momentu wyłączenia tego wyposażenia;
2) w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bezzałogowego statku powietrznego w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą.

 

Nieświadome łamanie przepisów lotniczych do 1 roku więzienia. Świadome do 5 lat. A kto ma już egzamin A1/A3, to z pewnością jest świadomy.

Pamiętajcie: latając bezprawnie, ubezpieczenie OC nie działa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Czaro napisał:

Coraz więcej osób rozpoczęło już sezon 2021, tymczasem ULC nabrał wody w usta,  a bezsensowne przepisy uziemiające niemal całe modelarstwo wciąż obowiązują.

 

 

Nieświadome łamanie przepisów lotniczych do 1 roku więzienia. Świadome do 5 lat. A kto ma już egzamin A1/A3, to z pewnością jest świadomy.

Pamiętajcie: latając bezprawnie, ubezpieczenie OC nie działa!

Odnośnie czego dokładnie jest przytoczony przez Ciebie fragment?  Taki zapis uziemia praktycznie wszystkie modele latające jak i drony, zabawki, wszystko co lata oprócz naprawdę drogich i profesjonalnych. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnośnie wszystkiego!

 

Cytat

Rozdział 4
Warunki eksploatacji systemu bezzałogowego statku powietrznego

 

Ani słowa, że to tylko do Szczególnej, czy BVLOSów

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby to powiedzieć, jakoś mnie to nie dziwi.
I nawet pisałem o takim scenariuszu i minach tych którym to wszystko pasuje i nie mają żadnych uwag do tego całego bałaganu jak się okaże coś takiego. Z jednej strony mam lekką nutę satysfakcji, ale jednocześnie oczywiście mnie to absolutnie nie cieszy i wolałbym się wcześniej mylić oraz liczę, że jakoś się to wyprostuje.
O ile oczywiście znowu sobie nie żartujesz :).

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

To tylko jakiś błąd. Ja wiem że Polska to chory kraj z chorymi rządami ale już raczej nie są w tym mistrzami. Tam już nie ważne co z modelarzami. Przecież w ten głupi sposób wycięliby sobie wszystko co lata. I modele nasze to pikuś. Wszelkie zabawki, większe wielowirnikowce, modele RTF to wszystko staje się nielegalne więc nie traktuję tego rozporządzenia za coś legalnego i prawowitego. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedyna nadzieja w tym, że te wytyczne są dla załatania chwilowego opóźnienia w uchwaleniu zmian w ustawie Prawo Lotnicze. W zwiazku z tym ULC dał wytyczne z adnotacją w § 1: "zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych".

Czy to oznacza, że się tylko "zaleca", a nie twardo "wymaga"? Czyli, mówiąc krótko, można olać?

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że nie można olać. W tym samym dokumencie są przepisy np. o wymianie starych uprawnień na nowe i ULC je stosuje wprost. Jedne zapisy się stosuje, a inne można olać?

 

Błąd ewidentny, ale opublikowany, więc ma moc prawną :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.